Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Windows har inte tappat 400 miljoner användare på 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Inget personligt, men varför för ni inte Linux-diskussioner i en tråd som har med Linux att göra?

Den forumsdelen är död, då det inte går att föra en saklig diskussion med andra Linux-fanatiker

Enda sättet att få utlopp för vår frustation blir då att basera ut vår personliga övertygelse i valfri tråd som publiceras på Sweclockers förstasida!

Dock väldigt intressant hur en icke-nyhet som denna artikeln kan väcka så många starka känslor.

"Windows har inte tappat 400 miljoner användare på 3 år"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag bytte till Win 11 här för några månader sen när jag uppgraderade datorn.
Hade hellre varit kvar på Win 10, men med tanke på EOL med uppdateringar för privat personer utan att betala inte var allt för långt borta, samt framförallt att jag skaffat en OLED skärm med bra HDR så ville jag ha Win 11 eftersom det är bättre med HDR.

Det tog lite pillande att få ihop det, men två saker som var dom största "MaN kAn iNTe hA WiN11 FöR rEKlaM" har jag aldrig öht stött på i Win 11.
Spårning, skicka saker till Microsoft osv osv stänger man ju av direkt, precis som man fick i Win 10.
One drive och olika tjänster avinstallerar man, precis som i Win 10.
Är säkert så att vissa saker var sämre på Win 11 för ett år sen, men kanske är annorlunda idag?

Men efter smått moddande som jag tror dom allra flesta som hänger på ett forum som detta, så kan man få bort/fixa irritationsmoment på några minuters pillande bara, som tex jobbiga högerklicks menyer, startmeny osv osv.

Har jag upplevt Win 11 som bättre än Win 10? Nej! Helt klart inte, och jag hade varit kvar på Win 10 om det inte var för HDR och EOL på uppdateringar. Men mycket av det beror mer på vanegrejer än något annat.
Men domedagssnacket runt Win 11 känns väldigt överdrivet.
Vissa saker gör Win 11 helt enkelt bättre än Win 10 också.

Det enda problemet jag har kvar i Win 11, som jag inte riktigt hittat en lösning på är att om jag laddar över saker från min Synology NAS och via utforskaren eller andra program, så laddar jag med Win 11 bara över saker i typ 12-15MB/s.
Medans om jag använder webbläsaren och använder Synologys eget UI så laddar jag över i runt 80-90MB/s vilket jag gjorde via utforskaren osv i Win 10 också.
Vad det beror på har jag inte hittat riktigt, men det går säkert att lösa.

Med Synology drive tycker jag hastigheten flyter på bra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

Linux-ianerna är igång igen med att berätta för alla att dom kör Linux.
"bÄsta d1st nÅg0ns1n äR XXXX"

Älskar också när någon har problem med Linux - "Har du testat dom här 22 andra versionerna?"

lika roligt varje gång, dom ger sig helt enkelt inte!

Permalänk
Medlem

Detta: "Den dramatiska minskningen beror sannolikt inte på att användarna gått över till MacOS eller Linux, utan börjat i allt större grad använda telefoner och surfplattor."

En normalanvändare vill bara kunna starta upp sin enhet snabbt, surfa lite, betala räkningar, ta en bild. Android och iOS fungerar väldigt bra för detta. För de behöver inget mer. Användarvänligt och ändamålsenligt.

Att Windows eller Linux kan så mycket är en Frälsning och förbannelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vi förstår och känner för dig. Folk väljer idag att späka sig på olika sätt.

Linux är en jävla fröjd. Det är känslan som är lite som det var förr, på något sätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Då kan det högst troligt bero på det, om du inte använde till exempel QEMU och har 2 grafikkort installerade i datorn. Då kan du låta den virtuella maskinen få tillgång till det ena grafikkortet.

Ubuntu är ett trevligt system (om man gillar telemetri). Jag testade det för herrans massa år sen, men gillade inte heller gränssnittet. Fastnade aldrig för det. Jag skulle dock rekommendera att du testar Linux Mint Cinnamon före något annan distribution, beroende på hur teknisk du är. Om du är som PewDiePie (tålmodig, ihärdig och väldigt nyfiken), kör på Arch Linux eller EndeavourOS direkt och lek runt.

