Komponent liknande 4017 (skiftregister)

Permalänk
Medlem

Komponent liknande 4017 (skiftregister)

Hej!
Jag skulle behöva en ic krets som fungerar så att jag har en 1 polig återfjädrande strömställare http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?36023
när jag trycker ner den 1 gång, så ska ic kretsen sluta utgång 1 och när jag trycker nästa gång ska den öppna utgång 1 och sluta utgång 2, och sedan börja om, så att nästa gång jag trycker så öppnas utgång 2 och utgång 1 sluts, förstår ni?

Den ska fungera ungefär som så att ic kretsen har en inspänning (5 Volt t ex) som den sedan "skickar ut" genom de 2 utgångarna).
sedan har den en ingång också, så den skulle kunna se ut ungefär såhär:
(en slags testkrets bara, en strömbrytare som ger 5 volt och varje gång man trycker ner den så börjar den andra av de 2 lysdioderna lysa och den som lös släcks)

http://hem.passagen.se/acke1/krets.bmp

finns det någon krets som fungerar såhär?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Använd dig av en D-vippa (4013) och koppla den sen till tex två transistorer (BC547).

Visa signatur

[size="1"]AMD XP1800+ | MSI KT3 Ultra | 512MB PC2700 | POV GF4 Ti4200 SE | 11615p 3Dmark2001SE
"Moments get lost in time, like tears in the rain."[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acuba
Använd dig av en D-vippa (4013) och koppla den sen till tex två transistorer (BC547).

aa..nu har jag letat upp den i min elfa katalog.
men till skillnad från resten av de kretsar de säljer fattar jag inte ett dyft av vad som menas med bilden.

hur fungerar den?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Kollade lite och kom på att det blir enklare med en 4017
Koppla så här om den ska växla mellan två utgångar

Pinne 3: utgång 1
Pinne 2: utgång 2
Pinne 4: koppla ihop med pinne 15
Pinne 14: till din strömställare
Pinne 16: +5V
Pinne 8: 0V

Om du ska belasta lite mer sen på utgångarna så rekomenderar jag en transistor (BC547 el dyl) så slipper du brända kretsar.

Visa signatur

[size="1"]AMD XP1800+ | MSI KT3 Ultra | 512MB PC2700 | POV GF4 Ti4200 SE | 11615p 3Dmark2001SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Kollade lite och kom på att det blir enklare med en 4017
Koppla så här om den ska växla mellan två utgångar

Pinne 3: utgång 1
Pinne 2: utgång 2
Pinne 4: koppla ihop med pinne 15
Pinne 14: till din strömställare
Pinne 16: +5V
Pinne 8: 0V

Om du ska belasta lite mer sen på utgångarna så rekomenderar jag en transistor (BC547 el dyl) så slipper du brända kretsar.

You're the best!

Hur mycket ström kommer ur utgångarna (i volt).

Så den kommer hela tiden växla mellan de 2 utgångarna när jag trycker på knappen?

Hur många watt drar en vanlig Dual-LED lysdiod?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller så kan du koppla utgång 3 på 4017 till reset :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Eller så kan du koppla utgång 3 på 4017 till reset :).

du menar väll utgång 4, 3 och 2 är ju dom jag använder till att styra lysdioden?
det var precis vad jag tänkt göra, om den hade haft en reset

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kommer att få 5V ut ur kretsen, men den klarar troligt vis inte att driva mer än 10mA. Om du vill ha mer ström i dina LED:er så sänk istället.

Sänk innebär att du kopplar jord, 0V, till LED:en genom kretsen. Så när en pinnen är hög har dioden 5V på bägge sidor och när pinnen är låg så flyter en ström...

