Warner Bros: "Kontodelning ska ha konsekvenser"

Permalänk
Melding Plague

Warner Bros: "Kontodelning ska ha konsekvenser"

Max börjar ta hårdare tag mot kontodelare och kan komma att stänga av funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är en rätt annorlunda mantra i jämförelse med streamingtjänster år 2017:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Streamingbolagen gräver sin egna grav allt djupare och djupare.

Permalänk
Medlem

Man undrar hur situationen kommer se ut om 10 år. För parallellt med allt högre priser, smalare utbud och tuffare regler så tycks även (samtliga?) dessa streamingbolag ha vansinnigt svårt att få ekonomin att gå ihop. Gissningsvis då dessa numera producerar väldigt mycket dyrt material själva. Jämfört med 10-12 år sedan då Netflix i princip endast(?) streamade "andras" material, där man i första hand kompletterade uthyrningsmarknaden..

Antingen lär det bli klart mindre material, eller väsentligt dyrare som kund. Oavsett inga alternativ som gör konsumenten glad.

Permalänk
Medlem

Höjt pris, sänkt kvalité, tveksamt content och nu bestraffning. Känns som att de vill misslyckas…

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Streamingbolagen gräver sin egna grav allt djupare och djupare.

Inte direkt, sedan Netflix införde stopp mot kontodelning har deras antal prenumeranter och intäkter ökat rejält. Aktien är upp över 200% på två år. Så det fungerar uppenbarligen.

Företag ändrar sig bara när konsumenten röstar med plånboken, vilket i stort sett ingen gör i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Att blockera moster Ingrids konto för att hennes syskonbarn i Skövde vill se The White Lotus garanterar en kundfokuserad kultur som kommer att bygga en framgångsrik framtid för streamingtjänsterna.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mer än rätt att dom agerar och försvarar sina tjänster.

Vill man leka pirat så får man acceptera konsekvenserna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av norrby89:

Dela konto med ett par hushåll är väl knappat att leka pirat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du menar detta på fullt allvar? Seriöst?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Det är väl det här vi betalar kassettavgiften för?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Nej.

Permalänk

Jag har räknat lite på det och om jag köper alla serier och filmer på fysiskt media i stället för streaming så blir det billigare än det jag hinner kolla på under ett år. Nu snackar vi fel prissättning på streaming om de inte ens kan konkurrera med fysisk media, men det är klart, jag kollar ju rätt lite, bara runt 4-5 timmar om dagen. Det lutar åt att börja köpa boxar några år efter att serier sänds, filmer köper jag redan i stor utsträckning. Finns ingen riktig fördel med att köra streaming snart.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Du menar detta på fullt allvar? Seriöst?

Ja utan tvekan! Om man förväntar sig få saker gratis och att man hur som kan bryta mot dom regler en tjänsteleverantör har satt upp för att för att man ska utnyttja deras tjänst så får man acceptera konsekvenserna!

Säger inte att jag alltid gillar reglerna eller stör mig på dom men är helt klart inom deras rätt och ärligt talat, gillar man det inte så använd inte tjänsten om man inte kan acceptera konsekvenserna av sitt agerande.

§ 7 - MOD
Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nä, men det är mot deras policy / terms of service. Så jag tycker att de har all rätt att neka eller begränsa tjänst när man ingått ett avtal med dem. Det är ju trots allt ett avtal.

Pirat kanske är fel ord. Avtalsbrott? Missbruk?

Sen så får jag väl också säga att jag sagt upp alla streamingtjänster utom Netflix och Spotify. Och snart kommer antagligen Netflix reduceras till ett billigare abbonemang också.

För jag tycker inte att de är värda de längre.

Är man missnöjd så säger man upp abbet och påminner andra att göra det också.

Edit: stavfel, missade ord

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Inte direkt, sedan Netflix införde stopp mot kontodelning har deras antal prenumeranter och intäkter ökat rejält. Aktien är upp över 200% på två år. Så det fungerar uppenbarligen.

Företag ändrar sig bara när konsumenten röstar med plånboken, vilket i stort sett ingen gör i detta fallet.

Hur mycket fler konton har skapats på streamingtjänster och hur mycket mer filmer/serier har fildelats sedan dess? Ja, deras intäkter har ökat i det korta spannet och med det har aktiens värde ökat, men är det för att kunderna blir gladare och tycker tjänsten är bättre eller har tjänsten blivit (för kunderna) sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasiqfuXX:

Jag har räknat lite på det och om jag köper alla serier och filmer på fysiskt media i stället för streaming så blir det billigare än det jag hinner kolla på under ett år. Nu snackar vi fel prissättning på streaming om de inte ens kan konkurrera med fysisk media, men det är klart, jag kollar ju rätt lite, bara runt 4-5 timmar om dagen. Det lutar åt att börja köpa boxar några år efter att serier sänds, filmer köper jag redan i stor utsträckning. Finns ingen riktig fördel med att köra streaming snart.

