Ny säkerhetsfunktion i Iphone gäckar polisen

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad som triggar omstarten. Tänker på pin-kod till simkort. Men visst har man inte låst upp telefonen på 24h så kanske det spelar kvitta om den gör en omstart tex

Jag fick intressant erbjudande från min Android. Kunde dels slå på att den skulle aktivera skärmlås om den plötsligt tappade nätverk. Och även om den upptäckte att någon drog telefonen ur näven och sprang iväg från dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Har alltid använt android och skulle hata försöka vänja mig vid iOS, men säkerhet & integritet får mig vilja överväga Apple. (gällande integritet, hellre att ett företag tillhandhåller det än att hundratals säljer runt det)

Det där var bland det finaste jag hört, i tekniska sammanhang. Det finns saker med Android jag gärna skulle ha som de gör bättre än Apple, men integriteten gör att jag aldrig kommer gå över. Ironin är att jag inte är rädd för vad någon ska få reda på om mig, utan att alla dessa företag spottar på mig genom att ta det de vill ha utan att fråga, utan mitt medgivande eller min vetskap.
Det är en skandal i sig att det ens kan vara lagligt att hålla på med sånt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Android med GrapheneOS så är du där med säkerheten.

Förutom att hen ska ge pengar till rövhålen och sedan hitta ett sätt att arbeta sig runt dem. Bra för dem som redan sitter fast med skräpet, men nej tack.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Hårdvarubugg som blivit en feature?

Nej, mjukvarufeature som blivit en bugg isf
Alla enheter som får Ios 18.1 får ju funktionen att telefonen startas om efter några dagar utan användning. Oavsett hårdvara.

Skrivet av jocke92:

Frågan är ju vad som triggar omstarten.

Att man låst upp telefonen, och sedan lämnat den med skärmen låst i flera dagar i sträck. De pratar i artikeln om att det sker efter fyra dagar.

Skrivet av jocke92:

Tänker på pin-kod till simkort. Men visst har man inte låst upp telefonen på 24h så kanske det spelar kvitta om den gör en omstart tex

Jag tror förväntan är att ytterst få användare någonsin märker detta. Men om man har ett sådant användningsmönster att telefonen mest ligger oanvänd så kan det ju bli ett problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det där var bland det finaste jag hört, i tekniska sammanhang. Det finns saker med Android jag gärna skulle ha som de gör bättre än Apple, men integriteten gör att jag aldrig kommer gå över. Ironin är att jag inte är rädd för vad någon ska få reda på om mig, utan att alla dessa företag spottar på mig genom att ta det de vill ha utan att fråga, utan mitt medgivande eller min vetskap.
Det är en skandal i sig att det ens kan vara lagligt att hålla på med sånt.

Jag tycker man får väldigt mycket frågor/val på Android vad man själv vill göra. Samma sak när man skapar ett Google konto idag. Då får man en hel del frågor om vad man vill ska sparas eller om man vill ha en funktion avstängd.

Till exempel så får man frågan/notis om man vill vara med i Googles Find My Network funktion, motsvarande Apples Find My nätverk och till skillnad från Apple där man inte får någon info om det, det är aktiverat som standard och om man inte vill vara med så måste man stänga av funktionen manuellt. På Google/Android sidan så kan man stänga av det och om man stänger av det så stänger du av det för ditt Google konto, så du behöver inte gå o göra det på alla enheter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Att man låst upp telefonen, och sedan lämnat den med skärmen låst i flera dagar i sträck. De pratar i artikeln om att det sker efter fyra dagar.

Jag tror förväntan är att ytterst få användare någonsin märker detta. Men om man har ett sådant användningsmönster att telefonen mest ligger oanvänd så kan det ju bli ett problem.

Kan inte se det i artikeln. Men 4 dagar ja det är ju inget som en vanlig användare kommer märka. Men det sätter ju lite press i form av en beslagtagen telefon. Om det behövs tas beslut, transporteras till en tekniker med kunskap och verktyg. Och sedan får man jobba mot klockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kan inte se det i artikeln.

"Chris Wade, the founder of mobile analysis company Corellium, told 404 Media that after the fourth day of a device being in a locked state, the device reboots."
-- https://archive.is/HMKAs

Skrivet av jocke92:

Men 4 dagar ja det är ju inget som en vanlig användare kommer märka. Men det sätter ju lite press i form av en beslagtagen telefon. Om det behövs tas beslut, transporteras till en tekniker med kunskap och verktyg. Och sedan får man jobba mot klockan.

