Välfungerande ryggsäck/väska för handbagage & under sätet på flyg (resa utan incheckat bagage)

Permalänk
Medlem

Välfungerande ryggsäck/väska för handbagage & under sätet på flyg (resa utan incheckat bagage)

Har sett ett par bra trådar om ryggsäckar för pendling (#1 & #2), men ingen fokuserade specifik på vad jag tänkte på i detta fall - nämligen en riktigt bra väska/väskor att ta med på flyg utan incheckat bagage.

I detta har jag tre olika väskor som jag använder:

• Väska 1 - "Handbagage" som placeras i bagageutrymmet ovanför sätena

• Väska 2 - "Liten väska" som kan/måste få plats under sätet framför en

• Väska 3 - Dagsturväska, som används under dagarna på resan

Om jag reser kortare och väldigt lätt skippar jag handbagage helt.

Maximal storlek på väska för flyg

Enligt dagens IATA-standard (en frivillig överenskommelse mellan flygbolagen) får handbagaget vara högst 56 cm x 45 cm x 25 cm, men Ryanair är väl kända för att tumma på detta. Enligt deras hemsida anger de 55 x 40 x 20 cm på handbagage och 40 x 20 x 25 cm på den lilla väska som får placeras under sätet framför sig. Detta kan ses som en storleksriktning på väskorna (dock går ju mjukare väskor att forma).

Väskor jag har i dagsläget

I dagsläget har jag en äldre version av Wenger Ibex, lite osäker på vilken storlek men gissar på c:a 25 liter. Fullpackad så går den som handbagage i hyllan, men är den inte helt full kan jag trycka in den under sätet.

Alltså använder jag Wenger Ibex båda som handbagage alt. liten väska beroende på packningsgrad. Sist gick det bra på Ryanair under sätet, men vet inte hur petiga de är i längden om man inte köper till handbagage. Till det, som dagsturväska, har jag en billig och platt axelremsväska som jag brukar stoppa i ryggsäcken tom vid flygningen (se bild nedan) som jag brukar ha någon vattenflaska, kanske ett par sandaler, och diverse broschyrer i. Kanske att den även kan ta en mindre handduk och badbyxor om man ska till stranden.

Vad jag letar efter

Egentligen en uppgradering i alla tre "kategorier". Min ryggsäck börjar gå sönder, dock har den hållit sjukt bra i typ 13 år eller så. Några idéer jag har i dagsläget.

Förslag på väskor

Har börjar kollat runt lite, och hittat några väskor som kanske kan sätta igång en diskussion.

1. Väska 1 - Handbagage

Osprey Farpoint 40 -
verkar den väldigt mångsidig. Jag har även spanat en del på Zeeksack Organizer, den är 10 liter mindre och har en helt annan struktur på väskan.

• Väska 2 - Under sätet

Här har jag inte spanat så mycket än.

• Väska 3 - Dagsturväska

Kanske en Osprey Daylite på 13 liter (om den går att mosa ned i en annan väska enkelt). Alternativt har jag sett en ganska intressant väska som går att packa ihop rejält, en s.k. "packable bag", och som har en ram som man blåser upp med luft istället - Wandrd veer på 18 liter.

Funderingar

• En mjuk väska kan man ofta pressa in under sätet sålänge den inte är full. Har någon testat att trycka ihop en "på papperet" betydlgit större väska under sätet på exv. Ryanair? Ta som exempel Zeeksack Organizer. Angående Osprey Farpoint 40 har den en ram vad jag förstått som gör att den inte går in under ett säte, även med mindre packningsgrad.

• Kanske en axelremsväska funkar okej som dagsturväska ändå? Det har jag använt hittills, och de är väldigt lätta att packa. Dock kan man bli lite trött i axeln mot kvällen, även om man inte släpar på speciellt mycket vikt.

• Är det värt att ha en hård kabinväska med hjul? Tänker att enda fördelen är att man kan sitta på den på flygplatsen när man väntar. Hjul kan väl vara trevligt, men funkar bara på platt underlag, och har man en riktig ryggsäck kan man istället bära den på alla underlag (med midjebälte ganska tungt ganska långt).

Andra tankar och erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid rest med en ryggsäck i stuk med dessa: https://www.amazon.se/dp/B07DPFSCF1, https://armygross.se/utrustning/ryggsackar/101-inc-mountain-r...

När den är fylld är den klart större än tillåtet kabinbagage men går alltid att trycka ner under sätet i planet.

Med min erfarenhet 20+ flyg med "liten väska under sätet" på biljetten så har jag alltid fått gå in utan problem. De kollar bara folk med kabinväska. Ryggsäckar går alltid fritt. Jag flera gånger sett folk få betala straffavgiften när de kommit med för stor kabinväska medans folk med dubbelt så stor ryggsäck går in fritt. Detta även med billigflyg såsom Ryanair och Wizzair.

