Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Stop Killing Games har snart nått 1 miljon röster.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Du köper spel av mig. Du måste gå med på att du inte äger spelet och jag kan när som ta beslut om att ditt spel inte ska fungera längre och du kan cry harder.

Ca så, kortfattat.

Som t ex spel på steam, epic, gog, blizzard osv?

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonapaloma:

Inte GOG. Allt på GOG är DRM-fritt, och man kan ladda offline-installers för alla spel de säljer. Behåller man bara de filerna kan man spela dem för evigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

JO, har signat sedan länge men tror det är många "fejk" röster.
Många stora streamers som MoistCritical och Asmongold har gjort videor om det så är nog rätt många Amerikaner som skrivit under.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Inte GOG. Allt på GOG är DRM-fritt, och man kan ladda offline-installers för alla spel de säljer. Behåller man bara de filerna kan man spela dem för evigt.

Det finns väl dock en ganska stor asterisk även på GOG. Multiplayer och allt som normalt är service/server ingår ju inte även där, så det är långt från säkert att allt fungerar även om man har en offline installer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Det finns väl dock en ganska stor asterisk även på GOG. Multiplayer och allt som normalt är service/server ingår ju inte även där, så det är långt från säkert att allt fungerar även om man har en offline installer

Nä, absolut. Jag menar inte att SKG inte behövs för det, bara att man faktiskt kan köpa (vissa) spel även online.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de också kollar på att alla licenser ska vara tidsbestämda så du vet hur länge licensen gäller.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

har gjort min del och skrivit under!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk

Jag undrar hur många röster de går miste om pga alla tekniska problem sidan har. Jag försökt flera ggr och har aldrig lyckats ännu

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x16GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 9070 XT Red Devil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Postar samma som i andra tråden....
Kul läsning från Video Games Europe.
Statement on Stop Killing Games
Position paper (pdf)

Renodlat skitsnack, skrivet av jurister.

Mest uppenbara beviset på det är den här meningen: "Private servers are not always a viable alternative option for players as the protections we put in place to secure players’ data, remove illegal content, and combat unsafe community content would not exist and would leave rights holders liable."

Renodlat juridisk bullshit. Det är ju klart som korvspad att spelutvecklare inte har något ansvar för vad som händer på privata servrar. Det ligger ju fullständigt på de som driver servrarna.

T.ex, inte fan har Apache något ansvar för vad för innehåll folk som använder deras mjukvara, lägger upp på sina egna servrar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

"Jag intygar att jag inte redan har stött det här medborgarinitiativet." ...jag ville ju se OM jag inte gjort det, inte intyga att jag inte gjort det... borde gjort för nästan ett halvår sedan men minns ej om jag gick hela vägen/hade telefonen i rummet, hur gör jag för att kolla? Får man ett mejl?

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk

Woo! Äntligen fungerade det att skriva på! +1 röst

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x16GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 9070 XT Red Devil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Gog är väl en .exe fil du får som fungerar som skiva?... Eller iallafall dem få spelen jag köpt där. Steam, blizz, epic är likadant ja. Däremot så är detta ett stort steg i rätt riktning, man kan inte kräva att du ska paya 600 - 1000kr för en vara som du "när som" kan stänga ner och den inte fungerar längre.

Du som konsument har absolut inga rättigheter atm mot sånt här och det "skulle" kunna användas med att du har tex något online på steam som enbart connectar folk genom steam till deras servers, såhär är min tankebana: Du köper ett spel, Onlinebattle 1.0, det kommer en update, 1.1 - 1.2 etc etc, ge det ett år med spelare etc sen bam låser du det och flyttar allt till en "ny" variant av spelet och du får då betala 600kr till alt inte kunna lira eller ha tillgång längre.

Detta scenario är ett jag föreställer mig som det värsta om det inte blir mer koll på vad som är okej och inte. Men, jag kanske tänker lite väl långsökt nu. Det är jag medveten om, men ingen har gjort detta än... Eller?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Du köper ett spel, Onlinebattle 1.0, det kommer en update, 1.1 - 1.2 etc etc, ge det ett år med spelare etc sen bam låser du det och flyttar allt till en "ny" variant av spelet och du får då betala 600kr till alt inte kunna lira eller ha tillgång längre.

Detta scenario är ett jag föreställer mig som det värsta om det inte blir mer koll på vad som är okej och inte. Men, jag kanske tänker lite väl långsökt nu. Det är jag medveten om, men ingen har gjort detta än... Eller?

Det är ungefär så som BattleField serien utvecklats genom åren och varför jag slutade köpa det när de tog bort möjligheten att sätta upp oberoende privata servrar. Sista för mig var BF3 och jag har bojkottat dem helt sedan dess.

Finns flertalet andra spel som haft liknande utveckling med inbyggd "killswitch" som jag inte har koll på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

"Jag intygar att jag inte redan har stött det här medborgarinitiativet." ...jag ville ju se OM jag inte gjort det, inte intyga att jag inte gjort det... borde gjort för nästan ett halvår sedan men minns ej om jag gick hela vägen/hade telefonen i rummet, hur gör jag för att kolla? Får man ett mejl?

