Elgiganten är SÄMST !

Permalänk
Medlem

Egentligen så är det inte priset på produkten som spelar roll om man ska sälja något. Varför sälja en mobil för 4000:- om butiken inte har någon vinstmarginal på den? Då är det faktiskt bättre att sälja en annan (även billigare) telefon så länge som det är större vinstmarginal på den.

Jag har inte jobbat som säljare på någon butik överhuvudtaget. Men varför skulle t.ex. Siba betala provision baserad på en försäljares omsättning? En provision borde snarare vara knuten till hur många marginalkronor som personen ifråga drar in till företaget.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på Elgiganten i tre år ungefär, är själv ganska kunnig men vissa av mina kollegor är t.ex. nyanställda eller kanske precis bytt avdelning vilket kan förklara att man inte hunnit lära sig allt om modermodem och sånt Men iallafall alla butiker har en support och i många fall även en PC-clinic som har lite mer ingående tekniska kunskaper angående PC och tillbehör.
Nu tror jag inte någon här direkt är nybörjare heller vilket kanske kan förklara varför man blir idiotförklarad om man tror en Celeron är en bra processor, men många har inte en aning om vad som är bra och Intel är tyvärr betydligt starkare varumärke än AMD vilket gör att dom kommer sälja många processorer bara på sitt namn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag har jobbat på Elgiganten i tre år ungefär, är själv ganska kunnig men vissa av mina kollegor är t.ex. nyanställda eller kanske precis bytt avdelning vilket kan förklara att man inte hunnit lära sig allt om modermodem och sånt Men iallafall alla butiker har en support och i många fall även en PC-clinic som har lite mer ingående tekniska kunskaper angående PC och tillbehör.
Nu tror jag inte någon här direkt är nybörjare heller vilket kanske kan förklara varför man blir idiotförklarad om man tror en Celeron är en bra processor, men många har inte en aning om vad som är bra och Intel är tyvärr betydligt starkare varumärke än AMD vilket gör att dom kommer sälja många processorer bara på sitt namn.

Jo men om man inte vet så håller man käft. Man säger inte till en okunnig kund "Jo duvet via c3 är det bästa som finns" eller liknande. Det kallar jag att blåsa folk.

Permalänk
Medlem

taufik: "VIA C3 är tredje generationens VIA processorer och baseras på en kopparkärna, den är lika snabb som en 3 gånger så snabb AMD processor tackvare sina otroligt låga strömkrav"

Eller inte

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
taufik: "VIA C3 är tredje generationens VIA processorer och baseras på en kopparkärna, den är lika snabb som en 3 gånger så snabb AMD processor tackvare sina otroligt låga strömkrav"

Eller inte

HAHA.
"Den drar inte så mycket "ström" och då kan du passa på att komplettera huset med en tvättmaskin härborta som inte heller drar så mycket och är ström snål".
Brukar ju låta så

Permalänk

jag gillar iaf elgianten 3års köraöverdatornmedbilenfåenny garanti för ett och sex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Jo men om man inte vet så håller man käft. Man säger inte till en okunnig kund "Jo duvet via c3 är det bästa som finns" eller liknande. Det kallar jag att blåsa folk.

Jag håller med, tycker aldrig man ska ljuga oavsett vad det gäller. Brukar bara ställa till problem i slutändan iallafall, aldrig kul med en fly förbannad kund som är missnöjd med varan. Då är jag hellre ärlig och kanske missar ett sälj i värsta fall.
Jag brukar säga att man inte ska stirra sig blind på vad det är för processor i datorn typ om det är 2,4 GHz eller 3,4 GHz är ganska oväsentligt, viktigare att få ett snabbt grafikkort så man inte köper typ ett Radeon 9200SE om man är gamer

Permalänk
Medlem

jobbar själv på en el-stormarknad som nätverkstekniker/support samt även lite som säljare...

