Permalänk
Medlem

Bygga nytt hus - planera nätverk

Hej!

Vi kommer under året bygga nytt hus. Jag vill se till att vi redan från början planerar klokt så att vi får ett hus med bra WiFi-täckning och vänder mig därför till den samlade expertisen här!

Huset är 2 våningar plus källare / suterrängdel. Källardelens ytterväggar är gjuten termomur, men i övrigt är huset huvudsakligen byggt i trä (träbjälklag), med putsfasad.

Målbilden är att ha god täckning i hela huset med ett SSID och jag gissar att vi kommer behöva ett antal accesspunkter för detta. Frågan är då dels tips på utrustning / lösningar, men kanske primärt var vi smartast ska placera accesspunkterna (så att vi kan dra fram kabel dit i samband med att väggarna byggs)? Bonus om någon / några AP kan placeras så att vi även får viss (så god som rimligt möjlig) spridning utomhus.

Klistrar in bilder på planlösning här nedan (källare / entreplan / övervåning). Fiber inkommer i teknikrummet i källaren (nere till vänster i bilden)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kör in planlösningarna i Unifi Design Center och sätt väggar så får du en WiFi-planering som är hyffsat lik verkligheten.
https://design.ui.com/

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Kör in planlösningarna i Unifi Design Center och sätt väggar så får du en WiFi-planering som är hyffsat lik verkligheten.
https://design.ui.com/

Tack, ska kolla in det!

Permalänk
Medlem

Följdfråga till ovan - tips på val av router och accesspunkter? När jag har pratat i diverse konsumentelektronikaffärer har de insisterat på trådlösa meshlösningar, vilket säkert funkar helt adekvat, men givet att vi bygger nytt och kan dra kabel dit vi vill så måste väl en trådbunden variant vara att föredra?

Permalänk
Medlem

Ja, trådbundet är absolut att föredra. Brandvägg och sen separata accesspunkter. Jag diggar ubiquitis grejer.

Permalänk
Medlem

Absolut trådbundet!

Jag har nyligen satt in en UGC Ultra samt APs i vårt sommarhus och drog då kabel i kanaler i taken och monterade APs där (ryggåstak så sitter högt och fint). Installationen var plättlätt, körde en POE switch till alla APs (satte bara 2) så ingen separat ström behövs

Gällande APs så körde jag på U7 Lite. Billiga så det inte känns så plågsamt att byta ut dem om man skulle behöva uppgradera i framtiden.

Men såg också att det finns dessa som sitter på väggen som man kan installera relativt infällt och måla/tapetsera över.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Absolut trådbundet!

Jag har nyligen satt in en UGC Ultra samt APs i vårt sommarhus och drog då kabel i kanaler i taken och monterade APs där (ryggåstak så sitter högt och fint). Installationen var plättlätt, körde en POE switch till alla APs (satte bara 2) så ingen separat ström behövs

Gällande APs så körde jag på U7 Lite. Billiga så det inte känns så plågsamt att byta ut dem om man skulle behöva uppgradera i framtiden.

Men såg också att det finns dessa som sitter på väggen som man kan installera relativt infällt och måla/tapetsera över.

Håller med om trådbundet.
Monterat i taket, då är det alltid ur vägen. Väggmonterat kan i framtiden vara på just den platsen man vill ha ett skåp, tavla eller annat.

Tycker också att Unifi prylar funkar bra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det dras kabel till lämpliga punkter i huset, dubbla uttag till alla rum samt bakom tv/mediebänk etc. Accesspunkt/kameror både bå in- och utsidan. Allt samlas vid en central punkt i källare i ett mindre rack exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det dras kabel till lämpliga punkter i huset, dubbla uttag till alla rum samt bakom tv/mediebänk etc. Accesspunkt/kameror både bå in- och utsidan. Allt samlas vid en central punkt i källare i ett mindre rack exempelvis.

Håller med här. Om ni bygger nytt hus så dra rören om inte kablarna till varje husknut och även längst uppe i nocken på hussidorna.

Dra även rör eller nätverkskabel till varje ringklocka som ni ska ha så slipper ni använda en WiFi ringklocka (rekommenderar Unifi grejjor här också).

Det har varit ett rent helvete för elektrikern att dra ut kablar till husknutarna för mig så här i efterhand så det hoppas jag du besparar dig.

Om du kommer att stensätta / asfaltera din uppfart så dra gult markrör från lämpligt ställe där du har ström och nätverk så att du i framtiden kan dra fram saker till din infart där du kanske sätter en motoriserad grind, kamera eller lampor som du vill styra.

Allt som du kan dra i förväg sparar dig mycket arbete och pengar om du behöver göra det i efterhand.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack, bra input!

Tänker mig 1-2 AP per våning och är helt med på att dra fram kabel till TV och dylikt.

Kommentarerna om att dra fram kabel / rör även till utsida syftar till att framtidssäkra för eventuella kameror eller utomhus-AP? Har där vi bor nu larm och kameror från Verisure, men tycker de är svindyra så är inne på att köra någon egen lösning istället, så det vore ju helt rätt att förbereda kablar även för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Tack, bra input!

Tänker mig 1-2 AP per våning och är helt med på att dra fram kabel till TV och dylikt.

Kommentarerna om att dra fram kabel / rör även till utsida syftar till att framtidssäkra för eventuella kameror eller utomhus-AP? Har där vi bor nu larm och kameror från Verisure, men tycker de är svindyra så är inne på att köra någon egen lösning istället, så det vore ju helt rätt att förbereda kablar även för det.

Med tanke på hur man bygger hus idag med tätskikt och annat så hade det varit synd att bryta det i framtiden för att få ut nätverk (och el). Så gör allt som är möjligt för att dra tomma rör när du bygger även om du inte har kabel i dem.

Jag hade nog valt 1 - 2 storlekar större rör är vad som används till elen för att inte svära när du sedan ska dra igenom en bångstyrig CAT6 kabel. (ask me how I know...).

Visa signatur