Geekbench-resultat avslöjar AMD:s RDNA 4-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Geekbench-resultat avslöjar AMD:s RDNA 4-kretsar

”GFX1201” är en ny GPU i Radeon RX 8000-serien. Den har 28 Work Group Processors, 16 GB videominne och den testade prototypen har en maxfrekvens på 2,1 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer AMD bli mer prisvärda denna generation?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Kommer AMD bli mer prisvärda denna generation?

Hur ska någon kunna veta det?

Permalänk

Framtifen

Skrivet av Mörksuggan:

Kommer AMD bli mer prisvärda denna generation?

Ja då prislappen på senaste processorerna ansågs för högt så uteblev försäljningen totalt. Vi vet inte om det är prisvärt förens priserna och testerna är ute.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas på att de är mer energieffektiva den generationen. Där har de en bra bit kvar till Nvidia.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Geekbench score i klass med RX570 då, dessa leaks alltså...

Permalänk
Medlem

*gäsp* inga highend-kort, blir att se fram emot RX 9000.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

*gäsp* inga highend-kort, blir att se fram emot RX 9000.

Skulle toppmodellen klå eller slå jämnt med ett RTX 4070 Ti Super för strax över 8000kr så är det inte fy skam då sistnämnda kostar en bit över 10 tkr idag. Och det ryktas att RT är något som AMD förbättrat avsevärt efter att det underpresterat efter Nvidia sedan RDNA 2.

AMD har dock gjort en besviken förut men blir gärna överraskad!

Permalänk
Medlem

Har varit riktigt nöjd med mitt RX 6800 i snart 4 år, så för min del gör det inget om AMD stannar på RX 8800. Jag vägrar betala femsiffrigt för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hoppas på billigare kort som ändå kan matcha Nvidia mellanklass. Har helt tappat hoppet om att någonsin kunna spendera <9000 kronor för ett top-end kort igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hoppas på billigare kort som ändå kan matcha Nvidia mellanklass. Har helt tappat hoppet om att någonsin kunna spendera <9000 kronor för ett top-end kort igen.

Medelklassen är ju full av val. Budget och Topklassen är där vi behöver fler kort att välja bland.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Medelklassen är ju full av val. Budget och Topklassen är där vi behöver fler kort att välja bland.

Inte om priserna för topp ska ligga på 14-15+. Om AMD eller Intel bestämmer sig för göra ett toppkort och priserna faller så är det positivt, men jag tvivlar på det. Budget är jag personligen inte intresserad av men visst är det aldrig fel med fler val.

Permalänk
Medlem

Detta är nog mer rimlig grafik i 10600G/10700G APU'er, kanske säljer 9600X/9700X bättre med inbundlad RX570 grafik.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Såg att MLID förväntar sig prestanda runt 4080 med RT som ett 4070 Ti. OM det sker till ett pris mellan 500-600$ kan man fira men sett till hur MLID brukar överhypa AMD så landar nog 8800XT snäppet under detta.

Är inte heller intresserad av att betala 10k+ för grafikkort så det gör inget om AMD bara släpper midrange kort, för ”billiga” summor så som ~7000kr. Hoppas pris/prestanda och deras RT bara får en stor förbättring.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Såg att MLID förväntar sig prestanda runt 4080 med RT som ett 4070 Ti. OM det sker till ett pris mellan 500-600$ kan man fira men sett till hur MLID brukar överhypa AMD så landar nog 8800XT snäppet under detta.

Är inte heller intresserad av att betala 10k+ för grafikkort så det gör inget om AMD bara släpper midrange kort, för ”billiga” summor så som ~7000kr. Hoppas pris/prestanda och deras RT bara får en stor förbättring.

Ja jag såg det också. Skulle inte vara helt orimligt, men mer troligt kommer det prestera kring 4070 Ti tror jag.
Tror dock inte att AMD säljer det för 499 usd. Kanske kring 549 usd, vilket för oss i Sverige skulle landa kring 7500 kr kanske. I så fall blir det inget superhopp i pris/prestanda mot vad som finns idag.
Men jag hoppas MLID får rätt. 499 usd för 4080-prestanda. Då kanske jag hugger till på ett kort

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skulle toppmodellen klå eller slå jämnt med ett RTX 4070 Ti Super för strax över 8000kr så är det inte fy skam då sistnämnda kostar en bit över 10 tkr idag. Och det ryktas att RT är något som AMD förbättrat avsevärt efter att det underpresterat efter Nvidia sedan RDNA 2.

AMD har dock gjort en besviken förut men blir gärna överraskad!

Fast jag har ett bättre kort än det idag, 7900XTX

Skrivet av Bankai:

Inte om priserna för topp ska ligga på 14-15+. Om AMD eller Intel bestämmer sig för göra ett toppkort och priserna faller så är det positivt, men jag tvivlar på det. Budget är jag personligen inte intresserad av men visst är det aldrig fel med fler val.

High-end-kortet 7900XTX får du för 10-12 beroende på modell. Jämförbart med Nvidia 4080. Nvidia Titan X, förlåt, 4090 ska man nog räkna som ett entusiastkort och inte high-end.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Fast jag har ett bättre kort än det idag, 7900XTX

High-end-kortet 7900XTX får du för 10-12 beroende på modell. Jämförbart med Nvidia 4080. Nvidia Titan X, förlåt, 4090 ska man nog räkna som ett entusiastkort och inte high-end.

RDNA 4 är inte för dig helt enkelt utan det är för de som inte inte vill lägga över tiotusen på ett grafikkort och det är många fler potentiella köpare. Någon enstaka modell kostar nu ner till tiotusen men det har för det mesta kostat tolv till fjortontusen sedan det lanserades. Jag tror också 8800 XT kommer ha bättre RT än XTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

RDNA 4 är inte för dig helt enkelt utan det är för de som inte inte vill lägga över tiotusen på ett grafikkort och det är många fler potentiella köpare. Någon enstaka modell kostar nu ner till tiotusen men det har för det mesta kostat tolv till fjortontusen sedan det lanserades. Jag tror också 8800 XT kommer ha bättre RT än XTX.

Mängden potentiella köpare blir rätt nonexistent när förra generationens kort med högre prestanda har en lägre prislapp. Men 1-2 år efter släppet när priserna sjunkit en hel del finns det potentiella köpare.

Permalänk
Medlem

Då AMD inte verkar satsa på nån prestanda ökning med dessa kort så kanske det vore en ide för dem att trycka in extra prestanda för RT på nåt kort iallafall. RT är inte nåt jag bryr mig så mycket om men kunderna verkar ha gått på hypen från Nvidia så tror AMD skulle behöva öka sin prestanda på detta område för att ha möjlighet att locka över kunder senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hur ska någon kunna veta det?

AMD kanske?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

AMD brukar ligga bra till att rendera nästa bild, Nvidia har redan räknat ut alla möjliga bilder om du har ett spel som de har övat deras AI på. .. AAA Nvidia BBB AMD

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)