Så fick Janet Jackson-sång Windows att krascha

Permalänk
Melding Plague

Så fick Janet Jackson-sång Windows att krascha

För svängig för en tillverkares hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänker på denna gamla godingen

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

https://youtu.be/tDacjrSCeq4

Brb, ska ge mina diskar lite komplimanger.

Permalänk
Medlem

1april har redan varit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

1april har redan varit?

Det här är förvisso ett välkänt fenomen:

Länken är tidsstämplad och startar vid den relevanta biten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gelantious:

https://youtu.be/tDacjrSCeq4

Hade förut en aluminium 5.25 -> 3.5 med inbyggd fläkt, om fläkten var på ökade read error rate i SMART för en av diskarna. det intressanta var att det alltid skedde den disk som satt på plats 2 av 4 från toppen, hur jag än flyttade runt dem. Så någon slags vibrationsvåg måste det varit som var värst precis där.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

1april har redan varit?

Tänkte samma sak.

Skrivet av Sarato:

Det här är förvisso ett välkänt fenomen:
https://www.youtube.com/watch?v=H_dETg_E7wc

Jag har aldrig hört talas om detta. Välkänt, ok...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tänkte samma sak.

Jag har aldrig hört talas om detta. Välkänt, ok...

Inte för att vara den, men det finns massor av saker (hör och häpna), som jag inte hade den blekaste aning om, men som trots detta är välkända.
Till ämnet, så hade jag också hört talas om detta.

Men jag vägrar att trycka på Youtube-länkar här, av paranoida skäl. Så jag vet inte om det finns nåt roligt/intressant i länkarna...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har inte läst artikeln, men spontant påminner detta problem något som liknar problemet som när man spelar in musikskivor och framför allt när man mastrar musiken innan den skickas vidare till skivtryckeriet som tillverkar den spelbara vinylskivan:

För att kunna spela en vinylskiva, så får det nämligen inte vara för kraftfulla basfrekvenser i musiken. Detta justerar man in till "lagom" mängd vid både slutmixning och mastringen.
Om man misslyckas med detta, så att musiken får för kraftig bas, så börjar nålen/pickup:en att hoppa! Skivan blir alltså ospelbar.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Men jag vägrar att trycka på Youtube-länkar här, av paranoida skäl. Så jag vet inte om det finns nåt roligt/intressant i länkarna...

Om du klickar på länkarna kommer din dator inte att krascha. Jag lovar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Inte för att vara den, men det finns massor av saker (hör och häpna), som jag inte hade den blekaste aning om, men som trots detta är välkända.

Helt sant; nu tänkte jag givetvis på detta med basfrekvens och just hårddiskar.
Vilket jag borde känt till om det var välkänt, då jag är både ljud och datornörd, men icke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Om du klickar på länkarna kommer din dator inte att krascha. Jag lovar.

Säg "av principskäl" då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Helt sant; nu tänkte jag givetvis på detta med basfrekvens och just hårddiskar.
Vilket jag borde känt till om det var välkänt, då jag är både ljud och datornörd, men icke!

Det första JAG tänkte var däremot

Citat:

hur i helsike skulle en låt av Janet Jackson kunna påverka en hårddisk? det är ju bara ettor-och-nollor...

Det var först när det framkom att det gällde laptops, som en polett trillade ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Säg "av principskäl" då.

Kan alltid köra länken via www.virustotal.com

När jag ändå är inne på det spåret, någon som vet om man kan implementera virustotal/URL-scan med högerklick>skicka länk?
(inte svårt att kopiera länken iofs; men...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag har inte läst artikeln, men spontant påminner detta problem något som liknar problemet som när man spelar in musikskivor och framför allt när man mastrar musiken innan den skickas vidare till skivtryckeriet som tillverkar den spelbara vinylskivan:

För att kunna spela en vinylskiva, så får det nämligen inte vara för kraftfulla basfrekvenser i musiken. Detta justerar man in till "lagom" mängd vid både slutmixning och mastringen.
Om man misslyckas med detta, så att musiken får för kraftig bas, så börjar nålen/pickup:en att hoppa! Skivan blir alltså ospelbar.

Det där visste jag faktiskt inte. Kan vara anledningen till att ljudnördar i regel föredrar mellanregister framför diskant och bas med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Härlig tvåminutersvideo om "Galloping Gertie" som 1940 raserades av vindar som skapade en positiv feedback i konstruktionen. Den stod bara fyra månader efter invigningen.
https://www.youtube.com/watch?v=y0xohjV7Avo
https://en.wikipedia.org/wiki/Tacoma_Narrows_Bridge_(1940)

Sen har vi ytterligare ett exempel från 1831 där bron raserades när en militär trupp marscherade i takt över bron. Alltsedan dess görs truppförflyttningar över broar i otakt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Broughton_Suspension_Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

I den specifika videon så är det killen som du kan se i thumbnail i som pratar om samma fenomen som i SweClockers nyhet.
Förutom att "SomeOrdinaryGamers" var 'lite' tidigare med sin video, Augusti 2022 är inte idag...

Så pratar han om oscilleringar. Ger exempel på broar som har kollapsat.
Sa även något om att Janet Jackson var ute efter 5400rpm hårddiskar.

Jag skummade videon lite och såg inte hela.