Hoppas det var förståligt...
/Z

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
du menar väll utgång 4, 3 och 2 är ju dom jag använder till att styra lysdioden?
det var precis vad jag tänkt göra, om den hade haft en reset

Varför använder du inte utgång 1 och 2 (eller så kanske de heter 0 och 1) till lysdioden? Det finns reset. Titta lite närmre :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför använder du inte utgång 1 och 2 (eller så kanske de heter 0 och 1) till lysdioden? Det finns reset. Titta lite närmre :).

utgång 1 är pinne 3 och utgång 2 är pinne 2.

ojdå, förstod från början inte att R bettyde reset haha
men då gör jag väll som acuba skrev och kopplar pinne 4 till pinne 15 (pinne 4 är utgång 3 och pinne 15 är reset).

om det nu är så, så har jag knåpat ihopa ett litet schema.
http://hem.passagen.se/acke1/Fan%20big.jpg
skulle detta fungera?
Jag är lite osäker på att transistorerna inte kommer klara av fläktens effekt.
dom (BC547) klarar som högst 0.3 Watt vilket är precis det som fläktarna drar.
om jag sedan också ska koppla en dual led på de 2 pinnarna (pinne 3 o 2 på 4017), kommer kretsen klara av det då?

angående LEDen och motståndet där så har jag räknat med att utgångarna från 4017 ger 5 Volt, stämmer detta eller?
altså blir det (5V-2V)/0.02 A = 150 Ohm, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har räknat helt rätt. MEN rn 4017 klarar lätt av att driva en lysdiod som den är, det interna motsåndet i kretsen gör att det inte behövs några motsånd (jag kör utan).

Om du ska driva fläktar på utgångarna behöver du nog lite mer än 5V, och då behövs det motstånd till LEDsen.

Och så kan du ta två BC337/16 istället, dom klarar 0,8W / 0,5A. Fördelen med 547orna är att dom är så billiga, så koppla når sånna parallellt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har räknat helt rätt. MEN rn 4017 klarar lätt av att driva en lysdiod som den är, det interna motsåndet i kretsen gör att det inte behövs några motsånd (jag kör utan).

Om du ska driva fläktar på utgångarna behöver du nog lite mer än 5V, och då behövs det motstånd till LEDsen.

Och så kan du ta två BC337/16 istället, dom klarar 0,8W / 0,5A. Fördelen med 547orna är att dom är så billiga, så koppla når sånna parallellt...

Jaha.

Men asså..meningen med kretsen är den att första gången jag trycker på knappen så ska fläkten gå på 5 Volt, och nästan gång 12 Volt, kommer det inte fungera så eller?

Jag har 4 stycken BC547 hemma, hur skulle jag göra för att parallell koppla dom, eller det kanske inte räcker med 2 per utgång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe missade det...

Jag säger bara prova med en transistor och kör en liten stund, blir den tokvarm så koppla in en till på samma sätt. Slutar den fungera så får du köpa en ny för 2kr.
En sak att tänka på år att du har ett spänningsfall på ~0.7V över en transistor vilket gör att du kommer få 11,3 resp 4,3V ut till fläkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe missade det...

Jag säger bara prova med en transistor och kör en liten stund, blir den tokvarm så koppla in en till på samma sätt. Slutar den fungera så får du köpa en ny för 2kr.
En sak att tänka på år att du har ett spänningsfall på ~0.7V över en transistor vilket gör att du kommer få 11,3 resp 4,3V ut till fläkten.

Okej, får antagligen min nya dator idag så det ska väll byggas lite när jag kommer hem från tandläkaren, åker in till elfa och köper alla delar sen inom dom närmaste dagarna.

Men en sak förstår jag inte riktigt, hur parallell kopplar jag 2 transistorer?
Vilka ben ska gå till vilka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla ihop dom bara, du kan löda på den en på den andra som en ryggsäck, se till att vända dom likadant bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Koppla ihop dom bara, du kan löda på den en på den andra som en ryggsäck, se till att vända dom likadant bara.

menar du typ att jag ska koppla emitter på transistor 1 till emitter på transistor 2 och bas på trans 1 till bas på trans 2 osså den sista C (vad heter det benet?) på trans 1 till C på trans 2?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

menar du typ att jag ska koppla emitter på transistor 1 till emitter på transistor 2 och bas på trans 1 till bas på trans 2 osså den sista C (vad heter det benet?) på trans 1 till C på trans 2?

