Forskare spelar ”Doom” – helt och hållet i AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Det är det här som är problemet. Det finns ingen AI i något av de här områdena som faktiskt förstår något. Mer träningsdata kommer inte magiskt få AIn att förstå något på riktigt, utan bara göra lite bättre vilda gissningar.

Det räcker med att gissningen är bra nog. Det tog exakt ett försök för Claude att gissa hur en ebuild till ett program från git som ingen hade gjort något paket för än till Gentoo skulle se ut. Det tycker jag är en "helt okej" gissning i sammanhanget. Det dröjer nog inte länge innan du kan förklara för en AI hur en spelmekanik är tänkt att fungera för att den ska "gissa" sig fram till ett resultat som är användbart.

Permalänk
Medlem

Just för Doom är det nog halvt om halvt kontraproduktivt att göra på det här viset, men det är ju förmodligen bra ur ett forskningsperspektiv för att det lär vara relativt enkelt att träna på.

Men för att skapa något slags open world-sandlåda skulle det ju kunna vara en häftig grej, om man lyckas nå dit utan att det bara blir flum.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Det du säger är en vild gissning om något. Nvidias Jensen Huang har sagt att spel i framtiden inte kommer renderas utan genereras. Så varför är du så negativ helt utan grund mot fantastiska tekniska framsteg… på ett teknikforum?

Ett teknikforum är väl helt rätt plats att diskutera nya tekniker oavsett om man är skeptisk eller inte? Och jag är skeptisk till väldigt mycket av all AI hype, nyhetsfokus och fantasisummor som investerats i ett område som nu efter flera år i rampljuset inte lyckas leverera i närheten av alla saker de lovar och säger kommer komma. Alltid är det "när vi löst problem X", och när/om den dagen kommer är jag helt redo att omvärdera min skepsis, men just nu är det så många luftslott som byggs i AIns namn att det börjar bli extremt tröttsamt att se det överallt.

Och med tanke på att Nvidias aktie gått upp 2700% senaste 5 åren tack vare den här AI hypen så vore det tjänstefel av VDn, till företaget som säljer gpuer till alla som ska träna sina egna AIs, att säga något annat än att AI är framtiden oavsett hur mycket han tror på det eller inte. Det är definitivt den framtiden Nvidia och deras investerare vill se iallafall.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Ett teknikforum är väl helt rätt plats att diskutera nya tekniker oavsett om man är skeptisk eller inte? Och jag är skeptisk till väldigt mycket av all AI hype, nyhetsfokus och fantasisummor som investerats i ett område som nu efter flera år i rampljuset inte lyckas leverera i närheten av alla saker de lovar och säger kommer komma. Alltid är det "när vi löst problem X", och när/om den dagen kommer är jag helt redo att omvärdera min skepsis, men just nu är det så många luftslott som byggs i AIns namn att det börjar bli extremt tröttsamt att se det överallt.

Och med tanke på att Nvidias aktie gått upp 2700% senaste 5 åren tack vare den här AI hypen så vore det tjänstefel av VDn, till företaget som säljer gpuer till alla som ska träna sina egna AIs, att säga något annat än att AI är framtiden oavsett hur mycket han tror på det eller inte. Det är definitivt den framtiden Nvidia och deras investerare vill se iallafall.

Ser inga luftslott, ser: ”Forskare spelar ”Doom” – helt och hållet i AI”. Woooow!!!!!!!!!!!!!!

Menar du kan tro jorden är platt tills någon ger dig en rymdresa, men då lär du få vänta.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt är detta nog ganska solklart det coolaste jag sett inom AI, det borde gå att vidareutveckla detta till vilket spel som helst och på så sätt generera en helt unik upplevelse varje gång

Såklart är inte allt perfekt, säkerligen spårar kontinuitet ur och massa annat

Men spelet man spelar finns ju inte alls, ingen kod, inga texturer, ingen spelmotor… allt är bara nätverk som genererar bilder… det är sjukt konstigt att ens tänka på hur den beräknar skada eller plocka upp items, eller annat

Ska bli kul att se vad nästa sak är som kommer ur detta

Permalänk
Medlem

En annan möjlighet är att göra väldigt primitiva spel rent grafiskt och be AI göra dem snyggare i realtid. Kanske?!

Kanske ett steg på vägen.

Men AI är framtiden. Det är jag övertygad om.

Frågan är vad vi människor ska pyssla med förutom fysiskt arbete?

Permalänk

Det kommer sluta med: "AI simulerar livet i realtid" projecerat på en digital kontaktlins som man har över ögonen, sedan är allt som fattas följande 3 saker:

  • Interaktiv luktmodul kopplat till näsan

  • Specialdräkt (onepiece) med högupplöst uppsättning taktila trycksensorer som simulerar beröring, samt tryck inducerade av bl.a gravitation och tröghetskraften. Men även slingor för att leda värme, kyla och väta ut i dräkten

  • Elektroder kopplat till de muskler vi använder i vardagen, elektriska signaler får dessa muskler att dra ihop sig, på så vis simulerar den fysiska rörelser av kroppen utan att vi behöver styra de själva

Och badabing-badabom så har vi scenario Wall-E ^^ Man kan bara ligga och inte göra nånting, och så lever AI'n livet åt oss, och när tekniken mognat tillräckligt kommer vi inte att kunna avgöra någon skillnad mot den riktiga motsvarigheten.

Skrivet av serverfel:

En annan möjlighet är att göra väldigt primitiva spel rent grafiskt och be AI göra dem snyggare i realtid. Kanske?!

Fast det finns väl redan? DLSS och DLAA tänker jag på. Möjligt att i framtiden kommer den att kunna hantera mer, som t.ex ljus, skuggor, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Det kommer sluta med: "AI simulerar livet i realtid" projecerat på en digital kontaktlins som man har över ögonen, sedan är allt som fattas följande 3 saker:

  • Interaktiv luktmodul kopplat till näsan

  • Specialdräkt (onepiece) med högupplöst uppsättning taktila trycksensorer som simulerar beröring, samt tryck inducerade av bl.a gravitation och tröghetskraften. Men även slingor för att leda värme, kyla och väta ut i dräkten

  • Elektroder kopplat till de muskler vi använder i vardagen, elektriska signaler får dessa muskler att dra ihop sig, på så vis simulerar den fysiska rörelser av kroppen utan att vi behöver styra de själva

Och badabing-badabom så har vi scenario Wall-E ^^ Man kan bara ligga och inte göra nånting, och så lever AI'n livet åt oss, och när tekniken mognat tillräckligt kommer vi inte att kunna avgöra någon skillnad mot den riktiga motsvarigheten.

Fast det finns väl redan? DLSS och DLAA tänker jag på. Möjligt att i framtiden kommer den att kunna hantera mer, som t.ex ljus, skuggor, etc.

Jag tänker mer att man gör ett spel med streckgubbar och säger åt AI att få det att se ut som verkliga livet.