Möjlighet att söka enbart i rubriker

Permalänk
Hedersmedlem

Möjlighet att söka enbart i rubriker

Om man försöker söka bland artiklar/nyheter så verkar sökningen ske i all text, vilket ofta ger långt fler träffar än vad som är önskvärt, då de flesta är helt irrelevanta.

Jag gjorde precis en sökning på "GTX 970" i kategorin Grafikkort, med enbart "Test" ibockat.

Första sidan resultat är:
Test av RTX 3050
Test av GTX 1650
Test av GTX 1660
Test av två GTX 1660 Ti
Test av GTX 1660 Ti
Test av GTX 1650 Super
Test av GTX 1660 Super
Test av tre RTX 4090
Test av RTX 4090
Test av FSR 2

... ja, jag behöver kanske inte fortsätta.
Något test av GTX 970 finns inte med bland första sidan resultat, och efter det gav gav jag upp och sökte via Google, och fick perfekta resultat direkt.

Möjlighet att kunna sortera på artikelns ålder (både nyast först och äldst först) vore också trevligt, men i mina ögon är det inte lika viktigt om man bara får fram relevanta artiklar till att börja med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det är en bra idé. För söker man på mobiltelefon så kommer ju sökresultatet bli/inkludera svar från 1994 när Lisa sökte på ordet "mobiltelefon" för sitt singelliv och Ensam Mamma Söker...en mobiltelefon...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Thomas:

Om man försöker söka bland artiklar/nyheter så verkar sökningen ske i all text, vilket ofta ger långt fler träffar än vad som är önskvärt, då de flesta är helt irrelevanta.

Jag gjorde precis en sökning på "GTX 970" i kategorin Grafikkort, med enbart "Test" ibockat.

Första sidan resultat är:
Test av RTX 3050
Test av GTX 1650
Test av GTX 1660
Test av två GTX 1660 Ti
Test av GTX 1660 Ti
Test av GTX 1650 Super
Test av GTX 1660 Super
Test av tre RTX 4090
Test av RTX 4090
Test av FSR 2

... ja, jag behöver kanske inte fortsätta.
Något test av GTX 970 finns inte med bland första sidan resultat, och efter det gav gav jag upp och sökte via Google, och fick perfekta resultat direkt.

Möjlighet att kunna sortera på artikelns ålder (både nyast först och äldst först) vore också trevligt, men i mina ögon är det inte lika viktigt om man bara får fram relevanta artiklar till att börja med.

Ja, sökfunktionen lämnar en del att önska och bör förbättras. Ett tips är att köra Google och köra "GTX 970 site:sweclockers.com". Just nu är det smidigaste lösningen.