Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk
Skrivet av cruZZade:

Kan du vänligen förklara varför det är så otroligt många nyheter, artiklar och återkommande gnäll om Windows och Microsoft här? Det kan omöjligen vara för att det inte finns annat att skriva om. Jag har faktiskt gjort en sökning på andra techsidor för att kontrollera att det inte bara är något jag inbillar mig. Efter en slagning på Windows/Microsoft på landningssidan för ett flertal technyhetssidor fick jag fram följande resultat:

- Sweclockers 10 artiklar
- WIRED 1 artikel (ok, just denna kanske en dålig jämförelse)
- Verge 1 artikel
- TechCrunch 1 artikel
- Ars Technica 0 artiklar
- Anandtech 0 artiklar
- Kitguru 3 artiklar

Sweclockers pratar alltså upp till tio gånger så mycket om Microsoft/Windows som andra någorlunda jämförbara sidor.

EDIT: Medan jag skrev mitt inlägg så kom ytterligare en artikel så nu är siffran 11 för Sweclockers.

Ska man vara rättvis är detta en trådnecro för en flera månader gammal debattartikel. Tror inte direkt du behöver oroa dig för att vänsterradikala infosecfurries ska ta ifrån dig ditt favoritoperativsystem… 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Kan du vänligen förklara varför det är så otroligt många nyheter, artiklar och återkommande gnäll om Windows och Microsoft här? Det kan omöjligen vara för att det inte finns annat att skriva om. Jag har faktiskt gjort en sökning på andra techsidor för att kontrollera att det inte bara är något jag inbillar mig. Efter en slagning på Windows/Microsoft på landningssidan för ett flertal technyhetssidor fick jag fram följande resultat:

- Verge 1 artikel
- TechCrunch 1 artikel
- Anandtech 0 artiklar
- Kitguru 3 artiklar

Sweclockers pratar alltså upp till tio gånger så mycket om Microsoft/Windows som andra någorlunda jämförbara sidor.

EDIT: Medan jag skrev mitt inlägg så kom ytterligare en artikel så nu är siffran 11 för Sweclockers.

Det här är inget forum för Windows-användare. Linux ska det vara! Du ska hata Windows här och alla som använder det. Linux är på framfart nu för gamers efter SteamOS. Och Steam är bäst! Linux med.

Edit: Det är min personliga upplevelse av Sweclockers nu för tiden.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av cruZZade:

- Verge 1 artikel
- TechCrunch 1 artikel
- Anandtech 0 artiklar
- Kitguru 3 artiklar

Tjenare! De senaste 30 dagarna har 15 nyheter varit taggade #windows, 3 har varit taggade #linux. Du ser Windows-nyheter som överrepresenterade, men man kan även se de som underrepresenterade. På desktop har Windows 17.5x marknadsandel gentemot Linux, men endast 5x fler nyheter.

Dock är de senaste 30 dagarnas Windows-nyheter, 15 stycken, något högre än de senaste 6 månadernas snitt per 30 dagar - 12.5 nyheter. Det går i vågor.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att det borde finnas europeiska alternativ till de amerikanska bolagen och tjänsterna.
Ett fullgott alternativ till Windows, office, molnlagring, google (android). En bra icke amerikansk webbläsare har jag redan, Vivaldi, men tyvärr finns det inga till de andra tjänsterna. Inte som jag ser det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Jag har funderat på att det borde finnas europeiska alternativ till de amerikanska bolagen och tjänsterna.
Ett fullgott alternativ till Windows, office, molnlagring, google (android). En bra icke amerikansk webbläsare har jag redan, Vivaldi, men tyvärr finns det inga till de andra tjänsterna. Inte som jag ser det.

Det här är ju ett klassiskt bootstrap-problem som kännetecknar alla situationer där det vore potentiellt bra att bryta sig ur en monopolsituation. Svaret på detta är att man behöver bygga upp lite av ett rymdprogram. Man behöver gå bort från att tänka att saker kommer att vara "fullgoda" i betydelsen att ha funktionell ekvivalens med en lösning som drar in miljarder på årsbasis, och istället tänka i termer av att tjänsterna innan man kan byta måste vara tillräckligt bra för att vara användbara, och ha goda utsikter att kunna göras lika bra som eller bättre än vad de ersatt på sikt. Man behöver också ha omutbara personer med fokus på det långsiktiga målet i ledande positioner, för firmorna man försöker ersätta kommer att slåss som tusan för att behålla eller få tillbaka stora kunder - särskilt den sorts kunder som har stor användarbas men samtidigt är dåliga på väl genomtänkt upphandling; vilket väl inte är helt otypiskt för kommuner och regioner.

