Krönika: PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Permalänk
Citat:

"PS5 Pro är en premiumprodukt".

En mid-gen refresh med samma gamla underklockade Zen 2-CPU från 2019, en GPU som har "upp till" 45% snabbare renderingsprestanda, "siktar på" 60 fps, 256-bitars minnesbuss (Xbox Series X har 320-bitars), ingen skivläsare eller ens ett ställ. Det är verkligen premium detta. Nej, det enda som är premium här är priset.

99% av alla som såg presentationen uppmärksammar inte Cernys ordval, och då speciellt orden jag skrev ovan inom citationstecken: "targeted 60 frames per second" och "rendering that's up to 45% faster". Det handlar om ren marknadsföring. Sony hoppas att fanboysen endast ska se orden "45% faster" och "60 fps" och ignorera det andra, viket tyvärr många också gör.

Citat:

"Sources familiar with Sony’s plans tell The Verge that Sony is asking developers to create a new PS5 Pro-exclusive graphics mode in games that combines Sony’s new PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) upscaling to 4K resolution with a 60fps frame rate and ray-tracing effects."

Ni kommer att få 60 fps i vissa spel, men inte i äkta 4K utan i uppskalad sådan. Kommande GTA 6 kommer inte kunna köras i 60 fps eftersom den gamla CPU:n är alldeles för svag för alla komplexa simuleringar.

Närmare 10,000 kr för 1080p uppskalat till 4K och "60 fps" är ju som hittat.

Personer som försvarar detta är inte bara fanboys utan fanboys som är beroende av copium.

Dold text

Krönikören är enligt egen utsago en fanboy så att använda det ordet i min text kan väl inte bryta mot någon forumregel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Dollarn kostade dock bara ungefär 6 kronor då.

Och? Det är väl i msrp man måste jämföra? Annars blir ju det skevt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nja, håller inte med krönikören alls, men då är jag kanske inte en lika stor fan av Sony som honom. Jag tycker att dom flesta argumenten för att den är för dyr i förhållande till vad man får är helt rätt. Och det effektivaste sättet att uttrycka sitt missnöje mot vad företag i Sony's storlek gör är att rösta med plånboken, som är ett av argumenten. Säljer den inte bra så kanske dom måste tänka om och justera priserna och/eller vad som ingår i förpackningen när man köper den. Tycker att fler borde stanna upp och tänka till på vad konsekvenserna blir av att man bara blint godtar vilka priser som helst. Detta gäller inte bara PS5 Pro, vi har ju sett samma sak med folk som köpte scalpade PS5:or till extremt överpris, grafikkort, mobiltelefoner o.s.v. Jag kan givetvis inte bestämma vad andra ska göra med sina pengar, men ibland önskar jag att fler sa ifrån och inte bara accepterade extrema prisökningar under kort tid t.ex.

Permalänk

Bra krönika!

Jag tror att de flesta som köper en ps5pro är ganska inbitna gamers och playstation "älskare", vilket många redan har en ps5/ps5slim som de flesta och även sony räknar med att de kommer sälja vid köp av ny konsol! För en begagnad ps5 får du idag runt 4-5000 med lite tillbehör och ev nått spel och säg att en ps5pro kostar 9500 så är det bara 4500 kvar vilket är ganska normalt för en ny konsol. Vill man ha skivläsare så blir priset ca 6000 efter försäljning av sin äldre ps5, vilket inte heller egentligen är så jättemycket för en pro modell med skivläsare. Att Sony valde att inte ta med skivläsare tror jag är mycket att de flesta idag väljer att köpa sina spel digitalt och det blir ju lite smått orättvist att de ska straffas med dyrare konsol bara för en liten del av människor vill ha med skivläsare! Nu finns valet att köpa till en skivläsare, vilket är bättre än att de helt valt att slopa den för då är det helt uppenbart att de vill få in alla till playstation store så de kan fortsätta ta ocerpriser för spel över en längre tid! Då hade jag varit mer förbannad! Jag är en som gillar spel på skiva, dels att äga spelet men också att samla på dem i min hylla!

Jag kommer köpa ps5pro dag 1 och valde att beställa min skivläsare redan samma dag som ps5pro utannonserades (fick den idag) för att få ner kostnaden på ps5pro när den väl släpps! Är ju ändå ett tag kvar innan ps5pro ska betalas. När den släpps så kommer jag sälja min ps5slim och sen är det inte en så farlig summa kvar och då har jag redan betalt för skivläsaren. Visst totalpriset blir lika men det känns billigare att göra så!

