RTX 4060 Laptop i topp på Steam

Permalänk
Melding Plague

RTX 4060 Laptop i topp på Steam

Det vanligaste grafikkortet bland Steam-användare sitter i bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant att inte 5000 eller 9000 serien är med ännu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Intressant att inte 5000 eller 9000 serien är med ännu

5070, 5070 TI och 5080 är med. Verkar i slutändan vara ungefär vanliga sälj-hastigheten för NV. Det tar ett par månader så ploppar dom upp på steam survey.

Techtubarna som snackat om att Nvidia inte säljer några kort hade också som vanligt fel, man undrar hur dom lyckas precis hela tiden...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Techtubarna som snackat om att Nvidia inte säljer några kort hade också som vanligt fel, man undrar hur dom lyckas precis hela tiden...

Vilka säger det?

Har hört det talas om att de säljer snabbare än vad de kan tillverka, att de säljer sämre än väntat och att de säljer sämre än många tidigare serier, men att de "inte säljer några kort" har jag inte hört någon säga. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Vilka säger det?

Har hört det talas om att de säljer snabbare än vad de kan tillverka, att de säljer sämre än väntat och att de säljer sämre än många tidigare serier, men att de "inte säljer några kort" har jag inte hört någon säga. 🤷‍♂️

Märka ord, much?

Eller är du bara obekant med Swediska, där färre blir ingen osv?

Permalänk
Medlem

Varför köper så många laptop? Är det platsbrist hemma eller nått?

Dom är ju kass som laptop och kass som gaming dator på samma gång 😅

Förstår om man reser mkt eller tar med sig till vänner, då är det ju klockrent

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Märka ord, much?

Eller är du bara obekant med Swediska, där färre blir ingen osv?

Nej, genuint intresserad av vilka som sagt så

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har många vänner som inte får ha stationär längre för frun/flickvännen tycker det är fult att ha hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

5070, 5070 TI och 5080 är med. Verkar i slutändan vara ungefär vanliga sälj-hastigheten för NV. Det tar ett par månader så ploppar dom upp på steam survey.

Njae merparten av det som listas från nVidia är ju från OEM, dvs. färdigbyggda datorer där AMD knappt har nån närvaro alls. Det vi ser är ju inte enbart datorer som du eller jag skulle bygga. Datorer med GPU som användarna själva installerat är kanske 5-10% av denna lista totalt skulle jag tro. Precis som enda anledningen Intel finns på steam surveys är pga. nästan varenda propp intel gör har integrerad grafik oavsett om det är desktop eller laptop. Ta bort dem så hade listan sett annorlunda ut.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nej, genuint intresserad av vilka som sagt så

Troligtvis ingen. Det är det jag menar med Swediskan, du kan inte läsa allt bokstavligt. Förutom föregående mening då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har många vänner som inte får ha stationär längre för frun/flickvännen tycker det är fult att ha hemma.

Hmm.. Du borde skriva: Jag har många vänner som blir överkörda och inte vågar stå upp för sig själva och sin hobby

Jag tror att laptops säljer mest till unga, föräldrar får det enklare då, slipper alla tillbehör, vilket gör det dyrare än en laptop i 4060-segmentet.

Barn och unga med teknikintresserad föräladrar däremot så är nog stationära vanligare.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gambit_2K:

Njae merparten av det som listas från nVidia är ju från OEM, dvs. färdigbyggda datorer där AMD knappt har nån närvaro alls. Det vi ser är ju inte enbart datorer som du eller jag skulle bygga. Datorer med GPU som användarna själva installerat är kanske 5-10% av denna lista totalt skulle jag tro. Precis som enda anledningen Intel finns på steam surveys är pga. nästan varenda propp intel gör har integrerad grafik oavsett om det är desktop eller laptop. Ta bort dem så hade listan sett annorlunda ut.

I Steam HW-survey räknas iGPUer bara om ingen dGPU hittas. Om så inte vore fallet skulle AMD/Intel iGPUer vara överlägset störst till andel då nästan alla deras CPUer numera har en iGPU.

