Hjälp med att räkna Watt.

Permalänk
Medlem

Hjälp med att räkna Watt.

Någon som har lust att hjälpa mig med att räkna lite watt?

fick den här länken men jag fattar inte vad jag skall välja för psu m.m...

http://www.challenge-my.com/goopsulator/

Har nämneligen en Compaq (HyrPC), och jag vet inte vad det är för moder kort och så...

Har:

P4 1700
Geforce3 Ti200
Creative SB live
256Mb SDRam
80Gb Wd
DVD Rom
Brännare (Som inte används, pga att den vägrar fungera)
KontrollerKort
120gb Wd
180Gb Wd
2 Fläktar

Någon som skulle kunna kolla hur många watt detta skulle kunna gå på?

*Edit* glömde nämna att tråden ligger i datalagring för att det är om jag vågar sätta in en till Hårddisk frågan gäller

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt är diskussionen "hur många Watt behöver jag?" helt meningslös. Det finns 180W-agg som utan problem skulle kunna driva systemet, och det finns 300W-agg som inte skulle klara det.

Se till att du har ett agg som kan leverera en del på +12v. Ska du byta nätagg i en Compaq bör du även först kolla så att det öht går att göra det. Det är mycket möjligt att Compaq använder specialagg i sina system och att du bränner både moderkortet och det nya agget ifall du byter till något annat.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det. Kolla hur mycket varje grej drar på de olika voltarna, summera rubbet. Lägg på 30% för startströmmar. Sedan kollar du vad agget levererar per volt.

Är du osäker så Googla runt så finner du alla svar på dina frågor!

Svårare är det inte!

Permalänk
Medlem

Ok...vad händer om man stoppar i mer än vad Nätagget klarar driva då?
Förstör man något lr dör allt bara?

har nämneligen en till hd som också vill kopplas in på mitt kontroller kort.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Det som drar mest är uppstarten, klarar du det brukar det funka.

Viss kompensation förekommer - om någon volt får för lite kan den få överskott från någon annan.

Spänningsfall brukar ge "blue screen" krasch innan något hinner förstöras.

Överbelastning kan ge ripple (ostadig) spänning som cpu och minne är känslig för.

Är du osäker och ligger på marginalen - byt till kraftigare nätagg. Läs befintliga tester eftersom utlovad effekt sällan stämmer med verkligheten.

Permalänk
Medlem

jo men eftersom jag fortfarande betalar för datorn så vill jag helst inte byta nätagg...
vet visserligen inte hur mkt jag får "modifiera" den (kanske inte ens får öppna den).
Det var därför jag undrade ungefär hur mkt ett system som mitt drar...

Kan man inte köpa ett nytt nätagg, ha det "utanför datorn" och bara använda den som strömförsörjning till hårddiskar? Och dra in IDE kablar till mitt kontrollerkort i datorn?
Hur startar man ett nätagg som inte är inkopplat till en dator?

Jag skall nämneligen köpa ett eget hopplock då den här datorn inte e speciellt kul, men som vanligt så är det pengar som krånglar, men ett nätagg kostar ju inte så värst mkt...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower