Just nu kan det vara värd att satsa på att lära sig Azure. Kan du också ta ett start jobb inom 1st. line IT support så är det en kanon start på det hela, det ger dig en idé om hur det är att supporta olika lösningar, du startar ganska enkelt, typ med en "on-boarding", dvs. du lär dig av dom som redan finns där, och du tar några babysteps inom att hjälpa folk med att koppla upp på skrivare, ge dom accesser till olika programmen, foldrar, hjälper när hörlurarna och mic'en strular när några ska ha teams möten etc.
Lär dig:
- Active Directory.
- Hur IP adressering funkar, att sätta upp en skrivare, sätta upp en ny WiFi hotspot på ett företags nätverk, delegera och styra IP adresser, går bra att starta med homelabbing - dvs. sätta upp några servrar hemma, du kan även simulera ett mindre/större företags IT infrastruktur på Azure (med gratis konto).
- Lär dig om Exchange och sätta upp Outlook m.m. emot Exchange servern.
- Lär dig at administrera One Login.
- Titta på lite Servicedesk systemen som iDesk, Odoo, Servicenow etc.
- Lär lite om Remote Desktop, Manage Engine Endpoint Central (om att fjärrstyra installationer etc. via remote).
- Lär dig om E1, E3 licens delegering via Office.
- Lär dig hur du sätter upp och administrerar företags VPN, FortiClient, Cisco Anyconnect etc.
- Installer desktops och laptops på ett nätverk, sätt upp en printserver och delar printers m.m via nätverket.
- Lär lite powershell kommandos.
- Nas, Raid, fjärrstyrning av switches, firewalls etc.
Så är du gött på väg.
Start enkelt, ett större företags IT support 1st. line är vägen att gå, sen vill du kanske scripta lite om du gillar det, kanske du går vidare till 2nd, 3rd level support sen.