USB-C hub, hur fungerar det med power delivery samt skärm?

Permalänk

USB-C hub, hur fungerar det med power delivery samt skärm?

Hej!

Jag ska köpa en gaming laptop och för att göra det snyggare på skrivbordet så tänkte jag att det vore smidigt med en USB-C hub som jag då kan koppla in mus, tangentbord, usb-dongel m.m till. Många hubbar kommer med 100W laddning och jag har läst att många som förstört sina datorer då de laddar med sina original laddare samtidigt som de laddar via sin USB-C hub. Jag kommer spela på min laptop och då har jag läst att man då alltid ska ha sin original laddare (230W) för att det krävs för att kunna ladda batteriet under krävande spel.

Här är portarna som finns i laptopen:
Vänster:

USB-C (3.2 Gen 2 DisplayPort™ 1.4/140 W strömförsörjning)

USB-C 3.2 Gen 2 (DisplayPort™ 1.4)

Kombinerad hörlur/mikrofon

Höger:

4-i-1-kortläsare (SD)

Knapp för elektroniskt linsskydd

Baksida:

DC-ingång

Ethernet (RJ45)

USB-A 3.2 Gen 2 (Always On 5 V 2 A)

USB-A 3.2 Gen 2

HDMI 2.1

Mina frågor lyder; kommer min laptop automatiskt laddas så fort jag kopplar in en USB-C hub i en av mina usb-c portar? Kan jag koppla in usb-c hubben i usb-c porten som inte stöder 1.4/140 W strömförsörjning och då slippa att datorn laddas via hubben och då enbart genom min laddare?

Den andra frågan jag har, kan jag koppla in en skärm (1440p 165hz) via en usb-c hubb eller behöver jag koppla in skärmen direkt i datorn uttag?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spacecombo:

Den andra frågan jag har, kan jag koppla in en skärm (1440p 165hz) via en usb-c hubb eller behöver jag koppla in skärmen direkt i datorn uttag?

I allmänhet kan du koppla den via dockan/hubben (vet inte exakt var gränsen går mellan de begreppen).

Men om du vill ha säkra svar på dina frågor bör du specificera vilken dator och docka/hubb det handlar om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

I allmänhet kan du koppla den via dockan/hubben (vet inte exakt var gränsen går mellan de begreppen).

Men om du vill ha säkra svar på dina frågor bör du specificera vilken dator och docka/hubb det handlar om.

Ja såklart, datorn är en Lenovo Legion slim 5: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Vet du om det kommer det vara någon skillnad i upplösning, hertz, ms osv om jag kopplar in skärmen via usb-c - displayport kabel i en hubb/docka, jämfört med att koppla in skärmen direkt i datorns usb-c port? Jag har ännu inte hunnit bestämma mig vilken hubb/dockningsstation jag behöver, men jag antar att detta är avgörande för detta?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spacecombo:

Ja såklart, datorn är en Lenovo Legion slim 5: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Vet du om det kommer det vara någon skillnad i upplösning, hertz, ms osv om jag kopplar in skärmen via usb-c - displayport kabel i en hubb/docka, jämfört med att koppla in skärmen direkt i datorns usb-c port? Jag har ännu inte hunnit bestämma mig vilken hubb/dockningsstation jag behöver, men jag antar att detta är avgörande för detta?

Jag vet att du kan driva en skärm i 2 560 × 1 440 @ 165 Hz med 8-bitars färgdjup med HBR2, vilket de flesta seriösa dockor (och åtminstone alla som klarar 4K @ 60 Hz över DP) har stöd för.

Jag vågar inte uttala mig om huruvida det blir någon skillnad i latens (vilket jag antar du menar med "ms") och i så fall om den kan vara märkbar. Själv skulle jag inte oroa mig en sekund över det, men jag spelar inte Counter-Strike på elitnivå heller. Troligen vet @Laxpudding mer om hur dockor brukar vara konstruerade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers