Krönika: PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, näe det är det inte.

Hahaha jodå, det är det visst.

Hela existensen av spelkonsoller bygger på att man har standardiserad hårdvara, som spel kan optimeras för. Det är bara på senare tid man fått för sig dumheten att fragmentera marknaden med budget/premium konsoller.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hela existensen av spelkonsoller bygger på att man har standardiserad hårdvara, som spel kan optimeras för. Det är bara på senare tid man fått för sig dumheten att fragmentera marknaden med budget/premium konsoller.

Det har varit standard i 10 år nu, bara att vänja sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har varit standard i 10 år nu, bara att vänja sig

Nej

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej.

Hårdvaran är fortfarande standardiserad. Dvs såväl utvecklare som tillverkare har 100.0% järnkoll på vilken sorts hårdvara som snurrar i hemmen. Och därmed, möjligheten att optimera mot standardiserad hårdvara kvarstår.

Men ja, standardiseringen, att nån äger och har full kontroll på såväl hård och mjukvaru miljön är definitivt en kärnegenskap. Detta är nödvändigt för att kunna uppnå den än viktigare poängen med konsoler: Att sälja hårdvara där det primära syftet inte är hårdvaran i sig utan att pengarna finns i spelen, tillbehören och tjänsterna. DET är kärnsyftet med konsol.

Pro bryter inte på något sätt mot ovanstående "lagar".

Fragmenteringen är i det närmaste obefintlig, om skillnaden mellan de olika stadardiserade hårdvarorna görs på väl avägt sätt. Eller tycker du att (snart)världens mest sålda konsol, Switch, har fragmenterat marknaden på ett betydande sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, näe det är det inte.

Jo.. för honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jo.. för honom.

Haha, ja.

Aka FOMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sedan saknas operativsystem

Fast Windows 11 kostar typ 130kr på olika "key stores" vilket inte är jättemycket mer än vad folk måste betala varje månad för att ens spela online.

Linux är gratis dessutom.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Fast Windows 11 kostar typ 130kr på olika "key stores" vilket inte är jättemycket mer än vad folk måste betala varje månad för att ens spela online.

Linux är gratis dessutom.

Visst visst visst. Men det ändrar ingenting. Endast i fablernas värld är det möjligt att bygga en pc november 2024 som är likvärdig med PS5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Visst visst visst. Men det ändrar ingenting. Endast i fablernas värld är det möjligt att bygga en pc november 2024 som är likvärdig med PS5 Pro.

Går redan nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

1) Klenare GPU 2) mycket långsammare ram 3) långsammare ssd 4) utan operativsystem 5) utan mus/tangentbord alternativt kontroller

i ett bygge som inte är ett färdigt. Kämpa…

Permalänk
Medlem

Imponerande att missa 2 av 3 selling points.
Och hankondtroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

2) mycket långsammare ram

Njae. Är ju distribuerat minne på PC (dvs det delas inte av CPU och GPU, som det gör i PS) så sammanräknat har faktiskt PCn högre bandbredd.

Ifråga om rasterisering så är säkert RX6800 en ok matchning. Men det är ju som sagt att missa 2 av 3 poänger.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

1) Klenare GPU 2) mycket långsammare ram 3) långsammare ssd 4) utan operativsystem 5) utan mus/tangentbord alternativt kontroller

i ett bygge som inte är ett färdigt. Kämpa…

Det är samma gpu... Inte sämre, ps5 har inte speciellt snabbt ram? Enbart delat med vram...
Absolut lägg till en controller för 300.
Linux är gratis

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Imponerande att missa 2 av 3 selling points.
Och hankondtroll.

Ssd speed spelar typ 0 roll och absolut inte något med prestanda.
Handkontroll +300kr för en dual sense.
Vad mer missade jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är samma gpu... Inte sämre, ps5 har inte speciellt snabbt ram? Enbart delat med vram...
Absolut lägg till en controller för 300.
Linux är gratis

Ram fine. Men inte GPU. GPU:n i PS5 har nästa generations kretsar för RT. Sedan har inte den GPUn PSSR.

I praktiken lär GPUn i PS5 Pro ungefär motsvara 4070.

Permalänk
Medlem

Ssd speed spelar typ 0 roll och absolut inte något med prestanda.
Handkontroll +300kr för en dual sense.
Vad mer missade jag?

Det jag skrev, 2 av 3 selling points. RT från RDNA4 och hårdvarubaserad ML uppskalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det jag skrev, 2 av 3 selling points. RT från RDNA4 och hårdvarubaserad ML uppskalning.

Inget som vi ens vet hur det blir....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ram fine. Men inte GPU. GPU:n i PS5 har nästa generations kretsar för RT. Sedan har inte den GPUn PSSR.

I praktiken lär GPUn i PS5 Pro ungefär motsvara 4070.

Och vi vet inte ens hur amds nästa gen blir? Och vad är PSSR? Det vet vi inte heller i mån av kvalité och funktion.

Den där datorn kommer fungera bättre/likvärdigt i 4k än ps5 pro pga bandbredd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget som vi ens vet hur det blir....