nu kan jag dock enbart tala om den butiken jag jobbar på och där är vi överlag rätt kunniga, är där något säljaren/säljarna inte kan så hör dom ofta av sig till mig ...

på just det företag jag jobbar på handlar det om en behovsanpassad försäljning, kunden får berätta om sina behov (vad kund tänkt använda datorn till) och utefter det föreslår säljaren olika alternativ och berättar skillnaden på dom olika alternativen och kunden bestämmer sig för ett av dom.

dom flesta kunder jag sålt datorer till har aldrig eller mycket lite andvänt en dator, dom vet knappt vad dom ska ha den till förutom att betala räkningarna på Internet och "surfa på l*n*rst*rm".
för dom kunderna räcker den "grund hjälp" säljaren har lärt sig och det upplägget vår butik har.
där handlar det mestadels om att kunden inte ska förköpa sig med en för dyr dator, en dator kunden inte har någon nytta av.

jag tror och hoppas innerligen att ingen kund har blivit lurad i vår butik på grund av missvisande information.

sen kan jag tillägga att det är lika roligt för min egen del när jag märker att där kommer in en kund och spelar "n00b" eller lamer ... det märks rätt tydligt ska ni veta ...

kom in en snubbe och började prata med en säljare och frågande om en massa saker som säljaren inte visste ... säljaren ringde bort till mig och jag gick dit ... då var det en massa prat om cas-latency och snubben menade på att det var väldigt viktigt att det var cas 2 och inte 2.5 som på den datorn vi hade.
det märktes tydligt att den killen enbart var där inne för att ställa en massa frågor och döda lite tid ...
han gick rätt snabbt när jag frågade han om inte han med all den kunskapen inte kunde bygga ihop en egen dator med egenkomponerade komponenter det är ju inte svårare än att bygga Lego ... han mumlade något om att det visst va enkelt ... så jag svarade med att detta är en affär och ingen fritidsgård ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
så jag svarade med att detta är en affär och ingen fritidsgård ...

:D:D:D

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

WORD!
Fråga han vart modermodemet sitter

Permalänk
Medlem

Sände nyss ett mail till elgiganten med en länk och frågade varför är det så här. Lol. Väntar spännt på svar. Postar den om det kommer.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag handlat på SIBA var när jag skulle utnyttja ett litet kryphål i svensk lag och använda pappas SIBAkort när han låg på dödsbädden. Det kändes så jäkla skönt o blåsa dem på 15000kr när de packade på mig saker som egentligen inte alls hade de finesser som de sa att varorna hade.

Permalänk
Medlem

blåsa dom på 15000kr? dom fick nog dom pengarna på ett eller annat sätt ändå ska du se

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Enda gången jag handlat på SIBA var när jag skulle utnyttja ett litet kryphål i svensk lag och använda pappas SIBAkort när han låg på dödsbädden. Det kändes så jäkla skönt o blåsa dem på 15000kr när de packade på mig saker som egentligen inte alls hade de finesser som de sa att varorna hade.

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
blåsa dom på 15000kr? dom fick nog dom pengarna på ett eller annat sätt ändå ska du se

Nope banken tog deras pengar eftersom min far mystiskt gick i kk. De som fick betala var väll andra kunder om nu SIBA brydde sig om händelsen höjde priserna i deras affär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
blåsa dom på 15000kr? dom fick nog dom pengarna på ett eller annat sätt ändå ska du se

de flesta kredtikort har en tillägsklasul eller försäkring som innebär att om du som innehavar dör så skall inte skulden föras vidare till din samlevande/barn eller föräldrar. vilket innebär att man kan passa på att shoppa lite om man vet att man skall dö. Kan väl anses vara lite bedrägligt beteende men å andra sidan... vem skall man anklaga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke

sen kan jag tillägga att det är lika roligt för min egen del när jag märker att där kommer in en kund och spelar "n00b" eller lamer ... det märks rätt tydligt ska ni veta ...