Ja, de lär ju behöva ett beslut om husrannsakan (eller motsvarande, vad exakt de nu behöver) och att ha en tekniker redo att ta hand om telefonen typ med en gång.
Och då även att telefonen kör en version av operativet som har kända säkerhetsbrister som dagens verktyg kan utnyttja, tidigare har de ju även kunnat invänta nya verktyg...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Då kan man anta att polisen, före denna funktion, brukar kunna komma åt informationen även när den är krypterad, eftersom det helt plötsligt blev ett problem.
Det är säkert bara en tidsfråga innan de tar sig förbi denna feature, kanske med tillverkarens hjälp, får man ju hoppas.

Vet inte riktigt. Känns som att både Google och Apple tror att "integritet" säljer. Google tar ju bort sin Timeline nu, ett starkt vägande skäl är att polisen hela tiden vill kolla var folk har varit och när. Vilket drabbar mig som tycker Timeline på webben är skitbra, nu ska man bara få komma åt Timeline från 1 enhet (mobilen, då, sannolikt).

Tror iofs att om något RIKTIGT tokigt händer, och man (Secret Service, CIA etc) MÅSTE ta sig in på ett visst konto så kanske Apple/Google kan lösa det ändå...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vet inte riktigt. Känns som att både Google och Apple tror att "integritet" säljer. Google tar ju bort sin Timeline nu, ett starkt vägande skäl är att polisen hela tiden vill kolla var folk har varit och när. Vilket drabbar mig som tycker Timeline på webben är skitbra, nu ska man bara få komma åt Timeline från 1 enhet (mobilen, då, sannolikt).

Tror iofs att om något RIKTIGT tokigt händer, och man (Secret Service, CIA etc) MÅSTE ta sig in på ett visst konto så kanske Apple/Google kan lösa det ändå...

Angående just Timeline. Den fungerar fortfarande alldeles utmärkt för mig via en dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag förutsätter att ägaren till telefonen också påverkas *om* telefonen lämnas i viloläge några dagar i sträck eller var nu gränsen går.

Det är ju sedan länge redan så att du måste skriva in ditt lösenord istället för enkel FaceID/TouchID om telefonen inte låsts upp på 8 timmar. Det här är bara ett snäpp högre säkerhet, fortfarande på ett sätt som inte lär märkas så mycket. Om någon inte låser upp telefonen på fyra dygn är det sannolikt så att de inte har med sig den överallt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Android med GrapheneOS så är du där med säkerheten.

Os i os?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju sedan länge redan så att du måste skriva in ditt lösenord istället för enkel FaceID/TouchID om telefonen inte låsts upp på 8 timmar. Det här är bara ett snäpp högre säkerhet, fortfarande på ett sätt som inte lär märkas så mycket. Om någon inte låser upp telefonen på fyra dygn är det sannolikt så att de inte har med sig den överallt ändå.

Jag tror inte heller det kommer märkas så mycket, men det är specifikt eftersom det ska väldigt mycket till för att detta ska triggas för normalanvändaren.
Att 18.1 varit ute några veckor med detta beteende och att det nya beteende verkar ha seglat förbi okommenterat bortsett från polisen bekräftar väl att de allra flesta användarna inte triggar det nya beteendet själva.

Men jag vet inte om jämförelsen med att behöva mata in kod ibland i skärmlåset är vettig, just där tycker jag att det bara gör saker rörigare att blanda ihop begreppen så.
Att telefonen är låst och att skärmen är låst är ju ändå två väldigt olika saker som har påtagligt olika konsekvenser, även om användargränssnittet är lite samma lika (bortsett från då att face/touch-id mestadels tillåts istället för kod när bara skärmen är låst).

Den stora skillnaden är ju att när telefonen är låst så är den ju inte på nätverket, så du missar eventuella samtal, sms, andra meddelanden, notifieringar genom appar, osv. Det som funkar i det läget är ju inte jättemycket saker; alarm t.ex. kör väl dock vidare som vanligt, så det är ju alltid något om då telefonen är din väckarklocka t.ex.

Jag ser väl mer potential för problem i scenarion i stil med att telefonen inte är någons snuttefilt som de pillrar med hela tiden utan typ om någon har en telefon dedikerad till att hantera jourärenden eller något, det råkar vara lugnt några dagar och sedan så har telefonen effektivt gått offline av sig själv fastän den är på och laddad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Har alltid använt android och skulle hata försöka vänja mig vid iOS, men säkerhet & integritet får mig vilja överväga Apple. (gällande integritet, hellre att ett företag tillhandhåller det än att hundratals säljer runt det)

Såg att man kunde gå automatisk omstart av telefonen på GrapheneOS. Så det verkar vara något apple kopierat där ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Fungerar bankID på det?

