Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Nvidias nästa drivrutin är sista för GTX 1000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Profetia: Om X antal år kommer drivrutiner sluta uppdateras efter ett år och ännu kortare efter ännu mer tid för att till slut komma ner till månadsvis och bli ett abonnemang som man måste betala för för att kunna använda hårdvaran.

Då drar vi över till Linux och kör open-source drivers med ett AMD kort

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Lite ironiskt att det finns drivers till förra 5000-seriern på deras sida fortfarande.

Men som som vanligt kommer inget gå sönder dag ett, eller ens i år. Och som vi sett tidigare så släpptes det tom säkerhetsfixar till kepler förra året, långt efter de vart end of life.

Haha, ja det är ju faktiskt lite kul.

Nej, precis. Det är först när spel börjar få problem med att man har för gamla drivrutiner som det blir ett reellt problem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Profetia: Om X antal år kommer drivrutiner sluta uppdateras efter ett år och ännu kortare efter ännu mer tid för att till slut komma ner till månadsvis och bli ett abonnemang som man måste betala för för att kunna använda hårdvaran.

EU har ju haft vissa policies för att försöka minska slit och släng, minska mängd skrot/sopor och dylikt.

Bl.a. det här med att mobiltelefoner och många andra mindre enheter ska använda USB Type C kontakt istället för att varje märke ska ha sina egna varianter.
De har ju också talats om right to repair och märkningar med att uppladdningsbara enheter måste tåla många laddcykler osv.

Så det skulle kunna bli att de företag som kör ditt upplägg inte får sälja inom EU.

Sen är det väl visserligen möjligt att göra anpassningar för olika marknader.
Exempelvis, Apple hade kunnat sälja en USA version av sina iPhones med lightning kontakt och en EU version med Type C kontakt.
Men de valde att istället sälja med samma kontakt på alla marknader.

Så åtminstone i vissa fall kan EU vara en tillräckligt stor marknad för att företag ska bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tur att min ebay-reservdelsdator just bytt upp sig från 1080 Ti till 2080 Ti.. Puh!

Vi alla har en reservdelsdator som bara står o skräpar som vi håller uppdaterade för att man är en idiot, va? Bara jag?

har också min med I7 870 jag tar fram ibland på smestern... (har iof 1060 6gb i den också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Stöd från tredjeparts community-utvecklare är inte samma sak som officiella drivrutiner med optimeringar för nya spel, vilket är vad artikeln handlade om.

AMD släpper fortfarande officiella drivrutiner för Polaris och Vega. De har en legacy-plan där säkerhetsfixar och andra liknande saker uppdateras, men de jobbar inte på nya funktioner eller spelprofiler. Senaste drivrutinen är från i våras.

Misstänker att så varit fallet för Pascal och äldre redan. Har svårt att se att Nvidia har gjort några optimeringar alls för de äldre generationerna de senaste åren. Detta innebär att säkerhetsfixar och liknande upphör helt.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att Nvidia vill göra sig av med 1080Ti spöket, som visar hur kostsam strålspårning är.
Att fiffla med statistiken är väl modus operandi.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

På tiden.. är skönt att mitt gamla 780ti rullar på med opensource drivers i Linux:)

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

På tiden.. är skönt att mitt gamla 780ti rullar på med opensource drivers i Linux:)

nouveau med de nackdelar det innebär? De nya out-of-tree ”open source” drivrutinerna har väl aldrig haft stöd för så gamla kort?

Jag är nyfiken eftersom jag trodde att mina gamla laptopar med Quadro 2000 (Maxwell) nu sjunger på sista versen med de gamla proprietära drivrutinerna. Kerneln kommer knappast ta hänsyn till något out-of-tree, så jag har uppfattat det som bara en tidsfråga innan det slutar fungera med ny kärna.

Som vanligt: Köp inte hårdvara utan mainline-stöd (laptoparna som nämndes ovan var gratis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

AMD släpper fortfarande officiella drivrutiner för Polaris och Vega. De har en legacy-plan där säkerhetsfixar och andra liknande saker uppdateras, men de jobbar inte på nya funktioner eller spelprofiler. Senaste drivrutinen är från i våras.

Misstänker att så varit fallet för Pascal och äldre redan. Har svårt att se att Nvidia har gjort några optimeringar alls för de äldre generationerna de senaste åren. Detta innebär att säkerhetsfixar och liknande upphör helt.

Det som Pascal och Maxwell går över till nu är det som du beskriver med Polaris/Vega. Dvs enstaka uppdateringar kommer fortsätta men kommer gälla säkerhet. Fram till nu har de definitivt sett till att spel osv (förutsatt att de inte krävt RT) fungerat som de ska.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

nouveau med de nackdelar det innebär? De nya out-of-tree ”open source” drivrutinerna har väl aldrig haft stöd för så gamla kort?

Jag är nyfiken eftersom jag trodde att mina gamla laptopar med Quadro 2000 (Maxwell) nu sjunger på sista versen med de gamla proprietära drivrutinerna. Kerneln kommer knappast ta hänsyn till något out-of-tree, så jag har uppfattat det som bara en tidsfråga innan det slutar fungera med ny kärna.

Som vanligt: Köp inte hårdvara utan mainline-stöd (laptoparna som nämndes ovan var gratis).

Nackdelar? OpenGL fungerar kanon, spelar bara gamla spel.. reclocking fungerar bra. Köpte egentligen kortet för att driva en 200hz crt skärm men den gick sönder. Just nu kör jag 200hz på en pg258q. Visserligen blir det 240hz med Nvidias gamla 470 driver . Tycker det fungerar bra och slipper bry mig. Ska jag spela andra krävande spel fungerar tex elder scrolls online bra med Nvidias driver. Jag tror Quadro kortet fungerar med nouveau med. 980ti gick galant med nouveau, men var tvungen att ta bort fläkten och ha 2 st 120mm. Tyvärr drog 980ti en del ström eftersom runtime reclocking inte fungerade. Till slut tog dom bort stöd för 980ti helt, eller ja, utan recklocking. nnan räckte det med lite kernel patchning.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det håller jag nog inte med om.
1070 har ju ändå 2x VRAM mot 970 (2.28x om man räknar de 3.5 GB som var normal hastighet), och är i SweClockers prestandaindex 64% snabbare än 970. Det är stora hopp mellan två generationer.

Jo, det som talar för 900-serien är att den har analog VGA ut, trevligt för den som kör på bildrör, annars är ju 1000-serien klart bättre.