Ja just det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja just det.

tack tack!
då får jag väll testa det då.

får se när jag åker o köper alla delar, tar antagligen några bilder på bygget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du måste ha ett motstånd på ca 0.1Ohm 1W till varje emitter innan dom kopplas ihop, det är väldigt sällsynt att det finns två motstånd som matchar varandra till 100%.
Det räcker med att en trissa leder lite mer så tar den all belastning, Motsånden tar hand om den lilla skillnad som kan uppstä.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Du måste ha ett motstånd på ca 0.1Ohm 1W till varje emitter innan dom kopplas ihop, det är väldigt sällsynt att det finns två motstånd som matchar varandra till 100%.
Det räcker med att en trissa leder lite mer så tar den all belastning, Motsånden tar hand om den lilla skillnad som kan uppstä.

hmm, nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
menar du att om jag har 4 transistorer som ska parallell kopplas 2 o 2 så ska jag sätta ett 0.1 Ohms's motstånd mellan emitterna på den första parallell kopplingen och samma på den andra?
men vad gör det för skillnad om det är någon skillnad på motstånden isf?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite paintskillz

Ska du ha fler trissor så kopplar du på dom likadant med ett till motstånd..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite paintskillz

http://www.heidling.se/emitter.jpg

Ska du ha fler trissor så kopplar du på dom likadant med ett till motstånd..

jahaa
nu förstår jag
trissa = transistor?

men vad var det du menade med att om motstånden inte är helt lika så kommer den ena transistorn få ta hela belastningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skrev att om transistorerna inte är lika så tar motstånden hand om den lilla strömskillnaden mellan transistorerna.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skrev att om transistorerna inte är lika så tar motstånden hand om den lilla strömskillnaden mellan transistorerna.

jaha, haha ojdå, läste lite fel.
men nu förstår jag nog allt.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du studsfria kontakter? Om inte så kan du få mystiska problem, nämligen att fläktan inte ändrar spänning när du trycker på knappen.

Sätt en kondensator(typ.. 1µF) mellan ugången från knappen och jord. Borde fixa problemet...

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

hmm.. hade man inte kunnat avända sig av en T-vippa också? var ett tag sedan jag gick digitalteknik men har för mig att när man skickade signal på A så växlade den från /Q till Q och om man sedan skickade signal på A igen så skifatade den från Q till /Q.. eller det är D-vippan som gjorde det? har för mig att det kallas bi-stabil vippa eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

AMD Athlon XP64 3700+ | ABIT KN8 Ultra nForce4 | TwinMos winbond 2x512MB DDR pc3200 | Sapphire Radeon x1600 pro 512MB DDR | Maxtor ATA-133 120GB 7200RPM 8MB + Maxtor SATA 120GB + Maxtor SATA 160GB + 250GB usbHDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Har du studsfria kontakter? Om inte så kan du få mystiska problem, nämligen att fläktan inte ändrar spänning när du trycker på knappen.

Sätt en kondensator(typ.. 1µF) mellan ugången från knappen och jord. Borde fixa problemet...

och vad menas med studsfria kontakter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En bi-stabil vippa kan man göra med en 555 också. Skulle fungera lika bra som 4017 dessutom :). Alternativen är många, resultatet detsamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

och vad menas med studsfria kontakter?

Att de när du trycker inte ger en extra puls som icke studsfria kontakter kan göra :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att de när du trycker inte ger en extra puls som icke studsfria kontakter kan göra :).

du menar att när jag trycker så kommer den att sluta strömmen 2 gånger?

Visa signatur