Sen får man vara medveten om att Steam HW-survey inte är ett genomsnitt av alla PC. För genomsnittliga PCn dominerar så klart OEM-byggen kraftigt och desktop/laptop fördelningen är någonstans mellan 20/80 till 25/75.

Steam HW-survey är en sampling av hur datorerna ser ut hos de som har Steam installerat, d.v.s. primärt gamers. Där kommer stationära system och BYO vara kraftigt överrepresenterat jämfört med marknaden i stort. Vilket är en korrekt bild av vad som är relevant för Valve/Steam och deras användare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Några kvadratmeter husrum kostar 100tusen till miljoner idag. Alla har tyvärr inte plats. Är också rätt trevligt att ha sin dator i soffan tex om man vill spela lite lätt. Har man tv och kontroll kan man även koppla in den. Perfekt för spel som tex Elden Ring eller Fallen Order. Dagens bärbara är väldigt kompetenta 1080p/60fps gaming maskiner utan att låta som jetmotorer. Har själv haft ett flertal modeller från olika tillverkare.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån 4060 laptop. Jag har ingen skrivbordsplats, har en tvåa med två barn, så har prioriterat att de ska få skrivbordsplatser istället. Jag sitter i soffan eller sängen med ett laptopställ. Funkar bra, spelar mest lite äldre spel också, så den funkar utmärkt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Haha...
Det hade aldrig hänt mig, helt säkert.

Men, förvånande att mobila GPU:er är så stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I Steam HW-survey räknas iGPUer bara om ingen dGPU hittas. Om så inte vore fallet skulle AMD/Intel iGPUer vara överlägset störst till andel då nästan alla deras CPUer numera har en iGPU.

Sen får man vara medveten om att Steam HW-survey inte är ett genomsnitt av alla PC. För genomsnittliga PCn dominerar så klart OEM-byggen kraftigt och desktop/laptop fördelningen är någonstans mellan 20/80 till 25/75.

Steam HW-survey är en sampling av hur datorerna ser ut hos de som har Steam installerat, d.v.s. primärt gamers. Där kommer stationära system och BYO vara kraftigt överrepresenterat jämfört med marknaden i stort. Vilket är en korrekt bild av vad som är relevant för Valve/Steam och deras användare.

Det är dessutom värt att tillägga att det inte heller är ALLA maskiner med steam som kollas varje gång, utan ett urval.
Tror jag fått upp frågan två eller tre gånger totalt sen jag skaffade steam

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Spelar främst på konsol idag (55" OLED), så då räcker det fint med laptops för lite annat.

Datorhörnan består av en 34" OLED som jag och min sambo turas om att använda.

På PC kör jag främst Action-RPG, strategispel och indie-spel, så inget direkt krävande.

Visst lockar det lite med en stationär ibland, men ogillar att alltid vara låst till samma plats. Känns även lite osocialt när man lever tillsammans med andra.

Permalänk

Har både gaming laptop och en stationär. Väljer nästan alltid laptoppen att spela på med skärm och tangentbord för den är på något sätt bättre . Blir ingen hög värme rummet håller sig svalt även på sommaren . Ganska tyst och nästan mer prestanda i laptopen än min stationära. Den stationära har lite äldre hårdvara 13600k och 3080Ti men föredrar konstigt nog laptopen i slutändan svårt att förklara men känslan är lite skrattretande när man ibland ser chatten fyllas med haters , efter man nämt om I’m on a laptop 150frames easy no stutters here !

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

Det är dessutom värt att tillägga att det inte heller är ALLA maskiner med steam som kollas varje gång, utan ett urval.
Tror jag fått upp frågan två eller tre gånger totalt sen jag skaffade steam

Det man normalt menar med "survey" är "sample survey", görs ju massor med sådana på alla möjliga saker med typiskt väldigt hög träffsäkerhet.

Det lite väl många verkar gnälla om kring Steam-survey är "men den kan inte stämma för jag fick ju inte frågan"... Finns något som kallas "census-style survey" där man i praktiken kolla hela populationen och därmed får "facit". I praktiken används det ytterst sällan för något utanför triviala fall.

