Stockholm på 1920-talet återupplivas i Cities: Skylines

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Förutom den extrema trångboddheten och fattigdomen då, avlopp som gick orenat rätt ut i Riddarfjärden/Strömmen och dålig luft från vedeldning... det är lätt att romantisera om forntiden, verkligheten är det nog få som vill återuppleva. Även om det fanns många vackra byggnader då som tyvärr inte överlevt tills idag.

Du har rätt i att 1920-talet också innebar stora sociala problem. Min text beskrev främst stadens yttre och kulturella uttryck, inte hela verkligheten. Båda perspektiven är relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du måste tänka på stockholm som var ett odikat träsk när Lund grundades!

Vi hade ju Birka innan dess. När Lund grundades 1020 var nog Stockholm ett plockepinn av nedkörda stockar i Strömmen för att kontrollera Mälaren (Fästingträsket som jag kallar det.). Sedan grundlades trafikproblemen på 1200-talet när de inte insåg att hästkärrorna skulle ställa till med kö när de skulle korsa över diket. Undrar om de byggde en bredare bro redan på slutet av 1200-talet? Troligen var det pengarna som styrde, för det var ju smart att ta varutull både vid passagerna från Södermalm, Norrmalm och in i Mälaren! Trängselskatten fanns redan då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vi hade ju Birka innan dess. När Lund grundades 1020 var nog Stockholm ett plockepinn av nedkörda stockar i Strömmen för att kontrollera Mälaren (Fästingträsket som jag kallar det.). Sedan grundlades trafikproblemen på 1200-talet när de inte insåg att hästkärrorna skulle ställa till med kö när de skulle korsa över diket. Undrar om de byggde en bredare bro redan på slutet av 1200-talet? Troligen var det pengarna som styrde, för det var ju smart att ta varutull både vid passagerna från Södermalm, Norrmalm och in i Mälaren! Trängselskatten fanns redan då!

Lund grundades ca 990 om man nu ska lita på akademiker dvs.
https://kulturportallund.se/lunds-historia-i-korta-drag/

Birka existerar inte längre dock anses Birka vara Sveriges första stad, Uppsala anses vara Sveriges äldsta stad.(om jag inte misstar mig nu dvs.)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |