Corsair 32GB (2K) DDR5 6000MH Dominator

Permalänk

Corsair 32GB (2K) DDR5 6000MH Dominator

Hetsköpte ett par av DDR5 stickorna på senaste Megaklick. Såg sedan att det var AMD Expo på dom - nu är min fråga om dom kommer funka på 13th Gen Intel?

Corsair har två olika modeller av denna, ena som det står Intel XMP och dessa med AMD Expo

Har ej köpt DDR5 moderkort än men kommer nog göra det på Black Friday.

Lite länkar
https://www.inet.se/produkt/5306416/corsair-32gb-2k-ddr5-6000...

Tillverkarens ArtNr
CMT32GX5M2D6000Z36

Hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Att de har stöd för AMD Expo respektive Intel XMP innebär inte att de inte är kompatibla med hårdvara från den andra tillverkaren.

Dock kan det innebära att du inte kan välja en förvald profil/inställningar på en Intel plattform om minnena enbart har stöd för AMD Expo (och vice versa).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Att de har stöd för AMD Expo respektive Intel XMP innebär inte att de inte är kompatibla med hårdvara från den andra tillverkaren.

Dock kan det innebära att du inte kan välja en förvald profil/inställningar på en Intel plattform om minnena enbart har stöd för AMD Expo (och vice versa).

Okey tack kanon, antog att det var något sånt men var inte helt hundra 🌞 då får man kolla upp inställningarna för intel och lägga in dom manuellt antar jag? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

Okey tack kanon, antog att det var något sånt men var inte helt hundra 🌞 då får man kolla upp inställningarna för intel och lägga in dom manuellt antar jag? 🙂

Precis, man kan alltid själv ställa in hastighet, latenser och spänning manuellt i BIOS om det inte finns fördefinierade profiler för EXPO/XMP.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

När du väljer moderkort kan du gå in i QVL listan och se om din ram finns med. Spontant verkar det tex som om ASUS z790 moderkort inte har kittet med på QVL och ser ingen info att din ram kit har XMP. Det finns en sannolikhet att du kan få det att fungera genom att manuellt ställa in inställningarna och spänning, kanske får du dra ner hastigheten lite eller välja slöare timings. För aktuella Z790 moderkort verkar det svårt nog att minnen med XMP att fungera (verkar gälla ffa de snabbare minnen). Om du tänker gå med intel längre fram skulle jag returnera minnerna och köpa något med XMP (så länge du inte fick de för en extrem rea). Finns 6000 kit för typ 1650 https://www.inet.se/produkt/5304946/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...