kom in en snubbe och började prata med en säljare och frågande om en massa saker som säljaren inte visste ... säljaren ringde bort till mig och jag gick dit ... då var det en massa prat om cas-latency och snubben menade på att det var väldigt viktigt att det var cas 2 och inte 2.5 som på den datorn vi hade.
det märktes tydligt att den killen enbart var där inne för att ställa en massa frågor och döda lite tid ...
han gick rätt snabbt när jag frågade han om inte han med all den kunskapen inte kunde bygga ihop en egen dator med egenkomponerade komponenter det är ju inte svårare än att bygga Lego ... han mumlade något om att det visst va enkelt ... så jag svarade med att detta är en affär och ingen fritidsgård ...

Kan bara säga att jag inte riktigt fattar meningen med att "gå in å låtsas vara n00b". Siba, elgiganten m.m är till för de som inte är så kunniga. Vi som har lite mer koll, bygger ju våra egna maskiner. Att de däremot säger att de vet när de inte vet, det är ju en klar nackdel, men det är klart, de vill väl inte verka dumma. Men varför en försäljare på siba skulle behöva veta vad det är för CAS på minnena i maskinen är ju som att gå till en vanlig bilförsäljare och börja ställa frågor om exkta vridmoment, tjocklek på bränsleslang m.m. Vill du veta det, vänd dig till en tekniker och inte en försäljare på alltiallo varuhus.
Gillar du inte SIBA, ELgiganten, gå inte dit, svårare än så är det inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Kan bara säga att jag inte riktigt fattar meningen med att "gå in å låtsas vara n00b". Siba, elgiganten m.m är till för de som inte är så kunniga. Vi som har lite mer koll, bygger ju våra egna maskiner. Att de däremot säger att de vet när de inte vet, det är ju en klar nackdel, men det är klart, de vill väl inte verka dumma. Men varför en försäljare på siba skulle behöva veta vad det är för CAS på minnena i maskinen är ju som att gå till en vanlig bilförsäljare och börja ställa frågor om exkta vridmoment, tjocklek på bränsleslang m.m. Vill du veta det, vänd dig till en tekniker och inte en försäljare på alltiallo varuhus.
Gillar du inte SIBA, ELgiganten, gå inte dit, svårare än så är det inte!

Exakt.. Är cas viktigt så får man gå någon annanstans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Exakt.. Är cas viktigt så får man gå någon annanstans

Jo men vissa "siba" säljare ljuger ihop nåt när dom inte vet.
"Jo min bekants kusins morfars barns fru köpte en sån och hon lirar far cry på högsta detalj"
Kan tilläggas att datorn "sibakillen" snackar om är av budgettmodell (Celeron?) och nåt sketet SE (Shit Edition) kort installerat..

Permalänk
Medlem

9800SE skit?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

När jag läste den här tråden var min första tanke att personen som skrivit inlägget bluffar. Möjligen jobbar han själv på SIBA och vill förnedra ELGIGANTEN för egen vinning?

För att kunna ha så mycket fel som den påstådda EL-Gigantsäljaren hade så måste han ju nästan veta vad han pratar om. Det är nästan som tippa alla fel på stryktipset. Det är inte många som klarar av det!

Att säljare har sagt dumma och totalt felaktiga saker är ingen nyhet. Dessutom är många säljare vältränade mytomaner. Men jag tvivlar på att det skulle gå till på det här sättet.

Min erfarenhet av stora kedjor som SIBA och ELGIGANTEN är att de faktist har en kunnig personal, men som gärna överdriver och tror sig kunna mer än vad de gör. Men de säljer trots allt inte enbart datorer, och även om de många gånger har delat upp sina områden så kan de fortfarande mycket om många olika saker.

