Permalänk

telia adsl

Tjenare!
Nu det senaste har det hänt ngt med mitt adsl.
När någon tankar från mig på tex dc++ , gör det så att mina downloads går mkt långsammare.
+ att nu när jag uploadar går det stabilt i 70-80 hela tiden, medans mina downloads sjunker till 5-10(!!!), så fort jag stänger av de som uploadar, ökar min download speed drastiskt!

ngn som vet hur man kan åtgärda detta och vad det beror på?
Tack på förhand! // Robin

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av LunkZor
Om jag inte tar fel så har typ mongon en kromoson mer än oss "vanliga" och en apa har två mer än oss vanliga, om man nu skulle peta in en till kromoson i ett mongo skulle mongot då bli en apa?

Permalänk
Medlem

Samma för mig. Märkte det först för några dagar sedan. Skitsegt!
Tur att min bindningstid har gått ut så att man kan byta leverantör.

Permalänk
Medlem

Har samma problem

Permalänk

Samma sak här. Både med Telia och Spray ADSL.......

Permalänk
Medlem

I DC++ - Öppna setttings, klicka på advanced och sen så leter du upp "Use small send buffer (enable if uploads slow downloads alot)"

EDIT: Det kan funka.

Permalänk

Jag kan inte bli activ i dc++. Tankar oftastat inte mer än 40kb/s sitter på telia adsl 0.5mbit. Hur öppnar man egentligen portarna för att bli active?

Visa signatur

Dator: P4 3.2ghz 1024MBddram GeforceFX5950ultra 250gbSata7200rpm.

Permalänk
Medlem

byt lev. adsl är adsl.

Permalänk

adsl har bara halvduplex

Permalänk
Medlem

Download ska inte sjunka till bara 10 kb/s bara för han har adsl. Jag kan tanka nästan fullt samtidigt som jag uploadar med 90-100 kb/s med BBB adsl.
Sepalr ingen roll om jag har BBB, pricipen är den samma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAnOs
Download ska inte sjunka till bara 10 kb/s bara för han har adsl. Jag kan tanka nästan fullt samtidigt som jag uploadar med 90-100 kb/s med BBB adsl.
Sepalr ingen roll om jag har BBB, pricipen är den samma.

Konstigt, jag har BBB adsl och om jag maxar min lina upp så har jag tur om jag kan tankar i 50kB/s

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Har inga problem att tanka i 62kb/s och uploada 58kb/s.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten_krook
Jag kan inte bli activ i dc++. Tankar oftastat inte mer än 40kb/s sitter på telia adsl 0.5mbit. Hur öppnar man egentligen portarna för att bli active?

Varför kan du inte bli aktiv? Settings/allmänt kryssa i aktiv och skriv in ditt externa ip-nummer i rutan plus den port du vill använda (412). Har du router måste du öppna denna port i routern också.

Permalänk
Medlem

Var det inte en bugg i dc++ de senaste 2-3 versionerna som sänker ens download?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRAG
adsl har bara halvduplex

heeelt säker? jag har för mig att jag har tankat och uppat i max eller iaf totalt mer än 60kb/s

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk

ADSL har vad jag vet FULL duplex. Det går för det mesta lika fort uppströms som nedströms... Maxar ca 60 KB/s nedströms och ca 60 - 70 KB/s uppströms.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Det finns simplex och duplex.

Simplex innebär att informationen bara kan gå åt ett håll.
t.ex. högtalare, mikrofon...

Duplex betyder att man kan skicka och ta emot på samma kabel.

Halv duplex innebär att det kan bara gå åt ett håll åt gången.
Full duplex innebär att informationen strömmar fritt i båda riktningarna.

Bara för att hastigheten är samma åt båda hållen innebär inte det att man har full duplex.
Full duplex är när man har två separata trådar för att skicka och ta emot.

Om Telia ADSL skulle varit full duplex så hade modemet också kört med det... men nu så kör bara mitt modem (D-Link DSL-300I) i 10Mbit halv duplex.

Tror inte att de har ändrat något sånt... du vet ju hur snåla Telia är...

DC++ och andra filedelningsklienter visar ofta falska siffror... hur kommer jag upp i 300kB/s?

Mät hastigheten med andra program som mäter nätverkskortetes överföringshastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Varför kan du inte bli aktiv? Settings/allmänt kryssa i aktiv och skriv in ditt externa ip-nummer i rutan plus den port du vill använda (412). Har du router måste du öppna denna port i routern också. [/B]

Jag lyckas inte öppna portar i min Siemens router. Jag har dynamiskt ip och enligt portforward.com så måste man ha statisk ip för att göra det. Kan jag inte köra aktivt nu mer ?!?

Visa signatur

Feel the Force !