Funkar skitbra, kör så själv.

Permalänk
Medlem

Beroende på utvecklingen i ett specifikt land så kan jag tänka mig att det här och den generella säkerheten kommer backas tillbaka. apple och andra teknikbolag kommer inte kunna ignorera nya lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Angående just Timeline. Den fungerar fortfarande alldeles utmärkt för mig via en dator

Ja, jag fick en varning för några veckor sedan om att det är 6 månader kvar om man inte råkar trycka "ok" på att gå över till den nya timeline. Det kan vara läge att tanka ner location history från Google takeout om det är något man vill ha kvar framöver.

Oerhört smidigt, Timeline.

En av de första sakerna jag stänger av på min Samsung när jag köpt en är f.ö automatisk omstart. Bland annat för att jag helt enkelt inte vill att den startar om. Speciellt inte den Samsung jag har som "säkerhetskamera" när jag är bortrest en vecka eller två. (Mer för att hålla koll på att inte strömmen försvinner och frysen havererar än att jaga bort tjuvar kanske)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, jag fick en varning för några veckor sedan om att det är 6 månader kvar om man inte råkar trycka "ok" på att gå över till den nya timeline. Det kan vara läge att tanka ner location history från Google takeout om det är något man vill ha kvar framöver.

Oerhört smidigt, Timeline.

En av de första sakerna jag stänger av på min Samsung när jag köpt en är f.ö automatisk omstart. Bland annat för att jag helt enkelt inte vill att den startar om. Speciellt inte den Samsung jag har som "säkerhetskamera" när jag är bortrest en vecka eller två. (Mer för att hålla koll på att inte strömmen försvinner och frysen havererar än att jaga bort tjuvar kanske)

Jag har inte fått någon varning alls. Hur har du fått denna varning?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag tror inte heller det kommer märkas så mycket, men det är specifikt eftersom det ska väldigt mycket till för att detta ska triggas för normalanvändaren.
Att 18.1 varit ute några veckor med detta beteende och att det nya beteende verkar ha seglat förbi okommenterat bortsett från polisen bekräftar väl att de allra flesta användarna inte triggar det nya beteendet själva.

Men jag vet inte om jämförelsen med att behöva mata in kod ibland i skärmlåset är vettig, just där tycker jag att det bara gör saker rörigare att blanda ihop begreppen så.
Att telefonen är låst och att skärmen är låst är ju ändå två väldigt olika saker som har påtagligt olika konsekvenser, även om användargränssnittet är lite samma lika (bortsett från då att face/touch-id mestadels tillåts istället för kod när bara skärmen är låst).

Den stora skillnaden är ju att när telefonen är låst så är den ju inte på nätverket, så du missar eventuella samtal, sms, andra meddelanden, notifieringar genom appar, osv. Det som funkar i det läget är ju inte jättemycket saker; alarm t.ex. kör väl dock vidare som vanligt, så det är ju alltid något om då telefonen är din väckarklocka t.ex.

Jag ser väl mer potential för problem i scenarion i stil med att telefonen inte är någons snuttefilt som de pillrar med hela tiden utan typ om någon har en telefon dedikerad till att hantera jourärenden eller något, det råkar vara lugnt några dagar och sedan så har telefonen effektivt gått offline av sig själv fastän den är på och laddad.

Förlåt; skulle nämnt det i sammanhanget med amerikansk lagstiftning: du behöver inte ange ett lösenord för polisen i USA. Däremot finns det domslut som säger att ditt ansikte eller ditt fingeravtryck inte är en likställd hemlighet. Därför fanns det redan en kategori situationer där det vore svårt för polisen att komma in i en telefon redan efter att inte ha använts i några timmar. Det som ändrat sig i senaste iOS är med andra ord en förstärkning/förlängning av ett tidigare existerande beteende i operativsystemet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tauri85:

Apple, de kriminellas bästa vän

mm.... helt klart kriminellas... inte helt normala människor som inte konstant vill ge ut all personlig information om en 24/7 till google....

Permalänk
Medlem

GrapheneOS rekommenderas starkt

Skrivet av pine-orange:

Fungerar bankID på det?

Som andra användare redan påpekat; ja, det fungerar utmärkt. Jag har kört GrapheneOS på en bootloader-upplåst Pixel 6a sen ungefär ett år och är imponerad. Det är väldigt polerat, i princip som att köra stock. Min telefon bootar om efter 4 timmars inaktivitet, ett aktivt val jag gjort. Man märker det knappt, då samtliga appar och webbsidors tillstånd återställs. Malware som t.ex. Pegasus ligger enbart i minnet för att undvika att bli upptäkta och utsatta för omvänd ingenjörskonst, så omstart tvingar dem att ominfektera enheten.

Saker som fungerar bra:
* BankID för inloggning till diverse hemsidor, som DHL, Schenker, Skatteverket, Min Myndighetspost m.fl.
* Swedbanks egna app.
* Swish-appen.
* Västtrafiks app för buss/tågbiljetter i Göteborg/Västra Götalandsregionen.
* Hallandstrafikens app för buss/tågbiljetter i Halland.
* SL:s app för lokaltrafik i Stockholmsregionen.
* Duolingo (appen har sugit i flera år, men fungerar i alla fall).
* RadonEye's nya app (blåtandsansluten radonmätare, jag bor i blåbetonghus).
* Postnords app.

Vad som inte fungerar:
* iBoxen's app för attt hämta ut varor, blåtanden får inte kontakt med boxen. Fungerade att verifiera med Bank-ID, och min gamla Motorola med stock Android fungerade. Antagligen skit bakom spakarna med säkerhetsinställningarna.
* Google Wallet; det kräver en "betrodd" plattform. Du kan använda en smartklocka som proxy, enligt rykten.

Fördelen med GrapheneOS är att du kan köra Google Play-tjänsterna i en sandlåda och har mycket mer finkorning kontroll över vilka rättigheter du ger appar. Du kan t.ex. förvägra dem internetaccess helt, slå på vissa rättigheter tillfälligt eller till och med ge dem fejkad data.

Installationen var rättfram och enkel, men jag är van att handskas med ADB. Efter det har jag inte ens tänkt på systemet tills häromdagen då problemen med iBoxen uppstod.

Stavfel, "blåbetongbus" och "sadlåda", lade till Postnords app
Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Apple, de kriminellas bästa vän

Bra då det är staten bestämmer vem som är kriminell.
Droglangare och hallicks är förhållandes lätta att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte fått någon varning alls. Hur har du fått denna varning?

Lite off topic kanske, men då jag menar det är en viktig förändring där jag ser för mig att folk kommer att trycka OK i sin surfplatta och tappa timeline i sin mobil etc, ellar knasa på andra sätt så:

Har fått varning i mail och när jag använder timeline på webben; även fått varning i mobilens map-app. Började komma för ca en månad sedan. Minst en påminnelse i veckan verkar det som.

Det är lite bedrägligt. Jag klickade typ "senare" eller "läs mer" eller något, och när jag några dagar öppnade Maps-appen på mobilen fick jag intrycket av att jag aktiverat den nya Timeline. Tänkte att dottern råkat göra det på sin surfplatta...det vore verkligen synd. Men det var bara opt-in-talk, den låtsades som att jag redan aktiverat för att jag sedan skulle trycka ok och aktivera, var mitt intryck.

Strunt samma, kontentan är att om man vill spara ner sin historik är det bra att göra det nu eller regelbundet (google takeout), och den datan går sedan att använda i olika program, exempelvis Dawarich - som dock kräver en del arbete men det kanske dyker upp enklare alternativ. Jag har redan sparat ner data för de resor jag gjort och kanske ger mig på Dawarich i framtiden, kombinerat med ett annat program för att logga location, exempelvis Owntracks, Overland (även för IOS) eller GPSlogger (som jag inte heller testat).

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem

Inte bara android som samlar data

Skrivet av Allexz:

mm.... helt klart kriminellas... inte helt normala människor som inte konstant vill ge ut all personlig information om en 24/7 till google....

Jag misstänker att apple precis som alla andra samlar in och säljer data för marknadsföring. Så det är nog ingen större skillnad där. Eller ja, skillnaden är om du vill ge informationen till apple, meta eller google. Eller varför inte alla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Lite off topic kanske, men då jag menar det är en viktig förändring där jag ser för mig att folk kommer att trycka OK i sin surfplatta och tappa timeline i sin mobil etc, ellar knasa på andra sätt så:

Har fått varning i mail och när jag använder timeline på webben; även fått varning i mobilens map-app. Började komma för ca en månad sedan. Minst en påminnelse i veckan verkar det som.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det är lite bedrägligt. Jag klickade typ "senare" eller "läs mer" eller något, och när jag några dagar öppnade Maps-appen på mobilen fick jag intrycket av att jag aktiverat den nya Timeline. Tänkte att dottern råkat göra det på sin surfplatta...det vore verkligen synd. Men det var bara opt-in-talk, den låtsades som att jag redan aktiverat för att jag sedan skulle trycka ok och aktivera, var mitt intryck.