Permalänk
Musikälskare

Det är rätt skönt när man aldrig har köpt ett playstation så man slipper bry sig om den här soppan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En liknelse för PC-spelare:
PS4 ~ 2060
PS5 ~ 4070
PS5 Pro ~ 4090

Alla kan spela (nästan alla) samma spel med olika resultat i bildkvalitet

Sen är frågan högst subjektiv vilken nivå man vill nå

Permalänk
Medlem

”Skillnaden mellan PS5 och PS5 Pro är inte stor”. Detsamma gäller ju många jämförelser mellan pc och PS5 i olika spel. Jag ser inte stor skillnad alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

”Skillnaden mellan PS5 och PS5 Pro är inte stor”. Detsamma gäller ju många jämförelser mellan pc och PS5 i olika spel. Jag ser inte stor skillnad alls.

Största skillnaden där är väl i regel bildfrekvens, speciellt om det är "fidelity mode" på PS5. En ordentlig PC kan ju få lite bättre grafik samtidigt som flera gånger högre FPS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Största skillnaden där är väl i regel bildfrekvens, speciellt om det är "fidelity mode" på PS5. En ordentlig PC kan ju få lite bättre grafik samtidigt som flera gånger högre FPS.

Men poängen med PRO är ju just det. Bättre fps. Om ”fidelity mode” kommer upp i 50-60 fps tycker jag nog att det är en bra uppgradering trots priset. Jag märker betydligt större skillnad mellan 30 och 50 fps än mellan 50 och 120 fps. Den som upplever jätteskillnad mellan 60 och 120 har bättre perception än jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Men poängen med PRO är ju just det. Bättre fps.

Jo, men det gör ju stor skillnad. Håller därmed inte med om att man inte ser skillnad på PS5 och PC (och tror också att PS5 mot PS5 Pro blir nämnvärd skillnad).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, men det gör ju stor skillnad. Håller därmed inte med om att man inte ser skillnad på PS5 och PC (och tror också att PS5 mot PS5 Pro blir nämnvärd skillnad).

Ser och ser. Klart man kan se en viss skillnad. Men frågan är hur stor den är. En kontroversiell åsikt: jag upplevelse inte stor visuell skillnad mellan PS5 och en bra pc. Det finns en skillnad, men jag upplevelser den inte som betydande. Då är det mkt större skillnad mellan t ex 30 och 60 fps. Här ligger den stora skillnaden mellan pc och PS5 tycker jag. Därför tror jag Pro kan bli en jättebra uppgradering. Särskilt om man inte har en bra pc.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid max grafik på min PS5 med skivläsare å andra sidan har jag bara Full HD TV. 😊

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Ser och ser. Klart man kan se en viss skillnad. Men frågan är hur stor den är. En kontroversiell åsikt: jag upplevelse inte stor visuell skillnad mellan PS5 och en bra pc. Det finns en skillnad, men jag upplevelser den inte som betydande. Då är det mkt större skillnad mellan t ex 30 och 60 fps. Här ligger den stora skillnaden mellan pc och PS5 tycker jag. Därför tror jag Pro kan bli en jättebra uppgradering. Särskilt om man inte har en bra pc.

Det är nog inte så kontroversiellt... inte för mig åtminstone, eftersom det är exakt vad jag skrev igår

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Allt beror ju på skärmen du spelar upp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

PS5 Pro är inte mer money grab än PS4 Pro var på sin tid.

Däremot är det givetvis inte produkten för den breda massan, de köper lämpligen vanliga PS5 istället.

Folk behövde inte köpa till en extra diskläsare på PS4 Pro tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En liknelse för PC-spelare:
PS4 ~ 2060
PS5 ~ 4070
PS5 Pro ~ 4090

Alla kan spela (nästan alla) samma spel med olika resultat i bildkvalitet

Sen är frågan högst subjektiv vilken nivå man vill nå

What? Vad är det här för jämförelse? Total delulu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qubeista:

What? Vad är det här för jämförelse? Total delulu.

Poängen är inte att de har jämförbar prestanda, utan att de har jämförbara segment. Low-end, mid-end, high-end. Low-end klarar inte alla spel men de flesta, de övriga klarar allt på ett bättre sätt. Men det är ändå samma spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Poängen är inte att de har jämförbar prestanda, utan att de har jämförbara segment. Low-end, mid-end, high-end. Low-end klarar inte alla spel men de flesta, de övriga klarar allt på ett bättre sätt. Men det är ändå samma spel.

