Assassin's Creed Shadows - Feodal FPS-massaker

Permalänk
Medlem

Kommer inte ens utsätta min nya rigg (som inte ens är klar än) för det här skitspelet. Fullkomligt hatar Odyssey och Valhalla, detta ser exakt likadant ut (med samma meningslösa öppna värld) men med lite Japanfilter och rapmusik över. Det ser ut att vara exakt samma gamla skit. Meningslöst utforskande, urdålig combat och vidrig "historia". Patetiskt och smärtsamt dåligt. Klarar mig utan det.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Lite tester med Arc B580:)

Ska spela det själv i morgon.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Min 386a är redo för Assins Creed Shadows. Men är Assisins Creed Shadows redo för min 386a?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

Är din dator redo för Assassin's Creed Shadows?

Visst är den det, men jag tänker inte låta detta möget komma nära min dator.

Tänker inte ens gå in på alla Ubisoft-relaterade kontroverser gällande spelet, men av det jag sett så känns detta som samma bog standard rinse&repeat-AC-spel som vi sett flera gånger redan dom senaste 10 åren, med samma tråkiga repetitiva gameplay-loop och undermålig story, fast denna gången iklätt ett feodalt japan-skinn som lämnar mer att önska.
Lägg därtill att spelet verkar sjukt dåligt optimerat enligt Sweclockers eget test så ser jag ingen anledning att ens överväga att testa det.

Recensioner och kommentarer man sett hittills (från spelare och streamers, inte företag) har ju inte varit så lovande heller, väldigt mycket 6-7/10 och "it's fine" vilket är det nya sättet att säga att något är "meh" på utan att säga att det faktiskt är "meh".

Edit: Och detta kommer från en weeb som egentligen borde älska idén att springa runt som en ninja eller samuraj i ett feodalt Japan...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Så många salta kommentarer...Är det verkligen så dåligt?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer inte röra med tång ens

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag tänker inte ens besvara din fråga.

PS: Ha en trevlig dag.

Hoppas du får en trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nej, inte alls. Det är ett bra spel, lite platt story men solid gameplay och värld. Lätt värt 8/10.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

Skrivet av Thursday:

Nej, inte alls. Det är ett bra spel, lite platt story men solid gameplay och värld. Lätt värt 8/10.

Med tanke på hur hårt de skiter på japans kultur och historia. Så är det definitivt ett spel som bör undvikas rent principiellt, inte för att någon här bryr sig.

Lägg på urkass voice acting och att yasuke kan ha en romans med nobunagas syster oichi. Kan inte vänta på den shitstorm som kommer uppstå pga detta i japan.

Spelet har dessutom sålt urdåligt. Verkar som att alla spelar via uplay plus. Så det är bra att en del valt att inte ge pengar för spelet. Och ubisoft firar antal spelare istället för sales. Säger rätt mycket om situationen. Spelet har inte ens nått över veilguards siffror på steam.

Japans premiärminister redan diskuterat spelet inför de andra politikerna men det var endast om att man kan förstöra shrines och annat. De var då ovetandes om yasukes relation med systern oichi, så det har inte tagits upp ännu.
Så ubisoft tog bort möjligheten att förstöra dem i deras day 1 patch.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ni är så negativa

Tycker storyn är intressant, gameplay roligt och "köttigt" i striderna, skön känsla och grafiskt snyggt (kör på ett 3080). Gillar det mer än Valhalla så här 7h in, återstår o se om det håller i sig.

Kan hålla med om viss kritik om att det ej är optimerat, det gäller många titlar idag i synnerhet Assassin's Creed. Förhoppningsvis patchar de i vanlig ordning.

Vet inte varför det är så bajsnödigt kring Japan, det är ju fiktion vi pratar om, så vad spelar det för roll om inte är historiskt korrekt osv. Är väl inte många spel som är det.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | LG 32'' @165Hz G-Sync | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag tycker är bra. Sögs in direkt och gillar både storyn och den vackra världen.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pskjonte:

Tråkigt att ni är så negativa

Tycker storyn är intressant, gameplay roligt och "köttigt" i striderna, skön känsla och grafiskt snyggt (kör på ett 3080). Gillar det mer än Valhalla så här 7h in, återstår o se om det håller i sig.

