Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Windows 11 passerar snart Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 passerar snart Windows 10

Ser ut att ta täten i marknadsandelar under juli.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För er som har Win10 och vill ha säkerhetsuppdateringar till 2032:

Ladda ner Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021

https://massgrave.dev/windows_ltsc_links

#VågaVägraWin11

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

På jobbet måste vi "uppgradera", så... fler marknadsandelar blir det ju...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

#VågaVägraWin11

Så man behöver ändå göra en nyinstallation av OS?
Isf är det ju lika bra att byta OS till något mer användarvänligt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Microsoft hade lite otur när de tänkte, då LTSC 2021 är baserad på 21H2, medan senaste releasen av Windows 10 är 22H2.

Synd att Microsoft inte valde 21H2 som sista Windows 10-versionen, då det hade underlättat nu.

Framförallt, så hade Microsoft inte behövt supporta båda versionerna i en oöverskådlig framtid.

De få som sitter på Windows 10 Version 21H2 idag, kan migrera till IoT LTSC 2021 utan ominstallation mha ett par enkla ändringar i registret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du kan uppdatera till Enterprise + IoT Enterprise från Pro, även om det är rekommenderat att installera om.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

#VågaVägraWin11

Och känner man att man måste ha 11 för eventuell kompatibilitet eller bättre scheduler för t-ex e-cores. Dra in Win 11 IOT, en del av bloaten är redan borta. Och har dessutom lägre krav för installation än vanliga 11 utan modifikationer.

Permalänk
Medlem

Haha, jag tycker dock om användarvänlighet.
Jag har nyligen provat linuxmint i cirka en månad och det känns mer användarvänligt (även om tjatet om lösenord blir ganska irriterande) än Windows 11 som jag installerade på 2 datorer igår.

Windows 11's högerklicksmeny för att kopiera och klistra in filer är imponerande dålig.
Autoifyllnad i Edge-Bing när man ska gå till moderkortets hemsida för drivrutiner är också riktigt horribel, jag satt och skrek "Sluta gissa!" rakt ut, när jag inte ostört fick mata in namnet på moderkortet.

Det enda "positiva" är att alla menyvägar leder till Windows Update.

Edit: Jag ska prova, men gissar att om man börjar skriva "Firefox" eller "Brave" så gissändrar "AI'n" det till "Chrome" eller "Edge".

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Haha, jag tycker dock om användarvänlighet.
Jag har nyligen provat linuxmint i cirka en månad och det känns mer användarvänligt (även om tjatet om lösenord blir ganska irriterande) än Windows 11 som jag installerade på 2 datorer igår.

Fast till skillnad från UAC på Windows så gör det ju mer nytta...

Roland är roliga:

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Denna gång har verkligen Microsoft pressat Windows-användare med krav ny hårdvara, för att använda Win 11. Eftersom det handlar om säkerhet så är inte de nya kraven dumma. Det har många insett och det syns på mätningarna av marknadsandelar. Det är nog så att vi fastnat i Win 10 design/upplägg av funktioner. Jag tror Microsoft har lyssnat på kritiken för Win 11 och kommer att ändra designen så det även passar nostalgikern av 10:an. I alla fall så tror jag att i de första versionerna kommer det finnas flera gränssnitt att välja mellan och sedan succesivt tas de "gamla" bort, och till slut så återstår bara standardgränssnittet.

Permalänk
Medlem

Windows update installerade eländet automatiskt tillslut efter att ha gnällt om det i över ett år. Orkade inte rolla tillbaka till 10an så nu sitter man här med 11

Permalänk
Medlem

Förstår om det ökar med tanke på hur bra och snabbt det är.

Permalänk
Medlem

En total icke-nyhet. Självklart blir det så eftersom det är med tvång.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, det går bra att växla om en befintlig installation som ligger på ett annat spår. Har gjort det själv. Inga problem.

Visa signatur

9950X3D | 5080