Man behöver också vara ärlig med att någon kommer att behöva drifta även de nya tjänsterna, antingen i form av kompetent egen personal, eller firmor som inte nödvändigtvis kan göra ett bra jobb så mycket billigare än de existerande jättarna. Målet att komma bort från icke-europeiska bolag skulle alltså behöva vara en del av grundparametrarna för projektet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Älskade förr när leksaksaffärerna hade stort utbud av hemdatorer och TV-spel Hade C=64 som första hemdator!

Ang. 486:an, så blev vi rätt grundlurade på den affären, men samtidigt ingick Sound Blaster 16 Discovery Kit för att få PC:n MPC-II kompatibel

Det enda som överlevt är minnesmodulerna (hela 4MB!) som nu sitter i hårddiskkontrollerna (GVP HD+) på min A500 Plus samt just SB16 och CL5428 som nostalgi.

Stor & Liten hade till och med ett tag en egen butik som de kallade Framtiden, där de sålde datorer. Sedan flyttade de den till Gallerian. Man hängde där en del. Fick minnesmoduler till min 486, så jag kunde köra OS/2. Jag var aldrig förtjust i Windows 3.11 och MS-DOS. IBM kastade ju Warp-boxar efter folk. Det var kul på lanseringen av OS/2 Warp, där de hånade Microsoft och deras Chicago (kodnamn för Windows 95).

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tjenare! De senaste 30 dagarna har 15 nyheter varit taggade #windows, 3 har varit taggade #linux. Du ser Windows-nyheter som överrepresenterade, men man kan även se de som underrepresenterade. På desktop har Windows 17.5x marknadsandel gentemot Linux, men endast 5x fler nyheter.

Dock är de senaste 30 dagarnas Windows-nyheter, 15 stycken, något högre än de senaste 6 månadernas snitt per 30 dagar - 12.5 nyheter. Det går i vågor.

Vem har sagt att självreflektion är lätt!

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Då var det alltså dags för ytterligare en person att säga "This is the year of Linux" that cc fullständigt missa poängen. Brs försök bästa krönikör, men du befinner dig väldig långt från verkligheten...spel är inte det som avgör. Inte ens nästan.

Användarvänligheten på Linux är patetiskt dålig. Även Steam OS är decennier ifrån vad Apple eller Microsoft erbjuder sina användare. Bara en sådan sak somatt installera ett slumpvis valt program eller app som inte finns på Steam utan som ska hämtas på nätet är en mardröm.

Den yngre generationen är inte mer "high tech" snarast tvärt om. De är vana vid förenklade UI där ett klick räcker för installation, Linux är så stenålder i jämförelse. Till och med Windows är avancerat jämfört med mobil/padd-OS. Så Näe, bästa krönikör. Om något kommer färre av dagens ungdomar använda Linux då det är en längre från deras comfort zone.

Kom tillbaka när Linux erbjuder ett OS som är lika visuellt tilltalande som övriga, som erbjuder click and install likt - exe filer. Som är användarvänlig för mormor och inte behöver en rad kod oavsett vad du ska göra. Som stödjer allt från bank-ID till obskyra 3e parts appar utan dualboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Då var det alltså dags för ytterligare en person att säga "This is the year of Linux" that cc fullständigt missa poängen. Brs försök bästa krönikör, men du befinner dig väldig långt från verkligheten...spel är inte det som avgör. Inte ens nästan.

Användarvänligheten på Linux är patetiskt dålig. Även Steam OS är decennier ifrån vad Apple eller Microsoft erbjuder sina användare. Bara en sådan sak somatt installera ett slumpvis valt program eller app som inte finns på Steam utan som ska hämtas på nätet är en mardröm.