Permalänk
Medlem

Förr reste jag minst varannan vecka i jobbet och provade mig fram ganska ordentligt. Är efter många alternativ trogen Away. Otroliga väskor - har både hårda och mjuka.

https://www.awaytravel.com/en-uk

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Är det värt att ha en hård kabinväska med hjul? Tänker att enda fördelen är att man kan sitta på den på flygplatsen när man väntar. Hjul kan väl vara trevligt, men funkar bara på platt underlag, och har man en riktig ryggsäck kan man istället bära den på alla underlag (med midjebälte ganska tungt ganska långt).

Om du inte "måste" så skulle jag skippa det. Jag vill själv ta mig från det, kom hem från senaste handbagage-resan för någon vecka sedan. Kändes som att en av polarna utan rullväska hade övertaget hela tiden.

Fördelarna som jag ser det är att man dels kan hänga på en mindre, typ laptopväska, ovanpå och att det hårda skalet skyddar eventuella ömtåliga prylar. Reser man i affärer och typ kostym så kanske man inte vill klänga på sig en ryggsäck dock.
Några kortare affärsresor där jag klarat mig med en liten väska har känts så jäkla befriande jämfört med att rulla runt med lådan..

I övrigt känns det fasen som att det är många nackdelar. Hårt skal gör den inflexibel när man packar, å andra sidan kan man "tvinga" ihop den och kanske lyckas komprimera klädesartiklar lite? Men känns mest negativt, med risk att det kanske är speciellt för mig som har rätt stora skor.
Handtag och hjul kan börja strula, rullar man i gången ombord så kan det hända att man fastnar i saker.
Egentligen bara smidigt när man är på flygplatsen eller liknande väldigt "uppstyrda" miljöer, resten av resan när man rör på sig så är det oftare bökigt att rulla omkring och ev. högljutt på t.ex. gatsten.
Givetvis ännu större problem om man ger sig ut på lite mer exotiska destinationer.

Edit: Tomvikten är nog i princip alltid högre också. OM man ändå skaffar en rullväska, se till att den har fyra hjul.

Kommer säkert komma att tänka på fler saker längre fram, men kontentan är att jag siktar på att gå över till ryggsäck.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Om du inte "måste" så skulle jag skippa det. Jag vill själv ta mig från det, kom hem från senaste handbagage-resan för någon vecka sedan. Kändes som att en av polarna utan rullväska hade övertaget hela tiden.

Fördelarna som jag ser det är att man dels kan hänga på en mindre, typ laptopväska, ovanpå och att det hårda skalet skyddar eventuella ömtåliga prylar. Reser man i affärer och typ kostym så kanske man inte vill klänga på sig en ryggsäck dock.

I övrigt känns det fasen som att det är många nackdelar. Hårt skal gör den inflexibel när man packar, å andra sidan kan man "tvinga" ihop den och kanske lyckas komprimera klädesartiklar lite? Men känns mest negativt, med risk att det kanske är speciellt för mig som har rätt stora skor.
Handtag och hjul kan börja strula, rullar man i gången ombord så kan det hända att man fastnar i saker.
Egentligen bara smidigt när man är på flygplatsen eller liknande väldigt "uppstyrda" miljöer, resten av resan när man rör på sig så är det oftare bökigt och ev. högljutt på t.ex. gatsten.

Du har definitivt en poäng, men som motvikt: själv hatar jag ryggsäck, och det av en anledning - för min del går det inte att ha på sig en ryggsäck i mer än fem minuter utan att bli svettig på ryggen. Särskilt i pendlingssammanhang där man lätt råkar ut för stora temperaturskillnader i olika miljöer. Men kanske har jag inte provat rätt modell? Finns det de som andas vettigt?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av izzie:

Du har definitivt en poäng, men som motvikt: själv hatar jag ryggsäck, och det av en anledning - för min del går det inte att ha på sig en ryggsäck i mer än fem minuter utan att bli svettig på ryggen. Särskilt i pendlingssammanhang där man lätt råkar ut för stora temperaturskillnader i olika miljöer. Men kanske har jag inte provat rätt modell? Finns det de som andas vettigt?

Good point, det är nog inte alltför många som är anpassade till att ventilera och även klara måttbegränsningarna.
Det beror nog på hur mycket man ska röra på sig, men att hänga den på ena axeln och låta dingla fritt där utrymme ges är väl en lite lindrande grej, och kanske bära den i ena handen i topphandtag eller dylikt där det är lämpligt.