Jag rekommenderar inte någon av stor elektronikedja. Men personer som köper sina saker på Elgiganten sitter förmodligen inte hemma och överklockar sina modifierade komponenter från herrans massa olika tillverkare. De vill ha en dator som de kan spela kungen på och surfa och skulle kungen sluta fungera så vill de prata med en support. Gärna en charmig säljare som verkar kunna ALLT, i motsats till en torr uppnosig överklockad IT-tekniker som lärt sig använda skruvmejseln med fötterna så han inte sliter på sina Quake-känsliga handleder.

Hur som helst. Ditt inlägg.
Min teori är att medan du var på elgiganten så fanns det vid det tillfället ingen på SIBA som kunde något om Timings, FBS osv osv.

Och sen tycker jag inte att du spelade n00b precis. Du ställde tekniska frågor. En n00b är en person som min pappa, och han hade sagt saker som:
* "Hur mycket ramminne har hårddisken"
* "Om jag formaterar datorn, försvinner grafikkortet då?"
* "Datorn jag har där hemma är så gammal. Alla ikonerna på skrivbordet är så stora".
* "Har ni ingen billigare? Är inte den bra då? Vad kan den göra?"
* "Jo, jag behöver nog en bättre dator. Det går så segt när jag surfar på internet" (modem)
* "Är den här datorn bättre skyddad mot virus?"

Det är n00b frågor.

jag lärt mig vädligt mycket om dagens komponenter, men nästa gång jag köper dator är nästan all min nuvarande kunskap förgäves. Då är det nya termer och nya saker man ska tänka på. Det kan inte alltid vara lätt att vara säljare med många elektroniska produkter.

Permalänk
Medlem

Vi skall inte glömma en sak. De flesta som skriver här är småglin/yngre som behöver lite potträning, inget fel i det. Men träningen stannar vid timings och andra teknikaliteter. Sen undrar man varför går man till FEL ställe och ställer fel frågor, svaret är ju självklart att man kan håna någon anställd på siba el. el giganten. Felfinnare finns det gott om till vardags och det är kul att lyssna på ett tag. Man kan bara hoppas på att felfinnarna här på forumet inte fastnar i sin menatala utveckling som en del i 50, 60 års äldern har gjort. Där är problemet oftast att äldst vet bäst, -håll käft. Det är riktigt skrämmande.

Nog kan man skall sansa sig lite och inte behöver vara en besserwisser som en del här på forumet verkar vara , ba!!!

Men det är väl så kanske med hormonerna, muahahahaha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fercius
När jag läste den här tråden var min första tanke att personen som skrivit inlägget bluffar. Möjligen jobbar han själv på SIBA och vill förnedra ELGIGANTEN för egen vinning?

För att kunna ha så mycket fel som den påstådda EL-Gigantsäljaren hade så måste han ju nästan veta vad han pratar om. Det är nästan som tippa alla fel på stryktipset. Det är inte många som klarar av det!

Att säljare har sagt dumma och totalt felaktiga saker är ingen nyhet. Dessutom är många säljare vältränade mytomaner. Men jag tvivlar på att det skulle gå till på det här sättet.

Min erfarenhet av stora kedjor som SIBA och ELGIGANTEN är att de faktist har en kunnig personal, men som gärna överdriver och tror sig kunna mer än vad de gör. Men de säljer trots allt inte enbart datorer, och även om de många gånger har delat upp sina områden så kan de fortfarande mycket om många olika saker.

Jag rekommenderar inte någon av stor elektronikedja. Men personer som köper sina saker på Elgiganten sitter förmodligen inte hemma och överklockar sina modifierade komponenter från herrans massa olika tillverkare. De vill ha en dator som de kan spela kungen på och surfa och skulle kungen sluta fungera så vill de prata med en support. Gärna en charmig säljare som verkar kunna ALLT, i motsats till en torr uppnosig överklockad IT-tekniker som lärt sig använda skruvmejseln med fötterna så han inte sliter på sina Quake-känsliga handleder.

Hur som helst. Ditt inlägg.
Min teori är att medan du var på elgiganten så fanns det vid det tillfället ingen på SIBA som kunde något om Timings, FBS osv osv.