Den yngre generationen är inte mer "high tech" snarast tvärt om. De är vana vid förenklade UI där ett klick räcker för installation, Linux är så stenålder i jämförelse. Till och med Windows är avancerat jämfört med mobil/padd-OS. Så Näe, bästa krönikör. Om något kommer färre av dagens ungdomar använda Linux då det är en längre från deras comfort zone.

Kom tillbaka när Linux erbjuder ett OS som är lika visuellt tilltalande som övriga, som erbjuder click and install likt - exe filer. Som är användarvänlig för mormor och inte behöver en rad kod oavsett vad du ska göra. Som stödjer allt från bank-ID till obskyra 3e parts appar utan dualboot.

Jag bara undrar. Har du testat Linux under de senaste tio åren? Jag har använt windows och linux parallellt de senaste åren och jag känner inte igen mig. För några dagar sedan lade jag in Manjaro på en gammal bärbar. Till och med wifi fungerade direkt. Jag får en känsla av att dina kunskaper om linux behöver bättras på. Det du skriver är samma som skrivits de senaste tio åren och det har hunnit bli rejält föråldrat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grumbledock:

Den yngre generationen är inte mer "high tech" snarast tvärt om. De är vana vid förenklade UI där ett klick räcker för installation, Linux är så stenålder i jämförelse.

Många distributioner har väl dock idag någon form av app store där olika mjukvaror kan hämtas med ett klick? Allt finns kanske inte, men utvecklingen går ju också mot att mer och mer görs direkt i webbläsaren.
Och kör inte folk mobilt BankID ändå numera?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Grumbledock:

Intressant! Jag skulle själv säga att spel historiskt sett har varit en enorm drivkraft.

Sen att SteamOS inte är smidigt när man ska installera appar utanför Steam, det är väl samma lika som när man installerar ett program utanför en Android app store. Steam är en app store, och fler appar kommer att dyka upp där för att erbjuda ett smidigt installstionsalternstiv till att göra det själv via Linux på annat sätt, eller via annan motsv. app store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Intressant! Jag skulle själv säga att spel historiskt sett har varit en enorm drivkraft.

Sen att SteamOS inte är smidigt när man ska installera appar utanför Steam, det är väl samma lika som när man installerar ett program utanför en Android app store. Steam är en app store, och fler appar kommer att dyka upp där för att erbjuda ett smidigt installstionsalternstiv till att göra det själv via Linux på annat sätt, eller via annan motsv. app store.

Japp, förr var det porren, nu är det spelen som driver utvecklingen (och har varit så ett tag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vad jag tror: Personer som kör Linux har i flera år känt sig som att de använder ett system för kufar, nu vill de att Windows-användare får smaka på sin egen medicin. De är trötta på att känna sig utanför, de vill bli accepterade av den stora massan, in i värmen. Det är nördarnas revansch. Jag har sett personer i forumet som bokstavligen erkänner jubel när det går dåligt för Windows.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om du inte har sagt nåt innan så är jag helt övertygad om att svaret är: "NEJ! Inte en suck! 😄"

Använder hon inte en vanlig PC så är chansen försvinnande liten då skolors o jobbs datorer är nerlåsta.

Den här Linux debatten....nej Linux är ett nörd OS. Inget för någorlunda vanligt folk.

Användarvänlighet vinner alltid skulle jag säga.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Användarvänlighet vinner alltid skulle jag säga.

Användarvänlighet i sig är väl dock inget som windows har och linux saknar? Förr kunde man kanske invända att windows erbjöd grafiska gränssnitt där man i linux ofta var hänvisad till terminalen, men numera är det väl inte jättestor skillnad? En större faktor är väl då att man under lång tid har fostrats i hur saker fungerar just i windows (oavsett om det är användarvänligt eller inte)?

Permalänk
Skrivet av maoi:

Vad jag tror: Personer som kör Linux har i flera år känt sig som att de använder ett system för kufar, nu vill de att Windows-användare får smaka på sin egen medicin. De är trötta på att känna sig utanför, de vill bli accepterade av den stora massan, in i värmen. Det är nördarnas revansch. Jag har sett personer i forumet som bokstavligen erkänner jubel när det går dåligt för Windows.

Vad jag tror:
En person som aktivt gjort ett val av operativsystem känner sig troligast inte som en kuf utan som någon som har bättre koll än de flesta. Tittar du på forum där det hänger många "nyfrälsta" användare av grejer som inte är standardvalet - oavsett område - så handlar det oerhört sällan om en vilja att bli accepterad, utan om en vilja att få andra att inse vilket bra val de skulle kunna göra istället för att följa lämmeltåget.

