Permalänk
Medlem

Fråga om ASUS aimesh & ethernet

Hej, i dagsläget har jag en ethernetkabel dragen från garaget in till ett rum på nedervåningen där den är kopplad till en asusrouter. Jag har beställt en till router för att köra aimesh och då är tanken att ställa den vid trappen mot övervåningen och koppla den trådlöst mot den andra routern. På övervåningen har jag en stationär dator där jag idag kör med ett USB-nätverkskort för wifi. Min tanke är att när jag sätter upp den nya routern på övervåningen koppla denna till datorn via ethernetkabel och därmed använda det inbyggda nätverkskortet i datorn istället för USB-wifi. Men går detta när jag kör meshroutern trådlöst, eller måste jag koppla denna router med ethernetkabel till första routern för att detta ska fungera?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det går, men rekommenderas alltid att köra backhaul via ethernet där det är möjligt. Du får ett stabilare nätverk och bättre wifi om trafiken mellan mesh-enheterna går via kabel och inte ockuperar bandredd på wifi.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34