Och sen tycker jag inte att du spelade n00b precis. Du ställde tekniska frågor. En n00b är en person som min pappa, och han hade sagt saker som:
* "Hur mycket ramminne har hårddisken"
* "Om jag formaterar datorn, försvinner grafikkortet då?"
* "Datorn jag har där hemma är så gammal. Alla ikonerna på skrivbordet är så stora".
* "Har ni ingen billigare? Är inte den bra då? Vad kan den göra?"
* "Jo, jag behöver nog en bättre dator. Det går så segt när jag surfar på internet" (modem)
* "Är den här datorn bättre skyddad mot virus?"

Det är n00b frågor.

jag lärt mig vädligt mycket om dagens komponenter, men nästa gång jag köper dator är nästan all min nuvarande kunskap förgäves. Då är det nya termer och nya saker man ska tänka på. Det kan inte alltid vara lätt att vara säljare med många elektroniska produkter.

"Dessutom är många säljare vältränade mytomaner"

det är väl lite och ta i ... mytomani är en sjukdom och inget man kan "träna" sig till ... att en säljare medvetet ljuger och lurar en kund är aldrig accepterat på någon av dom stora el-kedjorna då det inte är konceptenligt och dåligt för företaget.

att säljare ljuger och bedrar dig på allt du äger ... är något som tyvär följt med försäljare idag för att där varit och är ett antal små företag som svartar ner hela branchen.

"Jag rekommenderar inte någon av stor elektronikedja"

till flertalet användare är en dator ifrån dom större företagen (fujitsu-siemens, HP/Compaq, packard-bell, m.m) den bästa lösningen ... det är många gånger en bra affär och en stor fördel att köpa en sådan dator... där är bra återställningsmjukvara med, många program samt att delarna i datorn fungerar ihop då många av dom företagen testar kompabiliteten veckor innan dom släpper en ny modell.
till skillnad ifrån "datorbyggaren Arne på hörnet" som bygger ihop datorer med delar han tror fungerar bra och du får winXP home installerat ... inga andra program exempelvis works, microsoft word och andra nyttoprogram ... eller om man själv ska byggga ihopa en burk så får man lita på sitt eget kunnande och tester på Internet... kanske inte en slump att sweclockers forum är nedlusade av inlägg där hårdvaran inte fungerar rätt med andra grejer i datorn samt drivrutinsfel ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
"Dessutom är många säljare vältränade mytomaner"

det är väl lite och ta i ... mytomani är en sjukdom och inget man kan "träna" sig till ... att en säljare medvetet ljuger och lurar en kund är aldrig accepterat på någon av dom stora el-kedjorna då det inte är konceptenligt och dåligt för företaget.

att säljare ljuger och bedrar dig på allt du äger ... är något som tyvär följt med försäljare idag för att där varit och är ett antal små företag som svartar ner hela branchen.

"Jag rekommenderar inte någon av stor elektronikedja"

till flertalet användare är en dator ifrån dom större företagen (fujitsu-siemens, HP/Compaq, packard-bell, m.m) den bästa lösningen ... det är många gånger en bra affär och en stor fördel att köpa en sådan dator... där är bra återställningsmjukvara med, många program samt att delarna i datorn fungerar ihop då många av dom företagen testar kompabiliteten veckor innan dom släpper en ny modell.
till skillnad ifrån "datorbyggaren Arne på hörnet" som bygger ihop datorer med delar han tror fungerar bra och du får winXP home installerat ... inga andra program exempelvis works, microsoft word och andra nyttoprogram ... eller om man själv ska byggga ihopa en burk så får man lita på sitt eget kunnande och tester på Internet... kanske inte en slump att sweclockers forum är nedlusade av inlägg där hårdvaran inte fungerar rätt med andra grejer i datorn samt drivrutinsfel ...

