Assassin's Creed Shadows - Feodal FPS-massaker

Permalänk
Medlem

Hur ser minnesanvändningen ut i spelet? Är det så att minnet gör att 5080 och andra kort kommer närmare varandra?

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Varför blir spelen fulare idag?

Tror jag såg någon Digital Foundry diskussion om det där nyligen. Deras tes är att vi befinner oss mellan två paradigm, typ samma som mellan 2D och 3D i mitten av 90-talet. Hade något med ljussättningen att göra etc. Kan ha varit denna jag såg:

https://www.youtube.com/watch?v=Bw0f6J08r2k&t=148s&pp=ygUpZGl...

EDIT: Youtubes algoritm är kul. Fick upp denna som en kritik på DF:s video. Vad vet jag om vem som har rätt :D.

https://www.youtube.com/watch?v=NxjhtkzuH9M&t=33s&ab_channel=...

Förresten, sjysst test-setup. Imponerad av 9070xt som alla andra här.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av sweisdapro:

Varför fick inte 5070 ens testa 4K?

Hej! Som vi skriver i artikeln är barrier of entry 16 GB för 4K, 12 GB för 1440p. Det kom vi fram till gemensamt.

Permalänk
Medlem

Kommer ändå testa detta, även fast jag sitter på ett 3070 som nu känns som en antik plastig leksak. Nej, tycker verkligen att vissa utvecklare får börja skärpa sig och optimera sina spel.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Clasito:

@Rosenvik
Vore det möjligt att få prestandan mätt för ett 9070XT i stock när det gäller clocks och tdp framöver? Majoriteten sitter ju definitivt på något mindre extravagant än Red Devil. Siffrorna kan ju bli lite missvisande när en sådan modell får ta ut svängarna.

Tack för ett bra test annars!

Tack! Jag har funderat lite på det där. Kanske om man skulle recensera partnerkort i sitt egna utförande, men sen för framtida referenstester (som i detta fall) klocka ned de till referens. Nackdelen är att man skulle behöva komma ihåg att göra det manuellt varje gång, vilket jag inte kommit runt än, men jag gillar idén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLLY:

Hjälp mig förstå varför?
medium såg inte alls vackert ut jämfört med high. Medans input lag vid 120 fps med FG borde vara ganska låg för ett singleplayerspel.

Jag märker själv inte av input lag vid 120 FG fps, typ 70 fps utan FG eller vad det brukar bli

Kört Black myth Wukong med samma upplägg. Altså 120fps med FG och upplever det som helt klart bättre än utan FG. Reflex kappar fps lite under 120fps och flytet i bilden blir sjukt bra utan att jag ser några negativa effekter på bildkvaliteten. Inputlag är mellan 40 och 50ms å de är inget jag märker av med handkontroll.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tack! Jag har funderat lite på det där. Kanske om man skulle recensera partnerkort i sitt egna utförande, men sen för framtida referenstester (som i detta fall) klocka ned de till referens. Nackdelen är att man skulle behöva komma ihåg att göra det manuellt varje gång, vilket jag inte kommit runt än, men jag gillar idén.

Ni kan ju lägga in ett referensbios på ”silent” så är det bara att ändra brytaren när ni vill ha referensprestanda. För sådana brytare har väl de flesta korten idag?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ni kan ju lägga in ett referensbios på ”silent” så är det bara att ändra brytaren när ni vill ha referens prestanda. För sådana brytare har väl de flesta korten idag?

Många har det definitivt, men inte alla. Däremot en väldigt bra poäng, jag ska komma ihåg att inventera partnerkorten nästa vecka och jämföra. Tack för uppslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Kört Black myth Wukong med samma upplägg. Altså 120fps med FG och upplever det som helt klart bättre än utan FG. Reflex kappar fps lite under 120fps och flytet i bilden blir sjukt bra utan att jag ser några negativa effekter på bildkvaliteten. Inputlag är mellan 40 och 50ms å de är inget jag märker av med handkontroll.

Jag spelar med mus och tangentbord och märker ändå inte av något vid så bra fps.

Jag förstår dem som kör CS eller Marvel Rivals eller så och därför vill kapa all ms i input för att vinna om dem är tävlingsinriktade. Men det är en annan situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Dom försöker verkligen sälja in detta hårt Verkar ha delats ut till absolut alla med någon form av influencer-närvaro. Tom de som borde vara uppenbart kontraproduktivt.

Antar man därför lika väl kan invänta att det delas ut helt eller nästan gratis även tiil alla utan.

