Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Vissa nya tekniker bara klickar direkt – man hoppar på tåget och undrar hur man ens klarade sig utan tidigare. Men så finns det andra… där det tar tvärstopp. Oavsett hur "framtidssäkert" eller "smart" det sägs vara så blir det ett stort nej tack.

För egen del har jag länge tvärvägrat 12VHPWR-kontakter, eller den senare 12V-2x6 (H++)-revisionen. Namnet bara rullar av tungan, för övrigt. De känns bara alldeles för ömtåliga. Dock blev jag tvungen att krypa till korset p.g.a. mitt senaste grafikkort. Tacka vet jag beprövade 8 pins-kontakter. De må ha samma charm som sovjetiska traktorer, men de känns lika pålitliga.

Vilka nya tekniker, standarder eller trender vägrar du att hoppa på? Och varför? Passa på att gnälla loss lite – det är ju ändå helg.

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning, sen vet jag inte om det klassas som ny teknik eller inte.

Permalänk
Medlem

Det där med internet... det är bara en fluga.

Trevlig helg på er alla!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

För min del gäller det HE switchar till tangentbord. Testat det flera gånger men gillar det verkligen inte alls.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Touchkontroller för allt i bilen. Rejält klumpigt och rentutav livsfarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Trådlös laddning, sen vet jag inte om det klassas som ny teknik eller inte.

Trådlös laddning är en teknik som jag inte förstod när den släpptes. Vadå trådlöst? Men när man sitter på kontor och hanterar mycket samtal i mobilen så är det supersmidigt att bara plocka upp den/lägga tillbaka den på laddning utan att behöva plugga in den. Använder det överallt där jag har en fast plats att ha det. Kan varmt rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Trådlös laddning är en teknik som jag inte förstod när den släpptes. Vadå trådlöst? Men när man sitter på kontor och hanterar mycket samtal i mobilen så är det supersmidigt att bara plocka upp den/lägga tillbaka den på laddning utan att behöva plugga in den. Använder det överallt där jag har en fast plats att ha det. Kan varmt rekommenderas!

Jag svarade i en tråd som handlar om att tvärvägra, så oavsett vilka argument ni kommer med så kommer jag att tvärvägra! Morr!

Permalänk
Medlem

"Smarta" saker. Mitt hem är stendumt, och funkar kanon så.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Smarta vitvaror.

Sen har jag inte reklam på min "Smarta" TV idag men ser jag det på min nästa så returnerar ja skiten på en gång och hoppas på att CRT gör comeback.

Permalänk
Medlem

Allt som har med smarta hem att göra. Vitvaror, dörrklocka med mera. Trams, all of it.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Det solklara är väl smarta produkter som inte behöver vara smarta. Min kära far skulle nyligen ha hjälp med att den nya diskmaskinen inte kunde komma in på nätverket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Det solklara är väl smarta produkter som inte behöver vara smarta. Min kära far skulle nyligen ha hjälp med att den nya diskmaskinen inte kunde komma in på nätverket...

https://www.youtube.com/watch?v=5M_hmwBBPnc

Diskmaskin som kräver internet för att köra basala funktioner

Permalänk
Medlem

Surfplattor! Jag tycker bara själva designfilosofin att: "Låt oss skippa tb helt & hållet, det duger utmärkt att skriva på bara skärmen. Stöd? Äsch, folk kan sitta och hålla i den hela tiden, eller köpa till något flimsigt extra-stöd.", är misslyckad.

Touchskärm & liten formfaktor 8"-12", är jag helt positiv till men jag vill ha hela rasket fastkopplat med ett tangentbord för tusan.

Permalänk
Moderator
Medlem

Röststyrning, ansiktsigenkänning och liknande.

Smarta hem lite sådär halvt, skulle aldrig byta bort min robotdammsugare, men större delen av det som väldigt generöst påstås vara "smart" eller ännu hellre nu på senare tid, påklistrat "Ai" går bort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ganska många saker.

Allt som har med betalning med mobil att göra. En mobil är inte en pålitlig apparat, i synnerhet inte i kollektivtrafiken när man själv står för risken om mobilen inte funkar vid en kontroll trots att man har betalat - har jag ett giltigt kort ligger bevisbördan helt på kollektivtrafiktillhandahållaren och jag riskerar inget. Betalar med kort, reser med busskort.

Apparater man ska prata med. Jag kommer aldrig prata med apparater mer än det sjuka, påtvingade när man ska förklara för en korkad maskin vem man vill prata med när man ringer en kundtjänst eller vården eller nån annan instans som är gravt människofientlig (en människovänlig verksamhet har en äkta kundtjänst där man direkt får prata med en människa eller direkt kan ringa till rätt avdelning).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Men hjälp honom för fasen, hur ska han annars få rent i modemet?

Nej, jag håller helt med. Smarta produkter som inte behöver det är bara ännu en ursäkt för att höja priset, imho.
Fast fjärrkontroll till taklampan är väldigt nice....