Jag tycker det är lite synd att ibland är det för mycket skit installerat så datorn blir slö även om det är bra att få mer än bara Windows XP så ska man ändå ha ett val. Vet att vissa märkestillverkare skickar inte ens med Windows skiva så du är låst till en äcklig återställningsmjukvara som inte alls är lika flexibel som en Windows XP om du t.ex. får problem med att Windows inte startar. Sedan att många ändå är för dumma för att kunna utnytta den potentialen känns inte som det är mitt problem, jag har också varit nybörjare en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag tycker det är lite synd att ibland är det för mycket skit installerat så datorn blir slö även om det är bra att få mer än bara Windows XP så ska man ändå ha ett val. Vet att vissa märkestillverkare skickar inte ens med Windows skiva så du är låst till en äcklig återställningsmjukvara som inte alls är lika flexibel som en Windows XP om du t.ex. får problem med att Windows inte startar. Sedan att många ändå är för dumma för att kunna utnytta den potentialen känns inte som det är mitt problem, jag har också varit nybörjare en gång i tiden.

jo precis ... ungefär som packard-bells mjukvara som följer med deras datorer... där får du en mjukvara som är bunden till den dator du köpt och där följer inte med några skivor... vill du ha skivor så kan du bränna ut dom ifrån den dator du köpt... du kan även köra packard-bells egna kofigurator som ger dig möjlighet att installera enbart windowsXP på din dator... återställningsprogramvaran ifrån packard-bell är många gånger mer flexibel än windowsXP egna rescue då packard-bell har laggt in egna script som inte är så krångliga samt att där följer med en röd diskett för aktivera den dålda partionen eller starta dom skivorna du brännt ut där du kan reparera startfiler och dylikt... så visst jämfört med att enbart ha en windowsXP skiva så är deras lösning jättedålig och krånglig samt helt omöjlig att ha med att göra

fujitsu-siemens däremot leverar en återställningsskiva som i stort sett enbart innehåller windowsXP och fujitsu-siemens har inte modifierat mer än laggt in dom senare windows-update dateringarna ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag menade att skriva "De flesta säljare JAG KÄNNER är vältränade mytomaner". Jag skrev fel.

Man kanske inte kan träna sig till att bli mytoman, men eftersom de har varit mytomaner sedan jag kände dem som barn så vet jag att de har haft gott om tid att perfektionera sin sjukdom. De blir allt bättre på att ljuga.

Samma person som vid 6 års ålder pratade om att han ägde en Bazooka och en HD vid 13 års ålder, jobbar just nu på Expert. En mycket charmig kille, men jag skulle aldrig tro ett ord han sa eftersom jag känner honom.

Jag känner två andra säljare, och de är likvärdiga. De är öppna, trevliga och ljuger utan att man märker det. Man måste veta motsatsen för att genomskåda dem.

Permalänk
Medlem

Hej hopp!
Kunde inte låta bli att läsa denna tråden! Man blir uppriktigt förvånad över hur de flesta drar säljare över en kam och skriver att en säljare luras, är mytoman bla, bla.

Jo, jag jobbar som säljare på SIBA sedan ett tag. Har även jobbat några år inom branchen på andra ställen (Onoff, Giganten ...). "Mina" kunder brukar knappast klaga på dåligt kunnande vad gäller datorer och ny teknik. Problemet med merparten av säljarna inom nämnda företag är att de är unga oerfarna som säljare och därför lätt faller för frestelsen att "spä på lite" för att få sälja, medelåldern ligger väl kring 25 skulle jag tippa (själv är jag över 30).

Ibland kommer det in personer som "spelar NooB". De märks vill jag lova. Ofta visar det sig att dom lärt sig ett och annat uttryck som dom använder sig av för att "lura" säljaren att börja säljpratet. Personligen tycker jag att det är rätt kul och man märker ganska snabbt om personen i fråga verkligen vet vad han pratar om. Dessa kunder - om dom verkligen är ute efter att köpa något och inte bara för att jäklas - tycker jag är bland dom bästa, förutsatt att dom även besitter en del ödmjukhet för att säljaren faktist är en PERSON och inte en maskin som bara rabblar upp inlärd information. Ett sådant möte/sälj brukar ofta resultera i att båda parter lär sig något nytt!