Kan hålla med om viss kritik om att det ej är optimerat, det gäller många titlar idag i synnerhet Assassin's Creed. Förhoppningsvis patchar de i vanlig ordning.

Vet inte varför det är så bajsnödigt kring Japan, det är ju fiktion vi pratar om, så vad spelar det för roll om inte är historiskt korrekt osv. Är väl inte många spel som är det.

Ja det är svårt att ha förståelse när man kommer från ett land i väst, som sverige, som skiter fullständigt i sin egna kultur och historia. Att där försöka förstå varför Japan och andra asiatiska länder håller sin kultur högt med respekt än idag, är ju då visst omöjligt.

Ubisoft har heller inte ens tillåtelsen att använda mycket av det som är med i spelet från emblem till helgedomar. Samtidigt som de inkluderar en massa kinesiskt och annat som inte hör hemma i japan. Det är bara respektlöst. Men fortsätt försvara ubisoft.

Ubisoft har ju marknadsfört spelet som historiskt korrekt samtidigt som de följt en fanfic skriven av thomas lockley. Som dementerats av riktiga historiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biglyboss:

Ja det är svårt att ha förståelse när man kommer från ett land i väst, som sverige, som skiter fullständigt i sin egna kultur och historia. Att där försöka förstå varför Japan och andra asiatiska länder håller sin kultur högt med respekt än idag, är ju då visst omöjligt.

Ubisoft har heller inte ens tillåtelsen att använda mycket av det som är med i spelet från emblem till helgedomar. Samtidigt som de inkluderar en massa kinesiskt och annat som inte hör hemma i japan. Det är bara respektlöst. Men fortsätt försvara ubisoft.

Ubisoft har ju marknadsfört spelet som historiskt korrekt samtidigt som de följt en fanfic skriven av thomas lockley. Som dementerats av riktiga historiker.

Det. Är. Ett. Spel.

Jag bryr mig väldigt lite om hur ubisoft försöker sälja in det. Företag ljuger, big whopdidooo. Skulle man undvika alla företag där man kan identifiera nån liten ideologisk detalj man inte är överens med så skulle mitt mediabibliotek troligen vara väldigt fattigt.

Jag gillar AC-serien och det här är mer av det jag gillar i en förpackning som för mig är väldigt tilltalande. Att folk orkar hata på ett jädra spel liksom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR 1440p/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Det. Är. Ett. Spel.

Jag bryr mig väldigt lite om hur ubisoft försöker sälja in det. Företag ljuger, big whopdidooo. Skulle man undvika alla företag där man kan identifiera nån liten ideologisk detalj man inte är överens med så skulle mitt mediabibliotek troligen vara väldigt fattigt.

Jag gillar AC-serien och det här är mer av det jag gillar i en förpackning som för mig är väldigt tilltalande. Att folk orkar hata på ett jädra spel liksom.

Tänk dig kalabaliken ifall ubisoft hade varit lika respektlöst med ett spel som utspelar sig i mellanöstern och de har en utländsk person alltså en person som inte härstammar från mellanöstern, ha relation med motsvarigheten till mohammed. Då kanske du plötsligt förstått problematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biglyboss:

Tänk dig kalabaliken ifall ubisoft hade varit lika respektlöst med ett spel som utspelar sig i mellanöstern och de har en utländsk person alltså en person som inte härstammar från mellanöstern, ha relation med motsvarigheten till mohammed. Då kanske du plötsligt förstått problematiken.

Jag förstår att vi inte lever i en perfekt värld men som snart 50 år gammal med ett liv fullt av både glädje och sorg - jag bryr mig väldigt lite om korrektheten i en spelvärld så länge man inte förvränger med ont uppsåt. Det hade eventuellt fått mig att bojkotta ett spel. Men då snackar vi Dr Doom levels av illvilja.

Jag bryr mig om min spelupplevelse. ACS är imo ett väldigt trevligt spel. Rent objektivt kan man inte kalla det för "skräp" - då erkänner man bara att allt man har att komma med är tomma känsloargument.

Är det perfekt? Passar det alla? Såklart inte. Men den här tvungenheten somliga verkar ha att defekera på spelet - det är rätt löjligt tbh.

Och för att vara ärlig, du kommer ju iaf med lite goda argument, det ska medges. Men det är inte argument som spelar någon roll för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR 1440p/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Jag förstår att vi inte lever i en perfekt värld men som snart 50 år gammal med ett liv fullt av både glädje och sorg - jag bryr mig väldigt lite om korrektheten i en spelvärld så länge man inte förvränger med ont uppsåt. Det hade eventuellt fått mig att bojkotta ett spel. Men då snackar vi Dr Doom levels av illvilja.

Jag bryr mig om min spelupplevelse. ACS är imo ett väldigt trevligt spel. Rent objektivt kan man inte kalla det för "skräp" - då erkänner man bara att allt man har att komma med är tomma känsloargument.

Är det perfekt? Passar det alla? Såklart inte. Men den här tvungenheten somliga verkar ha att defekera på spelet - det är rätt löjligt tbh.

Och för att vara ärlig, du kommer ju iaf med lite goda argument, det ska medges. Men det är inte argument som spelar någon roll för mig.

Vad tycker du om röstskådespelet? Vissa karaktärer låter som rasistiska karikatyrer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biglyboss:

Vad tycker du om röstskådespelet? Vissa karaktärer låter som rasistiska karikatyrer.

Jag gör som i ghost of tsushima och kör med japanskt språk och subtexts för den extra edgen av immersion - så kan inte uttala mig där.

Men liksom - hur mkt ska man orka bry sig? Tänk på alla gamla härliga hongkong- rullar man sett och hur förbannat illa den engelska dubben är. Jag tror oavsett inte att det kan vara SÅ illa och upplever man det så ställer jag mig frågan hur influerad man är av sin egna antiubisoft-bias. Är det verkligen så dåligt eller nagelfar man lite extra bara för att det är ubisoft?

För att vara tydlig - jag vill inte ursäkta ubisoft för allt de eventuell gör/har gjort som inte faller alla i smaken. Ibland blir saker fel. Fine. Så har det alltid vart och så kommer det att förbli. Och folk har såklart sin fulla rätt att kritisera och på samma vis kan jag vilja uttrycka mina preferenser som då kommer att aligna dåligt med de som inte gillaf spelet/ubisoft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelat några timmar nu och det är precis vad jag förväntade mig, ett AC i Japan. Har kul än så länge och det rullar på helt okej på mitt 3070 @ 1440p med mix av medium/high + DLSS + FSRFG(märker ingen input delay men jag kör med handkontroll).

Det är lite intressant att ingen har bölat över hur man kan förstöra saker i tempel i andra spel, som t ex Fortnite, men jag antar att det bara räknas när det är platser som finns i verkligheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Spelat några timmar nu och det är precis vad jag förväntade mig, ett AC i Japan. Har kul än så länge och det rullar på helt okej på mitt 3070 @ 1440p med mix av medium/high + DLSS + FSRFG(märker ingen input delay men jag kör med handkontroll).

Det är lite intressant att ingen har bölat över hur man kan förstöra saker i tempel i andra spel, som t ex Fortnite, men jag antar att det bara räknas när det är platser som finns i verkligheten.

Vilka historiska tempel eller helgedomar finns i fortnite?
Har du exempel från andra spel?

Permalänk
Medlem

Jag önskar Ubisoft största möjliga ekonomiska förlust för den här dyngan.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mistahh:

Ser ut som att spelet floppade, all-time peak 47616, spelare på Steam DB.

Det är det näst högsta av alla AC-spel. Enbart Odyssey på 62k har högre.

Edit: På releasedagen hade Odyssey 36k, så detta kan bli nytt rekord.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ubisoft sitter i en extremt besvärlig ekonomisk sits (bl.a.) och skulle behöva sälja ca. 10 miljoner kopior av AC: Shadows för att projektet ska gå runt.
~50.000 all-time high är inte nog, även om man räknar in spelarna på Ubisoft Connect.

(F.ö. hoppas även jag att spelet flunkar. Dels för att det verkar vara ett tämligen generiskt repetitivt 6-7/10 AC-spel utan något nytt och jag vet att Ubisoft kan göra bättre ifrån sig, och dels för hur illa Ubisoft skött launchen + deras extrema respektlöshet mot Japan och japaner. Om det kungliga "du" gillar spelet behöver du inte @ mig, du har full rätt att gilla spelet och ignorera Ubisofts skitta beteende.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Low xess balanced 1440p

High xess balanced 1440p

Båda är med minimalt med ray-tracing och utan framegen

Fick alltså med detta till mitt b580 som är recommended specs. Blir att avvakta med att spela och hoppas att det optimeras hos intel eller ubisoft.. Framegen går ju att sätta på men nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamr:

Low xess balanced 1440p
<Uppladdad bildlänk>
High xess balanced 1440p
<Uppladdad bildlänk>

Båda är med minimalt med ray-tracing och utan framegen

Fick alltså med detta till mitt b580 som är recommended specs. Blir att avvakta med att spela och hoppas att det optimeras hos intel eller ubisoft.. Framegen går ju att sätta på men nej tack

Jag upplever att spelet funkar fint jag.
Flyter på och är otroligt snyggt. Jag har RT very high och XeSS quality på och testar även XeFG. Har inte sett något som jag stör mig på.
Jag är nöjd helt klart, en bra upplevelse så här långt efter två timmar ca.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag upplever att spelet funkar fint jag.
Flyter på och är otroligt snyggt. Jag har RT very high och XeSS quality på och testar även XeFG. Har inte sett något som jag stör mig på.
Jag är nöjd helt klart, en bra upplevelse så här långt efter två timmar ca.

Funderar på om det är något lurt med mitt system. Vad får du för fps i benchmarken utan framegen?

Permalänk
Medlem

Verkar som att AMD lyckades förbättra prestandan med 25.3.2:

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamr:

Funderar på om det är något lurt med mitt system. Vad får du för fps i benchmarken utan framegen?

Med XeFG

Utan XeFG

Går ju så klart lite upp och ner.
Men jag upplever det som stabilt.
Och även utan XeFG så upplever jag det smooth och inget stutter, så fullt spelbart även så.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Absolut helt oacceptabelt att ett 3080 inte får mer än 40 fps med 1080p upplösning... När de oftast driver 1440p. Så det faktum att den inte står med i listan är skrämmande att tänka på...

La till en mening
Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tarax00:

Absolut helt oacceptabelt att ett 3080 inte får mer än 40 fps med 1080p upplösning... När de oftast driver 1440p. Så det faktum att den inte står med i listan är skrämmande att tänka på...

3080 och 4070 har oftast extremt snarlik prestanda, så om den ena saknas, kolla på den andra.
I 1080p leder 4070 med 5%, så 3080 hamnar sannolikt omkring 32 fps där. Förutsatt att VRAM inte tar slut, då...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Tror jag såg någon Digital Foundry diskussion om det där nyligen. Deras tes är att vi befinner oss mellan två paradigm, typ samma som mellan 2D och 3D i mitten av 90-talet. Hade något med ljussättningen att göra etc. Kan ha varit denna jag såg:

https://www.youtube.com/watch?v=Bw0f6J08r2k&t=148s&pp=ygUpZGl...

EDIT: Youtubes algoritm är kul. Fick upp denna som en kritik på DF:s video. Vad vet jag om vem som har rätt :D.

https://www.youtube.com/watch?v=NxjhtkzuH9M&t=33s&ab_channel=...

Förresten, sjysst test-setup. Imponerad av 9070xt som alla andra här.

Precis så det är, steget mellan RTGI - Real-Time Global Illumination (inte exclusivt en Nvidias grej) och andra raytracing effekter kan i viss mån blandas men någonstans måste man som utvecklare dra en gräns mellan gammalt och nytt.

Förut kunde man blanda bakat ljus med Nvidias probe baserade RTGI men UE tog bort det när lumen lanserades. Nu är det antingen eller som gäller.

Tiden man sparar på att inte behöva baka ljus är enorm, tror inte många förstår hur tidskrävande det är att ljus sätta en bana och sen ovanpå det behöva baka banan så fort något ändras.
Vill du flytta något 2 cm? Bara att baka ljuset på hela banan igen.
Som exempel, en liten bana i ett indie spel kan ta upp mot 1 1/2h att baka.
Det här är en liknande revolution som när PBR (physical based rendering) shaders kom.

Det här snacket om att inte optimera tittlar är sånt tröttsamt skitsnack. Visst finns det dåliga exempel men att alla utvecklare bara sparkar ut spelet ur studion med uppskalning påklistrat händer inte.

Och sen undrar jag varför alla har glömt hur det brukade vara. Ingen kunde spela AAA tittlar på max settings när det lanserades men då fanns inte uppskalning vad jag minns.