Permalänk
Avstängd

Elektronikprojekt

Tjuu tjuu

Nu är det såhär att jag går 3dje året på teknisk linje med inriktning elektronik och just nu går vi en kurs som heter Analoga kretsar.

I den inkluderas ett elektronikprojekt, vi har 300 kr att köpa komponenter för, men problemet är nu som ni kanske redan har listat ut:

Vad ska jag bygga?

Jag kan cadda/etsa/löda osv osv osv. Inget problem. Men jag har enorm idétorka.
Jag vill gärna bygga något som jag kan använda, flera gånger om, och inte en grej som är rolig första gången man testar den och sen slänger man in den i garderoben...

Jag hittade en finfin ritning på en ganska klen stungun, men ABSOLUT inga "vapen" får göras i skolan (GGRRR )

Kom gärna med bra idéer och gärna RITNINGAR!

MVH

Visa signatur

Lugna er ...

Permalänk

gör en rejäl mygglampa. Håller på med en nu, fattas bara dioder som tål hög spänning :(, urladdningen kommer förhoppningsvis hamna nånstans på 1800volt (lär knäcka getingar) med en kraft på runt 6 Joule, låter det tilltalande?

Permalänk
Medlem

Re: Elektronikprojekt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av negr0
Tjuu tjuu

Nu är det såhär att jag går 3dje året på teknisk linje med inriktning elektronik och just nu går vi en kurs som heter Analoga kretsar.

I den inkluderas ett elektronikprojekt, vi har 300 kr att köpa komponenter för, men problemet är nu som ni kanske redan har listat ut:

Vad ska jag bygga?

Jag kan cadda/etsa/löda osv osv osv. Inget problem. Men jag har enorm idétorka.
Jag vill gärna bygga något som jag kan använda, flera gånger om, och inte en grej som är rolig första gången man testar den och sen slänger man in den i garderoben...

Jag hittade en finfin ritning på en ganska klen stungun, men ABSOLUT inga "vapen" får göras i skolan (GGRRR )

Kom gärna med bra idéer och gärna RITNINGAR!

MVH

Varför inte en LCD till datorn?

Permalänk
Medlem

En binärklocka?
Var en tråd uppe om det för ett tag sedan.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

En linkwitz-transform. En enkel gainclone?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

här en mycket enkel robot http://nic8579.home.comcast.net/Circuits/Schematics/RoverBot.... jag har byggt den och jag tror det var 222 transistorer jag använde mig av
den kåstar ca 100 - 300 kr

Visa signatur

i7.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar men LCD vill jag inte ha tyvärr, och en mygglampa är inte så intressant heller

Vad är en binärklocka och vad är en linkwitztransform och gainclone?

och oooo, vad är det roboten gör osv osv?
MVH

Visa signatur

Lugna er ...

Permalänk
Medlem

Gör en klocka med en mikroprocessor och 7-segmentsleds. Inte så svårt :).
Tips: 7447..

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Varför inte en ljusorgel? Eller kanske en mikrofonförstärkare eller nåt..?

Du kanske kan hitta nåt på den här sidan.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Gör en klocka med en mikroprocessor och 7-segmentsleds. Inte så svårt :).
Tips: 7447..

men blir inte det mer digitalteknik än analogteknik?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

Jo, det är det

Men jag tänkte på den sidan som Foffe skrev, där finns det 2*130W förstärkare, låter mycket intressant till mina högtalare här hemma som just nu drivs av en skiten cd-spelare(2*15W ). Men det står att det krävs en rejäl nätdel för att driva den, vad kostar en sån osv osv osv?

http://w1.240.telia.com/~u24003781/2x130watt.htm

Visa signatur

Lugna er ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
men blir inte det mer digitalteknik än analogteknik?

Äsch 17 det blir det ja :). Jag skyller på samhället
Då föreslår jag istället en rattiralj som med ett gäng RGB-lysdioder framkallar psykedeliska mönster.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd

panic, låter spännande, har du ritning osv på en sådan?

MVH

Visa signatur

Lugna er ...

Permalänk

Rinnande ljus? Knightrider?
Kanske lite tråkigt, men det funkar

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

negr0: Nej det har jag inte. Jag trodde att du var ute efter att lära dig :D.
Nämen OP-förstärkare kopplade på något jävla sätt borde väl fungera tycker jag.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Här finns det massor av roliga ljudprojekt att bygga: http://sound.westhost.com/projects.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av negr0
Jo, det är det

Men jag tänkte på den sidan som Foffe skrev, där finns det 2*130W förstärkare, låter mycket intressant till mina högtalare här hemma som just nu drivs av en skiten cd-spelare(2*15W ). Men det står att det krävs en rejäl nätdel för att driva den, vad kostar en sån osv osv osv?

http://w1.240.telia.com/~u24003781/2x130watt.htm

Äh, effekten är inte allt. Tänk på att en välkonstruerad klass A-förstärkare på kanske 20 W kan spela skjortan av det mesta Onoff motsv säljer.