Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stigw:

Smarta hem med fjärrstyrning av belysning har jag inte fattat nyttan av. Strömbrytarna fungerar bra för mej.

Nu har inte jag något av det hemma heller. Inte intressant för sakens skull.

Men!
Saknas brytare på bra ställe så spar det en hel del pengar att sätta upp en trådlös sådan till en lampa istället för att behöva fräsa upp väggar och tak för att dra en ny kabel till rätt ställe.

Trappkopplingar och sådant bilr rätt mycket smidigare att sköta trådlöst också. Iaf i teorin - jag hittar inte dessa som färdiga paket i butik av någon anledning...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Tangentbord med mekaniska brytare.

SHOTS FIRED. Gissar att halva forumet är triggat nu, bäst att du förklarar dig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

-
Sedan enormt skönt i vardagen att slippa att åka och tanka.

OM du kan ladda hemma, vilket de flesta inte kan. Så då får du likt förbannat "åka å tanka".

Permalänk
Medlem

Direktinsprutning på bensinmotorer om det inte kompletteras med insprutning i insugskanalerna mot ventilerna.

Kanske inte den nyaste tekniken, eller särskilt relevant för Sweclockers just... men det är den enda tekniken jag kommer på som jag aktivt hållit mig ifrån.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

OM du kan ladda hemma, vilket de flesta inte kan. Så då får du likt förbannat "åka å tanka".

Det är absolut inte värt att köpa en elbild om du inte kan tanka hemma. Har ett ombyggt motovärmaruttag som jag kan långsam-ladda i, fungerar utmärkt och lever upp till de krav som finns på säkerhet och isolering.
Varit väldigt mycket mytbildning inom området elbil (ingen kritik mot dig personligen bara något jag noterar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

SHOTS FIRED. Gissar att halva forumet är triggat nu, bäst att du förklarar dig.

Har aldrig gillat dem faktiskt Högljudda och skum känsla i trycket.
TEAM RUBBERDOME!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag köper ju både elbilar och ICE-bilar (och har även en hybrid), men det jag gillar med elbilar är den enormt härliga körkänslan. Max vridmoment över hela varvtalskurvan. Den låga tyngdpunkten bidrar även till mer slick känsla i kurvorna. Tror det är svårt att förstå för dig om du inte ägt och kört roliga elbilar en längre tid. Är underbart!

Är även lättare och smidigare inte bara att åka snabbt och aktivt, men även (när man så önskar) att åka mjukt och långsamt. Sedan enormt skönt i vardagen att slippa att åka och tanka. Man laddar bilarna lika lätt (och billigt) hemma över natten som mobiltelefonen. Grymt smidigt.

Älskar förvärmning på vintern, och förkylning på sommaren, som fungerar även när bilen är i garage eller parkeringsgarage. Något som jag saknar med vår ICE-bil.

Jag pluggar inte in våra elbilar varje dag. Kanske en gång i veckan.

Har haft automat på alla våra bilar sedan millennieskiftet, men det är inte i närheten av samma jämna mjuka körning som med en ren elbil. Du måste nog prova för att verkligen förstå.

Elbilar har funnits i ganska stor utsträckning i typ 15 år. Lite väl naivt från din sida att tro att jag testa köra/åka elbil. Är över 10 år sedan jag satt i en Model S första gången. Jag har inte direkt kännt något sug över att springa och köpa en för det.

Du repeterar egentligen bara det jag redan sagt. Ja du får jämnare acceleration på grund av att du inte har växlar. Det kan väl vara trevligt, men är det revolutionerande till den grad att man direkt springer och köper en elbil av den anledningen? Nja.

Visst, man kan ju inbilla sig att bilen som väger något ton eller två extra blir mer slick i kurvorna på grund av låg tyngdpunkt men rent objektivt så är det mycket meckigare att få till bra väghållning i en tyngre bil med ett ton batterier. Man ska kanske inte jämföra varken en Nissan Leaf med en Lotus Elise men inte heller en Porsche Taycan med en Kia Rio.

Förvärmning finns som sagt på massor med förbränningsbilar så det är inte direkt unikt för eldrift. Förkylning, trevligt, absolut men är det en deal breaker? Kanske om man är mycket mycket bekväm av sig. Stanna till vid en mack en gång i månaden är verkligen inte jobbigare än att ladda någon gång i veckan. Det är ganska dött lopp i bekvämlighet där givet att man har laddstolpe hemma.