Om du är mer nyfiken så får du väl se om du har någon enhet som kan surfa på webben som du vågar använda Alphabet på (Google's parent company, Alphabet Inc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det där visste jag faktiskt inte. Kan vara anledningen till att ljudnördar i regel föredrar mellanregister framför diskant och bas med.

Jag känner inte till vad ljudnördar brukar föredra när det gäller ljudinställningar. (Neutrala ljudinställningar är dock vanligt.)

Men den typ av ljudjustering i basfrekvenserna som jag talar om, är ingenting som går att påverka alls efter det att vinylskivan redan finns i tryck. Det går då alltså inte att påverka nålen/pickup:en i efterhand genom att sänka basen på stereo-förstärkaren eller annat.

Den justering som jag talar om här, måste alltså göras innan musiken ska tryckas upp till en vinylskiva. Alltså vid slutmixning i skivstudion och/eller vid den slutliga ljudprocessern som heter mastring som sker antingen i skivstudion eller i mastringsstudion.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hittat felet:
Folk fick för sig att de inbyggda högtalarna skulle brukas till musikuppspelning...

Hårddiskarna fick sig en kyss samt användarnas öron.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte MIcrosoft, men jag läser Raymond Chen's blog. Inte bara specifika WIndows-grejer, utan intressanta insikter eller info om programmering i allmänhet.

Killen har för övrigt lärt sig prata Svenska, och varit i Sverige ett antal gånger. Jag minns inte varför, men tror att har eller har haft en svensk fru eller något sånt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Lyssnade just på låten och fick blåruta.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Skrivet av Trum-Petaren:

Jag känner inte till vad ljudnördar brukar föredra när det gäller ljudinställningar. (Neutrala ljudinställningar är dock vanligt.)

Men den typ av ljudjustering i basfrekvenserna som jag talar om, är ingenting som går att påverka alls efter det att vinylskivan redan finns i tryck. Det går då alltså inte att påverka nålen/pickup:en i efterhand genom att sänka basen på stereo-förstärkaren eller annat.

Den justering som jag talar om här, måste alltså göras innan musiken ska tryckas upp till en vinylskiva. Alltså vid slutmixning i skivstudion och/eller vid den slutliga ljudprocessern som heter mastring som sker antingen i skivstudion eller i mastringsstudion.

Är en standardiserad EQ-kurva som sen återställs via ett RIIA-steg som har en inverterad kurva, så i teorin låter slutprodukten precis som orginalet.
Man filtrerar alltså inte bort frekvenserna helt utan sänker volymen på dem. Detta resulterar i att spåren på skivan blir smalare så man får plats med fler minuter per sida samt som Trum-Petaren skriver så minskar g-krafterna från nålen och skivan utsätts för mindre slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Är en standardiserad EQ-kurva som sen återställs via ett RIIA-steg som har en inverterad kurva, så i teorin låter slutprodukten precis som orginalet.
Man filtrerar alltså inte bort frekvenserna helt utan sänker volymen på dem. Detta resulterar i att spåren på skivan blir smalare så man får plats med fler minuter per sida samt som Trum-Petaren skriver så minskar g-krafterna från nålen och skivan utsätts för mindre slitage.

Snyggt! 👍

Bas & diskant-rattar finns på t.ex. en stereoförstärkare. Med dessa lägger man inte till eller tar bort bas/diskant. Man bara sänker eller höjer volymen på basen/diskanten, precis som beskrivs här ovan..

På skivstudions mixerbord finns utöver bas och diskant-justering, även rattar för övre och lägre mellanregister. Dessa kallas för Svepfilter. Med alla dessa EQ-filter kan man då inte bara konrollera och styra över lägsta bas och högsta diskant.....utan samtliga frekvenser däremellan helt steglöst. Dessa Eq-rattarna är tveklöst det som används allra mest och flitigast på ett mixerbord i en skivstudio, både förr och idag.

På vinylskivans tid, så hade alla ljudtekniker i bakhuvudet att man jämt och ständigt skulle tänka på vinylskivans gravering, just av den anledningen som beskrivs så bra här. Ingen ljudtekniker eller studio ville ju få en pinsam påbackning från gravyr-verkstan att man måste mixa/mastra om alla låtar bara för att man hade klantat sig och inte hade skurit bort tillräckligt med bas! Att göra slutmix och mastring var därför en lite små-nervös sak varje gång. SIB-tryck (i Tumba) hette bolaget som vanligen tryckte upp vinylskivor i Sverige och man väntade med spänning på deras "godkännande" på att mixningen var okej! Alla andades ut om den blev godkänd! Och oftast blev den ju det som tur var...

Det låg en viss charm över detta. Jag tycker att en del av denna charm är borta idag eftersom man kan mixa lite "friare" idag med den digitala eran. CD-skivan har mycket större "headroom" och mycket större dynamiskt omfång. Det gör att den inte alls är lika känslig som en vinylskiva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen Windows 7. Bästa operativsystemet Microsoft gjort. Sedan gick det snabbt utför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Saknar verkligen Windows 7. Bästa operativsystemet Microsoft gjort. Sedan gick det snabbt utför.

Mja. Win2000 skulle jag säga...
Efter det skulle hemanvändare använda operativet, då gick det åt h-vete med all ögonspya och hålla-i-hand-funktioner.

Visa signatur