Permalänk
Inaktiv

behövs värmespridare?

tänkte köpa Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB, den finns för 1299kr, men, med värmespridare kostar det 1499kr, alltså 200kr dyrare.

Är värmespridare nödvändigt? vad används det till? om det är viktigt att ha, varför är inte den med värmespridare standard köpversion.

har en b650e-f gaming wifi

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på disk. Den seagate 520 jag köpte på rea klarade sig i tester väldigt bra utan att throttla utan värmespridare även om den var rätt varm. Medans andra diskar är mer beroende av det för längre laster, Fury renegade verkade throttla med heatsink men de jag snabbt kollade nu testade inte utan. Skriver man inte stora filer, typ 200-300+Gb i en enda skrivning så träffar man oftast alldrig throttleing. Ser ut just nu att vara rätt prisvärd disk och har dram cache.
Så best bet för tillfället i den prisklassen om inte någon annan disk dyker upp på rean, bland annat 990 pro är lite dyrare.

Edit. Som nedan skrev så kan det finnas på moderkortet och då hade man ändå behövt ta av kylaren som följde med ssdn.
Sen kan tänkas på t.ex. mitt moderkort har bara kylare på gen3 ssd platsen, inte gen4 platsen...så t.ex. min gen 4 disk får sitta naken, i och med den inte heller kom med kylare.
Men ditt moderkort ser ut att ha på alla nmve platser

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det finns förinstallerade värmespridare på ditt moderkort, du behöver inte köpa till något.

Används för att kyla ner SSDn, främst "ASIC controllern".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Beror väldigt mycket på disk. Den seagate 520 jag köpte på rea klarade sig i tester väldigt bra utan att throttla utan värmespridare även om den var rätt varm. Medans andra diskar är mer beroende av det för längre laster, Fury renegade verkade throttla med heatsink men de jag snabbt kollade nu testade inte utan. Skriver man inte stora filer, typ 200-300+Gb i en enda skrivning så träffar man oftast alldrig throttleing. Ser ut just nu att vara rätt prisvärd disk och har dram cache.
Så best bet för tillfället i den prisklassen om inte någon annan disk dyker upp på rean, bland annat 990 pro är lite dyrare.

Edit. Som nedan skrev så kan det finnas på moderkortet och då hade man ändå behövt ta av kylaren som följde med ssdn.
Sen kan tänkas på t.ex. mitt moderkort har bara kylare på gen3 ssd platsen, inte gen4 platsen...så t.ex. min gen 4 disk får sitta naken, i och med den inte heller kom med kylare.
Men ditt moderkort ser ut att ha på alla nmve platser

Skrivet av Larsioni:

Det finns förinstallerade värmespridare på ditt moderkort, du behöver inte köpa till något.

Används för att kyla ner SSDn, främst "ASIC controllern".

tack för era svar. Då behöver jag inte köpa värmespridaren