Jag antar att det du tittar på är utspritt på väldigt många streamingtjänster? Annars har jag svårt att se hur det blir billigare att köpa allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

gör det inte?

man tar del av en tjänst/vara utan att betala

att ladda ner en film utan att betala gör en till (pirat)

Att då kringå att betala för netflix genom att åka snålskjuts på polarens är väl ändå samma sak? Man bryter mot tjänstens regler och betalar inte för den.

Är nog även en av få som inte gillar att använda addblockers på tjänster som jag faktiskt använder mig av (typ youtube) då personer som använder det bara förstör för alla som faktiskt följer reglerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Vilken tur att det är lättare än någonsin att segla de sju haven och att ingen privatperson i Sverige har blivit dragen inför domstol någonsin för att de har gjort detta.

Nej men är nog för att många som fick hot om det valde att betala istället!

Samt konsekvenser får vi alla redan, youtubes hårdare tag mot addblockers som felar och appliceras på personer utan addblockers, tjänsteleveratörer som höjer priser osv osv.

Ganska logiskt att om säg 10% av netflix användare skulle dela konto så kommer det äta på netflix marginaler vilket kommer leda till en av två saker, högre priser eller mindre/sämre utbud.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biermann:

Skrivet av joakim99:

I andlig mening. Ja
I juridisk mening. Nej.

Jag ger rätt till båda två!

Kassettavgiften är väl till för att ersätta upphovsrättsinnehavaren när en köpare delar ett lagligt köpt verk till nära och kära.
Löst uttryckt då. Och härunder faller då kassettavgiften.

I juridisk mening är kassettskatten utformad för att ta en avgift på lagring där man då gör kopior på lagringsmediet.
Privatkopieringsavgiften täcker alltså framställning av kopior på fysisk lagringsmedia.
Men så funkar ju inte riktigt när man delar streamingtjänster. Lagringen är på företagens servrar. Det är snarare en accessfråga vilket inte riktigt hanteras av befintlig lagstiftning för kassettskatten.
Rörigt värre.

Ja sedan har vi en tredje part - copyswede som försöker påstå att man minsann privatkopierar när man sparar ner spotifylåtar eller netflixavsnitt i nedladdat läge. Men det är i grunden hittepå.
Nedladdningen ingår i tjänsten som man betalar för - så här framställer man inte exemplar utanför den licens man gått med på. Det är per definiton inte privatkopiering då utan det är den del av det man avtalat om.
Copyswede vet det här själva också såklart - men de har inte till uppdrag att vara ärliga utan att dra in så mycket pengar de kan. Så de försöker hitta på.
Det var mest en side note

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Streamingbolagen får ju sätta typ vilka användaravtal de vill. Så det beror väl på hur man ser det.

Hoppas det kan bli någon typ av reglering på hur de får hålla på för det är ju extremt otydligt med många streamingtjänster vilka utbud man får och när dessa finns att se. Borde ju finnas krav på typ exakt schema vad som kommer streamas under de månader du betalat för.

Sen är det olika per land också så det är extremt otydligt.

Och att ”köpa” digital media för streaming är ännu värre. Rena vilda västern vad streamingbolagen får göra där. Ta bort licenser hit och dit utan ersättning med mera.

Permalänk
Medlem

Undrar hur alla filmbolag tänker nu när alla ska ha egna streamingplattformar. Känns inte rimligt att man ska vara tvungen att betala för allt t.ex. Disney vill pracka på en bara för att man vill se två serier. Tänk vad sjukt om andra branscher såg ut så. Kommer in på ICA och ska handla läsk; Sorry du måste köpa alla läsksorter för att få köpa en Cola Zero. Det blir 1000kr.

Permalänk
Medlem

Ju hårdare streamingbolagen kramar åt desto fler kommer slinka mellan fingrarna och pirata istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hur mycket fler konton har skapats på streamingtjänster och hur mycket mer filmer/serier har fildelats sedan dess? Ja, deras intäkter har ökat i det korta spannet och med det har aktiens värde ökat, men är det för att kunderna blir gladare och tycker tjänsten är bättre eller har tjänsten blivit (för kunderna) sämre?

Det är väl ganska enkelt, ifall en kund inte är nöjd med en tjänst av någon anledning så slutar de betala för den och hittar andra alternativ. Vilket ju inte händer här då de har ökat antal kunder markant istället.

Som sagt, om företag ska påverkas av detta behöver bara konsumenterna rösta med plånboken, vilket de inte gör. Såklart ingen kund gillar sånt här, men huvudsaken är att det fungerar för företaget, deras uppgift är att tjäna pengar i slutändan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

gör det inte?

man tar del av en tjänst/vara utan att betala

att ladda ner en film utan att betala gör en till (pirat)

Att då kringå att betala för netflix genom att åka snålskjuts på polarens är väl ändå samma sak? Man bryter mot tjänstens regler och betalar inte för den.

Är nog även en av få som inte gillar att använda addblockers på tjänster som jag faktiskt använder mig av (typ youtube) då personer som använder det bara förstör för alla som faktiskt följer reglerna.

Jag kan inte säga att det är si eller så i absoluta termer.
Men som nämnt ovan i tråden upplever säkert många en likhet med att köpa en film/musik som man gjorde förr - där dessa har kunnat delas med exemeplvis då familjen.
Det är ju lagligt att göra så med film och musik på fysisk media i Sverige - trots att det inte ingår i licensen.
Det är detta vi betalar extra för på varje hårddsik, varje SDkort, varje konsol som säljs och varje mobil. Alla laptops och alla läsplattor som säljs i landet. Till copyswede.

Här kan det nog upplevas som att tekniklagarna skrivits för icke-generellt där det tillåts på skiva - men inte genom streamingtjänsten som numer ersatt skivorna.

Inte minst då när avgifterna på lägringsenheter är kvar och detta ska betalas - men att dela med sig till familj får man inte längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

I grund och botten tycker jag det är helt rimligt att kontona är personliga.

Delandet är ju ett "fulhack" för att runda prissättningen som samtidigt bryter mot avtalsvillkoren. Det rakaste är att folk säger upp istället, då får de tydlig anledning att omvärdera prissättningen.

Betalande kunder som missbrukar tjänsten (utifrån avtalsvillkoren) kommer de bråka med, betalande kunder som gnäller på priset kommer de ignorera så länge de fortsätter betala, osv.

En stor mängd uppsagda kunder däremot... det kommer de vilja lösa.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Ju hårdare streamingbolagen kramar åt desto fler kommer slinka mellan fingrarna och pirata istället.

Helt korrekt och desto mer användare "piratar" desto mer kramar dom åt! Samma onda cirkel vi hade förut har börjat om! bara en tidsfråga innan försök på rättsliga åtgärder börjar ske igen!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Arbetskamraten har Netflix och under en händelsefattig vecka av nätter så passade vi på att glo en serie. Vi fick inte se klart serien för det var utanför hushållet.

Så, ägaren av kontot blev begränsad att se på innehållet själv. Jättebra

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Aktiepriset är ingen indikation på hur bra företaget går. Titta på $TSLA exempelvis som av någon helt galen anledning ibland fortfarande går upp för att Elon hypar upp nåt framtidsscenario som antagligen aldrig kommer hända, samtidigt som försäljningssiffrorna rasar i stora delar av Europa och även i Kina och USA.

Antalet prenumeranter och intäkter är det som man kan gå på, och ja, där verkar ju Netflix fortfarande gå helt OK.

Skrivet av norrby89:

Ja utan tvekan! Om man förväntar sig få saker gratis och att man hur som kan bryta mot dom regler en tjänsteleverantör har satt upp för att för att man ska utnyttja deras tjänst så får man acceptera konsekvenserna!

Säger inte att jag alltid gillar reglerna eller stör mig på dom men är helt klart inom deras rätt och ärligt talat, gillar man det inte så använd inte tjänsten om man inte kan acceptera konsekvenserna av sitt agerande.

Har själv lekt pirat tidigare och fått en del konsekvenser, tur nog inte ekonomiska men har då direkt accepterat det då jag såklart förstod att bryter man ett avtal/regler osv så kommer det förr eller senare konsekvenser för ens agerande.

Fast om jag köper en Bluray så kan jag dela ut den till min mor som kan titta på den och sen ge tillbaka. Varför kan jag inte dela ett abonnemang med en familjemedlem? Så länge det finns ev. begränsningar på hur många som kan använda abonnemanget samtidigt så betalar jag fortfarande för att kunna streama innehåll, det spelar ingen roll vem som streamar innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Arbetskamraten har Netflix och under en händelsefattig vecka av nätter så passade vi på att glo en serie. Vi fick inte se klart serien för det var utanför hushållet.

Så, ägaren av kontot blev begränsad att se på innehållet själv. Jättebra

Precis, konsekvenser som påverkar legit användande bara för att andra väljer att bryta mot avtalet, bara en anledning att hata mot kontodelare då dom är orsaken inte Netflix som bara försvarar sig tjänst.

Hade ALLA följt villkoren dom accepterade när dom startade tjänsten så hade detta aldrig hänt.

Visa signatur

here we go!