Priskrig försenar Radeon RX 9070

Permalänk
Melding Plague

Priskrig försenar Radeon RX 9070

AMD verkar vilja ha en aggressiv prissättning på kommande RDNA 4-korten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tidigare sett sån Nvidia-hype, så jag tror tyvärr AMD kommer få det svårt denna generation oavsett pris eller prestanda

Permalänk
Medlem

Vill AMD ha lägre pris får de väl sänka inköpspriset och kompensera återförsäljare som redan köpt in kort för det högre priset.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig tidigare sett sån Nvidia-hype, så jag tror tyvärr AMD kommer få det svårt denna generation oavsett pris eller prestanda

Tycker många verkar hajp på amd? Titta bara i den andra tråden hur detta kort skall ha 4080S prestanda för 499 $.

Vad jag aldrig sett tidigare är ett företag som presenterar en produkt utan Specs, pris, datum och sen skeppar ut dem utan att de får säljas...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Vill AMD ha lägre pris får de väl sänka inköpspriset och kompensera återförsäljare som redan köpt in kort för det högre priset.

Tydligen förmodad 6 månader för återbetalning. Hade du velat ligga ute med X antal tusen i ett halvår? När dessutom amd gpuer inte direkt har haft bäst försäljning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var är den Nvidia hypen lol? Känner ingen hype för något av företagen just nu. Får vänta på prestandasiffror från 5080 men av rykten och den generella känslan så är de ju inte precis hype. Låga förväntningar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har uppfattat det precis tvärt om. Mycket Nvidia-förrakt på YT och internetforum efter att folk börjat se igenom den vansinniga marknadsföringen, samtidigt som folk verkar försiktigt posifiva till initiala läckor gällande AMD-korten.
Sedan om det har någon betydelse i slutändan.. Nvidia lär sälja slut på alla kort till MSRP på 2 minuter och sedan kommer resterande att lapas upp till överpriser.

Jag kommer själv att leta nytt kort i nästa år. Har Nvidia idag, men känner att det tar emot att fortsätta stötta vansinnet. I slutändan blir det pris/prestanda som avgör, men om AMD har likvärdig prestanda i 5070ti-klass till ett snarlikt pris blir det nog lag röd denna vändan.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett på de senaste gissningarna är att 9070XT ligger på 4070Ti's nivå. Men vi vet förstås ingenting som helst förrän tester gjorts i verkligheten och offentligt och sammanataget. För min del så väljer jag att tro på att AMD inte ljuger om att alla gissningar som gjorts hittills är just gissningar och att den presterar bättre. Men som sagt, vi vet inget förrän verkligheten uppenbarar sig.

Som linux-användare drar jag mig för att köpa Nvidia, men kan tänka mig gå tillbaka till dualboot om AMD visar sig ljuga. Har avsatt 19K för nästa grafikkort (+ processor om AMD håller vad de hintat om gällande pris och prestanda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är denna hype i samma rum?

Skulle nog säga att jag inte sett mer som pekar på AMD sedan 5000-serien (den gamla), men det är ju såklart en uppförsbacke.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

De får nog skynda sig om de inte vill förlora ännu fler marknadsandelar eller att folk köper 5070 eller 5070 ti. Många sitter säkert i uppgraderingstankar och har inte AMD något att leverera så finns risken att folk vänder sig till andra laget.

Trist, för jag vill gärna stödja AMD denna generation på grund av Nvidia dominans på marknaden och fulspel med "fejk frames".

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Känns bekant. Har inte det inte hänt förr att AMD vill prispressa genom att sänka återförsäljares marginaler snarare än sina egna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tycker många verkar hajp på amd? Titta bara i den andra tråden hur detta kort skall ha 4080S prestanda för 499 $.

Vad jag aldrig sett tidigare är ett företag som presenterar en produkt utan Specs, pris, datum och sen skeppar ut dem utan att de får säljas...

Sweclockers är en pytteliten promille av marknaden. Och majoriteten här har väl redan ett 4090.

Permalänk

Prisfix snarare än priskrig

Låter mer troligt att AMD vill lägga sig precis under Nvidia prismässigt för samma prestanda.

När Nvidia lanserade sina "Retail Priser" så var de lägre än väntat. Vilket fick AMD att dra i handbromsen. Nu verkar tillgången till Nvidia GPUer vara dålig, så några "Retail Priser" lär vi inte få närmaste månaden.

Hade AMD velat ta marknadsandelar och bredda kundkretsen så vore det kanske bra att börja sälja de grafikkort som ligger hos återförsäljare idag. I alla fall kanske de kan komma med ett lansersingsdatum/event så man slipper undra om marknadsförarna slagit knut på sig själva.

