Köra till Spanien - Elbil - Tips på resväg.

Permalänk
Medlem

Köra till Spanien - Elbil - Tips på resväg.

Hej,

Jag och familjen tänkte ge oss av på ett litet äventyr i sommar. Vi tänkte köra ner till spanien (costa blanca) där vi hyrt ett hus. Nu när jag håller på att ta fram en resplan, så blir jag dock lite osäker på vilken väg vi ska ta. Till ekvationen hör att vi kommer köra elbil ner. Finns gott om snabbladdare på de olika rutterna, så det är i sig inget issue egentligen (mer än att det lägger till extra tid på resan).

När jag surfat runt på nätet och kollat andra som gjort denna tur så är det flera som skriver att man ska köra A7 genom tyskland, via Luxemburg till A31 i frankrike och sen ner i spanien (A7 --> A9) .

Kör jag en rutt genom google maps så föreslår den något helt annat. Den föreslår vägen via A5 genom tyskland och sedan A7 ner till spanien. Båda är ju i princip lika långa och tar lika lång tid verkar det som. Någon som kört en eller båda vägar och vet vilken som är bäst. Vore ju kul att veta vilken som är "roligare" också.

En annan fråga är ju om någon som företagit sig detta projekt vet om det är bättre att boka boendena på vägen ner i förväg, eller om man bara ska spontanstanna? Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar. Att boka i förväg innebär ju att man måste ta sig till det delmålet oavsett om man är trött eller inte. Vi räknar med att resan tar 3 dagar och 2 nätter från skåne (där vi utgår från).

Alla tips emottages tacksamt.

Förtydligade rubrik
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Har inte kört till Spanien, men ofta till Italien. Vi brukar alltid spontanstanna där vi vill/behöver.

Du känner väl till https://abetterrouteplanner.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Har inte kört till Spanien, men ofta till Italien. Vi brukar alltid spontanstanna där vi vill/behöver.

Du känner väl till https://abetterrouteplanner.com/

Jadå, den ger också förslag, men den använder jag som komplement då jag upplever att själva ruttplaneringen inte alls fungerar så bra. Däremot är den kanon för att meddela var jag ska ladda, och hur ofta och länge.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snudge_B:

En annan fråga är ju om någon som företagit sig detta projekt vet om det är bättre att boka boendena på vägen ner i förväg, eller om man bara ska spontanstanna? Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar. Att boka i förväg innebär ju att man måste ta sig till det delmålet oavsett om man är trött eller inte. Vi räknar med att resan tar 3 dagar och 2 nätter från skåne (där vi utgår från).

Jag har inte gjort den här typen av resa, men rent generellt, utifrån logik (inte erfarenhet) så är din förhandlingsposition riktigt dålig om du dyker upp vid ett boende och vill boka rum. Du kommer betala listpris oavsett, för den som driver boendet vet att du är ute i sista minut och att du har få alternativ än att betala det priset du får där och då. Du har alltså typ ingen möjlighet alls att få ett bra pris om du är ute i sista stund, och gott om möjligheter att betala överpris.

Det är väl ungefär samma logik som den som tror att det går att göra ett klipp på julgranar genom att vänta till precis innan granståndet stänger på julafton. Säljaren vet att du inte har några alternativ, och vet också att du ogärna förstör julen för barnen genom att komma hem utan gran den julen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har inte gjort den här typen av resa, men rent generellt, utifrån logik (inte erfarenhet) så är din förhandlingsposition riktigt dålig om du dyker upp vid ett boende och vill boka rum. Du kommer betala listpris oavsett, för den som driver boendet vet att du är ute i sista minut och att du har få alternativ än att betala det priset du får där och då. Du har alltså typ ingen möjlighet alls att få ett bra pris om du är ute i sista stund, och gott om möjligheter att betala överpris.

Det är väl ungefär samma logik som den som tror att det går att göra ett klipp på julgranar genom att vänta till precis innan granståndet stänger på julafton. Säljaren vet att du inte har några alternativ, och vet också att du ogärna förstör julen för barnen genom att komma hem utan gran den julen.

Bra insikt! Ja vi bör nog försöka boka i förväg. jag är dessutom en sån person som inte riktigt gillar att ha sånna "lösa trådar". Kan däremot inte boka något innan jag vet vilken väg vi ska ta.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad gäller boende, det brukar räcka att börja kolla på hotels.com eller booking.com ett par timmar innan man funderar på att stanna för natten. Men just nu så pågår ju Fotbolls-EM i Tyskland och snart OS i Frankrike (och beroende på var ni är, även Tour de France) som kan ställa till det lokalt. Så kolla även upp sådana stora evenemang.