Så det kan absolut vara värt att tillägga detta. Men är långt viktigare att tillägga att, förutsatt att Valve inte gör något systematiskt fel i sitt urval, så bör resultatet i Steam-survey vara en rätt bra måttstock.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det man normalt menar med "survey" är "sample survey", görs ju massor med sådana på alla möjliga saker med typiskt väldigt hög träffsäkerhet.

Det lite väl många verkar gnälla om kring Steam-survey är "men den kan inte stämma för jag fick ju inte frågan"... Finns något som kallas "census-style survey" där man i praktiken kolla hela populationen och därmed får "facit". I praktiken används det ytterst sällan för något utanför triviala fall.

Så det kan absolut vara värt att tillägga detta. Men är långt viktigare att tillägga att, förutsatt att Valve inte gör något systematiskt fel i sitt urval, så bör resultatet i Steam-survey vara en rätt bra måttstock.

Jag förstår absolut att det är det vanligaste sättet att göra surveys på.
Det intressanta med steams surveys är att siffrorna ibland (har jag för mig) ändras på sätt som inte riktigt är helt logiska annat än om deras sampling inte ger en "korrekt" bild av populationen; det jag hört är att de gör sitt urval på vissa regioner åt gången snarare än delar av alla regioner varje gång.
Som sagt, inge vet, men har hört den misstanken lyftas tidigare i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vi på Sweclockers har skevbild av hur vanligt folk uppfattar datorer. Tror stor del till varför laptops är populära är att datorer är så snabba idag. Man måste gå riktigt långt ner i budget för att CPUs ska bli märkarbart långsamma (tror många användare knappt skulle märka om man ersatte deras i7 med en N100). Även gaminglaptops är relativt smidiga idag ofta under 2,5kg och 2,5cm tjocka. Störst skillad märks väll på GPUs men en 4060 klarar ju allt i ok grafik och FPS (vilket för vardagsspelarna är 30FPS).

Samtdigt, kolla på steams mest spelade spel just nu: det är bara Expedition 33 som har över ett 4060m i för rekomenderad settings. För alla andra kommer snabbare än 4060 i princip bortkastat.

Permalänk
Medlem

För att man inte vill ha en uttalad dator-hörna kanske? Plus att man kanske inte vill låsa dator-pysslandet till en (1) plats.

När jag jobbar hemifrån så sitter/ligger jag i en soffa med laptopen. Hade utan problem kunnat ordna ett "nörd-hörn" men vill inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Geforce RTX 4060 Laptop ökade med 0,51 procentenheter under april och landade på 4,99 procent.

Jag undrar vilken är den mest prisvärda Laptopen med RTX 4060 ?

Permalänk
Medlem

Steam Survey. Vad ska man säga?
Vi kan ju klart och tydligt se att nu ökar återigen "DirectX 8 GPUs and below" på bekostnad av GPU:er för DX 9 och uppåt. GPU:er för DX 10, 11 och 12 har t ex minskat två månader i rad. Äntligen inser folk att grafikkort från förr ger mer för pengarna! (ironi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag undrar vilken är den mest prisvärda Laptopen med RTX 4060 ?

T.ex. :
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Galet mycket dator för pengarna just nu

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en ASUS TUF gaming med RTX4060,i7-13620H, 1TB SSD, 1440P-display och 16GB RAM för 12500kr. Den är för min son, men jag testade Indiana Jones för att pressa den lite, och den klarade av spelet riktigt bra (inte maxade inställningar, men bättre än väntat). Så den klarar ju allt i spelväg. Så för det priset är det ingen kompromiss med prestandan egentligen. Främsta nackdelen är väl att den låter en del. Men det visste jag ju.

Just 4060 på laptop är ju nästan lika snabbt som på stationär (om laptopen har konfigurerat GPU'n för minst 115W). Det har ju samma minnesmängd och samma minnesbandbredd, och nästan samma effekt.

Däremot 4070 på laptop är ju rejält mkt sämre än stationär motsvarighet.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Får väl skaffa en mindre fru istället då om hon tar sån plats.