Permalänk

WLAN, router eller AP?

Behöver få mig WLAN. Frågan är ska jag köpa en router med det eller bara en AP?

Vad är bäst för ca 1000:-? Netgears 54Mbit router och AP har samma pris, är kanske tom samma grejj med annan mjukvara!?

Som mitt Zyxel 645 MP-A1 (ADSL modem med inbyggd PPPoE klient), körde in firmware för 645 R-A1 och vips så har man brandvägg och en massa finesser som inte fanns där tidigare, tex "Nailed up connection" (Zyxel ägare gör detta på egen risk).

Såg att datrobutiken har en 3com router ~1400:- är det värt 400 svenska dollars extra?

Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?

Permalänk

Jag tycker att det är skönt att ha en enhet till varje sak. Du vet ju att brandväggen funkar som du har nu. Varför byta ut den då?

Dessutom kanske det strular för dej om du inför en till.

Nu vet ju inte jag hur hemma du är på grejerna, men om du har uppdaterat firmware så är du ju inte helt tappad iaf.

Jag skulle iaf köpa en ap bara.

Jag har en gw/router/fw/ap-greja.. men det var ju för att jag inte hade någon hårdvaruvägg innan.

Permalänk

Ja, det känns som att det är säkrare med separata enheter.

Men är det någon som kan rekommendera någon AP som funkar bra?
Är det vär någon 100ing extra för tex en 3com?

Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?

Permalänk

Jag har en netgear, den funkar skitbra.

Permalänk
Medlem

Vad är det för för router/AP du kollar på?
Kan vara bra att ha nått skydd i AP:n så att alla inte kan komma åt ditt lan som har teckning av din AP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Vad är det för för router/AP du kollar på?
Kan vara bra att ha nått skydd i AP:n så att alla inte kan komma åt ditt lan som har teckning av din AP.

alla måste ju ha kryptering, verkar befängt att inte ha den funktionen

men det kan ju vara värt att kolla innan man shoppar

Permalänk
Medlem

Nu menade jag faktiskt inte krypteringen utan om den gör så alla kommer åt ditt lan.

Permalänk
Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?

Permalänk
Medlem

Jag skaffade den routern men bara med 11 mbit och jag kan bara säga att jag är mycket nöjd! liten och smidig, kanske inte har allt för många funktioner, men det räcker här hemma iaf.

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk

Ok, har beställt den nu. Hoppas den fungerar lika bra.. det viktiga för mig är 54Mbit, resten spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Fråga kolon? Vad skriva här?