Inbyggd mikrofon i laptop fungerar inte efter återinstallering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Inbyggd mikrofon i laptop fungerar inte efter återinstallering av Windows 10

Jag blev tvungen att återinstallera Windows 10 i min bärbara dator och nu, när jag försöker ringa från datorn, hör inte folk vad jag säger. Jag hör däremot bra. Det är då inspelning som verkar vara fel. Jag tror att problem förmodligen ligger i Windows, inte i mitt program för att ringa (Voipcheap) därför att jag har testat i "Testa din mikrofon" i Windows inställningar och det är väldigt låga nivåer. Jag har gjort felsökning i Windows men detta hjälper inte. Tidigare, före Windows återinstallering, fungerade programmet utan problem. Min dator (Lenovo Ideapad 330) har inbyggd mikrofon. I Windows sekretessinställningar har jag aktiverat mikrofonåtkomst för enheten och för appen jag använder. Jag har testat några lösningar som jag hittat på nätet men ingenting har funkat. Jag vet vad jag kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Jag blev tvungen att återinstallera Windows 10 i min bärbara dator och nu, när jag försöker ringa från datorn, hör inte folk vad jag säger. Jag hör däremot bra. Det är då inspelning som verkar vara fel. Jag tror att problem förmodligen ligger i Windows, inte i mitt program för att ringa (Voipcheap) därför att jag har testat i "Testa din mikrofon" i Windows inställningar och det är väldigt låga nivåer. Jag har gjort felsökning i Windows men detta hjälper inte. Tidigare, före Windows återinstallering, fungerade programmet utan problem. Min dator (Lenovo Ideapad 330) har inbyggd mikrofon. I Windows sekretessinställningar har jag aktiverat mikrofonåtkomst för enheten och för appen jag använder. Jag har testat några lösningar som jag hittat på nätet men ingenting har funkat. Jag vet vad jag kan göra.

Hejsan

Om du har låg mikrofonnivå så testa att aktivera mic boost. Har själv haft problem med låg mikrofonnivå och mic boost hjälpte mig.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Var kan jag hitta mic boost?

Permalänk
Medlem

Ja, jag hittade det. Men jag har det på 100 och det hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Ja, jag hittade det. Men jag har det på 100 och det hjälper inte.

Ta hem det automatiska detekteringsverktyget som Lenovo tillhandahåller och kolla om den hittar saker som du behöver uppdatera.

Permalänk
Medlem

Tack. Det är 2 saker som uppdaterades men de verkar inte vara relaterade till ljudet.

Permalänk

I många fall är problemet att programmet nekats att få använda microfonen.

Finns nånstans i settings där du kan slå på att programmet får använda mikrofonen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej, det nekats inte, åtkomst är tillåten i inställningarna.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att problemet låg i Windows men jag har justerat ljudet i Windows och nu är det bra med mikrofontestet i Windows. Däremot har jag testat mikrofonen i Audio wizard for min VoipConnect program och det hörs ingenting. I Windows Audio -inställningar, på fliken Kommunikation, är det förinställt rutan "Minska volymen på andra ljud med 80%", och jag har försökt ändra det och valde "Göra ingenting" och det är ingen skillnad. I VoIP-appen hade jag markerat "Aktivera den automatiska volymkontrollen" och "Ring med datorns högtalare" och jag har testat ändra det utan några resultat. Jag vet inte vad jag kan göra.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat en nyare version av Voip, tidigare hette VoipConnect, nu har jag Microsoft appen MobileVOIP (för att använda VoipCheap) men problemet kvarstår. Jag har angett MobileVOIp som standardapp för TEL (URL:tel) och för SMS (URL:tel) men det går inte att välja den för CALLTO (URL:callto). Jag vet inte om detta kan påverka... I alla fall har appen Windows-behörigheter för mikrofon och ljud.

Permalänk
Medlem

I Windows sekretessinställningar för telefonsamtal är Åtkomst för telefonsamtal för denna enhet på. Det är också på "Tillåt att appar ringer telefonsamtal". Men i "Välj vilka appar som kan ringa telefonsamtal" finns det bara "Kontakter" (??). Det är inte MobileVoip och jag vet inte hur jag kan lägga till VoIP här. Kan detta kanske vara problemet?

Permalänk
Medlem

Har du återinstallerat ex Lenovos ”kontrollpanel/hjälpprogram””? Kan vara så att modell-specifika ljuddrivrutiner (som laddas ned i Lenovos program) behövs och iom att du ominstallerat är dessa drivrutiner inte installerade just nu.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Tack. Det var en bra poäng men jag återinstallerade Lenovos hjälpprogram och alla uppdateringar är hämtade. Så problemet är någon annanstans, frågan är vad som är fel nu...