Snabbkoll: Bygger du datorer åt andra?

Permalänk
Skrivet av Fläskan:

Är datornörden i släkten så har byggt alla småglinens Fortnite/Roblox och Minecraft burkar. Nyligen var det äldsta syrrans yngsta grabb som fyllde 11
Är faktiskt ganska kul att bygga burkar när mottagaren inte är en kritiker och är glad så länge allt fungerar ok.

Kan tänka mig det ger viss cred med systersonen att vara den som satt ihop hans dator.

Permalänk
Musikälskare

Till familjen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Kan tänka mig det ger viss cred med systersonen att vara den som satt ihop hans dator.

Räcker med att vara den enda vuxna i släkten som vet vad barnen pratar om. Spelar ingen roll om det är Poppy Playtime spelen, Minecraft eller datorer. Man blir favoritmorbror/farbror ganska snabbt då.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Bygger endast till familj. Bygger inte till bekanta längre då man blir ofrivillig tech support om det blir nåt strul senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Bygger ej åt andra längre. Då blir man ansvarig för maskinen i hela dess livslängd även om problemet gäller Word-formateringen eller då det inte går att logga in i Netflix. Dessutom bär du skuld över alla fel som kan tänkas uppstå vid byggandet och under åren därefter.

En jäkla otacksam syssla rent ut sagt.

Har inte det problemet med mina kunder. Kunden säger muntligt på en inspelning eller skriver skrifligt under att om något går fel så täcks det utav kunden själv och är medveten om risker och fel som kan uppstå. Även att inget som uppstår senare har med mig att göra mm.

Permalänk

Är datorsnillet i släkten så man får stå för allehanda support. Dock så är det bara jag som använder en stationär dator, alla andra kör typ surfplattor, laptops och liknande så det blir inte så mycket "öppna upp och fixa". Skulle någon få för sig att bygga en stationär så skulle jag nog gärna ställa upp.

Har tidigare arbetat som PC-montör för DB och det fick mig nästan att börja hata datorer pga flera olika orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Bygger ej åt andra längre. Då blir man ansvarig för maskinen i hela dess livslängd även om problemet gäller Word-formateringen eller då det inte går att logga in i Netflix. Dessutom bär du skuld över alla fel som kan tänkas uppstå vid byggandet och under åren därefter.

En jäkla otacksam syssla rent ut sagt.

Precis, gjorde det misstaget några gånger när jag var yngre. Folk ringde flera år senare och undrade varför deras dator (som vid det laget var totalt utdaterad) blivit så långsam... Så fick man sitta flera timmar och avinstallera 75 olika Interner Explorer toolbars, 14 fake antivirusprogram och 17 "registry cleaners" de lyckats få in.

Senast morsan behövde ny dator rekommenderade jag en laptop. Tror det passar bättre för de allra flesta vanliga användare idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har slutat bygga åt vänner och grannar. Dom har ju ingen skam i kroppen.
Ett exempel
Ytlig bekant kom och sa att datorn jag byggde var trasig. jag gick dit och satte på den och den funkade fint och då sa han ja den är trasig, internet funkar inte.
Fick internet att funka på 1 minut det var nåt med ip adressen
Belöningen var kaffe varje gång jag hjälpte honom och andra grannar och vänner

Folk kom i tid och otid och ville ha it support
Efter jag flyttade till andra sidan stan har jag ingen kontakt med dom
Så mycket fritid jag fick 😁

Permalänk
Medlem

Har byggt ja, både privat och i arbete.

Men det är väldigt sällan man får förfrågan på sådant nuförtiden. Många köper färdiga eller bärbara.
Det var annat för 10+ år sen.
Många köper färdigt då det ofta är hyfsat billigt el ibland ingår montering vid köp.

Finns inte mycket till orsak till byggen annat än för specifik användning. För det mesta, undantaget spel, funkar t ex en färdig "minidator" mer än väl.