Har ett grafikkort, men trodde man inte behöver bråka med drivers bara för skrivbordet. Mint har jag testat förr och deras startmeny påminner om windows 98 men rörigare.

Vist är de kul att pilla med saker, men viktigast är att allt är att de fungerar och bara slänga in vilken hårdvara man vill och utan trassel med flera skärmar.

Skrivet av walkir:

Antar att du menar GNOME i sitt vanilla-utförande? Allt går att konfigurera Gnome Tweaks är ett måste i sig (inte mlnst för skalningen)!

Annars finns Kubuntu med KDE, Lubuntu med LXDE/LXQT etc.

I övrigt så just skrivbordsmiljön bland det lättaste att byta ut i GNU/Linux.

Idag är min Ubuntu-installation nära nog identisk med Zorin till utseendet.

Jo men då ska man hitta något bättre, som är enhetligt och inte äter prestanda och är inte som ett lager på de gamla.

Men hört om dessa system förr, men vad jag sett är största skillnaden mellan distar för Linux är gui och vad som ingår från början, sen ingår de väll olika typer av buggar.

Men de förslagen kan vara något att titta på också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av walkir:

Den forumsdelen är död, då det inte går att föra en saklig diskussion med andra Linux-fanatiker

Enda sättet att få utlopp för vår frustation blir då att basera ut vår personliga övertygelse i valfri tråd som publiceras på Sweclockers förstasida!

Dock väldigt intressant hur en icke-nyhet som denna artikeln kan väcka så många starka känslor.

"Windows har inte tappat 400 miljoner användare på 3 år"

Jag brukar läsa Phoronix så jag vet vad det handlar om. Ett gäng olika sekter plus enstaka knäppgökar som inte kommer överens med någon.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Ser inte jätte fram emot att installera win11 i oktober av allt jag läst så installerade Linux (Pop_OS!) jämte win10 (dual boot). Lekt i en vecka ungefär och inte haft större problem förutom vissa multiplayer spel som inte fungerar, så måste ändå fixa win11 förr eller senare..
Forskat runt lite och det finns sätt att göra Win11 installationen minimal som exempelvis Tiny11Builder som jag tänkte prova när det blir aktuellt. Kommer inte ha LAN kabeln i för jag vill absolut inte skapa något online konto.

Visa signatur

Ryzen 5600X || 3060 TI || 16GB RAM || 1440p

Permalänk
Medlem

Roliga kommentarer i denna tråden som åldrades dåligt snabbt när det visade sig vara fel

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Fast kan man verkligen utläsa att "microsoft har ändrat sig"? Avsändaren är ju inte densamma och kanske inte målgruppen heller. Man kanske bara tyckte att 1 miljard lät snyggt och (tillräckling) högt?

Det hade man absolut! Yusuf Mehdi och hans stab hade en väldigt dålig dag igår, för (ursprungliga) innehåller i denna blog nådde väldigt många nyhetssiter och alla tolkade innehåller på samma sätt. Även "Windows-vänliga" siter som Windows-central rapporterade detta.

Varför?

Likt Nadela är Yusuf Mehdi en C-suite samt executive VP på ett av världens största börsnoterade teknikbolag. Vad han säger i den positionen på en officiell Microsoft blog kommer tolkas som gospel av marknaden, han bryter en rad lagar om informationen är felaktig.

Sannolikheten att någon i så pass senior position gör en blunder av den magnitud han nu gjorde är helt klart på nivån att man absolut inte kan beskylla de som rapporterade detta som att göra dålig research, felet här är 100 % på Microsoft sida.

Sen lade vissa till förklaringar som att folk använder mobiler i stället. Kan man lita på statscounter (vilket man nog ändå kan, frågan är vad osäkerheten i data är) så har Windows andel av enheter som används för att surfa på internet minskat från ca 30 % till ca 25 % under de 3 åren som diskuterades här. Det kan bara delvis förklaras med att antalet mobiler ökat.

