Helgsnack: Vilka är dina favorittidskrifter från förr?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka är dina favorittidskrifter från förr?

Att läsa nyheter, artiklar och tester på internet är sjukt smidigt, men det fanns något vackert med tjusiga tidskrifter. Vilka var dina favoriter?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sega Force, tiden stod stilla när man fick ett nytt nummer 🫠

Permalänk

Datormagazin. Finns arkiverat här: https://dmzarkivet.se/

Visa signatur

//Lasse

Permalänk

Allt om Hemdatorer. Köpte min första tidning 1983 tror jag.
Computer Gaming World på den gamla goda tiden då varje nummer var 150 sidor….

Permalänk
Medlem

Allt om elektronik var den jag läste. Många roliga projekt och mycket kunskap gav den tidskriften mig.

Permalänk
Medlem

Your Sinclair & Sinclair User (80-tal)

Atari ST User (90-tal)

Allt om Hemdatorer + diverse Svenska data tidningar.

Minns jag ofta köpte dem för läsa spelrecensioner och körde programmeringskod! Ibland medföljde cd-skivor

Nätverk & Kommunikation & Win2000 World (IDG tidigt 2000-tal)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Tidningen Mikrodatorn var väldigt intressant att läsa. Man kunde läsa den flera ggr utan att tröttna. Jag prenumererade på den några år vid sekelskiftet, men tappade intresset då datorutvecklingen gick alltför snabbt. Helt plötsligt upplevdes "nyheterna" som presenterades i tidningen som gamla eftersom de flera dagar innan det utgivna numret, publicerats på nätet.

Permalänk
Medlem

PC Extra då dom faktiskt testade lite ballare hårdvara

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

PC Gamer <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Tekno

Permalänk
Medlem

Favorit vet jag inte, men jag måste ändå kasta in High Score för att se vilka som minns...

Permalänk
Medlem

Tidigaste var nog nintendomagasinet (gissar att det gavs ut av bergsala?).
Andra jag kommer ihåg:

• macworld (hade mac från mitten på 80talet) macworld arkiv

• macuser macuser arkiv

• illustrerad vetenskap

• datormagazinet (det var dock lång senare)

• byte

• wired

Kommer ihåg att man fick gå till en internationell tidskriftsbutik för att kunna köpa de flesta eftersom de var från usa så de kom lite senare hit och kostade väl dubbelt men det fanns inget annat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Boot var min bibel när jag köpte första datorn. Bytte senare namn till Maximum PC som fortfarande lever.
https://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_PC

Permalänk
Medlem

Ännu en röst för PC Gamer ❤️

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Your Sinclair & Sinclair User (80-tal)

Atari ST User (90-tal)

Allt om Hemdatorer + diverse Svenska data tidningar.

Minns jag ofta köpte dem för läsa spelrecensioner och körde programmeringskod! Ibland medföljde cd-skivor

Nätverk & Kommunikation & Win2000 World (IDG tidigt 2000-tal)

Du menar väl ändå datortidningar?

Permalänk
Medlem

Den var ganska kortlivad, men gillande ändå ganska skarpt svenska GamePro.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Datormagazin och High Score lästes ju flitigt, Interface likaså. Men favoriten under större delen av 90-talat var brittiska CU Amiga.

Permalänk
Medlem

Pc gamer när de publicerade en "naken" bild på Lara Croft, ojoj som liten parvel på den tiden.

Och ej att förglömma CD gamer eller PC Play med massa olika spel demos.
https://www.reklamfranforr.se/2021/03/29/pc-play-med-2-cd-rom

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Helt utan tvekan BYTE Magazine

https://archive.org/details/byte-magazine

Edit: Övriga som var inspirerande var...
- Radio & Television "RT"
- Allt om Elektronik som var en svensk version av Elector
- Elector givetvis

Edit2: Förstår inte hur jag kunde glömma
mc (Die Mikrocomputer-Zeitschrift)
Lite avvikande då dom ibland kom med mindre hack som gick förbi begränsningar i hårdvara och mjukvara.

https://hschuetz.selfhost.eu/mc-zeitschriften/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Incite PC Games var ganska najs. De skickade mig några spel helt gratis, där en tio åring fick ta beslag av Fallout 2 bland annat... vilket kanske inte var det mest passande spelet för en tio åring, i och med att man kan ta del av en "fade to black" porr-scen om man väljer detta.

Permalänk
Medlem

2010-2013 var det mycket Illustrerad Vetenskap som gällde!

Permalänk
Medlem

Klassiska Datormagazin när den gavs ut av bröderna lindström. Finns att läsa här: https://dmzarkivet.se/

Frilansade även ett tag för dmz och hängde även mycket på dmz bbs. Varma minnen från en på ett sätt roligare tid med datorer.

Så numer köper jag givetsvis alla utgåvor av datormagazin retro. Nummer 8 är på G, förboka den: https://shop.datormagazin.se/

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Amiga Format

Innan dess var det Min hemdator som gällde. Skrev in många långa BASIC-program som aldrig gick att köra på min C64:a

Permalänk

Som gammal konsolsnorunge hade jag samlat på mig flera år värt av Super PLAY under mitten av 00-talet. Vet inte var de blev av, men är väldigt deppig över att de inte förärades en plats i flyttlass way back when

Permalänk
Medlem

FIB Aktuellt från dumpster diving i tidningsåtervinningen. Spännande tider det var !

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Datormagazin sedan Amiga tiden. Kommer ihåg dagstidningaformatet. Köpte sedan andra amigatidningar ibland. Köpte även den ofta när den kom tillbaka. Och köpte iaf två retro också.

Annars tyckte jag om M3 och prenumererade många år på illustrerad vetenskap.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Nintendomagasinet!

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag prenumererade på PC Hemma i massa år. Lite mesig kanske, men den var bra tycker jag. Trevlig diskett varje månad med lite smågrejer till windows 3.1

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Slängde en kasse gamereactor förra veckan. 🤓

Men har massor med kalle anka kvar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag tog den här bilden på vinden, den tredje oktober 2022
I tron om att jag skulle sortera och kanske sälja, eller så.
Det har inte blivit av ännu 🤷‍♂️

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·