Så kan och har gjort det tidigare, men högst oklart när det kan bli aktuellt igen annat än möjligtvis för eget bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Jag bönar & ber att de kontaktar mig, så att de inte blir lurade av Elgiganten eller liknande. Det är fanimig problem varenda gång någon gör det

Samma här. Gör inget dumt nu innan jag har kollat igenom alternativen brukar jag säga.
Nu härom veckan var det en kompis vars bekant lade upp att han nu hade köpt delar till en dator så att "han kunde spela alla nya spel på hög nivå". Fick se bilden han hade lagt upp. nVidia GTX 1660 och en intel i7 ( eller i5?) 9700 processor.
Vet inte hur mycket pengar det rörde sig om, men oavsett så lär han bli lite besviken på prestandan? Ifall han nu inte nöjer sig med att spela på low och medium.
Känner inte honom alls, så det kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Fick bli "Nej, men har gjort" som alternativ. Det innebär inte att jag slutat hjälpa till, det handlar mest om att frågan inte har kommit upp de senaste 10-15 åren.

Närmaste jag kommit de senaste åren är att jag satte ihop en dator åt föräldrarna av delar jag hade liggande hemma efter att deras förra dator rasat för 4-5 år sedan men känns inte riktigt som att det räknas eftersom det inte var något de efterfrågade utan något jag själv bara valde att plocka ihop med lite äldre komponenter jag ändå hade över.

Permalänk
Medlem

Visst att vi är på SweClockers, men ändå märkligt att det saknas ett alternativ för oss i omröstningen som inte bygger datorer vare sig åt oss själva eller andra.

Permalänk
Medlem

Va sjukt att den här artikeln kom upp idag, håller på att knåpa ihop delar åt farsan som ska uppgradera sin gamla dator😅

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bygger åt mig själv.
Har byggt åt andra också, men var över 5 år sen sist.

Idag klarar sig de flesta på laptops av de som inte har kunskapen/intresset att bygga själv.

Permalänk
Medlem

Ja men jag är lite trött på det då individer överlag har svårt att sätta en budget....

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Är det någon som ens har en dator längre?
Senast jag blev tillfrågad så la jag timmar på research (den första biten), och personen köpte ngt helt annat (en laptop).
Visst har folk dator, men antingen är de intresserade eller så köper de en laptop. Inget jag behöver hjälpa till med. Vilken ska de köpa? Köp bara någon!

Permalänk
Medlem

Bygger åt mig själv och närmast sörjande, frun och mina föräldrar t.ex.

Har varit behjälplig med kompisars byggen när de velat ha stöd i att välja komponenter och någon som ser över medan de bygger.

Annars brukar jag tipsa om Apple i alla lägen för då brukar folk antingen köpa det eller lämna mig ifred, i båda fallen slipper jag ge support

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Visst har folk dator, men antingen är de intresserade eller så köper de en laptop. Inget jag behöver hjälpa till med. Vilken ska de köpa? Köp bara någon!

Man kan åtminstone uppmana de till att undvika modeller med bara 4-8GB RAM, speciellt om det är fastlött och inte går att uppgradera i efterhand.
Eller med eMMC lagring.

Permalänk

Ägnade en stor del av min fritid till datorbyggande förr. Numera rekommenderar jag endast färdiga paket. Senaste datorerna jag köpt till mig själv var också märkesdatorer mest på grund av enkelheten.

Permalänk
Medlem

Ja. Tycker oftast att det är roligare än att bygga till mig själv. Är alltid lugnare när jag bygger åt andra. Bygger jag åt mig själv är jag sjukt nervig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hjälper alltid vänner. Det är så man gör.

Sjukt roligt att bygga datorer också. Så länge man inte glömmer IO-plåten.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nej. Men jag skulle kunna tänka mig att betala en Sweclock:are Nära Mig för den tjänsten. Sure!