Men dessa två står ändå inte i motsats till varandra. Vad Microsoft hävdar är att 1,4 miljarder enheter "phones home" minst en gång per månad. Statcounter mäter om om man använder enheter att surfa på nätet med, bara datorn är på och ansluten till internet kommer den "phone-home", men man måste göra något aktivt för att surfa. I.e. båda kan vara sanna samtidigt, så att Windows har mindre andel av OS man surfar med är inget bevis för en minskning i install-base.

Sist: han har fortfarande ett rejält faktafel i bloggen.
"Today, Windows is the most widely used operating system, "

Det där är inte ens nära att vara rätt. Android har >3 miljarder aktiva enheter, iOS lär också ha fler. Men framförallt säljs det ca 8 miljarder Arm CPUer per år, varav ca 2/3-3/4 må vara mikrokontroller, men det lämnar ändå ca 2 miljarder Cortex A/R per år där majoriteten använder embedded Linux som OS.

En god 4:e plats (eller i bästa fall 3:e om man trots allt är före iOS) har man ändå

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad Microsoft hävdar är att 1,4 miljarder enheter "phones home" minst en gång per månad.

Undrar hur många av dessa som är rena kontorsdatorer, infoskärmar och dylikt.

Själv har jag två Windows-datorer som jag använder aktivt (jobb/privat) medan min iPhone är den enhet som används främst till alla privata ärenden.

Min MacBook är den enhet jag använder minst, men samtidigt är den mitt förstaval för all typ av grafiskt arbete (Lightroom, Photoshop, Affinity etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag tror du drar lite för stora växlar på det, i.e. överanalyserar det.

Skrivet av Yoshman:

Det där är inte ens nära att vara rätt. Android har >3 miljarder aktiva enheter, iOS lär också ha fler. Men framförallt säljs det ca 8 miljarder Arm CPUer per år, varav ca 2/3-3/4 må vara mikrokontroller, men det lämnar ändå ca 2 miljarder Cortex A/R per år där majoriteten använder embedded Linux som OS.

En god 4:e plats (eller i bästa fall 3:e om man trots allt är före iOS) har man ändå

Det där är väl i så fall precis lika fel.

När du räknar Arm CPUer så räknar du helt plötsligt sålda processorer, och inte aktiva enheter.

Och varför är inte Android en embedded Linux? Och isf, varför är inte Xbox en Windows-installation?

(jag redigerade inlägget för att bara tydliggöra att gränsdragningarna blir helt godtyckliga.)

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det där är väl i så fall precis lika fel, för ska du göra den "ändamålsglidningen" på Linux så ska du i Windows räkna med dels alla serverinstallationer, alla Windows Phone (förvisso högst begränsat idag) och framförallt alla Xbox.

När jag söker lite kvickt på nätet verkar det som att det inte sålts mer än storleksordningen 100 miljoner XBox-konsoler (alla serier), och det är knappast så att alla av dem är i bruk längre.

När Windows Phone var som störst skämtades det i VMware-kretsar att de inte skriver appar för plattformar som har mindre än 5% av marknaden. Idag lär det vara en försvinnande liten del kvar ens av dem som faktiskt såldes - sista systemreleasen kom 2015.

Jag vet för lite om servermarknaden för att kunna uttala mig, men Windows används huvudsakligen i legacyflöden och traditionella client/serversystem som är för nya för stordatorsystem och för gamla för insikten att Linux är det nya Unix (någonstans runt 2010). Vi pratar garanterat hundratals miljoner servrar, men långt ifrån många hundra miljoner.
Och som sagt: i många fall väljer folk inte en ”riktig” dator idag, utan en telefon eller padda. Storleksökningen på telefoner drevs från början av att de är den primära datorn för många personer i Asien.

Så jag tycker det är helt plausibelt att tro att 1,4 miljarder enheter är Windows kompletta installationsbas idag, inräknat allt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Jag tror du drar lite för stora växlar på det, i.e. överanalyserar det.

Eller? Givet hans position och givet responsen fanns i praktiken bara två utfall:
1. det var faktiskt sant
2. det var felaktigt och då kommer en rättelse (denna kändes rätt osannolikt givet att personen i fråga inte borde göra en sådan tabbe)

Skrivet av Xeonist:

Det där är väl i så fall precis lika fel.

