Hackare skipar rättvisa – avslöjar bostadsbedragare

Permalänk
Medlem

All cred till hackaren som avslöjade bedragarna. Kriminaliteten när vardagen, gängen är inte bara skumma snubbar i förorten utan numera även en till synes schysst bostadsförmedling...och ordningsmakten (polisen) står som vanligt handfallen.

Bara det faktum att det är en god affärsidé att göra systematiskt bedrägeri med hyresrätter säger en hel del om hur usel bostadsmarknaden är, I alla fall för hyresrätter. Att nedmontera allmännyttiga bolag till förmån för "fri marknad" har bara gett färre och dyrare bostäder.

Vore fint om någon framtida regering kan ställa lite krav på kommunerna, börja Bygg. Det behöver inte vara vinst från dag 1 om det handlar om ett väsentligt samhällsintresse. Och tak över huvudet är rätt avgörande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

All cred till hackaren som avslöjade bedragarna. Kriminaliteten när vardagen, gängen är inte bara skumma snubbar i förorten utan numera även en till synes schysst bostadsförmedling...och ordningsmakten (polisen) står som vanligt handfallen.

Bara det faktum att det är en god affärsidé att göra systematiskt bedrägeri med hyresrätter säger en hel del om hur usel bostadsmarknaden är, I alla fall för hyresrätter. Att nedmontera allmännyttiga bolag till förmån för "fri marknad" har bara gett färre och dyrare bostäder.

Vore fint om någon framtida regering kan ställa lite krav på kommunerna, börja Bygg. Det behöver inte vara vinst från dag 1 om det handlar om ett väsentligt samhällsintresse. Och tak över huvudet är rätt avgörande..

Jag förstår Byggherren som ska bygga, han vill få betalt och varken han eller hyresvärden vill börja på minus. Men visst, visst det tas ju lån för sådana projekt så ditt resonemang haltar inte allt för mycket. D.v.s. Man måste räkna med ett minus ➖ för det tar ändå tid från det första spadtaget tills man har hyrt ut bostäderna...

Jag (som yngre) försökte ge mig in i bostadshyresmarknaden men Jag gjorde aldrig det för att det skulle ta flera år 10-30 år att de facto få och/eller börja ta ut en vinst ✌️ i bolaget efter att alla initiala KOSTNADER är betalda och fördelade. Så jag gav mig aldrig in i det...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Jag vill minnas att det är OK att ha dessa skitavtal rent lagligt. Har det stått att du ingår i ett avtal så är du körd, även i det finstilta. (rätta mig gärna om jag har fel)

Ungefär som att skicka iväg en hitte-på-faktura till ett företag, betalar dom = godkänner dom, SJ råkade ut för detta för +20 år sedan, ingen attestgång på fakturor under 5000:- trist när buset kom på det...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ungefär som att skicka iväg en hitte-på-faktura till ett företag, betalar dom = godkänner dom, SJ råkade ut för detta för +20 år sedan, ingen attestgång på fakturor under 5000:- trist när buset kom på det...

Problemet är att L A G E N säger att om ett företag inte betalar en faktura kan skurken ta fakturan till Kronofogdemyndigheten på direkten...viket gör att många företag betalar för att De inte vill ha en betalningsanmärkning...lagen borde ge dispens till företagen NÄR de invänder och anför att det handlar om bluffakturor...inga blanka skäl utan väl underbyggda skäl...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Problemet är att L A G E N säger att om ett företag inte betalar en faktura kan skurken ta fakturan till Kronofogdemyndigheten på direkten...viket gör att många företag betalar för att De inte vill ha en betalningsanmärkning...lagen borde ge dispens till företagen NÄR de invänder och anför att det handlar om bluffakturor...inga blanka skäl utan väl underbyggda skäl...

Fast du får inte en betalningsanmärkning bara för fakturan hamnat hos kronis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast du får inte en betalningsanmärkning bara för fakturan hamnat hos kronis.

Ansökan om betalningsföreläggande syns vid kreditupplysning på företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Nja, har du bestridit fakturan och visar detta för Kronofogden/inkassobolag så är det upp till fakturaavsändaren att visa ev beställning/order/underlag, annars hade ingen arbetat, bara fakturerat hit & dit.

"under vissa förutsättningar kan vi ta bort registrerade uppgifter om en bluffaktura. Först och främst måste du ha reagerat mot den felaktiga fakturan och invänt mot (bestridit) den. Det måste du ha gjort innan den som vill ha betalt (sökanden) har lämnat in en ansökan om betalningsföreläggande."