Jag har verkligen egentligen inte något principiellt emot elbilar. I mångt och mycket kan de vara trevliga. De kommer med vissa (ofta meaningslösa fördelar/Lyx som förkylning "jag känner inte av växlarna som inte finns", acceleration som är rolig första veckan etc) men de kommer också med en del nackdelar (vikt, väghållning, räckvidd, måste ha laddstolpe, dyra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Visst, man kan ju inbilla sig att bilen som väger något ton eller två extra blir mer slick i kurvorna på grund av låg tyngdpunkt men rent objektivt så är det mycket meckigare att få till bra väghållning i en tyngre bil med ett ton batterier.

Elbilar väger inte så mycket mer, det är väl lite av en myt. En Model 3 väger 1760kg eller nåt sånt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad menar du med "smart"? Extremt otydligt.

Antar att du vägrar även "smarta telefoner" då.

Då jag har HTPC och spelkonsol, så önskar jag att det gick att ställa om "smart TV" till att enbart vara en "dum" monitor. Tyvärr har jag inte lyckats med det.

Då skall du inte köra en fossilbil. Är statistiskt betydligt fler fossilbilar som brinner än vanliga elbilar. Så är du rädd för att brinna upp så skall du absolut inte ha bensinbil eller dieselbil.

Stockholm-Göteborg har jag åkt regelbundet med elbil sedan 2019 utan minsta problem. Tar ett stopp på 3-5 minuter i antingen Linköping eller Jönköping.

Vägra McD. Skulle inte äta skiten frivilligt oavsett om de ger bort den eller inte.

Antar att du kör en med vevstart?

Håller med helt. Undviker och minimerar all form av asocial media som FB, SC, TT, IG, etc. Föredrar att träffa och prata med människor i verkligheten.

Bra påminnelse. Jag absolut vägrar VR.

Största hajpade teknikfloppen ever.

Våga vägra Lidl.

Jag köper ju både elbilar och ICE-bilar (och har även en hybrid), men det jag gillar med elbilar är den enormt härliga körkänslan. Max vridmoment över hela varvtalskurvan. Den låga tyngdpunkten bidrar även till mer slick känsla i kurvorna. Tror det är svårt att förstå för dig om du inte ägt och kört roliga elbilar en längre tid. Är underbart!

Är även lättare och smidigare inte bara att åka snabbt och aktivt, men även (när man så önskar) att åka mjukt och långsamt. Sedan enormt skönt i vardagen att slippa att åka och tanka. Man laddar bilarna lika lätt (och billigt) hemma över natten som mobiltelefonen. Grymt smidigt.

Sedan har ju elbilar vissa nackdelar i vissa sammanhang som tex. med dragvikt och andra användningsfall. Så elbilar är nog inte lösningen för alla i dag, men för de flesta så är det nog en fördel om folk hade råd med de (är ju dyrare, och förstår att inte alla har tur som mig att ha råd med en massa nya bilar hela tiden).

Älskar förvärmning på vintern, och förkylning på sommaren, som fungerar även när bilen är i garage eller parkeringsgarage. Något som jag saknar med vår ICE-bil.

Hmm. Skrev du det där med papper som du skickade med en brevduva som var uppkopplad till SweCs forum?

Antar att du inte har någon mobiltelefon, och vägrar eget bredband hemma då?

Och du gnäller över de som gnäller på de som gnäller. Vad bidrar du med?

Jag pluggar inte in våra elbilar varje dag. Kanske en gång i veckan.

Dessutom har du inte alltid 230V-uttag på stan, utanför butiker, utanför gym, och inte ens alla arbetsplatser (även om några få har det). Sedan missar du det underbara med att slippa komma till en bastu när bilen stått i solen. Helt underbart att alltid komma till en sval skön bil på parkeringen (oavsett vilken parkering).

Har haft automat på alla våra bilar sedan millennieskiftet, men det är inte i närheten av samma jämna mjuka körning som med en ren elbil. Du måste nog prova för att verkligen förstå.

Själv vägrar jag all form av elektronik på dass; oavsett om telefon eller padda. Måste du vara uppkopplad jämt och ständigt? Kan du inte ens skita med dina egna tankar utan att konsumera media på nätet?

Samhället har blivit bra sjukt när alla måste vara uppkopplade all vaken tid av dygnet.