När du räknar Arm CPUer så räknar du helt plötsligt sålda processorer, och inte aktiva enheter.

Och varför är inte Android en embedded Linux? Och isf, varför är inte Xbox en Windows-installation?

(jag redigerade inlägget för att bara tydliggöra att gränsdragningarna blir helt godtyckliga.)

Absolut, i sak har du helt rätt. Men du missar skalan!

Ingen kan ta fram motsvarande statistik för embedded Linux för det finns ingen central "phone home" service för dessa. Självklart man kan inte sätta likhetstecken mellan antal sålda CPUer och OS-installationer.

Men går att göra en "mellan tummen och pekfingret" uppskattning och om det utan tvivel pekar på något rätt långt ifrån det man undrar "är det högre eller lägre än X" så kan man ändå med hyfsat säkerhet hävda något. Givet den årliga volymen kombinerat med en rätt hög genomsnittlig livslängd så är det högst osannolikt att install-base är under 1,4 miljarder. Den är rimligen ett gäng heltalsfaktorer högre.

Sen var det egentligen inte viktigt. Han menar säker "det mest installerade desktop OS:et", vilket är sant. Men då borde man skrivit så. Fast det förutsätter i.o.f.s. att 1,4 windows-enheter bara innefattar datorer, vi vet faktiskt inte om de inkluderar t.ex. Xbox

Edit: angående separation av Android och "Linux". Korrekt påpekas det ofta att Linux inte är ett OS, det är bara kärnan. Android är ett OS, Ubuntu är ett annat OS. En vettig gränsdragning här är väl att dela upp "Linux-baserade" OS i 3 grupper
Android: kör bionic libc
"Vanliga" Linux: kör glibc (här hittar man i stort sett alla desktop, server och mer kraftfulla embedded)
uClibc Linux: små embedded-system samt vissa containers (Alpine-baserade)

En applikation byggd mot bionic libc fungerar inte på Linux med glibc. En huvudfunktion för ett OS är att vara en abstraktion för program mot HW.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

....

Det enda problemet jag har kvar i Win 11, som jag inte riktigt hittat en lösning på är att om jag laddar över saker från min Synology NAS och via utforskaren eller andra program, så laddar jag med Win 11 bara över saker i typ 12-15MB/s.
Medans om jag använder webbläsaren och använder Synologys eget UI så laddar jag över i runt 80-90MB/s vilket jag gjorde via utforskaren osv i Win 10 också.
Vad det beror på har jag inte hittat riktigt, men det går säkert att lösa.

Mitt agg mot Win11 är dess orimligt idiotiska krav på hårdvara.
Om jag minns rätt introducerade Intel 64 bitars stöd i senare versioner av deras P4-generation.
Så varför kan jag inte göra en HTPC, NAS etc med en sådan CPU?
Inte ens om jag kör dem offline.

EU borde undersöka om inte Microsoft gjort sig skyldiga till att ordentligt öka mängden elektronikskrot med Win11.
Eller kan Microsoft helt enkelt inse att Windows är ett OS som skall skunna köras på så många plattformar som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Edit: angående separation av Android och "Linux". Korrekt påpekas det ofta att Linux inte är ett OS, det är bara kärnan. Android är ett OS, Ubuntu är ett annat OS. En vettig gränsdragning här är väl att dela upp "Linux-baserade" OS i 3 grupper
Android: kör bionic libc
"Vanliga" Linux: kör glibc (här hittar man i stort sett alla desktop, server och mer kraftfulla embedded)
uClibc Linux: små embedded-system samt vissa containers (Alpine-baserade)

En applikation byggd mot bionic libc fungerar inte på Linux med glibc. En huvudfunktion för ett OS är att vara en abstraktion för program mot HW.

Fast sett från den synvinkeln så är varje ny version av VisualStudio (sedan 98) en ny OS-grupp eftersom den länkar mot sin egen version av libc och inte mot det libc som följer med i Windows (bara MS interna version av VS som kan det numera).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Mitt agg mot Win11 är dess orimligt idiotiska krav på hårdvara.
Om jag minns rätt introducerade Intel 64 bitars stöd i senare versioner av deras P4-generation.
Så varför kan jag inte göra en HTPC, NAS etc med en sådan CPU?
Inte ens om jag kör dem offline.

