Rinnande värmeavledningsgel upptäckt på fler Gigabyte RTX-kort

Permalänk
Melding Plague

Rinnande värmeavledningsgel upptäckt på fler Gigabyte RTX-kort

Det finns dock ingen anledning till oro, enligt tillverkaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En undran om någon vet. Vilka om några 9070XT har samma pcb?
Edit: Jag menar alla 9070XT som har likadan pcb.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag tänker ”fan ska inte jag ge Gigabyte en chans igen” så händer någon ny fadäs från deras sida. Detta verkar inte vara allt för illa men att det alltid är något strul med Gigabyte säger ju en del.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En undran om någon vet. Vilka om några 9070XT har samma pcb?

Samma vet jag inte men möjligtvis Aorus Elite samt Gaming OC:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/18eQRucHX41A-O4OsoV96Q...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 9070 XT @-80mV,2650MHz Fast VRAM Timings

Permalänk
Medlem

Vill skriva att man får vad man betalar för, men i det här fallet stämmer det ju inte. Dyra lyxprylar som smälter i alla möjliga ändar och på alla möjliga platser.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Varje gång jag tänker ”fan ska inte jag ge Gigabyte en chans igen” så händer någon ny fadäs från deras sida. Detta verkar inte vara allt för illa men att det alltid är något strul med Gigabyte säger ju en del.

Få bolag har så många fina nicknames, ain't anything called bad pr?

giga-klet I detta fall

Giga-dishonest
https://fandomwire.com/they-do-not-honor-their-warranty-gigab...

Backdoor- byte
https://www.wired.com/story/gigabyte-motherboard-firmware-bac...

Giga-boom , psuer som sprängs

Giga-crack spruckna pcb

Finns säkert fler men det är dessa jag kommer ihåg i närtid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

- Lacken släpper lite på min nyköpta bil.
- Det gör inget, för det kommer inte påverka prestandan.

Permalänk
Skrivet av Falistar:

- Lacken släpper lite på min nyköpta bil.
- Det gör inget, för det kommer inte påverka prestandan.

Skulle vara mer någonting i motorn, som tex dem använde såpa(eller något annat) istället för motorolja så jag kan inte köra bilen längre, om detta klet sätter kortet fast i pci-e slotten så man inte kan ta ut den är det ju inte en liten grej direkt.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Än en gång är man glad att man inte har kunnat köpa de senaste komponenterna än. Nu tror jag det handlar om en små skala kort som har dessa problem men varför chansa? Nej, jag tror nog jag håller mig till nästa generations kort som antagligen kommer börja brinna eller kortsluta datorn men det är ju sånt man får ta!

Permalänk
Medlem

De säger att detta bara är kosmetiskt, men det finns åtminstone en två bilder där man klart kan se att gelen är på g att smita iväg från minneskretsarna helt. Många tar inte bilder med bra belysning och rätt vinklar, så det är svårt att se om det händer på de flesta kort som lider av detta.

Nu har jag mitt Gigabyte RTX 5070 Ti Gaming OC monterat horisontellt vilket kanske kommer hålla gelen på plats, men det känns inte roligt om det KAN bli ett problem längre fram...

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Vad jag finner svårt att förstå är varför så många kylare har så mycket avstånd mellan kylaren och minnena.
Det är liksom inte svårt att göra det avståndet mindre, inte dyrare heller. Dom som designar kan sina program så.
Borde egentligen vara så att det enbart behövdes kylpasta precis som på gpu om det är designat rätt.
Men jag skulle nöja mig med väldigt tunna kuddar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

De säger att detta bara är kosmetiskt, men det finns åtminstone en två bilder där man klart kan se att gelen är på g att smita iväg från minneskretsarna helt. Många tar inte bilder med bra belysning och rätt vinklar, så det är svårt att se om det händer på de flesta kort som lider av detta.

Nu har jag mitt Gigabyte RTX 5070 Ti Gaming OC monterat horisontellt vilket kanske kommer hålla gelen på plats, men det känns inte roligt om det KAN bli ett problem längre fram...

Frågan är ju dock on det är applikationen från start som gjort att det set ut så där eller om det vandrat över tid. Jag har själv använt en del thermal putty och aldrig varit med om att den skulle "smälta" och börja rinna över tid.

I min mening känns det mer som en felapplicering från fabrik där en hel del av puttyn tryckts ut på ena sidan istället för att spridas jämt under kylflänsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Få bolag har så många fina nicknames, ain't anything called bad pr?

giga-klet I detta fall

Giga-dishonest
https://fandomwire.com/they-do-not-honor-their-warranty-gigab...

Backdoor- byte
https://www.wired.com/story/gigabyte-motherboard-firmware-bac...

Giga-boom , psuer som sprängs

Giga-crack spruckna pcb

Finns säkert fler men det är dessa jag kommer ihåg i närtid

Jag vet inte om det fick något namn, men Gigabytes 3080 ti gick fysiskt sönder av Diablo IV om inte frame limit var på 😁

Permalänk
Medlem

gel? på min tid hette det kylpasta

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Det här låter svajigt. Klart dom måste fixa korten som har den här gelén. Det finns ju inget man som användare kan göra för att mitigera problemet. Tänk om det här rinner in i PCIE slotten, kan ju knappast vara bra.

Det är ju inte så att det inte går att fixa korten, utan det är ju en ren ekonomisk fråga. Det är bara att krypa till korset och få lite bra publicitet istället för detta.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Men är det verkligen att det smälter/rinner eller är det bara för mycket kylmedia?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Men är det verkligen att det smälter/rinner eller är det bara för mycket kylmedia?

Gissar en blandning? Vid någon temp kanske den "rinner" eller expanderar och då blir synlig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag var lite sugen på Gigagytes värstingkort men nu är jag så nöjd med mitt drak-kort rent OEM mässigt. Nvidia har fortfarande drivrutinsdebug att göra med DP monitorkonfigurationer och sleep.