Veckans fråga: Hur många skärmar har du på skrivbordet?

Permalänk
Medlem

@Adnerhill
Den andra bilden skulle nog vara en riktigt trevlig setup.
Kunna välja om man vill ha den stora skärmen uppe eller nere och kunna placera de mindre skärmarna hur tusan man vill.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

2x27” på skrivbordet, en horisontell och en vertikal.
En 34” 21:9 vid simracing-riggen bredvid. Samtliga 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Du tänker nog tyvärr fel.

10< utläses 10 är mindre än [antalet]
>10 utläses [antalet] är större än 10

Båda innebär alltså fler skärmar än 10.

10> resp. <10, alltså 10 är större än [antalet] resp. [antalet] är mindre än 10 är det som sannolikt stämt för de flesta.

Det där rammlar runt i min hjärna och jag skulle tolka det som mindre än 10 skärmar.
Men varför inte skriva 11+ istället så hade det ju inte varit lika mycket huvudbry att förstå att det är mer än 10 skärmar som menas. Nu förstår man det av sammanhanget men ände

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

En fet 49" 32:9, men hade nog velat ha en till 27" bredvid dedikerad för t.ex. youtube eller när man behöver dela skärm så hade det varit smidigare att bara skicka över whatever program till den skärmen istället för att böka med att ändra upplösning eller dela specifika program på den stora.

Also, kan vi inte bestämma oss för en term för 32:9 skärmar? Ultrawide är väl 21:9 för det mesta, men ibland också för 32:9. Kan vi inte kalla 32:9 ultramegawide eller whatever. Alternativt att 21:9 blir extrawide och 32:9 ultrawide eller nånting. 21:9 känns som 4:3 när man är van vid 32:9.

Får man fråga vad för monitorarm? Funderat på att skaffa en själv då den budgetvarianten jag har monterad på väggen är ganska dassig.

https://www.dustin.se/product/5011249777/hx-bildskarmsarm-bor...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Om du använder din laptopskärm tillsammans med en extern skärm är svaret 2.
Om din laptop-skärm inte används för att datorn är stängd och den är inkopplad till en extern skärm är svaret 1.
Om du har en platta på skrivbordet som inte används som skärm till din laptop och din laptop är stängd men är kopplad till en extern skärm är svaret 1.
Om du har en platta och en telefon på skrivbordet som inte agerar skärm till din dator och din laptop är stängd men är kopplad till en extern skärm och du samtidigt laddar din laptop med en powerbank som råkar ha en OLED-skärm och det är en helgfri tisdag efter klockan 15:00 och månen står i linje med Jupiter är svaret fortfarande 1.

Tack för dit utförliga svar, nu är jag inte det minsta förvirrad 🤪

Vänta, om månen och jupiter ska vara i linje ska jag se det från Butsjöböle eller Skälleryd?

Permalänk
Medlem

Mein erster Computer war ein 386er und ich habe noch nie zwei Monitore gleichzeitig ausprobiert.

Visa signatur

adm radio 3110

Permalänk

Två skärmar på skrivbordet och en väggfäst TV som också är ansluten till datorn

Permalänk
Medlem

På skrivbordet?

Noll.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

En, går inte ha en vettig högtalarsetup annars. Kanske skulle kunna ha en till ovanför den högra sidan av skärmen men orkar inte böka med det och om jag ska lägga pengar på skärm så skulle jag nog hellre köpa en större skärm (på höjden). Nuvarande är 1440p 34" ultrawide, om det blev en ny skärm så skulle jag vilja ha en 4K 16:9 på ungefär samma bredd som nuvarande, men det verkar ändå inte finnas några bra 38-40" skärmar

Permalänk
Medlem

Oufh! Saftigt med 5000kr för en bildskärmsarm, och verkar inte ens vara gasdämpad? Men tack, då har man något att gå på

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Oufh! Saftigt med 5000kr för en bildskärmsarm, och verkar inte ens vara gasdämpad? Men tack, då har man något att gå på

Jag hade kanske tittat på en Secretlabs istället.
Ex.vis https://secretlab.eu/products/magnus-heavy-duty-monitor-arm?s...

De har en massa olika modeller och utföranden att välja på .

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

3x 32".

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

2st. En 1440p 27-tums IPS skärm och en 19-tums Trinitron CRT.

Hade gärna bara kört CRT'n, men det finns inte plats i sovrummet för att ha den i mitten, p.g.a. hur lång jag måste dra ut bordet från väggen då.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

1st 49tum ultra widescreen. Kan ej gå tillbaka till något annat både i spel och production.

Permalänk

Oftast så är det jobb i mitten och till vänster. Privat på de andra, typ spotify/youtube/telegram/web

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det där rammlar runt i min hjärna och jag skulle tolka det som mindre än 10 skärmar.
Men varför inte skriva 11+ istället så hade det ju inte varit lika mycket huvudbry att förstå att det är mer än 10 skärmar som menas. Nu förstår man det av sammanhanget men ände

Kan hålla med dig om 11+, eller kanske ännu hellre "11 eller fler".

Många är inte så bekväma med matematiska uttryckssätt, så det är ofta nyttigt att vara extra tydlig. I det aktuella fallet "10 <" har det ju t.o.m. kortats ner genom att man inte skriver vad 10 är mindre än utan låter det vara underförstått (även om det är enkelt att inse vad som avses).