EU borde undersöka om inte Microsoft gjort sig skyldiga till att ordentligt öka mängden elektronikskrot med Win11.
Eller kan Microsoft helt enkelt inse att Windows är ett OS som skall skunna köras på så många plattformar som möjligt.

Kan förstå det!
Samtidigt så förstår jag Microsofts tanke, och TPM krav fyller ändå en funktion.
Nu är tex första gången någonsin jag använder den inbyggda krypteringsfunktionen i mina NVME diskar.

Och sitter man på nyare hårdvara så känns det bara som en fördel att det är ett krav med TPM 2.0, det har ju en del fördelar det också. Och sen sätter det ju också krav på tillverkare osv också.
Men sitter man med gammal hårdvara så suger det ju rätt hårt, speciellt eftersom dom tar bort det andra alternativet man hade dvs win 10.
Som sagt, jag hade hellre varit kvar på Win10, men jag ser också fördelarna med win 11.
Och mycket av det som flyttat runt vänjer man sig snabbt vid.

Win 11 har absolut varit sämre än det är just nu, och mycket märker man ju att dom går tillbaka med.
Tex startmenyn som kommer med nytt utseende snart.
Det är lite av en soppa, men jag tycker inte det är så svartvitt som väldigt många beskriver det som inte ens testat win 11

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Tycker det luktar lite linux där? About sidan kändes som prdbajs på politikernivå utan att säga ett dugg om projektet xD

Är antagligen Open Source du får vibbar av

ReactOS, är ett fritt operativsystem som är tänkt att vara helt kompatibelt med Microsoft Windows. Med en kärna som är Windows NT lik, vilket gör det möjligt med windows drivrutiner.

Det är alltså ingen Linux, Unix eller liknande kärna.

Så det med "prdbajs på politikernivå" låter snarare som ett motstånd mot Open Source...

https://sv.wikipedia.org/wiki/ReactOS

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Skönt att det inte stämde, älskar Windows 11.
Linux kör jag på mina servrar, har försökt i desktop-miljö nån gång men det är en sorglig upplevelse.
Min MacBook används för surf bara, startar snabbt från standby vilket är viktigt för en sån maskin.

Alla OS är dåliga på sitt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är antagligen Open Source du får vibbar av

ReactOS, är ett fritt operativsystem som är tänkt att vara helt kompatibelt med Microsoft Windows. Med en kärna som är Windows NT lik, vilket gör det möjligt med windows drivrutiner.

Det är alltså ingen Linux, Unix eller liknande kärna.

Så det med "prdbajs på politikernivå" låter snarare som ett motstånd mot Open Source...

https://sv.wikipedia.org/wiki/ReactOS

Open source är skitbra.
Men de beskrev inte ett skit av vad det var om eller hur på about. Därav ordbajsandet.

Men ReactOS verkar vara en enda smörja vad jag kan utröna, Wiki'n nämner att directx inte funkar så bara där faller ju systemet platt. Vidare googling så verkar Steam kanske kunna installeras, men få spel fungerar. Samma med Battle.net och övriga svaren var att 'programmet kanske fungerar men du behöver kontrollera det först'

Det stora frågetecknet är ju varför någon ens rekommenderar det här? Känns som valfri Linux är mycket bättre lösning då. (Och då gillar jag inte ens linux!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det stora frågetecknet är ju varför någon ens rekommenderar det här? Känns som valfri Linux är mycket bättre lösning då. (Och då gillar jag inte ens linux!)

Finns ingen anledning för vanliga dödliga att köra ReactOS enligt mig.

Det gör sig bäst i en virtuell miljö för att köra äldre program från Windows XP-tiden med en komplett skrivbordsmiljö i grunden. Dock får man hålla andan hela tiden, då ReactOS har en tendens att krascha väldigt lätt.

Tycker istället att Wine/Bottles under GNU/Linux är ett bättre val om man nu av ideologiska skäl väljer bort Microsoft Windows, men tvunget vill köra Windows-program.

