ATX 3.0 vs 3.1 vilken är egentligen bäst

Permalänk

ATX 3.0 vs 3.1 vilken är egentligen bäst

Hej !

Vet att detta har diskuteras förr och normalt sätt så är alltid en senare version bättre men just ATX 3.0/3.1 får
mig att fundera lite eller är jag helt ute och cyklar nu, vad tycker ni ? Vad innebär egentligen den sista meningen dom skriver
i verkligheten "Detta resulterar i en lite förbättring av PSU:s effektivitet"
Men i mina ögon är 17ms(ATX3.0) bättre än 12ms(ATX3.1)

Nedan är en text jag översatte från Corsair men gäller ju samtliga PSU tillverkare:

Mätt i millisekunder indikerar uppehållstiden hur länge en PSU kan upprätthålla sin utgång inom specificerade spänningsgränser efter en förlust eller minskning av ineffekt. ATX 3.1 har en kortare uppehållstid på 12ms, jämfört med ATX 3.0s 17ms uppehållstid. Detta resulterar i en liten förbättring av PSU:s effektivitet.

/Lasse

Permalänk
Medlem

ATX 3.1 har bättre och robustare kablar i helhet. De har en så kallad leaf spring design vilket är argumenterbart den bästa typen av kontakt/pin du kan ha.

Något utragen video men värt att kika på https://www.youtube.com/watch?v=lAdLOf5of8Y

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|