Du ska inte kunna signa fler gånger då den håller koll eftersom skriver in ditt namn + personnummer alt. signerar med BankID (funkade inte när jag gjorde det, så signerade manuellt) och sista sidan ska tydligen säga ifrån om du redan har signerat, men om den tillåter dig signera så hade du inte gjort det tidigare.

Man får inget mail för du fyller inte i någon, iaf fanns det ingen när jag gjorde det, Efter signeringen fick man en unik kod som man kunde ladda hem i PDF format som "kvitto" på att man signerat.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Det är ungefär så som BattleField serien utvecklats genom åren och varför jag slutade köpa det när de tog bort möjligheten att sätta upp oberoende privata servrar. Sista för mig var BF3 och jag har bojkottat dem helt sedan dess.

Finns flertalet andra spel som haft liknande utveckling med inbyggd "killswitch" som jag inte har koll på...

Mjo de är det jag menar, man är helt i företagets nåd tills dem drar i handbromsen alt beslutar att det inte längre är värt inkomsten. Idag räcker det ju inte att gå säg driftkostnader, löner och utveckling + 50% i ren vinst, idag ska man dunka in köp, expansioner etc etc.

Man tröttnar av allt detta, så sjukt kul om vi kan få lite regler tex bekosta underhåll etc av servers med reklam men håll aktivt spelade spel igång.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Jag försökte rösta men efter man identifierat sig med bankid så säger sidan att det misslyckades ändå...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Jag försökte rösta men efter man identifierat sig med bankid så säger sidan att det misslyckades ändå...

Samma för mig, provade olika webbläsare för skojs skull. Men icke.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

We are not worthy

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Skrivet av Persikan:

Det går att bara fylla i sitt personnummer och namn i stället för att använda Bank-ID, men det förutsätter förstås att man klarara av att stava till sitt namn.

https://eci.ec.europa.eu/045/public/#/screen/home

Permalänk
Skrivet av Benna:

Skrivet av Persikan:

Fick också en massa felmeddelanden men efter jag skaffade ett "EU Login"-konto så fungerade det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eugomphodus:

Fick också en massa felmeddelanden men efter jag skaffade ett "EU Login"-konto så fungerade det

Yes, nu funka det! Tack

Signature confirmed

Total number of signatories 1,210,071

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Om ändå Sweclockers nyheter kunde vara i kronologisk ordning. Nu visas den här nyheten först och om man scrollar ner en bit så har de nått en miljon påskrifter.
Ska kolla om man kan ställa in det så men hade önskat att det var förinställt på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Du ska inte kunna signa fler gånger då den håller koll eftersom skriver in ditt namn + personnummer alt. signerar med BankID (funkade inte när jag gjorde det, så signerade manuellt) och sista sidan ska tydligen säga ifrån om du redan har signerat, men om den tillåter dig signera så hade du inte gjort det tidigare.

Man får inget mail för du fyller inte i någon, iaf fanns det ingen när jag gjorde det, Efter signeringen fick man en unik kod som man kunde ladda hem i PDF format som "kvitto" på att man signerat.

Tack för kvittotipset! Hade kvittens på påskrift sedan i början av maj i min hämtade filer ;D Mindes då att jag blev förvånad över att man inte fick möjligheten att "följa" m.h.a. att fylla i en e-post... De (EU) verkar inte vilja att folk ska hålla koll när de lämnat hemsidan... :S

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swivl:

Om ändå Sweclockers nyheter kunde vara i kronologisk ordning. Nu visas den här nyheten först och om man scrollar ner en bit så har de nått en miljon påskrifter.
Ska kolla om man kan ställa in det så men hade önskat att det var förinställt på det viset.

Nej! Vad har de gjort! Ser det nu också, antog att de följde vett och etikett fortfarande... det var faktiskt halva anledningen till att jag lämnade Facebook, brukade scrolla snabbt kronologiskt i flödet tills jag nådde det jag sett och sedan vara klar för en dag eller två... gör inte såhär, låt mig välja bort det och spara mitt val på enheten jag använder om jag är inloggad!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swivl:

Finns ingen inställning för det

Skrivet av Iliyena:

Nej! Vad har de gjort! Ser det nu också, antog att de följde vett och etikett fortfarande... det var faktiskt halva anledningen till att jag lämnade Facebook, brukade scrolla snabbt kronologiskt i flödet tills jag nådde det jag sett och sedan vara klar för en dag eller två... gör inte såhär, låt mig välja bort det och spara mitt val på enheten jag använder om jag är inloggad!

Det har varit så på Sweclockers i flera år nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swivl:

Skrivet av Iliyena:

Skrivet av jnsson:

Finns ingen inställning för det
Det har varit så på Sweclockers i flera år nu

Lösningen/svaret från redaktionen är att använda url:en för artiklar: https://www.sweclockers.com/arkiv

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Citat:

Datorspelsföretagen slår tillbaka mot Stop killing games: ”Skulle bli dyrare”

www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/a/AvKzR5/stop-killing-ga...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Hej alla, hoppas ni har haft en trevlig helg. Ross Scott har gjort en svars video angående lobbygruppen "Video Games Europe" som nyligen pratade om SKG. Ta gärna en titt på den om ni vill hålla er uppdaterade

Scotts video: https://www.youtube.com/watch?v=z5Ay_aOUcFw