Permalänk
Skrivet av wly:

Sweclockers är en pytteliten promille av marknaden. Och majoriteten här har väl redan ett 4090.

Åhnäh! Vissa av oss är tjuriga smålänningar som kämpar på med våra 1080Ti ❤️

Även om vi är en lite del av marknaden så är det "experterna" som rådfrågas vid datorköp. Och HP/Dell/Lenovo kan inte slänga ihop vilka färdigbyggda burkar utan att få pushback från säljarna/nördarnai butikerna 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Har det gjorts någon poll här om vilka grafikkort "majoriteten" har här? Skulle vara intressant och veta efter att jag tittade på Steams lista över grafikkort, där var det väldigt få som hade 4090, i alla fall färre än man skulle tro när man hänger på forum där det debatteras 4090. Det låter som "alla" har en 4090 på forumet med tanke på hur den hypas, men skulle vara intressant och se hur många dessa "alla" är.

Permalänk
Medlem

Jag ser faktiskt bara hype för AMD nu. Och jag håller med. Eller ja.. jag hypar inte alls. Men AMD verkar mer lockande faktiskt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Känns som att båda sidorna har usla generationer på gång.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Har det gjorts någon poll här om vilka grafikkort "majoriteten" har här? Skulle vara intressant och veta efter att jag tittade på Steams lista över grafikkort, där var det väldigt få som hade 4090, i alla fall färre än man skulle tro när man hänger på forum där det debatteras 4090. Det låter som "alla" har en 4090 på forumet med tanke på hur den hypas, men skulle vara intressant och se hur många dessa "alla" är.

Vi hade en omröstning förra året eller vid 4000 seriens release... Var många med 4090 men inte så många 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Vad jag sett på de senaste gissningarna är att 9070XT ligger på 4070Ti's nivå. Men vi vet förstås ingenting som helst förrän tester gjorts i verkligheten och offentligt och sammanataget. För min del så väljer jag att tro på att AMD inte ljuger om att alla gissningar som gjorts hittills är just gissningar och att den presterar bättre. Men som sagt, vi vet inget förrän verkligheten uppenbarar sig.

Osäker på vad du menar att AMD påstår?
AMD har ju i sina slides sagt rakt ut att 9070-serien är positionerad direkt mot 4070 och 4070ti korten.

Dvs den lär normalt inte nå upp till 4080-prestanda...
Om den gjort det så hade de lyft det och prismatchat utifrån de förutsättningarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det låter ju riktigt seriöst att först sälja korten till återförsäljarna och efter det ändra prissättningen så att AMD får sin del av kakan men inte butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Osäker på vad du menar att AMD påstår?
AMD har ju i sina slides sagt rakt ut att 9070-serien är positionerad direkt mot 4070 och 4070ti korten.
https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/36961?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzM2OTYxIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiIzODkxRTRFQi0zMzdDLTQ2MEItQjNCMy02RDRGMDFGRDdFNTAifSwia2V5IjoiYmRhODYxMjFjOThiODVhMjhjOGRlODQ2YjBiYzAyNjUifQ%3D%3D
Dvs den lär normalt inte nå upp till 4080-prestanda...
Om den gjort det så hade de lyft det och prismatchat utifrån de förutsättningarna.

Mmm, det är inte 4070s segment som AMD hoppas kunderna ska föreställa sig att 9070 ligger i. De har gjort liknande förr.
Ta dessutom i beaktning att de just nu verkar försöka sig på samma stunt som med 5700 XT där de sänkte priset innan lansering. Det ska bli uppståndelse och skriverier om att 9070 står sig överraskande bra mot 5070 till ett lägre pris, eller åtminstone att den är tillräckligt långt över 5060 för att köpalernativet i folks medvetande ska bli närmare 5070 än 5060. Oavsett om den kommer göra det i sin helhet och om den kommer ha tillgänglighet vid utsatt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det låter ju riktigt seriöst att först sälja korten till återförsäljarna och efter det ändra prissättningen så att AMD får sin del av kakan men inte butikerna.

AMD's grafikavdelning verkar var lite av experter på att röra till sina lanseringar.
Troligen prissattes 5070 mer aggressivt än AMD hade räknat med så det är därför de nu har panik.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Låter mer troligt att AMD vill lägga sig precis under Nvidia prismässigt för samma prestanda.

När Nvidia lanserade sina "Retail Priser" så var de lägre än väntat. Vilket fick AMD att dra i handbromsen. Nu verkar tillgången till Nvidia GPUer vara dålig, så några "Retail Priser" lär vi inte få närmaste månaden.

Hade AMD velat ta marknadsandelar och bredda kundkretsen så vore det kanske bra att börja sälja de grafikkort som ligger hos återförsäljare idag. I alla fall kanske de kan komma med ett lansersingsdatum/event så man slipper undra om marknadsförarna slagit knut på sig själva.

