Permalänk

Ny router tips

Tjena! Jag har ända sen jag fick fiber i mitt hus haft Telenor 1000/1000 och använt deras egna router icotera i4882-70. Jag har hela tiden misstänkt att den inte klarar av alla mina Wi-Fi uppkopplingar men när jag väll fixat ihop min stationära och den kunde inte alls spela online spel så tröttna jag. Jag har idag uppkopplat på Wi-Fi: 4/5 mobiltelefoner, 1 playstation 5, 1 stationär, 2 bärbara datorer, 3 tv apparater och 1 chrome cast. Jag spelar inte men märker på min bärbara att jag ibland får krångla för att få tillbaka internet men barnen säger att de laggar hela tiden och jag såg själv på den stationära att de går inte alls.

Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta en bättre ersättare, en för runt 1000 lappen skulle va bra om de finns.

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammen123:

Tjena! Jag har ända sen jag fick fiber i mitt hus haft Telenor 1000/1000 och använt deras egna router icotera i4882-70. Jag har hela tiden misstänkt att den inte klarar av alla mina Wi-Fi uppkopplingar men när jag väll fixat ihop min stationära och den kunde inte alls spela online spel så tröttna jag. Jag har idag uppkopplat på Wi-Fi: 4/5 mobiltelefoner, 1 playstation 5, 1 stationär, 2 bärbara datorer, 3 tv apparater och 1 chrome cast. Jag spelar inte men märker på min bärbara att jag ibland får krångla för att få tillbaka internet men barnen säger att de laggar hela tiden och jag såg själv på den stationära att de går inte alls.

Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta en bättre ersättare, en för runt 1000 lappen skulle va bra om de finns.

Tackar för svar!

Det finns flera nivåer här.

1. Ett nätverk som klarar av att fullt ut nyttja en 1000/1000-lina kostar bra mycket mer än 1 000 SEK. Det är oftast routern som blir den första begränsade faktorn, därefter wifi-enheten.

2. Du nämner specifikt att wifi strular. Ett första steg kan vara att köpa en extern accesspunkt och se om du kan placera den på ett sätt som gör att du komplementerar din befintliga router.

3. Om möjligt hade jag dragit lite kablar och kopplat in de prylar som har stöd för det, till routern, via ethernet. Då får du stabilare uppkoppling på de enheterna, samt avlastar wifi samtidigt

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

När det kommer till ISP-routers är Icoteran nog best in class. Du kommer inte hitta en annan router för 1000kr som gör ett bättre jobb med WiFi. Förmodligen inte under 2000kr heller.

Har du själv försökt konfigurera om routern på något sätt? Jag rekommenderar normalt inte att göra det då det är lätt att tro att man gör saker bättre när det i själva verket blir sämre.
Hur ser din bostad ut som du försöker täcka in med WiFi? Var är routern placerad?
Det finns appar till din telefon som kan hjälpa dig att göra en Wifi heatmap. Det kan öka din förståelse för vilka områden som har problem, och därmed var det kan vara aktuellt att sätta upp en AccessPunkt för bättre WiFi.

Jag har själv en enplansvilla på 160kvm som är ganska utsträckt i ett L. Har inte mindre än tre UniFi accesspunkter för att täcka in hela huset med bra WiFi mottagning och hastighet. Det går oftast inte så bra att förlita sig på en router/accesspunkt som ska serva ett helt hus om du kör allt på WiFi. Ännu värre blir det om denna enda enhet är placerad i ena änden av huset.

Vill du utnyttja en 1000/1000 lina fullt ut över WiFi, dvs du vill låta en enhet använda hela bandbredden så har du ett gediget jobb framför dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

stäng av QoS i dom hastigheterna för det blir en flaskhals

Permalänk
Snusfri

Som @GLaDER säger så är det svårt att få något vettigt för runt tusenlappen idag.
Skulle kika på ASUS TUF Gaming AX3000 V2 annars så gå upp i pris och välja stabilitet och kvalité i Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra samt lämplig Access Point typ Ubiquiti UniFi U6+.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Va lite otydlig med att jag har i stort sett täckning och full styrka till ”näst högsta” i hela huset. Den stationära är i samma rum till och med. 1000kr va inte riktigt menat som en fast summa men ju billigare desto bättre mena jag kan man säga.

Kan mitt Wi-Fi va överbelastat? Borde jag acceptera att vissa enheter får lov att köras med sladd eller är de ett bra val att köpa en ny bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammen123:

Va lite otydlig med att jag har i stort sett täckning och full styrka till ”näst högsta” i hela huset. Den stationära är i samma rum till och med. 1000kr va inte riktigt menat som en fast summa men ju billigare desto bättre mena jag kan man säga.

Kan mitt Wi-Fi va överbelastat? Borde jag acceptera att vissa enheter får lov att köras med sladd eller är de ett bra val att köpa en ny bättre?

Hur ser ditt hus ut, mycket betong? eller är det trä? Är din desktop långt ifrån routern. isåfall är ditt hus stort nog där du kanske behöver meshnät/flera accesspunkter? Duger wifit för annat typ youtube osv? Kan du dra ethernet till desktop datorn så att spel rullar på bra ändå?

Permalänk
Medlem

Vad är det för problem du upplever? Försök beskriva det ytterligare.

Har du gjort hastighetstest? Vilken ping har du? Du har väl inte kopplat in något annat än routern till din tjänstefördelare?

Vad menar du med att du behöver "krångla för att få tillbaka internet"? På vilket sätt krånglar du och vad behöver du göra?