Vad gäller vägvalen, så spelar det ingen större roll, jag har åkt båda mot Frankrike.
Bra att veta om du inte kört dessa rutter förr:
Försök passera Hamburg tidig morgon eller sen kväll/natt. Brukar vara många vägbyggen och mycket köer. Samma gäller kring Lyon där alla vill passera mot medelhavet eller alperna.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Pfft, sova kan man göra i bilen 2 dygn hinner man fram, mindre ifall båda vuxna kan turas om att köra

Gällande väg genom Tyskland, åker man igenom tidig morgon innan trafik kommer fram så ta den kortaste vägen. Annars se upp för vägarbeten och välj väg därefter, de älskar hålla på speciellt under sommaren.

Permalänk
Medlem

Sommar betyder vägarbeten och bitvis kan det vara långa köer. Så kan vara värt att kolla strax innan man åker hur det ser ut.

För 2 år sedan i slutet av juli körde vi A7 från Kiel till Stuttgart, med en avstickare till Bamberg.
Det gick väldigt smidigt och fick bara avvika från rutten en gång pga trafikolycka annars klarade vi oss helt från köer.

Tror ingen av vägarna är roligare än den andra då autobahn mest är att plöja mil. Däremot passerar man ofta intressanta platser på vägen, så om ni har tid så kolla om det är något ni vill stanna och besöka

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Sommar betyder vägarbeten och bitvis kan det vara långa köer. Så kan vara värt att kolla strax innan man åker hur det ser ut.

För 2 år sedan i slutet av juli körde vi A7 från Kiel till Stuttgart, med en avstickare till Bamberg.
Det gick väldigt smidigt och fick bara avvika från rutten en gång pga trafikolycka annars klarade vi oss helt från köer.

Tror ingen av vägarna är roligare än den andra då autobahn mest är att plöja mil. Däremot passerar man ofta intressanta platser på vägen, så om ni har tid så kolla om det är något ni vill stanna och besöka

Undrar vilken (om någon) har längre sträckor utan hastighetsbegränsning. Men det finns väl knappt kvar längre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Undrar vilken (om någon) har längre sträckor utan hastighetsbegränsning. Men det finns väl knappt kvar längre

Det är inte en jättebra idé om man kör elbil. Du förlorar mer tid på de mer frekventa laddstoppen än att hålla en vettig hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Pfft, sova kan man göra i bilen 2 dygn hinner man fram, mindre ifall båda vuxna kan turas om att köra

Gällande väg genom Tyskland, åker man igenom tidig morgon innan trafik kommer fram så ta den kortaste vägen. Annars se upp för vägarbeten och välj väg därefter, de älskar hålla på speciellt under sommaren.

Beror ju helt klart om resan bara ska vara en transportsträcka eller om man vill uppleva något mer än motorvägar på vägen ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beror ju helt klart om resan bara ska vara en transportsträcka eller om man vill uppleva något mer än motorvägar på vägen ner.

Jo hehe, sagt lite med glimten i ögat. Kanske inte bästa valet för en skön och härlig bilresa med familjen. Däremot om man har en bra stor bil och kan sova skönt i det kan man ändå överväga det, och istället hitta på något annat kul längst vägen för samma tid/pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Vad gäller boende, det brukar räcka att börja kolla på hotels.com eller booking.com ett par timmar innan man funderar på att stanna för natten. Men just nu så pågår ju Fotbolls-EM i Tyskland och snart OS i Frankrike (och beroende på var ni är, även Tour de France) som kan ställa till det lokalt. Så kolla även upp sådana stora evenemang.

Vad gäller vägvalen, så spelar det ingen större roll, jag har åkt båda mot Frankrike.
Bra att veta om du inte kört dessa rutter förr:
Försök passera Hamburg tidig morgon eller sen kväll/natt. Brukar vara många vägbyggen och mycket köer. Samma gäller kring Lyon där alla vill passera mot medelhavet eller alperna.

EM kommer vara slut, Tour de France på sin sista etapp (när vi är i Frankrike, men skulle kunna ställa till besvär då de går i mål i Nice, men det är en bit bort från Montpellier), och OS kommer inte ha börjat när vi kör ner, men OS är helt igång när vi kör hem.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Glömde en sak, de franska motorvägarna håller i mångt och mycket bättre standard än tyska Autobahn, men är betalvägar. Så det är ytterligare en parameter att ha med i beräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Pfft, sova kan man göra i bilen 2 dygn hinner man fram, mindre ifall båda vuxna kan turas om att köra

Räknat på Alicante är det 130+ mil per dag från Malmö om man kör hela vägen (oräknat Rödby - Puttgarden, annars ytterligare lite längre) och då ska det laddas o dyl också. Lägg till att det kan (sannolikt kommer att) dyka upp vägarbeten och/eller olyckor, med påföljande köer. Jag har i och för sig inga problem med att köra långt, men det är inte ett upplägg jag hade rekommenderat...