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av GuuFi:

Smarta vitvaror.

Sen har jag inte reklam på min "Smarta" TV idag men ser jag det på min nästa så returnerar ja skiten på en gång och hoppas på att CRT gör comeback.

Det påminner mig om den gången när min diskmaskin kraschade. Det gick inte att resetta den via knapparna, utan det krävdes en hard reset via appen.

Ridå.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Rosenvik:

Det påminner mig om den gången när min diskmaskin kraschade. Det gick inte att resetta den via knapparna, utan det krävdes en hard reset via appen.

Ridå.

Skrivet av VinterSolen:

https://www.youtube.com/watch?v=5M_hmwBBPnc

Diskmaskin som kräver internet för att köra basala funktioner

Jag blev ändå något glad när tillverkaren började lägga till nya diskprogram som man kunde aktivera via appen. Absolut inte kritiskt, inte i närheten, men det var (och är) första gången någonsin jag kände att en vitvara blev bättre av att vara IoT:ad.

Permalänk
Medlem

Microsoft konto, Edge

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Touchkontroller för allt i bilen. Rejält klumpigt och rentutav livsfarligt.

Samma här, kör en Mazda CX-5 2021 som är 100% fri från allt det där + har i princip inga "onödiga" nya funktioner och de som finns går att permanent stänga av

Vägrar också 12VHPWR, men det är mest för att mitt nätaggregat inte har det just nu.

Vägrar uppkopplade maskiner hemma, inga wi-fi kylskåp, tvättmaskiner osv... TV'n är också offline och kör fortfarande enbart en chromecast i den.

Trådlös laddning kör jag dock till 100% då mitt arbete är smutsigt och laddporten blir full med pappersdamm efter ett arbetspass annars så telefonen är plomberad med skal som stödjer trådlös laddning.

Det är nog tacksamt och köpa begagnade telefoner av mig då de ser i princip till 99% helt nya ut.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"Smarta" saker. Mitt hem är stendumt, och funkar kanon så.

Smarta rullgardiner är faktiskt väldigt trevligt och underskattat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Smarthub är det enda jag verkligen försökt integrera för att bara ge upp. För att den var korkad och inte heller medger någon vettig manuell inställning när den inte fattar kommandot.

Alltså i vanlig ordning bättre att göra en egen skärm där man kan placera vilka kontroller man vill. I den ordning man anser lämplig.

Smarthubbens modell: "Här är några knappar från din gateway. Jag låter dig se tre slumpmässigt utvalda, resten kan du swipa. Har du prövat röststyrning än???" -

Skrivet av Cenorida:

Smarta rullgardiner är faktiskt väldigt trevligt och underskattat.

Styr du med timer eller sensorer?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Styr du med timer eller sensorer?

Styr med timer, inställd på när det är dags att vakna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag blev ändå något glad när tillverkaren började lägga till nya diskprogram som man kunde aktivera via appen. Absolut inte kritiskt, inte i närheten, men det var (och är) första gången någonsin jag kände att en vitvara blev bättre av att vara IoT:ad.

Jepp! Eller nya program i tvättmaskinen / torktumlaren. Faktiskt bra, men inte kritiskt, bara en bonus. Sen gött att kunna ladda maskinen och starta remote så maskinen är klar när det passar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nya socklar från Intel hela tiden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det mesta som är trådlöst och i princip ALL form av "smarta" hushållsmaskiner. Finns ingen som helst anledning för smarta ugnar, diskmaskiner, kylskåp, tvättmaskiner, frysar, torktumlare, o.s.v.

Skrivet av GuuFi:

...och hoppas på att CRT gör comeback.

Det är vi två om!!!

Har faktiskt en 28-tums phillips TV, men den behöver servas och kompetensen för att utföra sådant arbete verkar lysa med sin frånvaro i lilla Sverige. Till och med TV-reparatörer som hade sin början under 70 och 80-talet, saknar idag personal med den kompetensen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag vägrar smarta högtalare, så som Google Nest och Apples Homepod. Vill inte ha onödiga mikrofoner i mitt hem. Mobilen lär väl snappa upp mer än vad man vill ändå, det räcker.

Fört övrigt är min internetuppkopplade tvättmaskin guld. Sjukt smidigt att få notiser om när tvätten är klar och slippa passa den. Funkar för bra för mig iaf.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

"Smarta" lampor och skärp som man kontrollerar med appar.

Röststyrning som t.ex. Alexa eller Siri.

Permalänk
Medlem

Smarta klockor, fitbits, sådant där. Men det beror nog mest på att jag aldrig har kunnat bära klocka heller. Och gör inte det nu heller, fast jag köpte en dum kvartsklocka i militärmodell för att stilla mitt klockintresse (hur man servar dem/YT). Jag bär inte den heller men tar på den ibland när jag blir sugen.