Permalänk
Medlem

Tvättmaskin & kloakfråga

Hej,
Jag har ett kloakrör till en tvättmaskin som luktar illa i fastigheten.

Kan man hälla i vatten i kloakröret som pekar rakt upp så att det stinkande innehållet rinner ner i kloaken eller måste vattnet komma in helt slutet och med större tryck (typ som om en tvättmaskin skickade)?

P.s. Är rädd att om jag häller i lite vatten bara så kommer röret bli fullt och det stinkande innehållet komma ut på golvet.

Permalänk
Medlem

Det borde vara ett slutet system? Menar du att du har tvättmaskinens avloppslang ansluten till en Y-koppling ovanför vattenlåset i tvättstället, eller går den rakt ut i golvbrunnen? Om det är så dålig genomströmning att "det rinner ut på golvet" när du häller i något så kommer du att behöva rensa avloppet ordentligt (skruva isär vattenlås under tvättställ, eller rensa golvbrunn mekaniskt). Bra tillfälle att byta diskborste och ta den gamla till avloppsrensning. Tejpa fast den på en gren så du kan föra den genom hela röret som går mellan golv och tvättställ. Vattenlåset får du lägga i en balja och skrubba med tvättmedel. (Ajax med citrondoft t.ex.)

Men, börja lugnt med avloppsrens i föreskriven dos och låt det stå över natten. Gör om vid behov några nätter i rad. Torka av kromade ytor med en fuktig trasa om du måste hälla igenom sådana, så du inte fräter på ytan i onödan. (Ha en balja redo så du kan krama ur trasan, eller skölj av den i köket.) Hjälper inte det så får du skrubba enligt ovan.

Jag rensar min golvbrunn två gånger per år, det blir ganska geggit när man tvättar håret och en del strån slinker ner igenom silen för att sedan fastna i vattenlåset där de sakta förmultnar. Ok, slut på horror-storyn. Men ja, det blir beläggningar inne i rören också som är trevligt att få bort var eller vartannat år. Normalt underhåll bara, inget att förfäras över. Men, det är klart, bor du längst ner i ett flervåningshus så lär det komma en doftpust när du har vattenlåset demonterat och någon ovanför dig spolar. Du kan ju be om ett par timmars uppehåll från grannarna ovanför dig om det är första gången du gör en sådan här rengöring.

Exempel på Y-koppling för tvättmaskinsavlopp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SpecOps:

Hej,
Jag har ett kloakrör till en tvättmaskin som luktar illa i fastigheten.

Kan man hälla i vatten i kloakröret som pekar rakt upp så att det stinkande innehållet rinner ner i kloaken eller måste vattnet komma in helt slutet och med större tryck (typ som om en tvättmaskin skickade)?

P.s. Är rädd att om jag häller i lite vatten bara så kommer röret bli fullt och det stinkande innehållet komma ut på golvet.

Om det är ett rör borde det inte vara öppet utan pluggat om det inte används.
Det borde i stället finnas ett vattenlås om det handlar om ett avlopp för en lös tvättmaskin likt en liten "tratt" där du placerar slangen från tvättmaskinen och under tratten själva vattenlåset, vattenlåset kan torka om man inte använder en tvättmaskin så att den fyller på det med vatten snabbare än det dunstar.
Du kan behöva fylla på vatten i det för hand eller plugga röret om du inte har en tvättmaskin.
Tvättmaskinsavlopp med vattenlås kan se ut nått så här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.