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Nja, har du bestridit fakturan och visar detta för Kronofogden/inkassobolag så är det upp till fakturaavsändaren att visa ev beställning/order/underlag, annars hade ingen arbetat, bara fakturerat hit & dit.

"under vissa förutsättningar kan vi ta bort registrerade uppgifter om en bluffaktura. Först och främst måste du ha reagerat mot den felaktiga fakturan och invänt mot (bestridit) den. Det måste du ha gjort innan den som vill ha betalt (sökanden) har lämnat in en ansökan om betalningsföreläggande."

Ja, betalningsföreläggande är en så kallad summarisk process vilket innebär att otvistiga fordringar kan fastställas. Alltså, om parterna är överens kan Kronofogden meddela ett utslag som sedan kan drivas in. Står det klart att fordran är tvistig ska inte den processen nyttjas, utan då får sökanden vända sig till tingsrätten med ett tvistemål. Därför kan uppgifter om betalningsföreläggande gallras om det framgår att fordran var tvistig när ansökan inlämnades. Det strider även mot god inkassosed att ansöka om betalningsföreläggande på tvistiga fordringar. De kan då anmälas till Finansinspektionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

495kr är valt med precision, för ARN tar sig bara an ärenden på 500kr eller mer. Så troligtvis vägrar de ångerrätt (14 dagar för distansköp) för den som försöker.

Jo, man kan anmäla till Konsumentverket. Om tillräckligt många gör det, kan de utfärda marknadsstörningsavgifter. Dessutom handlar det om bedrägeri – det finns ju inga lägenheter att hyra! Då borde även polisen vara intresserad. Man borde också utreda om det pågår penningtvätt eller annan kriminalitet bakom företaget – Skatteverket borde definitivt göra en revision.

Man önskar att svenska myndigheter agerade lite mer som i filmen De omutbara (https://www.svtplay.se/video/e4zXZGR/de-omutbara). En samordnad insats, och sedan låter man huvudmannen bakom skojeriet sitta i häktet 1–2 år. Då lär han vara rätt mör och mer benägen att prata efter det.

Den som vill veta lite mer om personerna bakom sajterna, kan kolla i flashback tråd : https://www.flashback.org/t3672146 , där är man mindre noga med "dölja" personuppgifter. Men huvudbolaget bakom allt verka vara : https://www.allabolag.se/foretag/netopa-group-ab/stockholm/da... . Personerna bakom företaget verka vilja "dölja" sej, har man någon kompis som är medlem i lämpligt 1% MC Gäng, så bör låna deras tjänster för att få tillbaka sina pengar.

Tittade lite närmare på domänen bostad24.se. Det verkar som att de har anlitat något företag – typ "proxytjänst" – för att skydda sina personuppgifter. Så det är troligt att svenska myndigheter inte så lätt kommer åt den här skojaren. Att hacka skiten kanske är det enda som faktiskt fungerar.

Tack vare en "Robin Hood" fick personen eller personerna bakom skojeriet en rejäl ekonomisk smäll. Det är så jävla vidrigt att lura människor som är i desperat behov av någonstans att bo. I Stockholm bygger man knappt några hyresrätter längre – och det beror på dåliga politiker som styr stadens bostadspolitik. När jag flyttade hemifrån när Carl Bildt styrde Sverige, då fick man en etta som 19 åring utan inkomst på 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Tittade lite närmare på domänen bostad24.se. Det verkar som att de har anlitat något företag – typ "proxytjänst" – för att skydda sina personuppgifter. Så det är troligt att svenska myndigheter inte så lätt kommer åt den här skojaren. Att hacka skiten kanske är det enda som faktiskt fungerar.

Det är vanligt att ha en proxy-kontakt på domänerna.

Och i det här fallet så står proxyn på https://websupport.se/ där de vet vem som är "WSSES1829955". Sedan om websupport verifierar vem som köper domän eller ej, vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det är vanligt att ha en proxy-kontakt på domänerna.

Och i det här fallet så står proxyn på https://websupport.se/ där de vet vem som är "WSSES1829955". Sedan om websupport verifierar vem som köper domän eller ej, vet jag inte.