Har försökt mig på olika Assassins Creed-spel utan att det någonsin klickat. Ubisoft kan göra fina spelvärldar men spelmomenten är monotona och påminner om ett Far Cry men med extra steg. Far Cry är dessutom lite mer tokroliga, Assassins Creed-spelen försöker spinna in historia och det går lite så där tycker jag. Kort sagt, har aldrig haft roligt i Assassins Creed-spel. Så inte ens om det delas ut gratis till alla känner jag något större sug att spela.

Permalänk
Medlem

Verkar ju bara som om optimeringar blir sämre och sämre.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Pinsamt med 5070, lagom dum om man betalar för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Pinsamt med 5070, lagom dum om man betalar för det

Ändå blir hårdvaran bättre och bättre, känns ibland vi är tillbaka på crysis tider....

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå väntat att prestandan får lida en del med teknikerna spelet använder. Det är ju riktigt kul att fler spel går över till RTGI och ray traced shadows/reflections 🙂

DLSS och FSR är ju så pass bra nu att native 4k är lite av ett slöseri oftast ändå. Frame generation har jag inte mycket för men uppskalarna är fantastiska

Permalänk
Medlem

Otroligt dåligt optimerat som vanligt med ubisoft spelen. nä det blir 0 intresse.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Tur att man inte är intresserad av spelet även fast jag nu i dagarna precis satt in ett 4090 i datorn

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Tror jag såg någon Digital Foundry diskussion om det där nyligen. Deras tes är att vi befinner oss mellan två paradigm, typ samma som mellan 2D och 3D i mitten av 90-talet. Hade något med ljussättningen att göra etc. Kan ha varit denna jag såg:

EDIT: Youtubes algoritm är kul. Fick upp denna som en kritik på DF:s video. Vad vet jag om vem som har rätt :D.

Förresten, sjysst test-setup. Imponerad av 9070xt som alla andra här.

Responsvideon ger ju lite hopp om att alla inte gått och blivit galna iaf. Det är så fascinerande att se hypen för högre res och "ultra high" settings när det kräver att spelet känns som och ser ut som skit. Minns när jag slog på DLSS i nya MW2 för att få acceptabla fps på mitt 2080 och det tog mig ett par dagar innan jag insåg att skidmarksen i över himlen skulle vara fåglar. Mycket de FPSen hjälpten när man knappt kunde urskilja vad som rörde på skärmen.

Jag hör visserligen till skolan att aldrig någonsin slå på någon form av AA alls, så jag är väl extra cranky. Men jag vill inte ha artificiell vaselin på skärmen som tar bort visuell information. Vi har alla en hjärna som i princip är gjord för att avtolka mönster och filtrera ut noise så jag föredrar nästan alltid någon form av "raw" output.

Permalänk

Tror stenhårt på att rockstar återigen kommer visa var skåpet skall stå med GTA6. Jag menar, RDR2 som är väldigt gammalt nu är bättre/snyggare än Shadows för bövelen.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Skrivet av Laffe:

Responsvideon ger ju lite hopp

Den videon är inte ärlig. Alltså Threat Interactive videon.
Men den har fått jättestor spridning.

Här är en som pratar om det
https://youtu.be/GPU3grGmZTE?si=ximHd1hUFFtCgNrt
https://youtu.be/nznW1Vms4oU?si=JX-22SAy4Yk6Vxzr

Har sett andra prata om det också att han är en lurendrejare och okunnig.

Permalänk
Medlem

RTX 5090

Cyberpunk 2077, Native, RT Ultra = 87 - 107 fps
AC Shadows, Native, Ultra High = 65 - 75 fps

Sjukt hur spelet ser både sämre ut och flyter på så mycket sämre CP2077 xD

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har försökt mig på olika Assassins Creed-spel utan att det någonsin klickat. Ubisoft kan göra fina spelvärldar men spelmomenten är monotona och påminner om ett Far Cry men med extra steg. Far Cry är dessutom lite mer tokroliga, Assassins Creed-spelen försöker spinna in historia och det går lite så där tycker jag. Kort sagt, har aldrig haft roligt i Assassins Creed-spel. Så inte ens om det delas ut gratis till alla känner jag något större sug att spela.

Mja, känner man tvånget att göra alla sidogrejer, och framförallt samla in varenda markör, så lan de nog bli lite drygt redan i de tidiga spelen. Att hoppa in här och där i serien kanske inte är så optimalt om man vill bli insatt i historien bara.