Det vi brukade göra (vilket var före elbilarnas tid helt och hållet) var att köra till Göteborg, ta Stena Line till Kiel, köra till Luxemburg och sova där och sedan till målpunkt varierande långt in i Frankrike. Dock tror jag inte att vi körde den teoretiskt närmaste vägen då detta ofta slutade med kökaos i Ruhr-området. Det är länge sedan så jag minns inte, och det har säkert hänt lite med vägarna också, men får för mig att vi körde nedåt Kassel-Koblenz e dyl istället. En grej med Luxemburg om man ändå tänker köra över gränsen någonstans i det området är att de normalt sett har lägre soppapriser än Frankrike och Tyskland, men det är ju inte tillämpligt i detta fall.

En sak man bör kolla upp numera utifrån var man tänker köra och stanna är hur det ligger till med miljözoner. Att man har elbil spelar ingen roll för kravet på dekal som sådant. Och idiotiskt nog finns det ju ingen "EU-dekal" för detta heller. Standarder är jättebra, alla borde ha sin egen, typ. Jag beställde en fransk "just in case" och för att testa (var nog 2022, tror jag) och det tog ju typ tre veckor e dyl... Tyska är lite lättare i och med att de går att få tag på även på en del svenska besiktningsstationer.

I Frankrike bör man även tänka på att motorvägsavgifterna kommer att ticka på, om man inte ska försöka sig på att bara köra senvägar förutom de avgiftsfria som finns på vissa ställen, ifall man gör någon slags budget.

Personligen är jag sugen på att vid tillfälle köra till Frankrike vägen via Mulhouse och passa på att besöka bilmuseet och/eller järnvägsmuseet där, men det är ju lite utanför vad som är ren ruttplanering...

korrektur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte en jättebra idé om man kör elbil. Du förlorar mer tid på de mer frekventa laddstoppen än att hålla en vettig hastighet.

Att ligga och pressa blir även allt annat än vilsamt. Lite snabbare än i Sverige är ju en sak, men att försöka trycka på allt vad det går blir ganska tröttande i längden, särskilt om vägen inte är mer eller mindre helt tom. Även där det är fri fart har de ju "rekommenderat" 130 km/h, vilket är en ganska vanlig bashastighet på motorvägar utanför Sverige. Frankrike har ju det t ex, men med sänkning till 110 km/h i regn o dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte en jättebra idé om man kör elbil. Du förlorar mer tid på de mer frekventa laddstoppen än att hålla en vettig hastighet.

Beror helt på bilen och laddarna som finns tillgängliga, det är en funktion av laddkurvan mot förbrukning och det finns helt klart bilar där man kommer fram fortare av att att köra snabbare upp till rätt höga hastigheter, självklart kommer även förhållandena vid resa spela roll också.

När jag räknat på det för mina tidigare bilar kom jag fram till att i den Model 3 jag hade så kom man fram snabbare ju snabbare man körde upp till en hastighet runt 190 km/h, i min i4 M50 så var det runt 160 km/h den gränsen gick (med overhead per laddstopp). Båda givet att det fanns rätt bra tillgång till snabba laddare längs den sträckan. Det stöds även av siffror andra testat sig fram till och vad ABRP säger.

Permalänk
Medlem

Gällande boendet och att det kanske är "för långt" mellan bokade hotell. Boka ett extra bara för att så du får kortare körsträckor. Det är skönt att stanna lite längre på ställen och du får se lite nya städer och äta god mat på vägen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Äsch, semester ska ju vara lite lyx, bara köra på bilen på det hyrda planet, du slipper ladda och onödiga övernattningar. Fakturan är ju trots allt ett senare problem! 😉

Permalänk
Medlem

Helger är det lastbilsförbud i Tyskland

Jag försöker alltid åka genom Tyskland på helgen då det är lastibilsförbud både lördag och söndag under sommaren. Frankrike så mycket bättre att köra i tack vare vägtullar. Sen runt Dortmund är det alltid extremt mycket trafik.

Visa signatur

5950X/Asus Dark Hero/3090 MSI/32GB G.Skill 3600Mhz Cl16
12900KS/Asus Z690 Maximus /Zotax 4090/ 32GB.Skill 6400Mhz Cl32

Permalänk
Medlem

Ifall någon är intresserad, så har vi nu bestämt oss, och kommer ta 1:an som går förbi Düsseldorf och Köln, ner via Luxemburg. Om inte annat så för att säga att man kört förbi där.

Vi kommer också köra 4 dagar, 3 nätter istället. Det är bara så vi ska komma fram till huset i Spanien i rimlig tid och ändå orka käka middag eller nåt första kvällen. Vi kommer bo över utanför Köln, Lyon, och Tarragona. Sista dagen blir bara ett par timmar, men perfekt att chilla vid poolen när man kommit fram.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Lite extra säkerhet kanske?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har blint kört med waze och Google maps förslag, undvika trafik och råkaos på väg ner är det enda prio enligt mig

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt