Ny säkerhetsfunktion i Iphone gäckar polisen

Permalänk
Melding Plague

Ny säkerhetsfunktion i Iphone gäckar polisen

Med IOS 18.1 startar Iphone om sig automatiskt om den inte har låsts upp på ett tag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har alltid använt android och skulle hata försöka vänja mig vid iOS, men säkerhet & integritet får mig vilja överväga Apple. (gällande integritet, hellre att ett företag tillhandhåller det än att hundratals säljer runt det)

Permalänk

Då kan man anta att polisen, före denna funktion, brukar kunna komma åt informationen även när den är krypterad, eftersom det helt plötsligt blev ett problem.
Det är säkert bara en tidsfråga innan de tar sig förbi denna feature, kanske med tillverkarens hjälp, får man ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Har alltid använt android och skulle hata försöka vänja mig vid iOS, men säkerhet & integritet får mig vilja överväga Apple. (gällande integritet, hellre att ett företag tillhandhåller det än att hundratals säljer runt det)

Android med GrapheneOS så är du där med säkerheten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Då kan man anta att polisen, före denna funktion, brukar kunna komma åt informationen även när den är krypterad, eftersom det helt plötsligt blev ett problem.
Det är säkert bara en tidsfråga innan de tar sig förbi denna feature, kanske med tillverkarens hjälp, får man ju hoppas.

Apple har inte hjälpt polisen att komma förbi någon kryptering i iOS. Det är skillnad, som det står i artikeln mellan att den är låst innan man låst upp telefonen efter en omstart vs bara låsa upp telefonen när den redan blivit upplåst tidigare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Android med GrapheneOS så är du där med säkerheten.

Fungerar bankID på det?

Permalänk

En viss person i Usa som snart kommer få lite makt sa i något tal att han kommer tvinga Apple att låsa upp iPhones. Vi får se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Apple har inte hjälpt polisen att komma förbi någon kryptering i iOS. Det är skillnad, som det står i artikeln mellan att den är låst innan man låst upp telefonen efter en omstart vs bara låsa upp telefonen när den redan blivit upplåst tidigare

Så är det kanske. Men att de inte fått hjälp tidigare utesluter inte att de får hjälp i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Fungerar bankID på det?

ja

Permalänk
Medlem

Det handlar om upplåst / inte upplåst, inte om krypterad / inte krypterad.
Datan lagras krypterad, så är det ju sedan gammalt. Och krypteringen i sig är det ingen som kunnat göra något åt.

MEN det som nyttjats är olika attacker mot telefonens mjukvara (notera, inte mot krypteringen) som gjort att man kommit åt allt vad nu telefonen kan komma åt, och efter att användaren låst upp telefonen så har den ju nyckeln och all data är åtkomlig.

Och "fixen" här är att en övergiven telefon startar om sig efter en tid så att den går tillbaka till låst läge (och behöver då nyckeln från användaren igen).

Så det är nog antingen att de måste vara snabbare på att attackera telefonen och läsa ut innehållet, den kan inte ligga på hög särskilt länge... eller om det går att hitta något trick som nollställer nedräkningen till omstart då...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så är det kanske. Men att de inte fått hjälp tidigare utesluter inte att de får hjälp i framtiden.

Apple har inte hjälpt till hittills och man får verkligen hoppas att dom står fast vid det även i framtiden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

svenska polisen använder https://reincubate.com/iphone-backup-extractor/ vad jag vet, den stödjer 18.0 men står inget om 18.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDYE:

svenska polisen använder https://reincubate.com/iphone-backup-extractor/ vad jag vet, den stödjer 18.0 men står inget om 18.1

Det ser ut att vara ett verktyg för Icloud-backuper? Snarare än något som jobbar med själva enheten i sig?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

notable customers swedish police längst ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En viss person i Usa som snart kommer få lite makt sa i något tal att han kommer tvinga Apple att låsa upp iPhones. Vi får se vad som händer.

Har du någon källa på det? För jag har inte hört om det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det handlar om upplåst / inte upplåst, inte om krypterad / inte krypterad.
Datan lagras krypterad, så är det ju sedan gammalt. Och krypteringen i sig är det ingen som kunnat göra något åt.