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Inte så mycket nu för tiden utan mer som rådgivare till alla möjliga elorylar. Datorer har verkligen betydligt längre livslängd än förr så behovet av min hjälp har minskat.

Senaste kompletta bygget med allting nytt åt en kompis kan vara så långt som 6700k🤔
Annars mest ihop plock av gammla delar till nära.

Jag blir snarare arg om nära inte har rådfråga mig före, allt för många gånger har dom gjort korkade val.

Har även rekommenderar välja att tex Inet eller liknade för monterat allt då det är absolut värt det vid kompletta datorer så är det testat och klart och man skälv slipper känna ansvar.

Permalänk
Medlem

Ja men mer ofta nej, har blivit bitter och försiktig.
Som med allt, hjälpa någon med bilen, altanen, kratta löv och... något oväntat händer, upptäcker fler fel på bilen, trasig komponent, hjulet ramlar av skottkärran, ja vad händer då?

Då är det jag som haft sönder, jag som är budbäraren som skall skjutas etc.

Som också nämnts om man hjälper en gång, verkar man per automatik ställa sig i rang som deras dräng.
Alltför ofta är folk också dåliga på att "visa" uppskattning, hjälpen kan behövas akut men sen "du ska få x som tack för hjälpen" kan ta tillräckligt lång tid att helt glömmas bort.

Långt ifrån alla beter sig så men tillräckligt många för att jag ska rygga tillbaka lite när något bes om.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på att sätta ihop komponenter till en fungerande lösning och köra in ett OS på den (Windows med laglig licens), för att därefter börja svara på frågor om konfigurationen och en massa annat krafs. Då det ena ofta ger det andra har jag gått från att bygga till att vara mer "behjälplig vid strul" så att säga. Min "Tech support ådra" har kolesterol.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Skulle någon i sthlm område hjälpa till med att sätta ihop custom water loop med hårda rör?

Har byggt själv men ALDRIG custom waterloop. Har alltid kört AIO men är nyfiken för något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Har inte det problemet med mina kunder. Kunden säger muntligt på en inspelning eller skriver skrifligt under att om något går fel så täcks det utav kunden själv och är medveten om risker och fel som kan uppstå. Även att inget som uppstår senare har med mig att göra mm.

Det beror nog på att du kallar dom "kunder". Rimmar inte riktigt med de vänner och familj jag hjälpte (för att vara snäll) Fanns liksom inga kontrakt inblandade

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Kunder ? Men då har du typ en firma som tar betalt per timme, hoppas jag. Vänner och familj är inga kunder!

Skrivet av Grumie:

Det beror nog på att du kallar dom "kunder". Rimmar inte riktigt med de vänner och familj jag hjälpte (för att vara snäll) Fanns liksom inga kontrakt inblandade

Typ så ja

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Numera ger jag endast rena hårdvarutips/listor och hänvisar till inet/komplett/Webhallen för byggnation så slipper man otroligt mycket support samtal från vänner och familj 🤣👍 så mer en guide till hårdvara och ungefärlig kostnad så att dom inte får skräp till överpris eller blir pålurade grejer dom inte behöver.

Problemet är den ibland otroligt stora okunnigheten som gör att man måste hjälpa till, "grabben vill ha en gaming laptop, säljaren på Elgiganten visade en värsting med Celeron processor och 15" skärm som tydligen var populär för 4490:- låter lite dyrt men den lär väl hålla ett tag tänker jag"
Det var en kund till mig som frågade då han vet att jag gillar att pyssla med datorer, så det var ett hard No på den laptopen...

Permalänk
Medlem

Yes jag designar ihop en dator till en kompis som vill ha trä och tweed design på sin dator, som ska passa in i hans textilverkstad och se klassisk ut. Men hårdvaran ska minsann klara av de senaste open world rpg spelen, iallafall på HD för han vet inte vad 1440 är för något. Jag tycker det är skoj att lära ut samtidigt som jag bygger! Skulle vara roligt att hitta fler opportunities att designa och bygga tycker jag.