Vi vet inte allt nej men för den skull så kan du inte helt räkna bort det vi faktiskt vet.

Att det är extremt missvisande att helt bortse från 2/3 av ändringarna Pro tillför borde du väl ändå begripa själv? Eller är det så viktigt att du hittar en PC som matchar?

Edit: Haha, vad roligt rätt jag fick...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det här är tröttsamt. Om man vill spela pc eller konsol tycker jag avgörs främst av hur man vill spela sina spel, och delvis också vilka spel man vill spela.

Vill man spela sina spel på en stor oled-tv med bioljud? Ja, då är PS5 bättre oavsett om den ger sämre prestanda. Systemet är anpassat för den miljön. En dator är inte alls lika passande/bekväm att använda i det sammanhanget.

Vill man spela sina spel med mus/tangentbord vid sitt skrivbord? Ja, då är såklart pc bättre.

---

Konsol och pc fyller olika behov och olika önskningar. Oavsett vad är det en dyr hobby. Att spela konsol är dyrt! Att spela pc är dyrt!

---

Om man dock bortser ifrån att plattformarna fyller olika behov och istället jämför pris i relation till prestanda. En modest förbättring av prestanda/grafik på pc jämfört med PS5 Pro på kanske 20-30% är en gradskillnad och inte en artskillnad. Det är i all väsentlighet en lite bättre upplevelse av ungefär samma sak.

Hur mycket mer kostar en pc som är markant bättre? Som ger en upplevelse som är en artskillnad jämfört med konsol? Väldigt mycket mer. Det är inte ens nära. Det blir mycket mycket mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vi vet inte allt nej men för den skull så kan du inte helt räkna bort det vi faktiskt vet.

Att det är extremt missvisande att helt bortse från 2/3 av ändringarna Pro tillför borde du väl ändå begripa själv? Eller är det så viktigt att du hittar en PC som matchar?

Det vi vet är :
AMD hårdvara, alltid sämre än presentationer. Även playstation 5.
Uppskalning för en ny aktör lär väl bli som Intels, mycket buggar i början.
RDNA4 rt lär vara bättre men inte något som kommer göra så mycket för en ps5, cpu går på knäna med RT påslaget.

Om du har en dator med vettig gpu för rt så testa så får du se ökningen i cpu användning.
En svag cpu kommer fortfarande hålla tillbaka gpu'n oavsett dess teoretiska prestanda. Hur den delade ram kommer fungera när rt blir bättre kommer också bli intressant. RT äter vram

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det hade varit mindre kontroversiellt om Sony istället lanserat PS5 Slim för $399 och PS5 Pro för $699 inklusive ställ och skivläsare, alternativt en "PS5 Pro Digital Edition" för $599 (utan ställ och skivläsare) samt "PS5 Pro Premium Edition" med båda för $699.

Naturligtvis samma pris i €.

Problemet här är att man släpper en "premiumkonsoll" där köparen omedelbart förväntas lägga till extra optisk enhet och ställ trots prishöjning på hårdvaran. Det vore lika vansinnigt som om en ny laptop skulle lanseras där tangentbord och touchpad är extra tillbehör samtidigt som priset höjts över föregående modell där båda ingick. Sony lyckades ju inkludera läsaren i $499-PS5 vid lansering.

Om Sony nu förtvivlat ville öka sina marginaler hade det varit bättre att då släppa ett "premiumpaket" dag 1 för då skulle de åtminstone utåt ge intrycket att de ger ett val - en "billigare" Pro DE, en premiummodell för de som vill ha ställ och optisk enhet.

Nu är det också uppenbart att "korssubventionering" inte är i enlighet med rådande ideologier, d.v.s att hårdvaran är billigare och subventionerad av spelen utan nu skall även den förstnämnda om inte gå med regelrätt vinst åtminstone "täcka sina kostnader". Då blir det till att höja priset, dels exkludera saker. Vi talar ju inte om att agera konsumentvänligt, snarare konsumentfientligt. Mentaliteten bakom har ju nämligen växt sig allt starkare sedan 2000 för nej, detta är inte ett "problem" som började 2020, 2021, 2022, 2023 eller 2024 - det har avsevärt längre historia. Fenomenet bakom är samma doktrin som är orsaken till att tåg Malmö-Karlskrona hade servering vid sittplatserna 1992, inklusive varm mat - 2024 erbjuds ingen servering.

Att Sony gör som de gör med PS5 Pro är helt enkelt "tidens anda".

Annars är väl själva grundidén med en Pro-modell inte fel OM detta nya highendalternativ backas upp av lägre modeller.

Slutligen har jag lite svårt för argument om "dyr hobby" då det antyder rätt så allvarliga missförhållanden. Om man vill spela de senaste AAA-spelen i 4K 120 fps kan jag hålla med om att priserna är höga men ser man till hela spelutbudet till PC går det ju tämligen bra att spela ett mycket stort antal spel även på en anständig iGPU, t.ex Radeon 7xxM och 8xxM.

Normal utveckling på elektroniksidan är annars att nya kretsar är "dyra" vid introduktion då nya tillverkningsprocesser samt R&D är inblandat. Därefter sjunker priserna gradvis allteftersom krets X med tillverkningsmetod Y blir vanlig och till slut en "standard".

