Permalänk
Medlem

One.com SMTP-server

Jag har en dator med Debian 12 och Evolution som mail-client. Jag har en mail adress hos One.com men jag får inte Evolution att samarbeta med SMTP-servern hos One.com. Sedan jag konstaterat problemen testade jag med Thunderbird och Outlook på en windows-dator. Det var samma problem - mailen kommer inte iväg.

På Evolution får jag felmeddelandet "HELO-kommandot misslyckades".

Supporten på One.com tar bara ansvar för webmail.

Vad jag kan se har jag de inställningar som rekommenderas.

Någon som har några ideér, utöver att byta leverantör?

Permalänk
Medlem

Vad har du ställt in som SMTP-server? host och port? För det låter som att den ansluter men att kommandot inte är giltigt, och det lutar mot att du ansluter till fel tjänst (port?).

Permalänk
Medlem

Har det fungerat tidigare? Din internetleverantör kanske blockar utgående SMTP trafik för att motverka spam?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag har en dator med Debian 12 och Evolution som mail-client. Jag har en mail adress hos One.com men jag får inte Evolution att samarbeta med SMTP-servern hos One.com. Sedan jag konstaterat problemen testade jag med Thunderbird och Outlook på en windows-dator. Det var samma problem - mailen kommer inte iväg.

På Evolution får jag felmeddelandet "HELO-kommandot misslyckades".

Supporten på One.com tar bara ansvar för webmail.

Vad jag kan se har jag de inställningar som rekommenderas.

Någon som har några ideér, utöver att byta leverantör?

När du skickar e-post via någon annan tjänst, se till att du a) kopplar till en submission-port (587 eller 465); inte SMTP (25), och b) använder TLS för anslutningen (465 är implicit TLS sedan många år medan 587 kräver att ett STARTTLS-kommando skickas).

Permalänk
Medlem

Det har fungerat tidigare till och från. Jag har ett annat mail-konto hos Telia och det fungerar bra. Min ISP, Tele2, har ju ingen egen mail-tjänst så det är öppet för alla andra.

Klienten är installd på port 587, STARTTLS, enligt anvisningarna från One.com.

Jag har försökt ta reda på vad HELO-kommandot betyder men det verkar inte finnas något tillgängligt.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det har fungerat tidigare till och från. Jag har ett annat mail-konto hos Telia och det fungerar bra. Min ISP, Tele2, har ju ingen egen mail-tjänst så det är öppet för alla andra.

Klienten är installd på port 587, STARTTLS, enligt anvisningarna från One.com.

Jag har försökt ta reda på vad HELO-kommandot betyder men det verkar inte finnas något tillgängligt.

Du kan prova att öppna en manuell anslutning till deras mailserver för att se om du över huvud taget kan nå den.
I exemplen nedan har jag text mellan "<" och ">": Skriv inte ut dessa tecken utan ersätt dem plus texten mellan dem med motsvarande värden som passar den server/användarnamn/etc som du använder.

Först behöver du ditt användarnamn och lösenord i base64-format:

echo -n "\0<användarnamn>\0<lösenord>" | base64

Kopiera undan resultatet av ovanstående kommando för senare bruk. Observera att detta inte är krypterat utan bara omkodat: Vem som helst med kunskap om hur man avkodar base64-kodad text kan läsa det som står där!

Sen provar du att ansluta till mailservern:

openssl s_client -starttls smtp -connect <mailservern>:587

Sen kommer du att se en hög med teknisk mumbo-jumbo tills du möts av en prompt där du fortsätter ange kommandon:

ehlo <dinmaildomän>

Här berättar mailservern hur den tillåter dig att prata med den. Troligen är ett av alternativen "AUTH PLAIN". Observera: "ehlo" är inte en felstavning. HELO är ett riktigt gammalt hälsningsmeddelande och har du valet mellan helo och ehlo i din mailklient vill du troligen använda det senare, som indikerar att du vill prata en nyare/utökad version av SMTP.

auth plain <base64-strängen som du skapade förut>

Förhoppningsvis möts du här av svaret "235 2.7.0 Authentication successful" eller liknande. Oavsett: Har du kommit så här långt så kan du garanterat prata med mailservern på ett sätt som vilken som helst mailklient bör klara. Kommer du inte så långt har du ett annat problem, men då kanske du i alla fall får ett felmeddelande som går att få mer info om på nätet.

Permalänk
Medlem

Testa send.one.com - port 465 - SSL/TLS

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat diverse inklusive port 465 och det märkliga är att ibland fungerar det bra för att vara tvärstopp nästa gång. När jag skickar via Telia går det precis som det ska. Annars brukar Telia vara lite svajigt.

De gånger det fungerar med One.com tar det tre-fyra minuter att få iväg ett mail.

Jag har testat med olika mail-klienter men fått samma problem. Det gör att jag börjar misstänka något problem hos One.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har nu testat diverse inklusive port 465 och det märkliga är att ibland fungerar det bra för att vara tvärstopp nästa gång. När jag skickar via Telia går det precis som det ska. Annars brukar Telia vara lite svajigt.

De gånger det fungerar med One.com tar det tre-fyra minuter att få iväg ett mail.

Jag har testat med olika mail-klienter men fått samma problem. Det gör att jag börjar misstänka något problem hos One.com.

send.one.com går mot flera IP-adresser två IPv4 och två IPv6 . Kan vara så i att inte alla fungera korrekt just nu.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tala om hur det slutade om någon är intresserad. Till att börja med har jag flera mail-konton och det var bara det hos one.com som var problematiskt. Jag hade bl a en Windows 10 dator med Outlook 2016 med alla uppdateringar och mail-inställningarna som One.com rekommenderade och ändå fungerade det bara ibland. Min antydan att det kunde vara problem med SMTP servern möttes med ointresse från supporten.

Jag ledsnade och håller nu på att byta bort One.com. När jag lade in uppgifterna från den nya leverantören fungerade allt direkt. Hoppas att det fortsätter...