Välfungerande ryggsäck/väska för handbagage & under sätet på flyg (resa utan incheckat bagage)
Har sett ett par bra trådar om ryggsäckar för pendling (#1 & #2), men ingen fokuserade specifik på vad jag tänkte på i detta fall - nämligen en riktigt bra väska/väskor att ta med på flyg utan incheckat bagage.
I detta har jag tre olika väskor som jag använder:
Väska 1 - "Handbagage" som placeras i bagageutrymmet ovanför sätena
Väska 2 - "Liten väska" som kan/måste få plats under sätet framför en
Väska 3 - Dagsturväska, som används under dagarna på resan
Om jag reser kortare och väldigt lätt skippar jag handbagage helt.
Maximal storlek på väska för flyg
Enligt dagens IATA-standard (en frivillig överenskommelse mellan flygbolagen) får handbagaget vara högst 56 cm x 45 cm x 25 cm, men Ryanair är väl kända för att tumma på detta. Enligt deras hemsida anger de 55 x 40 x 20 cm på handbagage och 40 x 20 x 25 cm på den lilla väska som får placeras under sätet framför sig. Detta kan ses som en storleksriktning på väskorna (dock går ju mjukare väskor att forma).
Väskor jag har i dagsläget
I dagsläget har jag en äldre version av Wenger Ibex, lite osäker på vilken storlek men gissar på c:a 25 liter. Fullpackad så går den som handbagage i hyllan, men är den inte helt full kan jag trycka in den under sätet.
Alltså använder jag Wenger Ibex båda som handbagage alt. liten väska beroende på packningsgrad. Sist gick det bra på Ryanair under sätet, men vet inte hur petiga de är i längden om man inte köper till handbagage. Till det, som dagsturväska, har jag en billig och platt axelremsväska som jag brukar stoppa i ryggsäcken tom vid flygningen (se bild nedan) som jag brukar ha någon vattenflaska, kanske ett par sandaler, och diverse broschyrer i. Kanske att den även kan ta en mindre handduk och badbyxor om man ska till stranden.
Vad jag letar efter
Egentligen en uppgradering i alla tre "kategorier". Min ryggsäck börjar gå sönder, dock har den hållit sjukt bra i typ 13 år eller så. Några idéer jag har i dagsläget.
Förslag på väskor
Har börjar kollat runt lite, och hittat några väskor som kanske kan sätta igång en diskussion.
Väska 1 - Handbagage
Osprey Farpoint 40 -
verkar den väldigt mångsidig. Jag har även spanat en del på Zeeksack Organizer, den är 10 liter mindre och har en helt annan struktur på väskan.
Väska 2 - Under sätet
Här har jag inte spanat så mycket än.
Väska 3 - Dagsturväska
Kanske en Osprey Daylite på 13 liter (om den går att mosa ned i en annan väska enkelt). Alternativt har jag sett en ganska intressant väska som går att packa ihop rejält, en s.k. "packable bag", och som har en ram som man blåser upp med luft istället - Wandrd veer på 18 liter.
Funderingar
En mjuk väska kan man ofta pressa in under sätet sålänge den inte är full. Har någon testat att trycka ihop en "på papperet" betydlgit större väska under sätet på exv. Ryanair? Ta som exempel Zeeksack Organizer. Angående Osprey Farpoint 40 har den en ram vad jag förstått som gör att den inte går in under ett säte, även med mindre packningsgrad.
Kanske en axelremsväska funkar okej som dagsturväska ändå? Det har jag använt hittills, och de är väldigt lätta att packa. Dock kan man bli lite trött i axeln mot kvällen, även om man inte släpar på speciellt mycket vikt.
Är det värt att ha en hård kabinväska med hjul? Tänker att enda fördelen är att man kan sitta på den på flygplatsen när man väntar. Hjul kan väl vara trevligt, men funkar bara på platt underlag, och har man en riktig ryggsäck kan man istället bära den på alla underlag (med midjebälte ganska tungt ganska långt).
Andra tankar och erfarenheter?