Intressant är det dock att notera att det råder en utvecklingsteknisk nedförsbacke där "standard" numera är olika degraderingar parat med prishöjningar. Ordet "utveckling" är inte passande för att beskriva västerländska produkter och tjänster 2024 sett över perioden sedan 2000. "Nedveckling" är mer i linje med vad som sker, vilket även inkluderar argumentet "Prestandan är 25% högre än föregående modell, alltså höjer vi priset med 25%!"

Mellan 2000 till ungefär 2010-2013 var utvecklingen tämligen normal och rent av bra, runt 2014-2015 började färden nedåt på olika områden. Smartphones är ett exempel där det började rullas ut prishöjningar efter prishöjningar vid ungefär denna tid. Det började alltså inte 2020-2021 eller 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det går väll inte att köpa 5 år gammal hårdvara till PC, om det fanns så skulle den nog vara gratis.
Uppskalning på PC finns ju redan, så det känns inte som en sellingpoint, alls.
RT, vi får väll vänta till nästa generation blir tillgängligt för PC byggare.

Sedan behöver man inte betala avgifter för onlinefunktioner på PC, samt att spelen är betydligt billigare, speciellt om man väntar ett tag.

Visst har väll PS5 ett värde för många, men försök inte övertala folk att hårdvaran är värt priset.
Premiumpris för gammal hårdvara är väll rätt passande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av michaelclaesson:

Köpte min PS5 för knappa fyra år sedan för 5 990 kr, idag kostar en motsvarande Slim nästan 7 000 kr. Say what?

Antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har också Full HD TV fortfarande vilket ju dock gör att performance läget blir ännu mer självklart snarare än tvärtom.

Så du menar det blir inte 1080p@60 fps med kvalitetsläget?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare: Somliga har extremt svårt att förstå att för vissa är pc inte något alternativ. Det finns dem som helt enkelt föredrar konsol.

Pc-gamer som talar om för andra att konsoler är 1) för dyrt 2) för dåligt. Vad är er poäng? Ingen vill utmana er pc-gaming-upplevelse. Ingen vill hävda att pc inte är en bra plattform att spela på. Varför detta behov av att hävda sig? Vad känner ni er hotade av?

Det är helt OK att lira på PC (såklart). Men försök inte lura i mig att min egna upplevelse inte räknas. Att jag borta tänka om och tänka rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Som jag skrev tidigare: Somliga har extremt svårt att förstå att för vissa är pc inte något alternativ. Det finns dem som helt enkelt föredrar konsol.

Pc-gamer som talar om för andra att konsoler är 1) för dyrt 2) för dåligt. Vad är er poäng? Ingen vill utmana er pc-gaming-upplevelse. Ingen vill hävda att pc inte är en bra plattform att spela på. Varför detta behov av att hävda sig? Vad känner ni er hotade av?

Det är helt OK att lira på PC (såklart). Men försök inte lura i mig att min egna upplevelse inte räknas. Att jag borta tänka om och tänka rätt.

Det är väl du jämför mot pc hela tiden och hur bra ps5 pro kommer vara.

Allt du kan göra med ett playstation kan du återskapa med pc.
Sitta vid tv och lira? Itx/lång hdmi
Controller? Välj valfri handkontroll

Att de bara fungerar day1 på konsol oftare är väl iofs en lögn med modifikation.... Finns flera exempel för båda.
Skulle säga dem är jämbördiga, bara att konsolspelare är vana med dålig Performance/blurring grafik mer än pc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl du jämför mot pc hela tiden och hur bra ps5 pro kommer vara.

Allt du kan göra med ett playstation kan du återskapa med pc.
Sitta vid tv och lira? Itx/lång hdmi
Controller? Välj valfri handkontroll

Att de bara fungerar day1 på konsol oftare är väl iofs en lögn med modifikation.... Finns flera exempel för båda.
Skulle säga dem är jämbördiga, bara att konsolspelare är vana med dålig Performance/blurring grafik mer än pc

Vi har helt enkelt hela olika uppfattningar. Jag vill inte styra en pc från vardagssoffan med en kontroller. Jag anser att det är mkt mindre bekvämt/användarvänligt än en konsol. Vill du göra det så är det inte min sak att säga att du inte ska göra det. Men jag vill inte göra det.

Det är inte ”lögn med modifikation” att flera spel har varit bättre day one på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vi har helt enkelt hela olika uppfattningar. Jag vill inte styra en pc från vardagssoffan med en kontroller. Jag anser att det är mkt mindre bekvämt/användarvänligt än en konsol. Vill du göra det så är det inte min sak att säga att du inte ska göra det. Men jag vill inte göra det.

Det är inte ”lögn med modifikation” att flera spel har varit bättre day one på konsol.

Nu lägger du in egna åsikter och då kan inget ändra din syn. Men allt en ps5 gör kan du göra med en pc.

Ge gärna 5-10 exempel på spel som varit katastrof dag 1 release och exemplariskt på konsol.
Min syn är båda är likvärdiga, med spel som krånglar.

Visa signatur