Har dock inte spelat sen fyran. Men det kändes också lite som själva ramhistorien var avklarad där. Var också det spelet som hade trevligast miljö. Så trevligt sädet nu kan bli i skörbjuggens tid. ;D

Att det var så stort och varierat (båtandet) jämfört med de övriga bidrog nog också till att det kändes svårt att överräffa. Och då riskerar såklart allt därpå att bli en besvikelse man kanske hoppar över på förhand.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Satsar på att spelet är sponsrat (officiellt eller inofficiellt..) av nvidia och det är därför det är så tungdrivet, för att få alla att börja använda uppskalning och fake-frames...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Satsar på att spelet är sponsrat (officiellt eller inofficiellt..) av nvidia och det är därför det är så tungdrivet, för att få alla att börja använda uppskalning och fake-frames...

Finns en jävligt bra Youtube kanal vid namn Threat Interactive som drivs an en riktig nörd som lägger all sin tid på grafik, ung och driven.

Summa summarum kan man dra paralleller till Mass Effect Andromedas "My face is tired". Ledningsgrupperna på studios och hos publishers väljer att "effektivisera" (snåla med pengar) på saker de anser är onödiga utgifter. I Mass Effect Andromedas fall var det alla face-scans och motion tracking som Studion vart strikt förbjudna att finslipa i efterhand i besparingsåtgärd. Något som MÅSTE göras för att det ska se bra ut.

Så ljudet låter som att man är i en burk, post-processingen på aliens tal innehåller många öronskärande defekter som konstant pip (kanske de fixade det i efterhand?). Och ansiktsanimationer är superstela och dåliga. Spelet känns platt och utmattat för Ingen finslipning och polering var tillåten så ljuskällor etc är inte anpassade för dialoger. Dessa var beslut tagna från högre ort hos studios och publishers.

Samma sak gäller grafik idag, varför optimera när de bara kan slå på DLSS/FSR och kalla det en dag med "60 FPS success!".
Varför skapa världar när man kan AI generera stora kvantiteter av skräp som i Starfield? osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

@Rosenvik
Vore det möjligt att få prestandan mätt för ett 9070XT i stock när det gäller clocks och tdp framöver? Majoriteten sitter ju definitivt på något mindre extravagant än Red Devil. Siffrorna kan ju bli lite missvisande när en sådan modell får ta ut svängarna.

Tack för ett bra test annars!

Vad är egentligen skillnaden mellan red devil och ex Pulse?

Min pulse klockar sig till 3.3Ghz ur lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Finns en jävligt bra Youtube kanal vid namn Threat Interactive som drivs an en riktig nörd som lägger all sin tid på grafik, ung och driven.

Summa summarum kan man dra paralleller till Mass Effect Andromedas "My face is tired". Ledningsgrupperna på studios och hos publishers väljer att "effektivisera" (snåla med pengar) på saker de anser är onödiga utgifter. I Mass Effect Andromedas fall var det alla face-scans och motion tracking som Studion vart strikt förbjudna att finslipa i efterhand i besparingsåtgärd. Något som MÅSTE göras för att det ska se bra ut.

Så ljudet låter som att man är i en burk, post-processingen på aliens tal innehåller många öronskärande defekter som konstant pip (kanske de fixade det i efterhand?). Och ansiktsanimationer är superstela och dåliga. Spelet känns platt och utmattat för Ingen finslipning och polering var tillåten så ljuskällor etc är inte anpassade för dialoger. Dessa var beslut tagna från högre ort hos studios och publishers.

Samma sak gäller grafik idag, varför optimera när de bara kan slå på DLSS/FSR och kalla det en dag med "60 FPS success!".
Varför skapa världar när man kan AI generera stora kvantiteter av skräp som i Starfield? osv.

Bara det att Threat Interactive är en bluff som lurar pengar av sina tittare.

Jag skrev redan om det innan här i tråden
Länkar igen till en som pratar om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLLY:

Bara det att Threat Interactive är en bluff som lurar pengar av sina tittare.

Jag skrev redan om det innan här i tråden
Länkar igen till en som pratar om det...

Reguljärt youtuber drama, TI kritiserar dåligt gjort arbete och folk tar illa upp.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att spela detta i helgen på min Ryzen 5 7600/Arc B580 burk.
Kommer troligen funka kanon med lite anpassning.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Reguljärt youtuber drama, TI kritiserar dåligt gjort arbete och folk tar illa upp.

förrutom att TI samlar in pengar och driver en uppenbar bluff. ...Kan väll knappt bli tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Threat interactive är en riktig clown tyvärr men Digital foundry gör ordentliga analyser av spel och pratar med folk i branschen 🙂

Permalänk
Medlem

Spelet kommer sälja för 100 spänn om 3 månader. Väntar tills dess istället.