De försöker dölja sina personuppgifter på annat sätt. Läs hela inlägget jag skrev. Vi får hoppas att de retar upp någon medlem i en 1 % MC-klubb – de brukar vara duktiga på att lösa problem utan att blanda in myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Fast buset går ju inte till tingsrätten, det låter dom nog bli Bestrid, skit i att betala - klart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Fast buset går ju inte till tingsrätten, det låter dom nog bli Bestrid, skit i att betala - klart

En del har här i tråden gett uttryck för att företagare kan bestrida innan de får 🐑 en betalningsanmärkning hos Kronofogdemyndigheten. Men se icke:

Ansöka om betalningsföreläggande

Om ditt företag har en obetalad skuld kan den som företaget är skyldig pengar ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet till dig. Du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

https://verksamt.se/ekonomisk-trygghet/om-du-inte-kan-betala

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

En del har här i tråden gett uttryck för att företagare kan bestrida innan de får 🐑 en betalningsanmärkning hos Kronofogdemyndigheten. Men se icke:

Om ditt företag har en obetalad skuld kan den som företaget är skyldig pengar ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet till dig. Du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Ja, men ansökan om betalningsföreläggande ska inte göras för tvistiga fordringar. Därför kan uppgiften gallras om du visar att fakturan bestridits innan ansökan gjorts. Sen är det inte Kronofogden som sätter betalningsanmärkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han skulle åka dit oavsett vilket land det handlar om, Dataintrång är olagligt typ överallt. Oavsett vad man har för motiv eller moralisk grund.

Gäller bara att få tag i hackaren ... är kanske inte det enklaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, men ansökan om betalningsföreläggande ska inte göras för tvistiga fordringar. Därför kan uppgiften gallras om du visar att fakturan bestridits innan ansökan gjorts. Sen är det inte Kronofogden som sätter betalningsanmärkningar.

Ok vill Du ha rätt för rättandets skull så...well... 🤦 Många bolag "bara betalar" för att de är RÄDDA för utslag och är rädda OM sitt rykte (eftersom många anlägger en Luthersk dömande min ---> 🫤🙁 och dömer ut bolaget)...

Skrivet av serafim:

Gäller bara att få tag i hackaren ... är kanske inte det enklaste.

Precis... Man får ---> 🐑 nog anta att hackar'n har tänkt på detta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ok vill Du ha rätt för rättandets skull så...well... 🤦 Många bolag "bara betalar" för att de är RÄDDA för utslag och är rädda OM sitt rykte (eftersom många anlägger en Luthersk dömande min ---> 🫤🙁 och dömer ut bolaget)...

Det ligger väl på ca 10-11% ungefär. Alltså som betalar efter att ha fått en bluffaktura. Synd om dom som har så dålig koll på vad som gäller. Det är ju sjukt enkelt att bestrida. Har själv gjort det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ta gärna med all information:
"Bestrid felaktiga krav
Är kravet i betalningsföreläggandet felaktigt måste du vanligtvis inom tio dagar efter det att du har tagit emot det motsätta dig kravet genom att bestrida det."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller företag och betala fakturor, är det ett större företag handlar det inte om rädsla utan de godkänns av "bara farten" om det inte ser ut att vara något uppenbart fel på fakturan. NCC råkade även ut för detta för x antal år sedan och då far min hade insyn i ärendet är det så att ekonomi-avdelningen varken hade tid eller resurser att försöka få tag på alla för att dubbelkolla att fakturan faktiskt är korrekt. Speciellt när det rör sig om mindre summor.

Även skolor har råkat ut för detta, och då de oftast enbart har en individ som sitter och godkänner fakturorna är det lätt hänt att ett par (av mindre summor) slinker igenom.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det ligger väl på ca 10-11% ungefär. Alltså som betalar efter att ha fått en bluffaktura. Synd om dom som har så dålig koll på vad som gäller. Det är ju sjukt enkelt att bestrida. Har själv gjort det.

Ekonomi avdelningen borde ha koll.

Skrivet av adfactory:

Ta gärna med all information:
"Bestrid felaktiga krav
Är kravet i betalningsföreläggandet felaktigt måste du vanligtvis inom tio dagar efter det att du har tagit emot det motsätta dig kravet genom att bestrida det."

Jo absolut men jag tog med det som skrämmer småföretagare mest. And By The Way...den summariska processen är skit. Som jag har sagt i flera trådar: jag befinner mig i utlandet och här måste alla skulder gå via domstolen. Och detta gör att Den Andra Sidan måste anstränga sig för att kunna fastställa en fodran. Där har du en Riktig Domare som Du kan argumentera inför om/innan skulden fastställs. Men det är sant (och visst): folk är mer rädda att låna ut till / mellan privatpersoner eftersom formkraven är höga för att få rätt i domstol. Men det är en annan diskussion.

Det är inte för inte som det heter summarisk process...

Jag lånade ut $200 till någon som jag inte fick tillbaka eftersom jag inte hade upprättat ett formellt skuldebrev, underskrivet av alla parter, med vittnen i närvaro av advokat med Tillhörande stämpel.