Men fortfarande så går det inte att blunda för att Windows är bäst på att köra just Windows-program

Själv kör jag dualboot på min laptop med Ubuntu & Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Open source är skitbra.

Har nog svårt att tro dig här

Skrivet av holo:

Men de beskrev inte ett skit av vad det var om eller hur på about. Därav ordbajsandet.

Blir lätt så om man inte orkar lämna förstasidan...
Som att gå vidare till FAQ m.m.
https://reactos.org/faq/

Skrivet av holo:

Men ReactOS verkar vara en enda smörja vad jag kan utröna, Wiki'n nämner att directx inte funkar så bara där faller ju systemet platt. Vidare googling så verkar Steam kanske kunna installeras, men få spel fungerar. Samma med Battle.net och övriga svaren var att 'programmet kanske fungerar men du behöver kontrollera det först'

Låter nog mer som ett motstånd mot Open Source, eller kanske troligare, att man vill ha ett komplett paket som Windows, vilket man då givetvis får betala för.
Open Source är gratis, varvid man kan få tåla att allt kanske inte fungerar direkt ut ifrån box, det kräver en del handpålägg.

Ändå så var det nu att även det man betalar för har egenheter, som man kanske borde kunna förvänta sig slippa då man betalat.

Tror du missade "ReactOS, är ett fritt operativsystem som är tänkt att vara helt kompatibelt med Microsoft Windows."
Det som menas med tänkt är att i Open Source så fungerar inte allt från dag ett. Det kommer efter hand, byggs på och blir bättre över tid.

Skrivet av holo:

Frågan är nog snarare att man inte ser skillnaden på betald mjukvara och fri!

ReactOS är inte Linux, däremot Open Source, där Linux har funnit bra mycket längre än ReactOS. Lnux har även en mycket större bas av utvecklare, vilket givetvis har kommit längre, så långt att man även där kan köra en del Windows mjukvara via kompatibilitets lager som Wine.

Skillnaden är att ReactOS från start har som mål att bli fullt Windowskompatibelt, varvid det i teorin är det närmaste man kan komma.

Är en fråga om att förstå vad Open Source är...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har nog svårt att tro dig här

Blir lätt så om man inte orkar lämna förstasidan...
Som att gå vidare till FAQ m.m.
https://reactos.org/faq/

Låter nog mer som ett motstånd mot Open Source, eller kanske troligare, att man vill ha ett komplett paket som Windows, vilket man då givetvis får betala för.
Open Source är gratis, varvid man kan få tåla att allt kanske inte fungerar direkt ut ifrån box, det kräver en del handpålägg.

Ändå så var det nu att även det man betalar för har egenheter, som man kanske borde kunna förvänta sig slippa då man betalat.

Tror du missade "ReactOS, är ett fritt operativsystem som är tänkt att vara helt kompatibelt med Microsoft Windows."
Det som menas med tänkt är att i Open Source så fungerar inte allt från dag ett. Det kommer efter hand, byggs på och blir bättre över tid.

Frågan är nog snarare att man inte ser skillnaden på betald mjukvara och fri!

ReactOS är inte Linux, däremot Open Source, där Linux har funnit bra mycket längre än ReactOS. Lnux har även en mycket större bas av utvecklare, vilket givetvis har kommit längre, så långt att man även där kan köra en del Windows mjukvara via kompatibilitets lager som Wine.

Skillnaden är att ReactOS från start har som mål att bli fullt Windowskompatibelt, varvid det i teorin är det närmaste man kan komma.

Är en fråga om att förstå vad Open Source är...

Men kärevärld, Jag missade inte vad de tänkte. Jag tänkte vara miljardär och vara president över solsystemet vid det här laget. Det är jag inte, Men det var jävligt lätt att tänka!
ReactOS har vart 'ute' sedan 1996. (Vid eftertanke så har jag faktiskt testat det runt millenieskiftet, men det klarade inte ens boota datorn) Fem år efter Linux som har funnits ute "bra mycket längre"
Men oavsett hur skit det är så är det fel tråd för det.