@Qubeista:
Tack! Det var precis så jag menade. All spel går ju att spela med ett 4050 eller liknande, men med lägre inställningar och bildkvalitet, precis så är det med konsolerna från Sony just nu. De flesta spel fungerar på PS4, vill man ha bättre bild så finns PS5 Pro också för de som vill betala. Det är det Pro erbjuder, samma spel men lite bättre bild. 4070 -> 4090 är precis samma sak egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag kör alltid max grafik på min PS5 med skivläsare å andra sidan har jag bara Full HD TV. 😊

Jag har också Full HD TV fortfarande vilket ju dock gör att performance läget blir ännu mer självklart snarare än tvärtom.

Permalänk
Medlem

Men det är väl ligger väl i tiden numera att vara extremt negativ till allt som lanseras. Spelar ingen större roll om det är spellanseringar, grafikkort, konsoller, mobiltelefoner eller vrheadset. Kontentan kommer vara att de är fullkomligt värdelösa. För dyra, för effekttörstiga, för långsamma, för onödiga, för billiga(?). Spel är ofta både för lätta och för svåra. För krävande av hårdvara, eller för fula. Samtidigt. Allt som inte är 110% perfekt (och gratis) tycks var brott mot mänskliga rättigheter. Men som många trender kommer förhoppningsvis även denna blåsa över. Vill man inte ha en produkt, så köper man den inte.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt för somliga att förstå att vissa föredrar konsol för att det: 1) är smidigt 2) att spelen i regel funkar bättre Day 1. 3) att man vill spela konsolens exklusiva spel. Lägg ner det här fåniga tugget om vilken plattform som är bäst.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är lite tragikomiskt, är ju de som försvarar det sjuka priset med att den bör vara såhär pass mycket dyrare än PS5 var vid release för att den ju faktiskt är kraftfullare. Ja men va fan… PS5 släpptes för 4(!) år sen! Fyra år inom tech är ju en halv evighet. Dessutom är det samma gamla (och nu ännu billigare) CPU inuti. Bara för att den sjuka värld vi lever i har gjort konsolerna dyrare(!) nu 4 år senare än vid release (för första gången NÅGONSIN) så innebär inte det att detta pris är ok. Hade discdriven följt med så hade det nästan varit OK. Men de kör ju två flugor i en smäll nu såklart. De sparar in stålar på den, och fortsätter samtidigt vägen mot en digital spelframtid. För det är ju dit de vill (MS och Nintendo också såklart). En framtid där de helt och hållet bestämmer priserna på spel och där begagnatmarknaden är borta (den gillar de inte, såklart).

De skickar inte ens med stället för i helvete 😂

Och ja, jag har råd att köpa den. Jag äger alla konsoler som någonsin släppts i detta land, och jag har byggt mina egna datorer i 25 år.

Men detta pris (plus Sveriges sjuka skatter som gör elektronik här extra svindyr) gör att jag blir lite lack 😂 Det blir en principsak, antar jag.

Men jag kommer aldrig klanka ner på den/de som vill/ska köpa en. Mycket nöje till de personerna såklart 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Hmm, jag lyssnade på deras analys, de pratade väl om 3070 ti?

Och det kortet är ju inte direkt tip-top längre

Nej. 4070. Titta här 2:14-2:35: https://youtu.be/wNK5Mz28s8Q?si=oUj0C-hJluMYXCsS

De har kanske sagt något annat i annat sammanhang. Det betyder väl att vi inte riktigt vet än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nej. 4070. Titta här 2:14-2:35: https://youtu.be/wNK5Mz28s8Q?si=oUj0C-hJluMYXCsS

De har kanske sagt något annat i annat sammanhang. Det betyder väl att vi inte riktigt vet än.

Han säger 4070 eftersom 3070Ti bara har 8GB. Inte att Pro skulle vara, på det stora hela, lika snabb som 4070.

Men visst, ge det några år (med fortsatt finslip av drivare för Pro, medans Nvidia lägger energin på nyare grejer) och för framförallt Sony titlar så lär det nog gå åt ett 4070 för att matcha Pro.

Så ja, i praktiken landar man på 4070 om man ska bygga sig en "Playstation 5 Pro PC"*. Ska bli intressant att se vad pc-fanboysen hittar på för uppfinningsrikt för att få ner det till 800€. Begagnat moderkort kanske?

Det är ju förövrigt rätt kul att pc-fanboysen blir så strirriga så fort Pro kommer på tal. Tänker man efter lite så är Pro enbart av godo för PC eftersom den ökar incitamentet för spelutvecklarna att satsa på mer avancerad grafik (RT och annat tungrott) eftersom Pro gör kundbasen för detta större - vilket är rätt najs för de som ändå betalt en rejäl slant för sitt pc grafikkort.

