Flera grafiskt tunga spel – t.ex. Horizon Forbidden West, Cyberpunk 2077, Spider-Man 2 – har Performance Mode i 60 FPS på PS5, ofta med ray tracing och stora öppna världar. Om de klarar det, kan GTA VI också.
GTA V: Expanded & Enhanced har ett Performance RT-läge i 60 FPS. Det visar att Rockstar redan anpassat sig till kraven från nya generationen – varför skulle de backa nu?
Till skillnad från GTA V som först släpptes till PS3, byggs GTA VI från grunden för ny hårdvara. Rockstar har alltså mycket mer tekniskt utrymme och frihet att optimera för 60 FPS.
2025 är inte 2013. Spelare kräver responsivitet och flyt – särskilt i online PvP. Om Rockstar släpper ett spel i 30 FPS när andra spel levererar 60+ är det ett kliv bakåt, inte framåt.
De har tagit över 10 år på sig, har enorma resurser, världens bästa spelmotor (RAGE), och en erfaren utvecklarstab. Om något företag kan leverera 60 FPS utan kompromiss – det är Rockstar.