Helt klart fel på UX i din bil.

Tror du missat poängen med tråden eftersom du sitter och försvarar allt du tycker är bäst.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vitvaror med Wifi.
Tangentbord med mekaniska brytare.
Bilar med enbart touchskärm och inga knappar.

Skiter i att använda WiFi på mina vitvaror. Förstår dig helt där. Känns rätt meningslöst.

Däremot gillar jag touchskärm på elbilar - om det är rätt gjort med bra användargränssnitt - och skulle verkligen inte vilja vara utan. Samma sak med äkta mekaniska brytare. Är helt underbart och överlägset billig rubberdome-skit.

Något som jag dock hatar är touchkontroller på vitvaror. Värt är det på spishällar där de ofta slutar fungera om man spiller vatten eller annat stänk på de. Är ett hatobjekt för mig med spishällar med touch. Galet dumt! 😡

Skrivet av adfactory:

3-5 min? är mackens laddare på 150kW tar det runt 30 min till 80% (googlat) har dina stoppställen laddare på 500kW?
näe tror du hittar på lite eller trycker du bara upp batteriet 10%
Sen är det ju så att man kommer lång om man ligger i 80 och absolut inte gör några omkörningar, men kör du som man helst vill pratar vi ju halva sträckan som bilfabrikanten uppger. Jag skulle nog kunna tömma en tesla rätt snabbt på Anderstorp

Laddar hemma innan jag startar. Därför behövs bara en snabb "top up"-laddning på ca 3-5 minuter. Dett pga. att jag marschar normalt 120-130. Hade jag kört lagligt så hade jag inte behövt något stopp alls.

Skrivet av Chromatic:

Ja! Älskar att lära mig nya saker

Härligt! Då kan du säkert lära dig även moderna bilar (oavsett drivlina).

Skrivet av Baxtex:

Nä, har 5 minuter promenad till Lidl så det är smidigast för oss. 😅

Jo, men så usel låg kvalitet på mycket där.

Tycker att bröd och grönsaker kan vara helt OK på Lidl, men det mesta andra är sämre lågkvalitet oftast.

Så Lidel vägrar jag!

Skrivet av VinterSolen:

Om jag inte enkelt hade kunnat ladda hemma så hade jag aldrig skaffat några elbilar. Det blir extremt både dyrt och krångligt med elbil om man inte kan ladda hemma. Då hade vi enbart haft ICE-bilar.

De flesta av oss på landet kan enkelt ordna laddning, så för oss är det en no-brainer med elbilar (om det fungerar i övrigt). Men för folk inne i lägenheter i städerna är det problematiskt. Då skall man avstå både elbilar och hybrider.

Skrivet av Phiphler:

Det är absolut inte värt att köpa en elbild om du inte kan tanka hemma. Har ett ombyggt motovärmaruttag som jag kan långsam-ladda i, fungerar utmärkt och lever upp till de krav som finns på säkerhet och isolering.
Varit väldigt mycket mytbildning inom området elbil (ingen kritik mot dig personligen bara något jag noterar).

Håller med. Kan man inte enkelt ladda bilen hemma där bilen normalt är parkerad över natten så skall man skippa både elbil och hybrid. Blir bara krångligt och dyrt då.

Skrivet av tBiorrith:

TEAM RUBBERDOME!

Finns tystare och dämpade mekaniska tangentbord. Så inga problem. Gällande känslan är den personlig, minns enormt många olika mekansiska brytare att välja på. Finns en för varje smak och person!

Skrivet av NidoKing:

Tror du missat poängen med tråden eftersom du sitter och försvarar allt du tycker är bäst.

Ha, ha. Gått om surgubbar i tråden ivf!

Skämt å sido; tror du missat alla diskussioner som uppstår om elbilar, mekaniska brytare, etc. Det är ju dessa diskussioner och kommentarer som går tråden rolig och intressant!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Härligt! Då kan du säkert lära dig även moderna bilar (oavsett drivlina).

Vad syftar du på? O_o förvirrad
Jag har inte deltagit i debatten kring elbilar här xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

TEAM RUBBERDOME!

För att citera Toy Story: You’ve got a friend in me!

Visa signatur

---

Permalänk

Smarta klockor och fitbits och sådant. Om jag mot förmodan ska ha en klocka på min handled så kan jag möjligtvis sträcka mig att ha en Casio.