Varenda router på marknaden klarar av att hantera 13st trådlösa enheter så problemet ligger någon annan stans.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vad är det för problem du upplever? Försök beskriva det ytterligare.

Har du gjort hastighetstest? Vilken ping har du? Du har väl inte kopplat in något annat än routern till din tjänstefördelare?

Vad menar du med att du behöver "krångla för att få tillbaka internet"? På vilket sätt krånglar du och vad behöver du göra?

Varenda router på marknaden klarar av att hantera 13st trådlösa enheter så problemet ligger någon annan stans.

Har i stort sett full täckning i hela huset jag har som är av trä. När grabben spelar så säger han att han att de laggar, har sett att de gjort de lite men tänkte att han får leva med de eftersom de inte va så illa tyckte jag då.

Jag fixa stationär datorn så ungarna kunde spela på den med och jag fick bra hastighet när jag testar ”internet speed test” men när hon skulle spela fortnite så lagga de så mycket att de inte gick att spela, såg att den koppla ifrån Wi-Fi helt. Den datorn kör på Wi-Fi från en USB. På min bärbara så får jag också bra hastigheter. Men med jämna mellanrum så tappar den Wi-Fi helt, har tidigare tänkt att de bara är den datorn men upplever inte de med annat internet. Att den stationär krångla med får mig att tro att de är routern och jag googlade lite om den och sett andra som fått samma problem från den.

Inget annat sitter i boxen som ip only satte in. Och inget sitter med kabel till routern

Med ”krångla” menar jag att antingen starta om routern eller datorn. Men den kan lyckas få in de igen med lite tid ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammen123:

Har i stort sett full täckning i hela huset jag har som är av trä. När grabben spelar så säger han att han att de laggar, har sett att de gjort de lite men tänkte att han får leva med de eftersom de inte va så illa tyckte jag då.

Jag fixa stationär datorn så ungarna kunde spela på den med och jag fick bra hastighet när jag testar ”internet speed test” men när hon skulle spela fortnite så lagga de så mycket att de inte gick att spela, såg att den koppla ifrån Wi-Fi helt. Den datorn kör på Wi-Fi från en USB. På min bärbara så får jag också bra hastigheter. Men med jämna mellanrum så tappar den Wi-Fi helt, har tidigare tänkt att de bara är den datorn men upplever inte de med annat internet. Att den stationär krångla med får mig att tro att de är routern och jag googlade lite om den och sett andra som fått samma problem från den.

Inget annat sitter i boxen som ip only satte in. Och inget sitter med kabel till routern

Med ”krångla” menar jag att antingen starta om routern eller datorn. Men den kan lyckas få in de igen med lite tid ibland

Spela med wifi är oftast problem, man får nästan alltid hög ping.
Ska det spelas ping-baserade spel, så är kabel att föredra.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill återupprepa frågan om du har ändrat inställningar i routern?
Där jag bor pillar folk friskt i sina inställningar och ökar tex bandbredden. Man tror att man ska få bättre fart, men effekten är istället kortare räckvidd, mer latens och mer störningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vill återupprepa frågan om du har ändrat inställningar i routern?
Där jag bor pillar folk friskt i sina inställningar och ökar tex bandbredden. Man tror att man ska få bättre fart, men effekten är istället kortare räckvidd, mer latens och mer störningar.

Jag har inte gjort några ändringar i inställningarna

Permalänk
Medlem

Tldr: Skaffa en brandvägg och en eller 2 vettiga APs så blir det bra.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Tldr: Skaffa en brandvägg och en eller 2 vettiga APs så blir det bra.

Skulle en Accesspunkt hjälpa ens? Vill poängtera att jag inte har problem als med räckvidd, har internet i hela huset. Problemet är som sagt att den bryter Wi-Fi uppkopplingen, men aldrig på mobilerna eller tv-apparaterna bara datorerna och svajigt på ps5an.

Permalänk
Medlem

Felsökningen är för dålig för att egentligen kunna säga något om vad problemet är. Men om du kör en ISP-router och Windows så har du antagligen inte tillgång till tillräckligt bra loggar i någondera ändan av en WiFi-uppkoppling för att felsöka ordentligt.

Kvar blir då att göra slumpmässiga ändringar och hoppas att det löser problemen, i stil med att byta utrustning.

En sak som alltid kommer att hjälpa upp WiFi-miljön är att köra så mycket som möjligt på kabel. Det är förstås inte alltid praktiskt. Men det gör troligen situationen bättre både för de enheter som går över på kabel och de som blir kvar på WiFi och konkurrerar om de gemensamma radioresurserna.

Köp några långa kablar, lägg ut dem i huset temporärt, som felsökningsåtgärd, och se om det löser problemen?

Jag blir lite nyfiken på om det verkligen är WiFi-länken som går ner, eller om det bara är förmågan att skapa nya transportlagerkopplingar. Ibland har folk bakom CG-NAT problem med det i samband med vissa användningsmönster. Det skulle sannolikt i så fall även drabba mobilerna, vilket du säger att det inte gör. Men det är ett typiskt problem man kan lösa tillfälligt genom omstart av enheter/router.

En ”kul” grej som kan orsaka nerkopplingar på enheter som kör på 5 GHz WiFi är DFS. Om det slår till tappar alla enheter uppkopplingen samtidigt och så verkar det inte vara för dig.

Throughput (speedtest o dyl) under kort tid är inte så viktigt för totalupplevelsen. Latens under last är viktigare. Googla ”buffer bloat test”.