Trodde folk hade förstått vid dethär laget att priserna som Nvidia presenterar är bara en illusion för de allra flesta, det säljs till en nästintill obenfintlig mängd, bara så att det ska se bra ut i lanseringen och generera hype, men sen är verkligheten något annat. Kanske nån amerikan som tältar utanför dörren till någon Best-Buy butik kan få tag i ett MSRP prissatt Nvidia kort och någon med snabb dator och bra auto-script som spammar Nvidias sida (troligtvis varav en del är scalpers) och någon lycklig lottad gamer får tag i.

Du kan sätta på ca 2000 kr på 5070 Ti / 5080 / 5090 som de flesta svenskar får pröjsa sen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Mmm, det är inte 4070s segment som AMD hoppas kunderna ska föreställa sig att 9070 ligger i.

Hur kan du komma fram till det? Det är ju exakt vad presentationen säger att 9070 serien är namnsatt och riktad mot 4070 serien. (och förhoppningsvis någorlunda fortfarande mot 5070serien antar jag)
"simplify model system to match direct competitor compare"

Skrivet av Aleshi:

Det ska bli uppståndelse och skriverier om att 9070 står sig överraskande bra mot 5070 till ett lägre pris, eller åtminstone att den är tillräckligt långt över 5060 för att köpalernativet i folks medvetande ska bli närmare 5070 än 5060. Oavsett om den kommer göra det i sin helhet och om den kommer ha tillgänglighet vid utsatt pris.

I ren rå rasterprestanda (inte RT, inte DLSS/FSR sv) så tror jag inte 5xxx serien gör speciellt stora kliv, så den chansen finns nog fortfarande
Jag hoppas 9070XT kan passera 5070 i ren rå raster i tex 1440p och det vore intressant om den kan komma nära 5070ti!
Mycket mer än så låter ohälsosamt optimistiskt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Fast så funkar det ju inte riktigt. Oavsett vad återförsäljare köpte in det för så kommer dom få igen marginalen från AMD, annars hade ingen velat köpa in från AMD igen, eller hur? Detsamma gäller när det körs kampanjer från större företag, sen ser du samma kampanj hos återförsäljare, även fast dom säkert sitter på stora lager från innan kampanjen började som köptes in för säkert ett högre pris än det säljs för under kampanjen. Tänk Sonos när dom kör kampanj och Hifiklubben och alla andra återförsäljare i Sverige helt magiskt har samma pris helt plötsligt, som säkert är lägre än priset dom köpte in varan för, men får kredit på det man sålt eller återbetalning av Sonos i slutändan.

Det bästa hade väl varit om någon från @Inet kom in i tråden och drog en lite halvgenerell förklaring hur sånt här fungerar.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Fast så funkar det ju inte riktigt. Oavsett vad återförsäljare köpte in det för så kommer dom få igen marginalen från AMD, annars hade ingen velat köpa in från AMD igen, eller hur? Detsamma gäller när det körs kampanjer från större företag, sen ser du samma kampanj hos återförsäljare, även fast dom säkert sitter på stora lager från innan kampanjen började som köptes in för säkert ett högre pris än det säljs för under kampanjen. Tänk Sonos när dom kör kampanj och Hifiklubben och alla andra återförsäljare i Sverige helt magiskt har samma pris helt plötsligt, som säkert är lägre än priset dom köpte in varan för, men får kredit eller återbetalning av Sonos i slutändan.

Blir fortfarande en förlust för butiken under en viss tid.
marginaler är låga och hade de kanske redan fått en prisbild om 649/699 på 9070xt och nu säljer dem för 549-599 så har de en förlust på 1000-1500kr/kort till amd betalar. Vilket är tydligen historiskt lika snabbt som asus cashback enligt forum

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att finlira på dollarnivå prismässigt med Nvidia har AMD alltså offrat relationerna med återförsäljarledet, gett sugna fans fingret på CES och skapat full förvirring om det kommer kort och i så fall när?

Om det stämmer har de ju slängt ut babyn med badvattnet. Gissar att det finns något mer bakom kulisserna som förklarar det bizarra beteendet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tolkar vi Steams statistik väldigt olika, skulle säga 4090 har sålts i helt sinnessjuka mängder för ett kort som kostar ca 25 lök.
Nvidia har sålt fler 4090 än något amd kort och fler än lillebror 4080 enligt steam.

Gissar att jag får sitta på mitt 3080 nån generation till.
.

Permalänk
Medlem

Ojoj game Over..LMAO!

Skulle inte gå nära ett kort av dem själv, även om priset var hälften. nVidia har allt - Tech and Stability!