Jag anförde att personen hade undertecknat och för egen hand samt skrivit /gjort avtalet att denne accepterade skulden på ett 📄 papper. Men Hemmagjorda avtal är inte giltiga helt enkelt.

Så när någon säger (i vilket land som helst) "I am prepared to sign any paper that you want me to sign" (för att få låna) så är det NYS eftersom de vet att pappret är mindre värt än det oanvända dasspappret på mormors lantställe...

Personen betalade sedermera eftersom jag sa: "Vi ringer 🔔 polisen (rent lagligt) och så kommer det att hållas förhör (så får den som är skyldig pengar sitta häktad 72 timmar) ELLER så betalar Du mig här och nu". Han halade upp $200. Att sitta häktad sittandes på ett betonggolv utan mati ttre dagar, är nog inte...ja roligare kan man nog ha om jag säger så... Det Vill Säga: Han betalade för att slippa de 72 timmarna i häkte MEN hade han haft stake, hade han kunnat sitta i 72 timmar och sedan blivit frisläppt = eftersom skuldebrevet inte höll den standard landet kräver för att vara ett giltigt skuldebrev.

Ta det lugnt i utlandet speciellt i Asien där det legala regelverket är mycket komplext. Många utlänningar (from UK mest) blir blåsta på både pengar och hem. OCH en del blir t.o.m. Strandsatta och Hemlösa för att de, på riktigt, inte har medel för att kunna ta sig hem på.

Skrivet av Necrophor:

När det gäller företag och betala fakturor, är det ett större företag handlar det inte om rädsla utan de godkänns av "bara farten" om det inte ser ut att vara något uppenbart fel på fakturan. NCC råkade även ut för detta för x antal år sedan och då far min hade insyn i ärendet är det så att ekonomi-avdelningen varken hade tid eller resurser att försöka få tag på alla för att dubbelkolla att fakturan faktiskt är korrekt. Speciellt när det rör sig om mindre summor.

Även skolor har råkat ut för detta, och då de oftast enbart har en individ som sitter och godkänner fakturorna är det lätt hänt att ett par (av mindre summor) slinker igenom.

Jo jag kan tänka mig att det KAN ske om fakturan ser Skol-mäktig ut d.v.s. 1500:- för pennor etc. MEN jag vet att en controllers liv INTE är så betungande på en skola 🚸 att de inte skulle hinna bestrida eller kolla upp är inte helt sant heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ta det lugnt i utlandet speciellt i Asien där det legala regelverket är mycket komplext. Många utlänningar (from UK mest) blir blåsta på både pengar och hem. OCH en del blir t.o.m. Strandsatta och Hemlösa för att de, på riktigt, inte har medel för att kunna ta sig hem på.

Har varit i situationen att vara totalt strandsatt i ett asiatiskt land. Det gick utmärkt att ta kontakt med det svenska konsulatet/ambassaden och få hjälp att ta sig hem. Väl hemma och allt uppklarat betalade jag tillbaka pengarna för mat, hotell och resan hem. Inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Har varit i situationen att vara totalt strandsatt i ett asiatiskt land. Det gick utmärkt att ta kontakt med det svenska konsulatet/ambassaden och få hjälp att ta sig hem. Väl hemma och allt uppklarat betalade jag tillbaka pengarna för mat, hotell och resan hem. Inga problem.

Då hade du det väl förspänt. Nr jag reste glömde jag bort Bankdosan hemma på hotellet (och nej jag hade inget Bank 🏦 ID på den telefon) och det var knappt att de ens ville släppa in mig på ambassaden, men när de väl gjorde det så nickade de knappt märkbart åt en telefon som man fick låna och ringa på nåder...

Efter att de frågade mig varför jag inte kunde "surfa mig fram" till min bank 🏦 och svaret jag gav ambassaden var att den utländska Operatören:

a) HADE en begäran (via deras kedjor av butiker) underskriven av mig att jag ville ha Roaming för Data påslagen

b) men eftersom det är så dyrt 💸 med GB Roaming så hade (enligt operatören själva) operatören "glömt bort" att handlägga min begäran.

Precis som motsvarande PTS anförde i sitt svar till min klagan så skulle operatören ha agerat skyndsamt och svarat på min begäran inom sex arbetsdagar. När ett sådant svar uteblir (som i mitt fall uteblev) då har jag RÄTT till det jag har begärt per automatik.

Så jag tycker att man fick böna och be för att få hjälp. Jag bad om att få låna deras Wifi vilket nekades. Jag bad om pengar till flygbiljetter hem till det landet och hotellet där bank dosan låg. De sa nej. Till Slut ringde jag bankens kundtjänst och bad dem att föra över pengar 💵 till mitt kort konto.

