Hur får man hotspoten på en IPhone att alltid vara aktiv?

Permalänk

Hur får man hotspoten på en IPhone att alltid vara aktiv?

På alla iphones genom åren har den kassa hotspoten slagit av sig så fort ingen enhet är uppkopplad mot den på en halvtimma eller nått sånt. Sen får man oftast stänga av o sätta på den för att det ska funka igen. Går detta idiotiska beteende av ända på nått vis eller måste man skaffa en app som funkar som den ska?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

På alla iphones genom åren har den kassa hotspoten slagit av sig så fort ingen enhet är uppkopplad mot den på en halvtimma eller nått sånt. Sen får man oftast stänga av o sätta på den för att det ska funka igen. Går detta idiotiska beteende av ända på nått vis eller måste man skaffa en app som funkar som den ska?

Mig veterligen finns det ingen inställning för det. Den stängs av för att internetdelning drar mycket på batteriet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jag tror inte du behöver sätta på/stänga av någonting, men du behöver öppna inställningssidan igen.

Det enda jag sett som lösning är att stänga av autolock och lämna telefonen på inställningssidan för personal hotspot. Bisarr "lösning", men det passar ju ihop med hur funktionen fungerar...

Så typ "nej, det går inte", men ändå lite...?

Skrivet av jnsson:

Mig veterligen finns det ingen inställning för det. Den stängs av för att internetdelning drar mycket på batteriet

Eller vad det nu handlar om. Den stängs ju av även om telefonen laddas, så det känns inte rakt av som en batterisparfunktion.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Tyvärr verkar ju samma hända om den ligger på ladd med fullt batteri....

Skrivet av evil penguin:

Jag tror inte du behöver sätta på/stänga av någonting, men du behöver öppna inställningssidan igen.

Det enda jag sett som lösning är att stänga av autolock och lämna telefonen på inställningssidan för personal hotspot. Bisarr "lösning", men det passar ju ihop med hur funktionen fungerar...

Det har du nog helt rätt i, tror jag fick det att funka så för några år sedan och då var nog låset avstängt. Men vissye inte det var därför. Så bra tips!

Skrivet av evil penguin:

Eller vad det nu handlar om. Den stängs ju av även om telefonen laddas, så det känns inte rakt av som en batterisparfunktion.

Precis, tyvärr e det ju så...

Inlägg sammanfogade, använd gärna redigera eller citera flera-funktionerna. // MOD
Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Tyvärr verkar ju samma hända om den ligger på ladd med fullt batteri....

Det har du nog helt rätt i, tror jag fick det att funka så för några år sedan och då var nog låset avstängt. Men vissye inte det var därför. Så bra tips!

Precis, tyvärr e det ju så...

Till o med så pass? Nu var det många år sedan jag hade en iOS enhet men jag stängde av internetdelningen när jag inte hade någon enhet som behövde internet via internetdelning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Till o med så pass? Nu var det många år sedan jag hade en iOS enhet men jag stängde av internetdelningen när jag inte hade någon enhet som behövde internet via internetdelning.

Ja, numera verkar funktionen stängas av mer eller mindre så fort det är 0 anslutna enheter OM man inte har inställningssidan öppen.
(Det spelar ingen roll att inställningen fortfarande är på, funktionen är av om man inte har inställningssidan öppen)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag ska testa imon om det går att stänga av faceid utan att telefonen flippar ut. Och delningen kanske hålls igång. Återkommer om jag inte glömmer av

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anslut en enhet och se till att den genererar nätverksaktivitet (ping 1.1.1.1 eller whatever)

Permalänk
Datavetare

Tror tyvärr det handlar om inkompatibilitet mellan iOS och Windows.

Har noterat samma problem under de år jag använde en Surface Pro som laptop ihop med en Iphone, att aktivera "maximal kompatibilitet" gör det bara lite sannolikare att det överhuvudtaget går att koppla upp sig.

Sen jag började köra MBP/MacOS är problemet borta, d.v.s. det går hur bra som helst att koppla upp sig så länge som man har internetdelning aktivt.

Testade nu precis, har inte haft något uppkopplat mot min Iphone på flera veckor men jag lämnar internetdelningen på hela tiden är det bara att koppla upp sig -> fungerar direkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Ja det här beteendet är inte riktigt vad man förväntar sig när man aktiverar "internetdelning", jag har stört mig på det sen dag 1. Är det aktiverat förväntar jag mig att det ska fungera utan att behöva toggla det eller behöva pilla med nått för att det ska starta, är det påslaget så är det påslaget.
Men det fungerar inte så tydligen.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har noterat samma problem under de år jag använde en Surface Pro som laptop ihop med en Iphone, att aktivera "maximal kompatibilitet" gör det bara lite sannolikare att det överhuvudtaget går att koppla upp sig.

Sen jag började köra MBP/MacOS är problemet borta, d.v.s. det går hur bra som helst att koppla upp sig så länge som man har internetdelning aktivt.

Testade nu precis, har inte haft något uppkopplat mot min Iphone på flera veckor men jag lämnar internetdelningen på hela tiden är det bara att koppla upp sig -> fungerar direkt.

Upplever dock samma typ av problem mellan iOS och MacOS, så det är nog om inte annat fler problem än bara det du pratar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enda jag vet som funkat automatiskt är om man kör ”Familjedelning”. Men detta är nog endast mellan olika typer av apple enheter. Kör det med familjen (barnen) om vi inte har tillgång till wifi där vi är.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Det är tack vare Apple Continuity meddelanden som skickas över Bluetooth Low Energy. Apple-enheter ser varandra över blåtand och kan t ex aktivera hotspot om de ser att en enhet med samma icloud-id är i närheten. Den mekanismen fungerar av uppenbara skäl inte mot windows. Att annonsera sig på samma sätt som en ap över wifi hela tiden skulle dra för mycket ström. Även om laddaren är i mördar det batteriet, vilket t ex de som försökt köra ipad som väggdisplay för HA fått erfara.

https://petsymposium.org/popets/2020/popets-2020-0003.pdf

https://www.reddit.com/r/HomeKit/comments/jwsbkh/finally_the_...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem