Vad vinner jag på Cloud Gateway Fiber i mitt nätverk

Permalänk
Medlem

Vad vinner jag på Cloud Gateway Fiber i mitt nätverk

Hej,

Jag har idag Bahnhof fiber hemma med 10GB hastighet.

Min setup är en Huawei router -> Ubitique Gateway -> Ubitique Switch Lite -> Unify AP LR/Pro.

Vad skulle jag tjäna på att köpa en Cloud Gateway Fiber och ersätta min Gateway och Router?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur är dessa routrar konfade (speciellt huawei som bör vara bryggad?) och exakt vilken Unifi gateway har du? Jämför specs:)

Permalänk
Rekordmedlem

Tjäna ? Möjligen lite lägre elförbrukning.
Annars förlorar du nog bara pengar på banken som du kan göra annat med.
Har du något specifikt problem eller är du bara ute efter att byta för bytandets skull ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Din switch klarar bara 1Gbit, så du kommer inte vinna någonting alls på att bara byta till "Cloud Gateway Fiber". Om du nu inte också tänkt göra dig av med/byta ut den switchen.

Permalänk
Skrivet av matsolaw:

Hej,

Jag har idag Bahnhof fiber hemma med 10GB hastighet.

Min setup är en Huawei router -> Ubitique Gateway -> Ubitique Switch Lite -> Unify AP LR/Pro.

Vad skulle jag tjäna på att köpa en Cloud Gateway Fiber och ersätta min Gateway och Router?

-4000 spänn är ungefär vad du skulle tjäna. /torrhumor

Generellt sett vill du väl ha en ensam router mot Internet i en hemmalösning, så jag förstår inte riktigt varför du har en Ubiquiti gateway i tillägg till Huawei-routern. Välj en och kör på den.

Cloud Gateway Fiber är aktuell om du har >1Gbps internetanslutning, men för att använda den fullt ut (10gbps) verkar det som att du också behöver fiberkablage och -switch(ar) bakom.

Alternativet är naturligtvis att använda något annat som router. Jag har inte använt Ubiquitis router/brandväggsfunktionalitet, så jag kan inte uttala mig om hur bra eller dålig den är.

Permalänk
Medlem

Får du ut 10 Gbit/s idag? Det ser inte ut som det. I så fall är svaret "potentiellt högre hastighet mot internet, så länge du ser till att bakomliggande enheter och klara 10 Gbit/s", dock ej över WiFi med nuvarande AP.

Om du anger vilka specifika modeller du har så är det enklare att svara.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

fan vad avis jag är på er som har 10Gbit, hur mycket pröjsar ni för det?

ca 400kr här för 500/500Mbit villafiber telenor

Permalänk
Medlem

Har du en mediaomvandlare också eller är det Huawei-routern som har fiber in?
Vilken modell är det på den?
Vad har den för port ut?

Sannolikt begränsar någon del i kedjan hastigheten ändå till betydligt lägre än 10 Gbit.
Dvs om du har 10 Gbit in så får du knappt 1 Gbit ut.

En Gateway Fiber hjälper inte heller så mycket om det inte är så att flera delar på det, då den också har max 2.5 Gbit/port. Undantaget om du kör med fiber även vidare, men det skapar mer komplexitet och kostnad.
Vill du maxa anslutningen så visst går det, men är varken enkelt eller billigt.

Men skippar du att ha router+gateway bakom kan du ev vinna viss marginell minskning i latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur är dessa routrar konfade (speciellt huawei som bör vara bryggad?) och exakt vilken Unifi gateway har du? Jämför specs:)

Routern är inte direkt Konfad mer än standard, förutom bryggad som du säger. Gateway nu är
https://dl.ubnt.com/qsg/USG/USG_EN.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tjäna ? Möjligen lite lägre elförbrukning.
Annars förlorar du nog bara pengar på banken som du kan göra annat med.
Har du något specifikt problem eller är du bara ute efter att byta för bytandets skull ?

Jag har inga direkta problem. Vill framförallt bara ha minimalt med prylar och ett ecosystem att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Din switch klarar bara 1Gbit, så du kommer inte vinna någonting alls på att bara byta till "Cloud Gateway Fiber". Om du nu inte också tänkt göra dig av med/byta ut den switchen.

Jag har inte tänkt byta ut switch också men Cloud Gateway har ju fyra POE+ portar att köra LAN på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Får du ut 10 Gbit/s idag? Det ser inte ut som det. I så fall är svaret "potentiellt högre hastighet mot internet, så länge du ser till att bakomliggande enheter och klara 10 Gbit/s", dock ej över WiFi med nuvarande AP.

Om du anger vilka specifika modeller du har så är det enklare att svara.

Får inte ut 10Gbit idag då jag inte har några sådana portar förutom på Huawei router som jag inte använder.

Gällande AP har jag en https://www.inet.se/produkt/5412678 och en Access Point WiFi 6 Long-Range.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsolaw:

Får inte ut 10Gbit idag då jag inte har några sådana portar förutom på Huawei router som jag inte använder.

Gällande AP har jag en https://www.inet.se/produkt/5412678 och en Access Point WiFi 6 Long-Range.

Har du nått som kan nyttja >1Gbit?

Du får ju 4st 2,5Gbit portar samt 2st 10Gbit med denna setup. Men det är kanske inte så meningsfullt om du ändå inte har några klienter till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsolaw:

Hur kommer det sig att du betalar för 10 Gbit/s om du ändå begränsar sig till 1 Gbit/s på allt bakom routern?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q