Banken föreslog att de kunde skicka över pengar via Western Union MEN det var tillfyllest med en "intern" överföring.

No som reser och behöver pengar snabbt. SWEDBANK är mig veterligen den Enda Banken som erbjuder överföring FRÅN Swedbank till Western Union. Därför byter 🔀 inte jag bank.

Det behöver väl knappast sägas att jag numera har flera Bankkort och andra banker och Swish...

Men ambassaden är inte mycket värd i mina ögon 👀... En klubb för inbördes beundran politiker emellan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Då hade du det väl förspänt. Nr jag reste glömde jag bort Bankdosan hemma på hotellet (och nej jag hade inget Bank 🏦 ID på den telefon) och det var knappt att de ens ville släppa in mig på ambassaden, men när de väl gjorde det så nickade de knappt märkbart åt en telefon som man fick låna och ringa på nåder...

Efter att de frågade mig varför jag inte kunde "surfa mig fram" till min bank 🏦 och svaret jag gav ambassaden var att den utländska Operatören:

a) HADE en begäran (via deras kedjor av butiker) underskriven av mig att jag ville ha Roaming för Data påslagen

b) men eftersom det är så dyrt 💸 med GB Roaming så hade (enligt operatören själva) operatören "glömt bort" att handlägga min begäran.

Precis som motsvarande PTS anförde i sitt svar till min klagan så skulle operatören ha agerat skyndsamt och svarat på min begäran inom sex arbetsdagar. När ett sådant svar uteblir (som i mitt fall uteblev) då har jag RÄTT till det jag har begärt per automatik.

Så jag tycker att man fick böna och be för att få hjälp. Jag bad om att få låna deras Wifi vilket nekades. Jag bad om pengar till flygbiljetter hem till det landet och hotellet där bank dosan låg. De sa nej. Till Slut ringde jag bankens kundtjänst och bad dem att föra över pengar 💵 till mitt kort konto.

Banken föreslog att de kunde skicka över pengar via Western Union MEN det var tillfyllest med en "intern" överföring.

No som reser och behöver pengar snabbt. SWEDBANK är mig veterligen den Enda Banken som erbjuder överföring FRÅN Swedbank till Western Union. Därför byter 🔀 inte jag bank.

Det behöver väl knappast sägas att jag numera har flera Bankkort och andra banker och Swish...

Men ambassaden är inte mycket värd i mina ögon 👀... En klubb för inbördes beundran politiker emellan...

Jag har rest på Asien, främst Japan, i mer än 35 år och har aldrig haft problem med svensk representation i länderna jag varit i. Däremot har jag funnit dem ointressanta annat än vid speciella behov som då jag förlade min plånbok och mitt pass eller då jag blev sjuk. Vid båda de tillfällena visade sig, i ena fallet, svenska konsulatet och, i det andra, svenska ambassaden vara till just den hjälp jag behövde. Vet inte hur du närmat dig ambassaden för att bli behandlad som du beskriver. I mina fall och i alla andra fall som jag känner till så har ambassad- och konsulatpersonal varit precis så proffsiga som förväntats. Hjälp och stöd i den utsträckning som krävts för att snabbt och smidigt lösa problemen.
Inte heller har andra inblandade myndigheter agerat fel eller visat brist på professionalitet, i ena fallet svensk polis och i det andra svenska försäkringskassan.

Kortade ner, det är ändå ett sidospår.
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har rest på Asien, främst Japan, i mer än 35 år och har aldrig haft problem med svensk representation i länderna jag varit i. Däremot har jag funnit dem ointressanta annat än vid speciella behov som då jag förlade min plånbok och mitt pass eller då jag blev sjuk. Vid båda de tillfällena visade sig, i ena fallet, svenska konsulatet och, i det andra, svenska ambassaden vara till just den hjälp jag behövde. Vet inte hur du närmat dig ambassaden för att bli behandlad som du beskriver. I mina fall och i alla andra fall som jag känner till så har ambassad- och konsulatpersonal varit precis så proffsiga som förväntats. Hjälp och stöd i den utsträckning som krävts för att snabbt och smidigt lösa problemen.
Inte heller har andra inblandade myndigheter agerat fel eller visat brist på professionalitet, i ena fallet svensk polis och i det andra svenska försäkringskassan.

Hur jag närmade mig... Ja jag var inte oartig. Förklarade situation och de tyckte att "Klockan slog precis 5 och det är stängningsdags" men visst de släppte in mig. Den enda hjälp jag fick var lånet av en fast telefon...

Du fick det jag inte fick.

Visa signatur