Strunt samma, kontentan är att om man vill spara ner sin historik är det bra att göra det nu eller regelbundet (google takeout), och den datan går sedan att använda i olika program, exempelvis Dawarich - som dock kräver en del arbete men det kanske dyker upp enklare alternativ. Jag har redan sparat ner data för de resor jag gjort och kanske ger mig på Dawarich i framtiden, kombinerat med ett annat program för att logga location, exempelvis Owntracks, Overland (även för IOS) eller GPSlogger (som jag inte heller testat).

Jag har inte fått något sånt mail, eller notis i Maps appen. Märkligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Alla enheter som får Ios 18.1 får ju funktionen att telefonen startas om efter några dagar utan användning. Oavsett hårdvara.

Var drabbad av någon mysko bugg i iOS 16(?) där hela gränssnittet laggade sönder efter ca 2 veckors upptid. Gjorde en automatisering i Shortcuts för att starta om telefonen varje måndag 04:00 Så var den buggen "löst"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarragon:

Som andra användare redan påpekat; ja, det fungerar utmärkt. Jag har kört GrapheneOS på en bootloader-upplåst Pixel 6a sen ungefär ett år och är imponerad. Det är väldigt polerat, i princip som att köra stock. Min telefon bootar om efter 4 timmars inaktivitet, ett aktivt val jag gjort. Man märker det knappt, då samtliga appar och webbsidors tillstånd återställs. Malware som t.ex. Pegasus ligger enbart i minnet för att undvika att bli upptäkta och utsatta för omvänd ingenjörskonst, så omstart tvingar dem att ominfektera enheten.

Saker som fungerar bra:
* BankID för inloggning till diverse hemsidor, som DHL, Schenker, Skatteverket, Min Myndighetspost m.fl.
* Swedbanks egna app.
* Swish-appen.
* Västtrafiks app för buss/tågbiljetter i Göteborg/Västra Götalandsregionen.
* Hallandstrafikens app för buss/tågbiljetter i Halland.
* SL:s app för lokaltrafik i Stockholmsregionen.
* Duolingo (appen har sugit i flera år, men fungerar i alla fall).
* RadonEye's nya app (blåtandsansluten radonmätare, jag bor i blåbetonghus).
* Postnords app.

Vad som inte fungerar:
* iBoxen's app för attt hämta ut varor, blåtanden får inte kontakt med boxen. Fungerade att verifiera med Bank-ID, och min gamla Motorola med stock Android fungerade. Antagligen skit bakom spakarna med säkerhetsinställningarna.
* Google Wallet; det kräver en "betrodd" plattform. Du kan använda en smartklocka som proxy, enligt rykten.

Fördelen med GrapheneOS är att du kan köra Google Play-tjänsterna i en sandlåda och har mycket mer finkorning kontroll över vilka rättigheter du ger appar. Du kan t.ex. förvägra dem internetaccess helt, slå på vissa rättigheter tillfälligt eller till och med ge dem fejkad data.

Installationen var rättfram och enkel, men jag är van att handskas med ADB. Efter det har jag inte ens tänkt på systemet tills häromdagen då problemen med iBoxen uppstod.

Försök få igång McDonalds-appen
De har högre säkerhetskrav än bankid, nordea, seb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Försök få igång McDonalds-appen
De har högre säkerhetskrav än bankid, nordea, seb

Jag kommer in i McDonaldsappen med min Pixel 3a som kör custom rom Evolution X utan problem nu när jag testade när du sa den skulle ha höga säkerhetskrav

Så verkar inte vara höga säkerhetskrav

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kommer in i McDonaldsappen med min Pixel 3a som kör custom rom Evolution X utan problem nu när jag testade när du sa den skulle ha höga säkerhetskrav
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Så verkar inte vara höga säkerhetskrav

Permalänk
Medlem

Förlåt; skulle nämnt det i sammanhanget med amerikansk lagstiftning: du behöver inte ange ett lösenord för polisen i USA. Däremot finns det domslut som säger att ditt ansikte eller ditt fingeravtryck inte är en likställd hemlighet.

Okej, jag har inte följt hur detta utvecklats riktigt, men sett diskussion på denna punkt av och till under ett antal år.
Det handlar väl i grund och botten om det ska räknas som ett vittnesmål, för i så fall är man skyddad mot att tvingas att vittna mot sig själv.

Därför fanns det redan en kategori situationer där det vore svårt för polisen att komma in i en telefon redan efter att inte ha använts i några timmar. Det som ändrat sig i senaste iOS är med andra ord en förstärkning/förlängning av ett tidigare existerande beteende i operativsystemet.

Ok, ur det perspektivet förstås jag jämförelsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

<Uppladdad bildlänk>

Vad kör du med för telefon och mjukvara?

Visa signatur