Tycker dock man kan inte klandra skribenten bara för att det går att vara ännu tydligare, det som skrivits är ju korrekt.

Något som riktigt irriterar mig angående matematiska uttryckssätt är när det i annonser står saker som "Prissänkt -30%", eller "-30% rabatt". Vem tror de att de lockar med en 30%-ig prishöjning!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hmm vid vidare eftertanke så köpte jag här:

https://www.proshop.se/Monitorfaeste/Ergotron-HX-Desk-Monitor...

https://www.ergotron.com/en-us/products/product-details/45-64...

https://www.ergotron.com/en-us/company/cf-technology

Sen betalar jag inte moms heller så lite billigare. Helnöjd, överlever nog ett kärnvapenkrig. Nej, de har en fjäderbaserad teknik ("constant force") istället som funkar galant för mig iaf och kvalitén känns mycket hög och rejäl jämfört med det 399kr fästet jag hade från komplett tidigare.(som var för mindre skärmar, därför jag behövde en starkare arm för 49" skärmen).

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av ELF:

@Adnerhill
Den andra bilden skulle nog vara en riktigt trevlig setup.
Kunna välja om man vill ha den stora skärmen uppe eller nere och kunna placera de mindre skärmarna hus tusan man vill.

Förstår vad du menar, har dock inte hittat någon arm till dom små skärmarna så kan bli så pass mycket offset så man kan få ner 40" skärmen mellan skärmarna.. som de ser ut just nu blir 40" tyvärr fast där uppe och 27" skärmarna på gasarmar jag redan har, om jag inte råkar hitta perfekta gasarmar till alla. Hittat detta men är inte helt hundra på att de kommer funka perfekt!

https://www.amazon.se/PUTORSEN-Bildsk%C3%A4rmsh%C3%A5llare-bi...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

En nyfiken talgoxe kom in, härjade runt efter mat och uträttade sina behov på min enda skärm
Ibland har jag också en liten 17 tummare uppe för andra system, tur inte den var uppe då
Har inte plats för fler
Talgoxar är roligast bland alla djur

Permalänk
Medlem

Totalt fyra Samsung. Tre är 24" - 16:10.. den ena är en IPS. Till vänster, en 27" IPS 1440p, nyligen köpt i butik, utan fot för futtiga 165 kr.

(.. jäkla tur-gubbe, jag vet vad ni tänker )

Permalänk
Medlem

En 42" OLED. Men jag saknar ibland att ha en sidoskärm.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

2st 34" Alienware OLED. Väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

Endast 1st 27", det är det enda jag behöver, ser ingen anledning till att ha fler. Jag visserligen en surfplatta står bredvid skärmen, som jag ofta har t.ex. twitch på medans jag gör saker på datorn, men den räknar jag inte som renodlad skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 skärmar. Främst för jobbet, 1x 21:9 & 1x 16:9. Att kunna jobba aktivt på 21:9 i två eller 3 fönster med 16:9 som avlastningsyta för stödfönster är optimalt.

För privat så räcker det gott & väl med 1 skärm, men det äe väl en liten bonus att man kan ha den sekundära skärmen som som avlastningsyta, disc osv.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

<Uppladdad bildlänk>
Lekte med tanken men orkade aldrig koppla in de, har fortfarande skärmstativet för 6 st skärmar stående ^^
Dom 4 undre körs normalt, den vänstra skärmen är installation/diagnos.

Vad var tanken bakom så många skärmar, hur skulle de bidra eller vilken fördel hade du tänkt dig få? Eller var det mer av ett roligt projekt?

Lite OT, men man måste ändå respektera förmågan att existera i det totala kaos som är ditt skrivbord.

Själv hade jag inte fått nåt gjort innan jag städade upp, strukturerade & skapade mig nåt system som troligen skulle användas max ett par gånger, bara för att få den känsla av kontroll jag suktar efter.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

En hemma. Duger gott, mängden strul är minimal och som bonus kan det aldrig bli problem med hög multi-monitor idle-strömförbrukning för grafikkortet heller.

Två på jobbet, men jag har aldrig varit någon fan av det, och det har alldeles för ofta strulat på ett eller annat sätt (särskilt vad gäller fönster som oönskat hamnar på fel skärm, som allra värst vid sleep/standby/off).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

På jobbet 3x 27"
Hemma 2x 27" och en 32" main

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

På arbetet 2x 27" 1080
Hemma 3x 27" 1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Vad var tanken bakom så många skärmar, hur skulle de bidra eller vilken fördel hade du tänkt dig få? Eller var det mer av ett roligt projekt?

Lite OT, men man måste ändå respektera förmågan att existera i det totala kaos som är ditt skrivbord.

Själv hade jag inte fått nåt gjort innan jag städade upp, strukturerade & skapade mig nåt system som troligen skulle användas max ett par gånger, bara för att få den känsla av kontroll jag suktar efter.

Det var bara ett kul projekt, jag kom över skärmstativet och dom 3 övre skärmarna när jag hjälpt till och flytta på jobbet och dom skulle kasseras

Haha ja de är tyvärr konstant kaos på skrivbordet. Rensar de typ 1 gång per år o känns så jävla skönt i typ 1 vecka innan de ser likadant ut igen xD För många bollar i luften hela tiden. Hela huset är typ så illa, lite hoarder varning.

Permalänk
Medlem

En, men det är en G9 49".
Annars hade jag nog kört med tre skärmar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."