MEN det som nyttjats är olika attacker mot telefonens mjukvara (notera, inte mot krypteringen) som gjort att man kommit åt allt vad nu telefonen kan komma åt, och efter att användaren låst upp telefonen så har den ju nyckeln och all data är åtkomlig.

Och "fixen" här är att en övergiven telefon startar om sig efter en tid så att den går tillbaka till låst läge (och behöver då nyckeln från användaren igen).

Så det är nog antingen att de måste vara snabbare på att attackera telefonen och läsa ut innehållet, den kan inte ligga på hög särskilt länge... eller om det går att hitta något trick som nollställer nedräkningen till omstart då...

Jag kan ha fel, men om ägaren till telefonen inte påverkas så bör det väl handla om att omstarterna sker innan krypteringen är upplåst?
I så fall bör det väl vara i detta läge som polisen får problem? Vilket i så fall antyder att de på något sätt kunde komma åt informationen före denna funktion implementerades.

Edit: Verkar vara skärmlåset som det handlar om. Då gäller inte mitt tidigare antagande ovan.

Skrivet av nu1mlock:

Apple har inte hjälpt till hittills och man får verkligen hoppas att dom står fast vid det även i framtiden.

Framtiden är alltid svår att förutspå, det återstår att se hur det blir. Vi får hoppas polisen lyckas lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, men om ägaren till telefonen inte påverkas så bör det väl handla om att omstarterna sker innan krypteringen är upplåst?
I så fall bör det väl vara i detta läge som polisen får problem? Vilket i så fall antyder att de på något sätt kunde komma åt informationen före denna funktion implementerades.

Jag förutsätter att ägaren till telefonen också påverkas *om* telefonen lämnas i viloläge några dagar i sträck eller var nu gränsen går.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag förutsätter att ägaren till telefonen också påverkas *om* telefonen lämnas i viloläge några dagar i sträck eller var nu gränsen går.

Ja precis, det är nog så det är. Jag tolkade nog texten lite fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Så är det väl men påverkan blir ju inget mer än att du behöver logga in igen med din kod snarare än FaceID…

Iofs - har man PIN på SIMet så blir ju påverkan större men överlag tycker jag det är en bra funktion.
Helt klart i linje för varje jag gick över till Apple efter 15 år hos Android…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Fungerar bankID på det?

Japp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag kanske är blind men hur länge är denna timer ställd på? Pratar vi dagar eller veckor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

https://9to5mac.com/2024/09/26/trump-says-fbi-must-get-apple-...

trump har sagt att han vill att apple skall öppna upp iphone-telefoner som den andre personen som försökte ta livet av honom äger. Det kommer ju inte fungera om då apple inte redan har någon bakdörr i dessa. Gissar dock att han kommer vilja att de ändrar något så att telefoner ägda av personer som försöker i framtiden kan låsas upp.

Permalänk
Medlem

Apple, de kriminellas bästa vän

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag kanske är blind men hur länge är denna timer ställd på? Pratar vi dagar eller veckor?

Såg först inte heller detta i artikeln, men här har vi det:

"Chris Wade, the founder of mobile analysis company Corellium, told 404 Media that after the fourth day of a device being in a locked state, the device reboots."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu är det ju värt att bli kriminell igen

Permalänk

Apple måste vara hatade. Dom vägrar konstant att låsa upp telefoner som polisen ber dom om och nu detta. Säkerheten kommer först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Intressant!

Någon som vet hur lätt/om de går att komma åt den krypterade "hemlig mapp" som finns på Samsungtelefoner?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Apple måste vara hatade. Dom vägrar konstant att låsa upp telefoner som polisen ber dom om och nu detta. Säkerheten kommer först.

Något de har brukat kunna hjälpa till med är väl Icloud-data (inklusive backuper från Ios-enheter), istället då för att låsa upp enheterna i sig.

Numera beror det väl på inställningarna hur bra det fungerar, när användare kan välja att aktivera "Advanced Data Protection". Detta är ju dock av som standard, så typ 95% (gissning) lär ju inte ha det...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

https://teknikveckan.se/trump-vill-tvinga-apple-att-oppna-upp...

Trump pratade även i ett klipp om ämnet.
Men framtiden förrändras, vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Hårdvarubugg som blivit en feature?