Och detta utan att slarv med CPU relaterade tasks tillåts, så det där 144+ Hertzen är fortfarande nåbara. Så att Sony ligger kvar på Zen2 är bara bra. Framförallt eftersom det minskar risken att endast Pro-versionen av ett PS5-spel är i spelbart skick men oxå att det lägger fortsatt fokus på motorer med bra multitrådad prestanda (dvs lös det med mjukvara, istället för att lösa det med hårdvara), vi behöver inga titlar som knappt 7800X3D kan dra runt...

* Kan tycka att ett "near Pro PC"-koncept, något sämre än Pro i vissa spel men lika bra eller tom något bättre i vissa spel, kan vara ett intressant koncept. Då tror jag det räcker med ett 4060Ti 8GB och då är vi nere på smidigare prislappar.

Permalänk
Medlem

hela artikeln blev helt värdelös på text raden 11, "Som skamlös Sony-fanboy sedan barnsben" .

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Det jag tycker är lite tragikomiskt, är ju de som försvarar det sjuka priset med att den bör vara såhär pass mycket dyrare än PS5 var vid release för att den ju faktiskt är kraftfullare. Ja men va fan… PS5 släpptes för 4(!) år sen! Fyra år inom tech är ju en halv evighet. Dessutom är det samma gamla (och nu ännu billigare) CPU inuti. Bara för att den sjuka värld vi lever i har gjort konsolerna dyrare(!) nu 4 år senare än vid release (för första gången NÅGONSIN) så innebär inte det att detta pris är ok. Hade discdriven följt med så hade det nästan varit OK. Men de kör ju två flugor i en smäll nu såklart. De sparar in stålar på den, och fortsätter samtidigt vägen mot en digital spelframtid. För det är ju dit de vill (MS och Nintendo också såklart). En framtid där de helt och hållet bestämmer priserna på spel och där begagnatmarknaden är borta (den gillar de inte, såklart).

De skickar inte ens med stället för i helvete 😂

Och ja, jag har råd att köpa den. Jag äger alla konsoler som någonsin släppts i detta land, och jag har byggt mina egna datorer i 25 år.

Men detta pris (plus Sveriges sjuka skatter som gör elektronik här extra svindyr) gör att jag blir lite lack 😂 Det blir en principsak, antar jag.

Men jag kommer aldrig klanka ner på den/de som vill/ska köpa en. Mycket nöje till de personerna såklart 😁

har vi räknat med inflationen och den kraftigt svaga kronan när pris jämförs med priset för 4 år sedan?
samt vilken inflation ska vi räkna på, den Svenska eller den Amerikanska, osminkade inflationen från CNN och MSBC?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Det jag tycker är lite tragikomiskt, är ju de som försvarar det sjuka priset med att den bör vara såhär pass mycket dyrare än PS5 var vid release för att den ju faktiskt är kraftfullare. Ja men va fan… PS5 släpptes för 4(!) år sen!

Alltså, klart jag inte är till mig över priset, men jag är realist. Kika på prisutvecklingen på cpu, gpu o.s.v., titta på den inflation vi har haft och titta på hur lite du får för en svensk krona idag om du så vill köpa en tomat eller en spelkonsoll. Så nej, jag är inte förvånad över priset hade den kostat 5.000kr hade jag däremot blivit grymt förvånad.

Priser behöver inte försvaras, företag sätter ett pris och antingen finns där en marknad som betalar eller så finns den inte. Jag tror att det finns en marknad för ps5 pro.

Är jag missnöjd över något så är det snarare på alla som röstade nej till euron! (jag röstade ja så jag har rätt att vara missnöjd) Hade hellre betalat 799 EUR för den kurs vi hade fått vid byte till EUR i början av 2000-talet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av WDac:

hela artikeln blev helt värdelös på text raden 11, "Som skamlös Sony-fanboy sedan barnsben" .

Känner att vara ärlig från början snarare än att ge sken av att jag är oberoende.
Formatet på artikeln är en krönika vilket är tänkt att vara lite av en frizon där vi kan ge fullt utrymme för vad vi själva tänker och grubblar på.
Sen är det såklart en del hyperboler som är mer feels än reals men det kan jag ta på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hela poängen med en spelkonsoll är att det inte ska existera några "Low/mid/high-end" segment.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hela poängen med en spelkonsoll är att det inte ska existera några "Low/mid/high-end" segment.

Ehh, näe det är det inte.