Det jag som van säljare tycker mäst illa om är då kategorin världsmästare som TROR att dom vet en massa och tycker att säljare bara står där för att lura kunder. Kom ihåg att vi som jobbar som säljare faktist lever på det vi gör och därför är måna om att kunden kommer tillbaks. Detta bygger på förtroende.

Så sluta klanka ned och dra alla säljare över en kam och lär er (ni som känner för att ta åt er) respekt för yrkesmänniskor. Det finns naturligtvis bra och dåliga säljare, likasom bra och dåliga kunder, men kom ihåg att varje gång ni möter en ny säljare på ett liknande företag så möter ni också en ny person... och vem vet ... ni kanske rentav blir imponerade!

tack för ordet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rurach
de flesta kredtikort har en tillägsklasul eller försäkring som innebär att om du som innehavar dör så skall inte skulden föras vidare till din samlevande/barn eller föräldrar. vilket innebär att man kan passa på att shoppa lite om man vet att man skall dö. Kan väl anses vara lite bedrägligt beteende men å andra sidan... vem skall man anklaga?

Och du ska nog se att banken betalade ut pengarna till SIBA ändå, eller att dom fick in det ändå på ett eller annat vis

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbatroN
Hej hopp!
Kunde inte låta bli att läsa denna tråden! Man blir uppriktigt förvånad över hur de flesta drar säljare över en kam och skriver att en säljare luras, är mytoman bla, bla.

Jo, jag jobbar som säljare på SIBA sedan ett tag. Har även jobbat några år inom branchen på andra ställen (Onoff, Giganten ...). "Mina" kunder brukar knappast klaga på dåligt kunnande vad gäller datorer och ny teknik. Problemet med merparten av säljarna inom nämnda företag är att de är unga oerfarna som säljare och därför lätt faller för frestelsen att "spä på lite" för att få sälja, medelåldern ligger väl kring 25 skulle jag tippa (själv är jag över 30).

Ibland kommer det in personer som "spelar NooB". De märks vill jag lova. Ofta visar det sig att dom lärt sig ett och annat uttryck som dom använder sig av för att "lura" säljaren att börja säljpratet. Personligen tycker jag att det är rätt kul och man märker ganska snabbt om personen i fråga verkligen vet vad han pratar om. Dessa kunder - om dom verkligen är ute efter att köpa något och inte bara för att jäklas - tycker jag är bland dom bästa, förutsatt att dom även besitter en del ödmjukhet för att säljaren faktist är en PERSON och inte en maskin som bara rabblar upp inlärd information. Ett sådant möte/sälj brukar ofta resultera i att båda parter lär sig något nytt!

Det jag som van säljare tycker mäst illa om är då kategorin världsmästare som TROR att dom vet en massa och tycker att säljare bara står där för att lura kunder. Kom ihåg att vi som jobbar som säljare faktist lever på det vi gör och därför är måna om att kunden kommer tillbaks. Detta bygger på förtroende.

Så sluta klanka ned och dra alla säljare över en kam och lär er (ni som känner för att ta åt er) respekt för yrkesmänniskor. Det finns naturligtvis bra och dåliga säljare, likasom bra och dåliga kunder, men kom ihåg att varje gång ni möter en ny säljare på ett liknande företag så möter ni också en ny person... och vem vet ... ni kanske rentav blir imponerade!

tack för ordet

Håller med precis...

Visa signatur

Antec Sonata, Asus A8V Deluxe, AMD A64 3500+ med CNPS-7700CU, Corsair TWINX1024-3200XLPRO, Club3D x800xt pe med VF700-CU

Permalänk
Inaktiv

bogg: men förmodligen så kanske man har lite tillgångar innan man dör. Då dras det av från dödsboet.