I verkligheten är detta ett orealistiskt mål eftersom de flesta bara vill gå in och köpa en maskin som uppfyller deras behov och önskemål och vara klara med det. Och som jag upprepat många gånger: oavsett hur bra en Linuxbaserad lösning skulle ha fungerat för dem egentligen - och det hade det med största sannolikhet gjort i ~80% av fallen - så kan du inte bara gå in på Elgiganten och köpa en laptop med Fedora. Så det som händer är att du köper en Windowsdator om du spelar eller är fattig, eller en Mac om du har råd, och sen är det färdigt med det: Bara de som verkligen bryr sig kör en annan Unix än macOS.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite konstigt att uttala sig om hur windows-användare eller linux-användare är. Det är ganska säkert att inga av skribenterna egentligen vet det. Man har bara skapat sig en bild av hur användarna ser ut.

En sak som inte tas upp är att det är i stort sett omöjligt att köpa en dator utan Windows. Vill du köra Linux får du radera Windows först. Det finns en firma som heter Inrego som säljer begagnade datorer. Där kan man välja "utan operativsystem" men det kostar lika mycket som med Windows.

Det vill säga - vill du köra Linux får du betala för Windows i alla fall!

Det borde vara dags att Inet började sälja datorer utan operativsystem. Då kan vi få se hur sort intresset är.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det borde vara dags att Inet började sälja datorer utan operativsystem. Då kan vi få se hur sort intresset är.

Det är inte så det funkar: ingen normal människa installerar ett operativsystem själv. Och det säger jag som någon som har sett gamers försöka få in Windows på en dator de köpt i delar.

Det enda rättvisa måttet vore om det fanns maskiner förinstallerade med en gängse Linux där vanligt folk köpte sina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är inte så det funkar: ingen normal människa installerar ett operativsystem själv. Och det säger jag som någon som har sett gamers försöka få in Windows på en dator de köpt i delar.

Det enda rättvisa måttet vore om det fanns maskiner förinstallerade med en gängse Linux där vanligt folk köpte sina datorer.

Visst är det så men min tanke var att man kan ju testa. Man ska ju lära sig krypa innan man kan gå.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Visst är det så men min tanke var att man kan ju testa. Man ska ju lära sig krypa innan man kan gå.

Återigen är det inte så de flesta fungerar: bara i den här tråden är det fullt med folk som faktiskt är datorintresserade som ändå uppenbart inte har koll på hur plug-n-play en kompatibel dator med modernt Gnome- eller Plasma-gränssnitt varit i många år.

En normie som kan välja mellan en dator som fungerar så fort de packat upp den, eller en som man måste installera ett system på innan den kan användas, kommer definitivt inte välja den senare. Och skulle de välja något bara baserat på namn, utan att ha använt det först, så är det klart de väljer vad de alltid valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

En sak som inte tas upp är att det är i stort sett omöjligt att köpa en dator utan Windows. Vill du köra Linux får du radera Windows först.

ChromeBooks? MacBooks? Lösa delar?

För övrigt levererades min senast inköpta Intel-laptop (Dell XPS) med Ubuntu från Dustin.

Har inte köpt någon dator med Windows förinstallerat sedan 2017, då jag kom över två 8"-tablets med Windows 10.

Men visst är utbudet av laptops med GNU/Linux förinstallerat starkt begränsat om man vänder sig till våra vanligaste elektronikkedjor.

Edit:
Kan tillägga att man kan spara 1400:- på att välja Ubuntu istället för Windows när man köper en dator på Dell.com, men det finns även varianter där Linux gör datorn dyrare. Smått förvirrande!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hubertus:

Det finns en firma som heter Inrego som säljer begagnade datorer. Där kan man välja "utan operativsystem" men det kostar lika mycket som med Windows.

Det vill säga - vill du köra Linux får du betala för Windows i alla fall!

I det där fallet handlar det väl om att någon annan redan har betalat för en oem-licens som följer med datorn? Du kan välja bort att någon gör själva installationen, men du behöver ingen ny licens om du skulle vilja installera det själv senare.