Permalänk
Medlem

SLK fläns?

Har skickat iväg mitt graffekort och min processorn till datorbutiken, så får nog nya saker snart. Grafikkort vet jag inte men processorn blir en xp2500(barton).

Tänkte att jag skulle ta och trimma lite när jag får sakerna men har några frågetecken att reda ut.

Jag har ett NF7-S v2 moderkort och en SLK900U kylare. Just nu med en SUNUNfläkt.

Undrar med er som har erfarenheter med SLKkylare.
Vad för typ av fläkta ger bästa kylningsresultat? Har hört att en 80mm skall vara bättre än 92mm?
En del slipar ju sina cpu-kylare. Skall man behöva göra det med en sådan bra fläns som SLK´n?
Vilken kylpasta ger bästa resultat?

Tipps och liknande är också välkommet

Permalänk
Medlem

arctic silver 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
arctic silver 5

Ok har en AS 3 liggandes här någon stans. E det stor skillnad på den å AS 5?

Hmmm ingen annan som har en SLK som besitter lite erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte vara någon större skillnad mellan artic 5 och 3 så kör du på med 3an

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

Använd AS3. Slipa inte flänsen om du inte absolut vill och gör det så det blir bra. SLK900u är för övrigt bra
Och 80mm är inte "bättre" än 92mm. Om man inte absolut tycker att 12mm mindre är 12mm bättre

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Använd AS3. Slipa inte flänsen om du inte absolut vill och gör det så det blir bra. SLK900u är för övrigt bra
Och 80mm är inte "bättre" än 92mm. Om man inte absolut tycker att 12mm mindre är 12mm bättre

Ok, saken e bara den att jag har hört att en 80mm skall ha mindre kärna och att den på så sätt ät bättre då kontakten mellan flänsen å processorn ligger typ i mitten.
Har jag fel??

Permalänk

motorn på 8cm å 92mm e lika stora, iaf på mina..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
denna kanske kan vara något

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=200&session=a19fe89...

Håller HELT med den är riktigt bra till SLK-947U har en själv

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk

Vill man ha det bra så skulle jag tro att man fixar fram en gammal 80mm som man inte vill ha, klipper bort bladen och kärnan, sen så fixar man en 120-80mm adapter och monterar ihop det hela, sen trycker man dit den på flänsen. Då blir det ingen kärna ivägen och luften strömmar fint ner till flänsen.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Är det inte lika bra att sätta 80mm-120mm adaptern direkt på kylaren istället?
Så gjorde jag med min Alpha iaf.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om det inte är jädra svårt att sätta på en 80-120mm adapter på min SLK bara ... =(
Någon som har provat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolfbane777
Är det inte lika bra att sätta 80mm-120mm adaptern direkt på kylaren istället?
Så gjorde jag med min Alpha iaf.

Det går inte med SLK flänsarna, man skruvar inte fast fläktarna på dom som man gör på alphan.
Utan man sätter fast dom med ett clipfäste i skruvhålen, och på de flesta adaptrarna så sitter skruvhålen för 80mm på insidan av adaptern. Då går det liksom inte att trä på clipfästet tyvärr.
Skulle det gå så e det ju klart mycket bättre.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

http://213.221.104.186/pcmax/forum/portal.php?web=articles&id...
dessa använder en enermax 92 fläkt på en sån kylare du funderar på och de drar upp sin xp 2500+ till 2,6 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
http://213.221.104.186/pcmax/forum/portal.php?web=articles&id...
dessa använder en enermax 92 fläkt på en sån kylare du funderar på och de drar upp sin xp 2500+ till 2,6 GHz

Det låter juh jädra lovande. Frågan e bara hur jädra mycket den fläkten låter på fulltvarvtral...

En annan sak, är det inte så att dom nya 2500barton är multippellåsta? =(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrix
En annan sak, är det inte så att dom nya 2500barton är multippellåsta? =(

dom är låsta, dom som inte är olåsta är mobila... och priset för dom är överkomligt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Ett tips: Köp en Athlon XP-M @ www.itbutikken.dk
Köp den dyrare varianten med följande stepping: AXMD2400FJQ4C

Klockar oerhört bra och är dessutom olåst.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

En anna sak jag tänkte på.

Hur långt ner har ni skruvat ner era skruvar på SLK´n? U serien asså.
Jag har absolut inte skruvat ner den till botten, skall man göra det? Känns som man kan krossa processorn då???

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI 648 MAX P4 2.4@
ASUS Radeon 9600XT

Permalänk
Inaktiv

det där med storleken på fläkt, så kan jag inte hålla med alla om att 92mm är bättre.. jag hade själv en 92mm fläkt och böt till en 80mm med positiva resultat.. problemet med 92mm fläkten är att mkt större del av fläkten ligger utanför flänsen och mycket av luften missar flänsen. har varit uppe om detta tidigare, och då var jag också skeptisk till 80mm fläkt, men har på senare dagar ändrat åsikt

Henrix: jag har skruvat mina skruvar absolut till botten, och det är vad man också ska göra. du känner ju direkt det börjar gå tungt. jag har plockat lös kylaren säkert 10ggr och aldrig skadat kärnan på processorn, så du behöver inte vara rädd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PCAlex
Kolla själva

http://www.64bits.se/recensioner/print.php?typ=recension&dir=...

Länkarna funkar juh inte, kan inte se en sak om hur skruvarna skall skruvas ner?