Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Hittade denna, tycker alltid det är kul att se vad artisten faktiskt får.

Sedan vet vi att "allt" runtom kostar, men även fast man säger att det finns mycket val för medieskapare så är det de största man vill vara på

<Uppladdad bildlänk>

Shit, om den där stämmer så är det ju nästan så man borde gå till Tidal (eller möjligen Qubuz) för att stötta artisterna mer.
(eller omvänt: för att inte stötta tjänster som roffar åt sig all vinst!)
Jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor för Tidal...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den där gäller dock bara musik, vilket inte är så relevant för video-delen av YouTube som fungerar annorlunda. Där är det som sagt modellen jag nämnde ovan, 55% av reklamintäkterna samt en annan modell för permium-användarna (som ju inte visas någon reklam från YouTube). Premium-användare genererar oftast mer pengar för skaparna än de reklamfinansierade användarna (även om man bortser från Adblock) som jag tolkade det, men det finns tydligen tillfällen då det inte är fallet.

Det finns videor där LTT gissar vilka deras mest lönsamma videor är och sedan gräver sig ner lite i varför samt då ibland nämner hur modellen funkar baserat på den interna statistiken för respektive video.

Har du hittat en sammanställning för video eller streaming? Hade varit intressant att se.

Permalänk
Medlem

Tycker YT bitvis blivit sämre senaste tiden sen man började betala, nu upplever jag att det är betydligt mer och riktade videos och med det menar jag upprepningar av videos d.v.s. samma video kan dyka upp under olika kategorier.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Har du hittat en sammanställning för video eller streaming? Hade varit intressant att se.

Tyvärr inte. Om du hittar någon får du gärna säga till.

Jag har dock hört att TikTok betalar löjligt lite. Har för mig att de tar 80-90% av intäkterna eller något i den storleksordningen. YouTube ska betala överlägset bäst av videotjänsterna för videoskapare (exkluderar Netflix, Disney+, och liknande tjänster) vad jag hört.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Man kan skapa ett turkiskt Apple ID och använda turkiska presentkort för App Store för att betala för Youtube Premium. Det blir ca 50kr/mån för Premium Family som man kan dela med 5st andra. Men det kräver en iPhone eller iPad för att ställa in.

Se bara till att redan ha en familjegrupp eller bjud in alla till gruppen innan du börjar betala så slipper det bli bökigt att gå med i gruppen.

Ett annat tips är att köpa Amazon Prime Video via deras egyptiska hemsida, då kostar det ca 50kr per år. Det påstås vara mindre innehåll men att alla Amazon Prime-serier finns. Jag vet inte vad som borde finnas så jag kan inte jämföra. Vi kollar nog bara på Amazons egna material från deras tjänst ändå.

Plus att man verkar slippa alla extra "kanaler" och skit som annars finns på men inte ingår i Amazon Prime Video.

Galet bra pris ändå. Knepig värld vi lever i.

Bestämde nyligen att kolla på Grand Tour då jag ändå hade Prime pga frakt och ville ha något att slökolla på, då såg jag att Prime appen gör reklam för att hyra filmer och att prenumerera på Andra abbonemang! Det är ju helt sjukt i min mening, synd faktiskt att jag inte hade Prime i syfte att titta på det för isf hade jag kört rage quit direkt! Nu var de dock billigare på sonoff termostater igår så blir en månad till... Även om deras "gratis frakt" ganska transparent är lögn då de helt enkelt höjt priset istället.

Permalänk
Medlem

Igår kunde jag lägga till klipp i 'kön' som ska spelas upp efter varandra....idag krävs det Youtube Premium för att utföra....glad att jag sa upp mitt Premium innan prishöjningen...det mesta har bara blivit mer begränsat och mycket sämre..