Jag känner dock att motsatta fenomenet också kan hända då och då, ställen där man ändå måste lyfta hela kabinväskan och att det i sig blir en jobbig och svettframkallande belastning.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Good point, det är nog inte alltför många som är anpassade till att ventilera och även klara måttbegränsningarna.
Det beror nog på hur mycket man ska röra på sig, men att hänga den på ena axeln och låta dingla fritt där utrymme ges är väl en lite lindrande grej, och kanske bära den i ena handen i topphandtag eller dylikt där det är lämpligt.

Jag känner dock att motsatta fenomenet också kan hända då och då, ställen där man ändå måste lyfta hela kabinväskan och att det i sig blir en jobbig och svettframkallande belastning.

Mja, det blir ju ofta så att man bär den på sniskan, men för min del faller poängen med en ryggsäck om man inte har på sig den ordentligt. Då har jag hellre en weekendbag med kortare axelräm tvärs över bröstet.

Jag håller mig till rullväska allt som oftast, men med ordentliga (läs: stora och hållbara) hjul av anledningen du nämner. Dessutom har min Away-rullväska inbyggd powerbank vilket inte är dumt.

Det är väl tur att det finns alternativ för alla.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av izzie:

Mja, det blir ju ofta så att man bär den på sniskan, men för min del faller poängen med en ryggsäck om man inte har på sig den ordentligt. Då har jag hellre en weekendbag med kortare axelräm tvärs över bröstet.

Jag håller mig till rullväska allt som oftast, men med ordentliga (läs: stora och hållbara) hjul av anledningen du nämner. Dessutom har min Away-rullväska inbyggd powerbank vilket inte är dumt.

Det är väl tur att det finns alternativ för alla.

Ah yes, mina argument var mest mot rullväskan, inte specifikt för ryggsäck om man hittar något annat alternativ i rätt size.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Jag har alltid rest med en ryggsäck i stuk med dessa: https://www.amazon.se/dp/B07DPFSCF1, https://armygross.se/utrustning/ryggsackar/101-inc-mountain-r...

När den är fylld är den klart större än tillåtet kabinbagage men går alltid att trycka ner under sätet i planet.

Med min erfarenhet 20+ flyg med "liten väska under sätet" på biljetten så har jag alltid fått gå in utan problem. De kollar bara folk med kabinväska. Ryggsäckar går alltid fritt. Jag flera gånger sett folk få betala straffavgiften när de kommit med för stor kabinväska medans folk med dubbelt så stor ryggsäck går in fritt. Detta även med billigflyg såsom Ryanair och Wizzair.

Tack för tips och input på väska under sätet. Tror väskan är lite för mycket "militärstil" för min smak, men den verkar väldigt funktionell.

Angående Ryanair har jag tänkt ungefär samma sak, men har läst att folk som inte har valt handbagage har blivit nekade om deras väska verkar för stor (även om den skulle gå att mosa in under sätet) och att de då tvingats checka in den. Men verkar lite oklart.

Skrivet av izzie:

Förr reste jag minst varannan vecka i jobbet och provade mig fram ganska ordentligt. Är efter många alternativ trogen Away. Otroliga väskor - har både hårda och mjuka.

https://www.awaytravel.com/en-uk

Har inte sett dessa, ska kika på dem.

Skrivet av Daemon:

Några kortare affärsresor där jag klarat mig med en liten väska har känts så jäkla befriande jämfört med att rulla runt med lådan...

Nä, inget som är ett måste än så blir nog en ryggsäck denna gång Men som du säger, vill man ha en välstruken kostym och skjorta när man kommer fram kan det bli svårt i en ryggsäck. Annars brukar man kunna stryka dem på plats om det finns möjlighet till det.

Skrivet av izzie:

Jag har tänkt på samma sak, men flera av de lite mer dyrare ryggsäckarna brukar ha någon form av funktion för att försöka ventilera ryggen mer. Exv. ett nät eller någon form av räfflad bräda som ligger mot ryggen och inte gör att den blir helt omsluten. Vet dock inte hur bra det fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem

Köpte den här kabinväskan på Rusta för några veckor sedan:

https://www.rusta.com/se/sv/kabinvaska-regent-premium-p552515...

för 299:-. Såg att de nu har den på kampanjpris för 399:- i butiken.

Är väldigt nöjd med många bra förvaringsfack inuti, men det som avgjorde var att den enl etiketten var uthållighetstestad 100-1000ggr avseende hjul,handtag, blixtlås och skal, respektive.

Den här ryggsäcken är jag också väldigt nöjd med:

https://www.clasohlson.com/se/Ryggsack-30-liter,-Asaklitt-Cas...

Kan inte Ryanairs mått för handbagage/väska men den funkar under flygstolen framför annars.